Alle learnings van Brighton SEO dag 1

De eerste dag van Brighton SEO zit erop. In dit blog delen we de aantekeningen en eerste learnings vanuit de verschillende sessies. Doe er dus je voordeel mee!

Local SEO

  • Gebruik altijd je plaatsnaam naast je bedrijfsnaam in je GBP titel als je veel verschillende vestigingen hebt. Meer in dezelfde stad? Dan ook straatnaam erbij.
  • Up to date openingstijden per vestiging. Belangrijke ranking factor om langer open te zijn. Gebruik extra openingstijden.
  • Vul ten alle tijden je GBP volledig in met alle informatie die je beschikbaar hebt om in te vullen
  • Gebruik FAQs die al beantwoord zijn en voeg deze beide toe in je GBP
  • Gebruik lokale social media pagina’s en connect deze met je GBP
  • Met de komst van Gemini is Schema niet perse hetgeen wat uitlegt aan Google hoe je website werkt, Gemini snapt dit nog veel beter;
  • Google is de categoriepagina, Google weet welke producten relevant zijn voor de gebruiker.
  • 46% van de zoekopdrachten binnen Google heeft tegenwoordig een lokale intentie
  • Google importeert reviews van review websites en voegt deze steeds vaker toe binnen GBP, een interessante ontwikkeling waar rekening mee gehouden moet worden omdat dit impact heeft op je lokale performance
  • Apple business connect (Apple Maps) is na GBP het meest belangrijke lokale zoekplatform. Het aandeel hiervan begint steeds meer te groeien.
  • Apple Maps is nu ook de default op iPhones dus de jongere doelgroep zal deze steeds meer als standaard zien i.p.v. Google Maps
  • GBP is nog steeds wel veel belangrijker om te optimaliseren
  • Citaties en posts hebben GEEN invloed op je lokale vindbaarheid. Als dit je doel hiervan is, doe het dan niet.
  • Reviews worden door minimaal 30% van de zoekers gelezen en blijven een van de allergrootste ranking factoren
  • Reageren op reviews heeft WEL invloed op je lokale vindbaarheid

Content

Social media gebruiken voor organische resultaten:

  • Niet blind staren op de tools, want daar wordt de creativiteit niet beter van.
  • Probeer de taal echt te spreken van je doelgroep.
  • Tiktok is een goudmijn aan relevante content. Content dat  lastig te achterhalen is via tools/concurrenten. Om echt impact te maken moet je creatief/anders zijn dan de rest.first mover advantage. Doordat je voor nieuwe, long tail keywords raakt, ga je de diepte in in plaats vam de breedte. Zo gaat google jou wel zien als de autoriteit. Hoe? Bouw een persona, kijk naar social media met search bars, voorbeeld: tiktok blue comments: waar mensen vaak over praten/zoeken na het zien van de video.
  • Twee social media waar hot topics vaak in terugkomen? → grote kans dat je voor deze zoekwoorden ook in google gaat ranken/traffic op binnen krijgt.

Hoe verhoog je je omzet vanuit blogcontent?

  • Zorg voor de juiste SEO mindset
  • Onderzoek en begrijp de buying journey van je doelgroep
  • Voor een keyword research uit, cluster de zoekwoorden en plot de zoekwoorden in de buying journey van de klant
  • Content creatie: Bepaal in welke content belangrijke is in de journey en via welk kanaal
  • Stel op basis hiervan je contentkalender samen voor de komende maanden
  • Meten! Bepaal op de vooraf gestelde KPI’s/Metrics het succes van je inspanningen en doe vervolgens dit proces opnieuw

Het creëren van content in gereguleerde industrieën

  • Know your regulations: Weet wat er speelt bij de klant. Welke regels en procedures zijn er?
  • Understand why these regulations are there: Het gaat erom dat je weet wat je doet en begrijpt
  • Match your tone of the topic: Financiële industrieën: de mens heeft behoefte aan eerlijk afvies, want mensen hebben spijt van hun eerdere financiële keuzes. → dus, support de bezoeker. Bijvoorbeeld: wat zijn de risico’s etc. Hiermee kan je goed inspelen op EEAT
  • Build relationships with everybody involved in the content: Maar: direct contact tussen schrijver en compliance is echt het beste. Geen ruis
  • Dont think of them as warnings, but as product features: Draai keuzes om in features
  • Dont lose sight at the fundamentals: Maar de laatste woorden moeten altijd duidelijk en eerlijk

TikTok SEO

  • Gebruik TikTok om nieuwe trends voor je bedrijf te vinden, gebruik hiervoor:
    • TikTok Search
    • TikTok Tags
    • TikTok most popular video’s
    • TikTok creative center i.c.m. Ai assistant
      • Ai assistant kan je vragen stellen over de laatste trends rondom een bepaald onderwerp op TikTok. Hiermee kan je snel de laatste trends achterhalen en dit gebruiken om bijvoorbeeld nieuwe content voor je website te creëren.
      • Inspelen op de laatste TikTok trends door bijvoorbeeld aan te geven a.d.h.v. een artikel wat gevaren zijn van bepaalde TikTok trends of juist wat de positieve kant aan bepaalde trends/hypes zijn

