Weet je nog niet welke dienst het beste bij jou past? Vraag dan vrijblijvend een strategische brainstormsessie aan!
We geven om elkaar, om anderen, om de resultaten van klanten.
David Lloyd Clubs is een keten van gezondheidsclubs met meer dan 120 vestigingen verspreid over Europa, waarvan het merendeel zich bevindt in het Verenigd Koninkrijk. Qua omzet is het ‘t grootste gezondheids-, fitness- en vrijetijdsbedrijf binnen Europa.
De uitdaging was duidelijk: het aandeel in de organische resultaten verbeteren in de regio bij de vestiging van David Lloyd in Antwerpen.
Wat weten we?
De vestiging van David Lloyd in Antwerpen zag dat hun aandeel in de organische resultaten binnen de regio flink verbeterd kon worden. Veel van hun concurrenten kwamen zowel in Google Maps, Google Local Pack als de reguliere organische resultaten eerder naar boven, waardoor er veel potentiële leden verloren gingen.
Daarnaast ging er nu heel veel aandacht naar Ads en was er de nadrukkelijke wens om hier minder afhankelijk van te worden door de aandacht meer te gaan verdelen.
Wat hebben we gedaan?
Relevante (lokale) schema opmaak toegevoegd
Met schema opmaak kun je aan zoekmachines bepaalde delen/pagina’s van de website meer context geven, waardoor het voor zoekmachines makkelijker te begrijpen is wat de inhoud is van deze pagina’s.
Naar de mogelijkheden binnen schema opmaak kijkend, zagen we dat er voor gezondheidsclubs als David Lloyd unieke en relevante type schema’s zijn die je kunt gebruiken, met de naam: HealthClub. Binnen dit type opmaak kun je ook de NAP gegevens toevoegen. Een win-win situatie dus omdat we hiermee ook de locatiegegevens duidelijker kenbaar konden maken, wat voor lokale resultaten weer belangrijk was.
In bulk citations toegevoegd
Citations zijn online vermeldingen van je NAP gegevens in bijvoorbeeld bedrijfs- en of telefoongidsen. Hoe meer van dit soort vermeldingen online te vinden zijn over jouw bedrijf/vestiging, hoe beter dit is voor je online lokale performance. Met behulp van de tool Yext hebben we op grote schaal citations toe kunnen voegen voor de vestiging in Antwerpen.
Landingspagina’s voor nieuwe diensten aangemaakt
Toen David Lloyd Antwerpen ging uitbreiden met tennis- en padelbanen is er een zoekwoordonderzoek gedaan en zijn er meteen geoptimaliseerde landingspagina’s aangemaakt voor deze diensten. Deze hangen nu ook onder de navigatie met daarin alle clubfaciliteiten.
De tennis landingspaginaDe padel landingspagina
Ook zijn er meerdere optimalisaties binnen het Google Bedrijfsprofiel gedaan. Onderstaande werkzaamheden hebben betrekking hierop.
Nieuwe sub-categorieën toegevoegd
Om meer context/duidelijkheid over een vestiging te geven is het belangrijk om zoveel mogelijk relevante categorieën toe te voegen. Hiermee verhoog je de kans om gevonden te worden als men zoekt op iets wat onder deze categorie valt. Naast de primaire categorie ‘fitnesscentrum’ die al gekozen was, zijn de volgende extra categorieën toegevoegd.
Activiteiten toegevoegd als ‘service’
Alle activiteiten die David Lloyd in Antwerpen aanbiedt als dienst, zijn toegevoegd in het profiel onder het item ‘services’.
Gepusht op reviews
Reviews zijn enorm belangrijk voor de lokale vindbaarheid en worden als belangrijke ranking factor gezien. Samen met David Lloyd is een plan bedacht om te automatiseren dat er bij leden na één maand lidmaatschap om een review wordt gevraagd. Daarnaast hebben we ook kenbaar gemaakt dat David Lloyd altijd dient te reageren op een geplaatste review, of deze nu negatief of positief is. Interactie creëren is in onze ogen belangrijk, ook om een stukje vertrouwen te geven aan potentiële leden.
Beschrijving geoptimaliseerd
Het Google Bedrijfsprofiel geeft je de mogelijkheid om een korte beschrijving toe te voegen over het bedrijf, die je ook kunt optimaliseren. We hebben hier de belangrijkste activiteiten toegevoegd om de kans te verhogen om vindbaar te worden als hiernaar gezocht wordt.
Het resultaat?
David Lloyd is in November 2022 aan de slag gegaan met een Local SEO traject voor de vestiging in Antwerpen. Sindsdien is de zichtbaarheid aanmerkelijk verbeterd, wat zich heeft uitbetaald in een maandelijkse verdubbeling in organische websitebezoekers.
Dit is te danken aan een strategie die voordelen heeft gehad voor zowel branded als non-branded zoekopdrachten. Zie rechts de performance per zoekwoord in Januari 2024 vergeleken met Januari 2023, toen we twee maanden zaten vanaf de start van het traject.
Niet alleen heeft de verbetering in online lokale zichtbaarheid geleid tot meer traffic, ook de aanvragen voor een lidmaatschap via organische resultaten is aanzienlijk verbeterd sinds de start van het traject. Links is de stijging te zien vanaf de periode November 2022 t/m Juni 2023 (385) versus Juli 2023 t/m Januari 2024 (588)
Wil je ook deze resultaten voor jouw bedrijf?
Vraag een gratis SEO-audit aan waarin we echt kijken waar de meeste winst te behalen valt voor jouw bedrijf.
Dit te gekke project was een team effort! Maatje Axel heeft samen met David Lloyd gewerkt om deze resultaten neer te zetten.