200+ nieuwe sollicitanten met een CPA daling van 70%

Chanté Raghoenath Social Advertising specialist

Logistiek24 is een recruitment- en uitzendbureau in de logistiek & vervoersbranche. Logistiek24 rekruteert chauffeurs en plaatst hen vervolgens bij haar klanten. Op dit moment is er een gigantische vraag naar vrachtwagenchauffeurs.  
 

Voorheen adverteerde Logistiek24 voornamelijk op Indeed. Dat werkte goed, maar de prijs per kwalitatieve lead lag erg hoog, rond de € 25,- per stuk. Daarbij was ook de afhankelijkheid van Indeed niet wenselijk. Vooral in de zomermaanden was Indeed het enige kanaal waar leads vandaan kwamen. Er moest dus een strategie vormgegeven worden om vrachtwagenchauffeurs te overtuigen om via Logistiek24 naar een baan te zoeken.

De gigantische vraag naar vrachtwagenchauffers i.c.m. de hoge kosten per sollicitant zorgde voor een grote uitdaging.

200+ nieuwe sollicitanten met een CPA daling van 70%

Samen met Logistiek24 hebben we ons gebogen over de doelgroep. Het is namelijk belangrijk dat de opgestelde strategie past bij de leefwijze van onze doelgroep. Onze nieuwe strategie moest gebruiksvriendelijk, snel en gemakkelijk werken om de kans op conversie te vergroten. Vrachtwagenchauffeurs brengen namelijk veel tijd door in hun cabine met hun mobiel waardoor iedere campagne sowieso mobiel vriendelijk moest zijn.  

Met het achtergrond in ons achterhoofd, de doelgroep, doelstelling en probleemstelling vanuit de klant zijn we gekomen op deze strategie. Een online advertentiecampagne waarbij we een Messengerbot hebben gepromoot. Het resultaat? Meer sollicitaties, een lagere kosten per sollicitant én dat tegen een relatief laag mediabudget!

Hoe werkt deze messengerbot?

De doelgroep ziet advertenties op de Facebook netwerken waarbij een klik zorgt voor een nieuwe gesprek in Messenger met de Messengerbot. De Logistiek24 Messengerbot stelt vervolgens gerichte vragen. Aan de hand van de antwoorden die de vrachtwagenchauffeurs geven stuurt de Messengerbot de chauffeurs naar de meest relevante vacatures op de website. Maar uiteraard niet voordat de Messengerbot de NAW-gegevens heeft achterhaald zodat de medewerkers van Logistiek24 kunnen nabellen. De bot is volledig geautomatiseerd zodat alle gesprekken van vrachtwagenchauffeurs met de bot zonder tussenkomst van medewerkers van Logistiek24 mogelijk zijn. Daarnaast wordt alle data automatisch geëxporteerd naar een Google Spreadsheet. Dit betekent dat Logistiek24 een duidelijke, automatisch gegenereerde bellijst heeft om de leads na te gaan. 

Gewoon live zetten en afwachten? Dacht het niet! Door het grondig analyseren van de gebruikersdata konden we de flow continue optimaliseren.

Optimalisatie Flow

De Logistiek24 Messengerbot is goed schaalbaar. Door de flow uit te breiden of juist in te krimpen past deze beter bij de gebruikers. Nadat de bot werd gelanceerd is er dan ook constant gewerkt aan de flow op basis van de gebruiksdata. Het gevolg hiervan is dat de flow steeds beter werkt voor de gebruikers en dat bovendien de advertentiekosten verder daalde.

Immers: hoe effectiever de bot, hoe meer het mediabudget uiteindelijk oplevert natuurlijk.  

 

Wat zegt ons Maatje Chanté over deze case?

Meer weten
over deze case?