De Kruidenbaron

Resultaten

Uitgewerkte online strategie die elkaar versterkt Maandelijkse stijging van de omzet

De Kruidenbaron is een webshop (de naam verraadt het al een beetje) die kruiden en specerijen verkoopt. De webshop bevat honderden producten die in legio keukens zijn terug te vinden om het eten extra lekker te maken. We houden allemaal van lekker eten, maar hoe zorg je ervoor dat mensen ook daadwerkelijk hun product in de jouw website kopen? Online zichtbaarheid!

Dit klinkt als een open deur, maar het is uiteindelijk wel de sleutel tot succes. We hebben er niet voor gekozen om enkel organisch of via Google Ads zichtbaar te zijn, maar juist voor een brede online marketingstrategie die vrijwel ieder online kanaal dekt.

Weten wat iedere euro oplevert? Maak gebruik van E-commercetracking

Voordat we überhaupt beginnen met online campagnes moet de basis goed staan. We willen dus precies kunnen meten hoeveel bestellingen er binnenkomen. Daarnaast willen we natuurlijk weten vanuit welk online kanaal de gebruikers die een bestelling plaatsen afkomstig zijn. Om het rendement van alle online campagnes écht goed door te meten is er ook e-commercetracking ingesteld. Dit houdt simpelweg in dat de waarde van alle bestellingen ook wordt doorgemeten. Hierdoor kunnen de online campagnes nog beter worden geoptimaliseerd. Door middel van e-commercetracking kun je namelijk inzien wat iedere euro die je investeert uiteindelijk oplevert.

De kracht van investeren in zoekmachine optimalisatie

Laten we nu de koe bij de horens vatten en de verschillende online activiteiten bespreken. We beginnen met Search Engine Optimization (SEO). Met SEO is het doel om zo hoog mogelijk in de organisch (gratis) zoekresultaten van Google te staan. Dit is een kanaal voor de lange termijn: het heeft tijd nodig. In eerste instantie is het van belang dat on-page en off-page SEO alles goed staat ingesteld. Dit houdt in dat de juiste content op de website aanwezig is zodat Google begrijpt waar je website over gaat en dat alles technisch goed staat ingesteld. Daarnaast zal je ook aan de slag moeten gaan met linkbuilding. Heel kort door de bocht betekent dit: hoe meer domeinen (andere websites) een link naar de webshop bevatten, hoe beter. Dit is een proces waar enige tijd overheen ging, maar wel met resultaat:

Daarbij is er goed in de gaten gehouden hoeveel links er verdwijnen en hiervoor nieuwe te plaatsen. Zoals te zien zijn het aantal verwijzende domeinen de laatste 1,5 jaar verdubbelt. Benieuwd wat dit het afgelopen jaar heeft gedaan met de zoekresultaten deed in Google?

In bovenstaande grafiek is goed te zien dat alle cijfers in SEO opzicht zijn verbeterd en De Kruidenbaron veel beter zichtbaarder is geworden in de organische zoekresultaten van Google. Maar het belangrijkste: wat heeft dit gedaan met het aantal bezoekers naar de website? We pakken de cijfers vanaf juni 2018 erbij. Sindsdien zagen we de eerste goede posities op zoekwoorden waar veel  zoekvolume op zit:

De cijfers zijn verbluffend. Waar er in juni 2018 nog geen 3000 organische bezoekers naar de website kwamen, zagen we in april bijna 15000 organische bezoekers op de website! Dit is uiteraard niet alleen door linkbuilding ontstaan. Er is ook gekeken naar de technische SEO en de content op de website. Dat laatste moet de juiste lengte hebben en daarbij ook relevant en uniek zijn.

Maak gebruik van affiliate marketing

Om naast het organische verkeer ook uit andere kanalen bezoekers en daarmee omzet te generen, is er gekozen voor affiliate marketing. Via affiliate marketing kunnen andere adverteerders en websites producten van De Kruidenbaron promoten. Hoewel er een commissie betaalt dient te worden, leverde dit de laatste drie maanden maar liefst 17% van het aantal bestellingen op voor De Kruidenbaron! Een waardevolle investering dus.

Een kanaal wat niet kan ontbreken: Google Ads

Een online kanaal wat natuurlijk niet mag ontbreken is het inzetten van Google Ads. Hoewel er bij Google Ads direct resultaat kan worden verwacht, is ook hier de lange termijn een belangrijk punt om in ogenschouw te nemen.

Wat was de insteek van de campagnes?

