Consent Mode V2 verplicht bij Google Ads in de EEA

Google Consent Mode V2; iets dat Google vanaf maart 2024 verplicht maakt voor iedereen die ‘iets’ met de advertentieproducten van Google doet binnen de European Economic Area (EEA) en het Verenigd Koninkrijk. Ofwel: als jij adverteert met Google Ads, ben je vanaf maart verplicht om Google Consent Mode V2 te gebruiken. Maar wat is dat dan? En wat houdt dat in? En wat moet je hiervoor doen? In deze blog lichten we het allemaal toe en proberen we het zo duidelijk en makkelijk te maken voor jou. 😃 

Back to basics: consent? 

Consent geven staat voor toestemming geven. En in online marketing land wordt dat geassocieerd met het accepteren van de cookies op een website die je bezoekt. Dat noemen we het geven van consent. We zijn geen jurist en ook zeker niet het braafste jongetje van de klas. Maar officieel moet je natuurlijk altijd een cookiebanner op je website hebben staan waar mensen akkoord kunnen geven op bijvoorbeeld marketing cookies. Pas na dat akkoord mag je bepaalde marketingzaken activeren (zoals remarketing bijvoorbeeld). Dat is ‘consent’ het meest makkelijkst uitgelegd. 

Kortom: iemand komt op de website, krijgt een cookiebanner en zodra ze cookies accepteren, kunnen wij als marketeers bepaalde tags (codes) afvuren om alles goed door te meten en die mensen te volgen online. Dit doen we allemaal via Google Tag Manager: 

Schematische weergave van het proces in Google Tag Manager, met een man, een webbrowser, een vraagteken, een vinkje en een sectie voor tags.

Het kan dus ook zo zijn dat mensen NIET die cookies accepteren. Als dat het geval is, mogen wij als marketeers bepaalde tags (codes) niet afvuren. We kunnen de websitebezoeker op dat moment dus niet meer volgen. We missen dan dus data in bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads. 

Diagram met vijf stappen: een man kijkt naar een webpagina, wat leidt tot een vraagteken, gevolgd door een rode kruis en een foutmelding, met het logo van Google Tag Manager onderaan.

Consent Mode V2 

Met Consent Mode V2 heeft Google een update op de markt gebracht rondom cookiebanners en hoe die werken. Ongeacht of je zelf een cookiebanner hebt gemaakt of gebruik maakt van een tool die dit voor je doet zoals Cookiecode, Cookiebot of Diffuse. Er zijn drie opties: 

  1. Je gebruikt geen Consent Mode – Indien je geen cookiebanner op je website hebt staan, of eentje die niet juist werkt, dan zeg je feitelijk gezien tegen Google: al mijn website bezoekers hebben consent gegeven dus mogen we alles doen met ze wat we willen. Dit is uiteraard niet waar. Maar zo denkt Google wel in deze. Met als gevolg dat jouw websitebezoekers gevolgd worden online door Google terwijl ze dat helemaal niet willen en al helemaal geen consent voor hebben gegeven. Dit kan leiden tot vervelende boetes voor Google (zoals ze er inmiddels al velen hebben gehad!). Om dat te voorkomen heeft Google dus 2 anders opties in het leven geroepen en die dus ook verplicht gemaakt zoals gezegd. 
  1. Google Consent Mode V2 basic set up – als mensen GEEN cookies accepteren, dan worden automatisch alle tags (codes) op de website geüpdatet zodat we de websitebezoeker alleen anoniem kunnen volgen. Dat betekent in de praktijk bijvoorbeeld dat er geen Google Signals op die persoon geactiveerd wordt (dit wordt gebruikt om demografische kenmerken van die persoon in te zien). Anoniem volgen betekent overigens wel dat GA4 (Google Analytics) gebruikt kan worden. Als de mensen WEL cookies accepteren, kunnen we gewoon alles meten wat we willen. 
  1. Google Consent Mode V2 advanced set up – bij de advanced set up, houden mensen de opties om cookies te accepteren of te weigeren. Als men GEEN cookies accepteert, dan worden automatisch weer alle tags (codes) zo ingeregeld dat de websitebezoeker alleen anoniem gevolgd kan worden (ofwel: Google Signals gaat automatisch uit op deze persoon). Maar, en hier zit het grote verschil t.o.v. de basic set up, er zullen wel geanonimiseerde ‘Pings’ worden verstuurd naar Google. Daarmee is Google toch in staat om bepaalde dingen te meten zonder dat men dus cookies hiervoor moet accepteren. Hierdoor is Google bijvoorbeeld in staat om gemodelleerde data in GA4 en gemodelleerde conversies in Google Ads in kaart te brengen. Als de mensen WEL cookies accepteren, kunnen we gewoon alles meten wat we willen. 

