Source PT
Het probleem van Source PT was het feit dat er geen constante aanwas van nieuwe leads aanwezig was. De eigen campagnes leverden niets op. En de leads die hier uit kwamen, waren van slechte kwaliteit. Daarom ging Source PT een samenwerking aan met Maatwerk Online. Onze doelstelling: een constantere aanwas van leads die van een goede kwaliteit zijn zodat er nieuwe klanten uit voortvloeien.
SourcePT is een Personal Training studio in Tilburg. Eigenaar Roel (van Buggenum) is een fanatiek en slimme ondernemer die er alles aan doet om de studio in de schijnwerpers te zetten.
In de beleving van Maatwerk Online is een goede vindbaarheid één van de basiszaken die geregeld dienen te worden voor een onderneming. In de branche van Source PT is dit helemaal cruciaal: het aantal mensen dat online zoekgedrag vertoont op relevante woorden als ‘personal training’ of ‘afvallen’ is aanzienlijk. Door nog niets te doen om deze groep mensen naar de website te trekken, liet Source PT een grote kans liggen. Er is besloten om een Google Ads campagne op te zetten om zo aan de doelstelling te kunnen voldoen. Hiermee wilden we onderstaande resultaten behalen:
Na overleg met de klant is er besloten om een aparte landingspagina te maken met daarop een zogenaamde ‘drempelverlager’; een trigger voor mensen om hun contactgegevens achter te laten. Er is gestart met een Gratis Kennismaking. Later in deze case zal blijken dat dit niet dé juiste trigger was. Maar tijdens het proces is getest met diverse landingspagina’s en bijbehorende drempelverlagers. De doelgroep is qua leeftijd en geslacht eigenlijk heel breed: iedereen ouder dan 16 jaar met interesse om te sporten, af te vallen of een gezonde(re) levensstijl op te pakken willen we bereiken. Hierbij is wel bekend dat personal training duurder is dan een normaal fitnessabonnement bij een sportschool. Hier dient dus wel rekening mee gehouden te worden in de communicatie en targetting.
De volgende stappen zijn doorlopen bij het opzetten van het account:
De cijfers van de eerste periode (we zijn gestart in april 2018 nadat de klant zelf in december 2017 en
januari 2018 nog wat had geprobeerd):
Het spreekt voor zich dat we nog niet tevreden waren.
Het werd al snel duidelijk dat de kwaliteit van de leads uit de Google campagne niet helemaal top was. Het was nu dus vooral zaak om meer leads te genereren maar wellicht ook te kijken naar de drempelverlager. We hebben met name de volgende optimalisatiestappen doorlopen:
Een aantal resultaten die we naar aanleiding van de optimalisatie slagen eruit kunnen halen:
▼ De nieuwe landingspagina werkte direct beter:
Er is duidelijk te zien dat vanaf juni alles omhooggaat: het conversiepercentage maakt een forse sprong en daarmee dalen de kosten per conversie ook fors. Mooi is om te zien dat er iedere maand verbetering in zit: juni was beter dan mei, juli weer beter dan juni en augustus weer beter dan juli.
Overigens zie je af en toe afgebroken conversies (zoals in augustus: 26,65): dat komt omdat we werken met een ander attributiemodel dan het last-click attributie model.
Hier zie je dat de groep ‘fitnesslessen en persoonlijke trainingsservices’ met 16,91% conversiepercentage en een CPA van € 12,97 extreem goed scoort. De andere relevante in-market audiences pakken nog niet heel veel data op tot nu toe (we hebben het tijdens het moment van schrijven uiteraard nog over een lopende campagne)
In augustus 2018 is er een voorlopige piek gescoord waar we trots op zijn:
Op het moment van schrijven (augustus 2018) draaien we nog steeds zeer mooie cijfers in Google Ads. Wat heet: de beste cijfers ooit! Van de aantallen leads wordt ongeveer 70% á 80% klant bij Source PT. Eigenaar Roel van Buggenum over de samenwerking: “Als ondernemer heb ik de eerste 2 jaar zelf de campagnes gemaakt. Uiteindelijk kom je er dan toch achter dat je dit veel beter kan uitbesteden aan iemand die verder gaat dan jezelf kunt gaan. Zo kwam ik bij Maatwerk Online terecht. De vakkennis van Maatwerk Online in combinatie met die mening zorgt ervoor dat de campagnes eigenlijk ontzettend goed draaien en zeer rendabel zijn voor mij als ondernemer. Het spaart mij tijd, geld en ik weet zeker dat het goed gebeurt. De cijfers spreken voor zich: ik ben blij!”
Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!
Neem contact met ons op