RefectoCil

136% meer conversie

RefectoCil is de specialist en marktleider in wimper- en wenkbrauwproducten en verkoopt deze op zowel een B2B (aan bijvoorbeeld schoonheidssalons) als B2C (aan consumenten) schaal. Je kunt RefectoCil producten online via de webshop bestellen. Voor het eerst wilde RefectoCil ook voorzichtig mee doen aan Black Friday en kijken wat deze hype hen op zou kunnen leveren. Op de dag van Black Friday en Cyber Monday besloten we een kortingscode van 20% op de gehele webshop live te zetten. Met het huidige advertentiebudget voor Google hebben we dit flink kunnen promoten met SEA.  

Het vraagstuk

Met een succesvolle basis SEA en SEO campagne zorgden we al een tijdje voor bestellingen en bezoekers op de website van RefectoCil. Recentelijk hadden we ook voor SEA een display campagne gebouwd om zo nog meer bereik te genereren en het nieuwste wimperserum te promoten omdat we wisten dat er veel meer potentie was om consumenten en B2B kopers te bereiken.

Toen Black Friday voor de deur stond hebben Melina van RefectoCil en Maatje Michelle gebrainstormd of een Black Friday deal een optie was voor RefectoCil. Zou het wat opleveren als ze voorzichtig mee deden? RefectoCil is namelijk geen fan van prijzen verlagen met enkel het doel om meer sales te generen. Toch hebben we, omdat we iets nieuws wilden proberen, besloten om 20% korting te geven op de twee belangrijkste dagen van het jaar: Black Friday en Cyber Monday. Aan ons de taak om dan ook daadwerkelijk meer bestellingen te generen via Google Ads op deze twee dagen.

Wat hebben we doorgevoerd?

We hebben gekeken naar de mogelijkheden om zo groot mogelijk uit te pakken binnen het aangegeven budget. Zowel in de dagen vóór Black Friday als op Black Friday en Cyber Monday zelf hebben we vier belangrijke aanpassingen gedaan in de SEA search en display advertenties.

  • Promotie extensies

Op de dagen vóór Black Friday, vanaf ongeveer een week van tevoren, begonnen met het weergeven van promotie extensies (een type advertentie extensie), maar dan zonder de kortingscode. We maakten bezoekers warm door alvast de promotie te noemen zodat er een grotere kans was dat ze terug zouden komen op Black Friday. Ditzelfde deden we voor Cyber Monday. Aan het begin van de zaterdag na Black Friday werden de promotie extensies voor Cyber Monday alvast ingeschakeld, nog zonder promotiecode.

Voor de dagen van Black Friday en Cyber Monday zelf hebben we promotie extensies ingeschakeld die alleen zichtbaar waren op de dag zelf. Daarin werd de kortingscode direct vermeldt om bezoekers het vertrouwen te geven dat de 20% korting wel echt te verkrijgen was. Nog voordat bezoekers op de advertenties klikten was de kortingscode en actie dus al te zien, als onderdeel van de advertentie.

  • Koppen in de advertenties

Op de dagen vóór Black Friday hebben we met de advertentiekoppen om bezoekers warm te lopen. Bij iedere advertentie stond in de 2e of 3e kop vermeld dat er een Black Friday actie aankwam.  Mensen die zochten naar RefectoCil producten voordat Black Friday begon, zagen vervolgens dat er een Black Friday actie zou komen.

Op Black Friday en Cyber Monday zelf waren de advertenties weer geüpdatet met de exacte actie: vandaag 20% korting.

  • Display advertenties

We hadden sinds begin november al een algemene display campagne lopen met responsieve display advertenties. Deze creëerde veel bereik onder de grote doelgroep potentiële B2B klanten (zoals schoonheidssalons) en onder de dagelijkse consumenten die geïnteresseerd waren in cosmetica. Dit was de ideale campagne om ook voor Black Friday en Cyber Monday toe te passen. Hoe meer bereik, des te meer consumenten er geïnformeerd werden over de aankomende actie.

In de dagen vóór Black Friday hebben we hier de advertentiekoppen voor aangepast en vermeld dat er een Black Friday actie te verwachten was. Ditzelfde deden we ook voor de zaterdag en zondag na Black Friday, waarin we aankondigden dat er een Cyber Monday actie aankwam. Hier hebben we niet de kortingscode en ook niet de precieze actie vermeld, alleen dat er een Black Friday actie zou zijn. In de koppen stond bijvoorbeeld vermeld: Binnenkort Black Friday actie.

Op Black Friday en Cyber Monday zelf hebben we de advertentiekoppen aangepast en vermeld wat de precieze actie was: 20% korting op de gehele webshop.

  • De Juiste Biedstrategie Kiezen

Een paar dagen vóór Black Friday hebben we ook de biedstrategie veranderd naar Conversies Maximaliseren. Door deze slimme en automatische biedstrategie in te zetten werden de zoekwoord biedingen geoptimaliseerd door het Google algoritme. Zo optimaliseerde Google de biedingen voor potentiële klanten. Op deze manier was de biedstrategie ook afgestemd op het doel van de actie: zoveel mogelijk bestellingen met het aangegeven budget.

  • Hoe zit het met het budget?

Normaliter veranderen bedrijven ook hun budgetten om zich aan te passen aan de toename van verkeer. In overleg met Melina hebben we besloten om te testen of het huidige budget voldoende zou zijn. We hebben dan ook het huidige Google Ads budget aangehouden – daar is niks aan veranderd!

Het resultaat?

Om de resultaten te analyseren hebben we het weekend van Black Friday vergleken met het weekend daarvoor. Ook al was de actie alleen op Black Friday en Cyber Monday, zagen we over het hele weekeind een stijgende lijn in conversies!

Toen we vervolgens de cijfers van het weekend vóór Black Friday (22 t/m 25 november) met het weekend van Black Friday (29 november t/m 2 december) vergeleken zagen we een groot verschil:

  • Een stijging van 136,72% in conversies
  • Kosten per conversie gedaald naar €8,23 (daling van 42,68%)
  • Een stijging van 190,42% in conversiepercentage!

In totaal had RefectoCIl 64 bestellingen gehad. Google Ads had daar 39,06% aan bijgedragen! En dat allemaal binnen hetzelfde klikbudget – we hebben geen cent verhoogd!

Een succes

De uitkomst: een zeer geslaagde eerste Black Friday actie voor RefectoCil met hele toffe resultaten, en dat allemaal binnen hetzelfde klikbudget –deze hebben we met geen cent verhoogd! Het werd zelfs even spannend toen het nieuwste product, het Lash & Brow Serum, bijna uitverkocht werd!

We nemen deze inzichten mee voor de volgende Black Friday actie, maar blijven ook nu verbeteren. Volgend jaar willen we het budget eens gaan verhogen en kijken of we zo nóg meer bestellingen binnen kunnen halen. Wellicht kunnen we dan ook andere dingen uitproberen zoals speciale Black Friday display banners, het hele weekend een korting geven of een winactie. De mogelijkheden zijn eindeloos. Wij kijken in ieder geval nu al uit naar de volgende Black Friday!

Wil jij ook graag jouw sales verhogen en meer omzet halen uit je webshop? We kunnen altijd eens sparren om te zien of we dit samen kunnen bereiken. Neem in dat geval gerust contact met me op!

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Michelle de Zeeuw

Junior SEA Specialist en Amazon Specialist

Contact Michelle