Conversie (CRO) traject

DATAGEDREVEN HET RENDEMENT VERHOGEN

Wil je meer omzet halen uit hetzelfde aantal bezoekers? Dan is het starten van een conversie optimalisatie traject een goed idee. Binnen dit traject gaan we samen aan de slag om:

  • Te onderzoeken wat je websitebezoekers willen en hoe hen blij te maken
  • De klantreis te optimaliseren
  • Een win-win strategie op te stellen voor het bedrijf en de klanten

De focus ligt op het verhogen van de omzet per bezoeker, het verlagen van acquisitiekosten en het verbeteren van de marges. Hiervoor voeren we zowel kwalitatief – op basis van o.a. websitedata – als kwantitatief onderzoek – o.a. bezoekersfeedback verzamelen en analyseren – uit. Verder kunnen we AB-testen inzetten om grote veranderingen op de proef te stellen.

  • Datagedreven werkwijze: data is altijd leidend
  • Verbetering van de gebruikersvriendelijkheid (UX) van de website
Contact opnemenVerder lezen

Hoe ziet het conversie (CRO) traject er uit?

Voordat we daadwerkelijk aan de slag gaan voeren we allereerst een check uit – stap 0 – voor alle huidige tools. Het uitgangspunt is hier: “Wordt alles correct gemeten?”. Wanneer dit niet het geval is gaan we daar allereerst mee aan de slag. Zijn er punten die nog niet gemeten worden? Dan maken wij hier een voorstel voor.
  • Bedrijfsdoelstellingen – KPI’s

    Stap 1

    Om te beginnen is het belangrijk om exact boven water te krijgen waar jullie bedrijf op stuurt en waar wij jullie bij kunnen ondersteunen. Zodra dit helder is kunnen we door naar stap 2. Zo zijn we benieuwd naar de doelgroep waar jullie je op richten. Eventueel kunnen we deze persona’s verrijken voor relevantere (online) marketing.

    Neem contact op
  • Analyseren huidige data en klantreis

    Stap 2

    We nemen een duik in de huidige data die jullie beschikbaar hebben. Dit is doorgaans data uit Google Analytics, maar dit kunnen ook vragen zijn die veel gesteld worden bij de klantenservice. We verzamelen alle beschikbare data en voeren hier een analyse op uit. De klantreis en de rol die de website hierbinnen speelt wordt vanzelfsprekend ook onder de loep genomen.

    Neem contact op
  • Onderzoek verrichten

    Stap 3

    De kans is aanwezig dat we op bepaalde vraagstukken nog geen sluitend antwoord krijgen vanuit het analyseren van de huidige data (stap 2). Om die reden gaan we verder onderzoek verrichten. Hieronder vallen doorgaans gebruikersonderzoeken en -testen en een concurrentieanalyse. De bevindingen uit stap 2 en 3 worden dan gebundeld.

    Neem contact op
  • Inzichten genereren

    Stap 4

    Vanuit het verrichten van onderzoek en het analyseren van de data ontstaan inzichten. Waar valt nu daadwerkelijk winst te behalen? Welk deel van de website heeft de hoogste prioriteit? Deze stap is cruciaal voor het gehele proces, omdat dit de inzichten zijn die de basis vormen voor verbeteringen.

    Neem contact op
  • Prioriteiten stellen op basis van hypotheses

    Stap 5

    Het komt regelmatig voor dat er een flinke lijst met inzichten ontstaat. Deze hebben logischerwijs niet allemaal dezelfde prioriteit. Aan de hand van een – zoveel als mogelijk – objectief conversie canvas worden de inzichten geprioriteerd. Dit doen we op basis van hypotheses die in sommige gevallen bewezen moeten worden door middel van testen (stap 6). Hier rollen ook bevindingen uit die zeer snel opgepakt kunnen worden als zogenaamde quick wins. Hoewel een conversie optimalisatie traject langzaam op gang komt zijn we uiteraard gebaat bij zo snel mogelijk scoren in de beginfase.

    Neem contact op
  • Experimenteren

    Stap 6

    Grote aanpassingen, die vanwege hun grootte een flinke impact kunnen hebben op de eindresultaten, worden getest middels AB-testen. We willen wijzigingen aan de website voorkomen die een negatieve uitwerking hebben op de doelstellingen. Hoewel AB-testen belangrijk zijn en vaak gezien worden als de definitie van conversie optimalisatie, zijn AB-testen slechts een van de vele mogelijkheden om de impact van aanpassingen te onderzoeken.

    Neem contact op

CRO-traject

Doorlopend proces
De stappen van het traject zijn allen doordacht en worden in theorie stap voor stap doorlopen. In praktijk is een daadwerkelijk traject nooit afgerond en begint deze telkens opnieuw. Resultaten van AB-testen worden geanalyseerd, van waaruit weer nieuwe inzichten komen die meteen gebruikt worden bij het stellen van nieuwe prioriteiten om de prestaties nóg verder te verbeteren.

De magie van Maatwerk Online

Bij Maatwerk Online gaan we als CRO-specialisten verder dan de basis. Met de kennis van onze specialisten op het gebied van consumentenpsychologie, gebruikersvriendelijkheid (UX) en data wordt de website vanuit een solide fundering doorgaand verbeterd. Hiervoor zetten wij verschillende databronnen in voor een zo datagedreven mogelijk aanvalsplan. Het is belangrijk om met een doordacht plan te werken aan het verbeteren van de website.

Kennis van zaken

Onze specialisten brengen kennis en ervaring in met consumentenpsychologie, UX en data.

We gaan voor impact

Op maat gemaakte landingspagina’s die echt impact hebben op de bedrijfsdoelstellingen.

Focus op de klant

Bezoekers zijn mensen met wensen en behoeftes. Dit zullen wij nooit uit het oog verliezen.

Heb je een vraag over het CRO-traject?

Robert beantwoordt graag je vragen!

Telefoon: 010 30 30 222

Robert de Kok

CRO Specialist