SEO learnings tijdens SMX München

Na twee jaar was het weer zo ver. Na BrightonSEO in 2022 mocht ik nu met SMX München weer eens op pad naar een event in het buitenland om mijn SEO kennis te gaan verbreden. Over het algemeen staat SMX München bekend om een meer geavanceerd event als het gaat om zoekmachine marketing. In deze blog neem ik jou mee in mijn learnings.

From Search to Surfaces: Your Guide to Google’s Metamorphosis

De eerste inhoudelijke SEO talk was van Jes Scholz. Zij nam ons mee in de veranderingen die Google op het moment doormaakt. Google verandert meer in de richting van een persoonlijke assistent en het optimaliseren hiervoor gaat stapje voor stapje veranderen. De grootste winst zit hem in het laten begrijpen van je website in plaats van het optimaliseren voor zoektermen. Dit omdat Google met de komst van Gemini toch wel snapt waar je website over gaat.

Key takeaways

  • Met de komst van Gemini is Schema niet perse hetgeen wat uitlegt aan Google hoe je website werkt, Gemini snapt dit nog veel beter;
  • Google is de categoriepagina, Google weet welke producten relevant zijn voor de gebruiker;
  • Gemini heeft zoveel data dat het beter dan ons weet wat de doelgroep wil;
  • Topical authority wordt niet alleen beloond in de SERP, maar vooral in je algemene zichtbaarheid.

The AI Tech SEO Compendium: Augmenting technical SEO tasks using ML & AI

Na een breder SEO presentatie nam Bastian Grimm ons mee in de kracht van large language models en hoe je deze kan gebruiken in je dagelijkse werkzaamheden. Een technische presentatie waar ik als specialist erg enthousiast van word.

Key takeaways

  • Een LLM schrijf niks, het genereert op basis van het weet;
  • Er zijn meer interessante modellen naast Chat GPT zoals onder andere Azure, Cohere en Watsonx;
  • Ook zonder verstand van coderen kan je middels tools gebruik maken van diverse LLM’s;
  • Privacy en juridische zaken dienen altijd in het achterhoofd gehouden te worden.

Redefining Search Engine Marketing for the AI Age: Roles, Goals, and Pivots to our Jobs to Survive and Thrive in this New World

Na de lunch was het tijd voor een presentatie van Wil Reynolds. Een goede Amerikaanse spreker die altijd op een mooie manier zijn boodschap over kan brengen. Hij nam ons mee in de veranderende rol die Google op het moment doormaakt. Zijn we nog wel echt zoekmachine optimalisatie specialisten of zijn we bezig met het beantwoorden van de vragen waar onze doelgroep tegenaan loopt.

Key takeaways

  • Het niet ranken op een keyword betekent niet dat je niet vindbaar bent;
  • Gebruik Bing om te kijken hoe je website presteert in combinatie met Chat GPT;
  • Het is goed te analyseren of het verkeer afneemt terwijl je rankings stijgen. Misschien zit je doelgroep niet op hetgeen waar jij focus op hebt;
  • Het is interessant om concurrenten te tracken op basis van hoeveel content zij hebben om te kijken hoeveel AI ze eventueel genereren.

Is SGE the future of the SERP?

Met SGE in ons achterhoofd zijn we al maanden bezig onze klanten zo goed als mogelijk voor te bereiden op de tijd die gaat komen. Tom Capper vertelt meer over wat de rol van SGE gaat zijn en of dit wel echt de toekomst van zoekmachines gaat zijn. Bing stijgt (bijna) niet in populariteit en de kwaliteit van de huidige SGE resultaten lijkt tegen te vallen.

Key takeaways

  • De slager is beter dan de supermarkt, maar toch ga je naar de supermarkt. Google hoeft niet de beste te zijn, als het maar goed genoeg is;
  • In slechts 31% van de gevallen wordt SGE getoond;
  • Bing pakte bijna geen marktaandeel met de introductie van AI in zoekmachine;
  • In de meeste gevallen staat het SGE resultaat niet in de top 10.

E-E-A-T in the Real World: Let’s Talk Requirements, Effort and Outcome

Met de opkomst van AI verandert er veel in het creëren van content. Niet voor niets riep Google daarom EAT (en daarna EEAT) in het leven. Het maken van een checklist is niet de oplossing, vertelt Cindy Krum. EEAT is een mindset, maar is wel iets waar iedere website eigenaar mee bezig zou moeten zijn.

Key takeaways

  • EEAT is geen ranking factor, maar signalen bedoeld voor mensen niet voor Google;
  • Ranking factoren bestaan niet meer, Google is een ranking systeem;
  • Het doel van Google met EEAT is engagement met de bezoeker verbeteren;
  • Google maakt EEAT ook meetbaar met de engagement van de bezoeker.

Contentless Marketing

Bekend spreker Jono Alderson nam ons mee in waar content aan moet voldoen in het tijdperk waar AI creatie de standaard lijkt te zijn. Content blijft king en de kwaliteit hiervan is enorm belangrijk. Middels een goed onderzoek vooraf en een creatieve pen kun je content schrijven die zich onderscheidt en goed rankt in de zoekmachine, dit gaat in de komende jaren alleen nog maar belangrijker worden.

Key takeaways

  • Content moet geschreven worden met het oog op de oplossing voor de lezer;
  • AI gaat er voor zorgen dat dit ecosysteem uit elkaar gaat vallen, slechte content gaat verdwijnen, het internet is vol;
  • Soms moet je afstappen van meten, cijfers zeggen niet het gehele verhaal er is altijd een deel wat niet inzichtelijk is;
  • Je content moet aanwezig zijn op de plekken waar je doelgroep op zoekt, dit kan in Google zijn maar dat hoeft niet perse je website te zijn.

Aan de slag met de key takeaways

Aan de hand van SMX München zit mijn hoofd weer vol met toffe ideeën die ik direct voor klanten toe kan gaan passen. Ik heb in ieder geval veel gehad aan de presentaties en kijk met een enthousiast oog de toekomst van zoekmachine optimalisatie tegemoet.

Wil je weten hoe wij jouw SEO zouden verbeteren én ben je benieuwd wat dat dan gaat opleveren? Vraag vrijblijvend een SEO Audit aan waarin we jouw website gratis analyseren en een plan maken hoe dit beter kan!