Social Media gebruiken voor je organische vindbaarheid

  • Niet blind staren op de tools, want daar wordt de creativiteit niet beter van.
  • Probeer de taal echt te spreken van je doelgroep.
  • Tiktok is een goudmijn aan relevante content. Content dat  lastig te achterhalen is via tools/concurrenten. Om echt impact te maken moet je creatief/anders zijn dan de rest.
  • first mover advantage. Doordat je voor nieuwe, long tail keywords raakt, ga je de diepte in in plaats vam de breedte. Zo gaat google jou wel zien als de autoriteit.Hoe? Bouw een persona, kijk naar social media met search bars, voorbeeld: tiktok blue comments: waar mensen vaak over praten/zoeken na het zien van de video.
  • Twee social media waar hot topics vaak in terugkomen? → grote kans dat je voor deze zoekwoorden ook in google gaat ranken/traffic op binnen krijgt.

E.E.A.T.

  • Hoe kan je expertise op een effectieve manier inzetten?
    • Belangrijk dat je de klant/expert echt aanmoedigt in het schrijven van de content. Neem ze mee in de voordelen en creëer heldere handleidingen
    • Belangrijk dat je altijd de expert aanhaakt/goedkeuring vraagt bij jouw gecreëerde content
    • De combinatie van jouw specialisme (SEO, research etc.) en de expert is wat je verder gaat brengen, maar kost wel veel tijd/geld

Automation

  • ChatGPT combineren met Ahrefs voor een waardevol zoekwoordenomderzoek
  • Gebruik wat, wie en waar in je prompt voor content ideeen vanuit dit onderzoek
  • Gebruik ChatGPT om echt samen te brainstormen over een content plan en laat deze vervolgens opstellen in een content kalender
  • Geef duidelijke instructies mee in je prompt voor wie de content geschreven moet worden. Doelgroep zelf bepalen is erg belangrijk.
  • Hoe richt je op de juiste manier prompts in?
    • Specifiek zijn
    • Context geven
    • Blijf continue A\B testen
    • Behandel het als een collega die je bedrijf niet kent en net aan de slag gaat
    • Leer ChatGPT je doelgroep kennen
    • Gebruik niet dezelfde prompts als anderen. Voor data is dit wel te doen, maar niet voor jouw unieke content.

Future of search

  • SEO ers hebben een tunnelvisie op Google. Bij elkaar zitten veel meer klanten op marketplaces en social kanalen.
  • Er zitten bijna net zoveel mensen op YouTube als Google. Denk na over een video strategie als SEO. Vooral belangrijk bij jonge doelgroep blijkt uit data. Hetzelfde geldt voor Reddit. Plaats bv blogs op Reddit.
  • Amazon is interessant voor een oudere doelgroep.
  • TikTok voor jongere doelgroep.
  • Audience first en niet Search engine first.
  • Dit wordt alleen maar belangrijker met SGE straks. Denk nu al na over deze nieuwe tactieken.
  • Reddit werkt samen met Google: er komt nu veel meer verkeer naar Reddit vanuit Google. Mensen zoeken hier naar user generated content.
  • Weg met content creëren voor zoekintentie.
  • Zoekintentie moet staat voor “hoe” mensen zoeken. Dus via welk kanaal? Kijk heel gericht per zoekwoord naar het volume op Google vs andere kanalen waar je doelgroep op kan zitten.
  • Gebruik TikTok trends als alternatief van Google Trends.
  • Doe geen onderzoek naar zoekvolume op Google maar zoekmanier vanuit je doelgroep en vergelijk dan de volumes met elkaar om te zien waar de meeste kansen liggen.

Branding & SEO

Waarom branding sentiment belangrijk wordt voor SEO in 2024 en hoe je dit kunt maximaliseren?

  • Binnen SGE resultaten hebben merken geen eigenaarschap op de resultaten over hun branded zoekopdrachten.
  • Binnen SGE krijg je op branded zoekopdrachten eerst algemene informatie vanuit AI boven je eigen zoekresultaten. De 0 positie neemt de eerste plek je die eerst had over.
  • Verifieer dit wel, want sommige merken zullen minder impact van SGE hebben op branded resultaten.
  • Google autocomplete gebruiken om erachter te komen hoe mensen over je merk denken. Hetzelfde voor review sites zoals Kiyoh of Trustpilot.
  • Werk samen met klantenservice en deel de input met heb die je van review sites haalt en van autocomplete. Zorg dat ze weten wat er speelt en dit kunnen voorkomen in de toekomst.
  • Reageer altijd op een nette manier bij slechte reviews.
  • Zet tracking op voor ontwikkelingen binnen SGE zodat je continu weet als er iets veranderd in de branche waar je SEO doet.