De campagnes zijn ingestoken op de consument die zich in de DO fase van de campagne begeeft. Dit houdt simpelweg in dat de kans op een aankoop in de webshop, deze fase het grootst is. Daarnaast hebben we ervoor gekozen om gebruikers die wel op de website komen maar niet bestellen, op te vangen in een RLSA campagne. Dat houdt in dat we deze doelgroep aparte biedingen en advertenties tonen. Zo kregen we meer grip op deze groep. Daarnaast is er voor ieder zoekwoord een aparte advertentiegroep gemaakt met vier verschillende advertenties. Dit houdt in dat er honderden losse advertentiegroepen zijn ontstaan, één per specifiek zoekwoord (lees: product). Het voordeel? Meer controle op zoekwoordtermen en advertenties die speciaal geschreven zijn voor het desbetreffende zoekwoord.

Verschillende advertentievarianten

Zoals hierboven werd beschreven zijn er voor ieder zoekwoord vier verschillende advertenties geschreven. Zo kan er getest worden op de prestaties van iedere advertentie. Denk bijvoorbeeld aan doorklikpercentages, kosten per klik en conversies (bestellingen).

Bovengenoemde zaken vormen de basis voor een succesvolle campagne. Uiteraard betekent dit niet dat de campagne direct rendabel is. Daar is optimalisatie voor nodig.

Optimaliseren, optimaliseren en nog eens optimaliseren

Hoe meer data, des te beter een campagne geoptimaliseerd kan worden. Het uiteindelijke doel hiervan? Lage kosten per bestelling en het verhogen van het aantal bestellingen vanuit de Google Ads campagne. Uiteraard hangt het een samen met het ander.

In de beginfase van een campagne is het voornamelijk zaak om de irrelevante zoektermen te elimineren, de gemiddelde klikkosten nauwlettend in de gaten te houden en de verschillende varianten van de advertenties te monitoren. Dit lijkt dit veel werk door de honderden producten en zoekwoorden die actief staan in het account. Dat is het ook, maar door de juiste filters in te stellen tijdens de optimalisatie wordt het een stuk eenvoudiger om het kaf van het koren te scheiden.

En wat wanneer alles goed staat, waar liggen dan de kansen in de optimalisatie? Bovengenoemde zaken blijven op de achtergrond mee spelen. Daarnaast liggen er genoeg kansen om de resultaten te verbeteren. Zo zijn er bijvoorbeeld automatische biedstrategieën getest, nieuwe advertentieteksten toegevoegd en werden zoekwoorden aangepast of juist gepauzeerd. Daarnaast is er goed gekeken naar de tijdstippen waarop gebruikers bestellen, hun demografische gegevens en doelgroepen waaronder deze gebruikers vallen. Hier zijn vervolgens aparte biedingen op ingesteld worden zodat de campagne zichtbaar wordt op de momenten dat dit moet.

De resultaten van de Google Ads campagne

Waar we zagen dat de kosten per bestelling bij aanvang van de campagne op gemiddeld €15 lagen, zien we dat deze na maandenlange optimalisatie nu op €5 per bestelling liggen. Daarnaast is het aantal bestelling gestegen van 36 naar wel 160 per maand! Een fikse stijging die ervoor zorgt dat de verschillende campagnes rendabel zijn voor De Kruidenbaron.

Véél meer bezoeker en véél meer omzet

Leuk al die cijfers, maar wat leveren al die inspanningen nu eigenlijk op voor De Kruidenbaron? Hieronder de stijging in het aantal bezoekers vanaf januari 2018:

En de omzet?

Zoals te zien hebben de verschillende online marketing kanalen een flinke boost van de omzet gegenereerd!  

Key take-aways van deze case:

  • Zet verschillende online marketing kanalen in zodat deze elkaar versterken
  • Schrijf SEO niet na een aantal maanden af, structureel investeren in SEO levert je uiteindelijk veel (gratis) bezoekers op
  • Blijven optimaliseren in een Google Ads account werpt zijn vruchten af

Webshops schieten al jaren als paddenstoelen uit de grond. Een webshop maken is tegenwoordig niet zo moeilijk meer, met de nodige kennis kun je al een redelijke webshop uit de grond stampen. Maar hoe zet je deze online neer? Hoe zorg je ervoor dat jouw website ook daadwerkelijk omzet genereert en rendabel word? Met dit vraagstuk stoeiden we voor De Kruidenbaron. We ontwikkelden een strategie waarbij De Kruidenbaron op meerdere online kanalen zichtbaar werd. Het resultaat? Een flinke omzetstijging (+100%!) en een grote groep loyale klanten. Benieuwd naar welke online marketing strategie wij hiervoor hebben toegepast? Je leest het in deze case!

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!

Neem contact met ons op