Op dit moment heeft Google officieel alleen aangegeven dat als je NIET voor optie 2 of 3 kiest, je bepaalde functionaliteiten rondom Google Ads niet meer kunt gebruiken. Denk daarbij aan remarketing en/of conversiemeting op een bepaalde manier (modelling). Echter, de verwachting is dat Google websites die NIET voor optie 2 of 3 kiezen, uiteindelijk helemaal van Google Ads afgooien. Kortom: je hebt echt geen keus. Google Consent Mode V2 moet geïnstalleerd worden. 

De onderstaande afbeelding toont de impact van een site met Consent Mode Basic en een site met Consent Mode Advanced. 

Tabel met informatie over conversiemodellering en gedragsmodellering voor Google Ads en Google Analytics, inclusief toestemmingsmodi en verwijzingen naar verschillende modellen.

We willen benadrukken: bovenstaande geldt dus alleen als je gebruik maakt van Google Ads. 

Maar hoe stel je dit dan in? 

Google adviseert om gebruik te maken van een zogenaamde CMP: Consent Management Platform. Onder andere Cookiebot, Consent Manager, CookieFirst en One Trust zijn Google-certified CMP partners. Veel CMP’s hebben namelijk een update uitgebracht waarmee je bovenstaand verhaal snel en makkelijk kan installeren. Ook hier heb je weer een aantal opties die voor jou van toepassing kunnen zijn: 

  1. Je hebt nu geen cookiebanner op je site staan – Ik adviseer dan om direct een CMP te gaan gebruiken. Je betaalt dan een klein bedrag per maand om gebruik te mogen maken van hun cookiebanners die dus voldoen aan Consent Mode V2. 
  1. Je hebt een cookiebanner op de website staan die je webbouwer heeft gebouwd – in dit geval gebruik je geen CMP en zal je bij de websitebouwer moeten kijken of die de documentatie van Google Consent Mode V2 kan inbouwen in zijn systeem. Of je kan ervoor kiezen om direct een CMP te gaan gebruiken. Deze CMP’s blijven altijd up-to-date en hoef je de updates niet zelf uit te voeren in je eigen systeem. 
  1. Je hebt een cookiebanner van een CMP op je website staan – In dit geval hoef je alleen te kijken of de desbetreffende CMP al een update heeft uitgebracht omtrent Consent Mode V2, zodat we die direct kunnen doorvoeren.  

Nogmaals; dit geldt alleen als je gebruik maakt van Google Ads op dit moment. 

Hoe check je of alles goed is ingesteld? 

Je kijkt in Google Analytics bij Data Streams onder het stukje consent. Als het niet goed staat ingesteld zie je iets als volgt: 

Afbeelding van een scherm met instellingen voor toestemming, inclusief waarschuwing over gegevens delen in de EU. Onderaan zijn opties voor het instellen van toestemmingssignalen weergegeven.

Staat het wel goed ingesteld, dan zie je iets als volgt: 

Afbeelding van een scherm met

Maar ik zou zelf ook altijd even in GTM preview modus duiken om te kijken of het goed staat ingesteld. Wis hiervoor wel eerst je cookies zodat je ook de cookiebanner te zien krijgt alsof je een nieuwe bezoeker bent. Wat belangrijk is in de preview modus: 

Zodra je op de site komt en de cookiebanner laad, kan je in het tabje ‘consent’ zien hoe de consent is ingesteld. In de meeste ideale situatie voor ons (Consent Mode Advanced Setup) zie je dan dit: 

Tabel met de toestemmingsstatus voor verschillende types opslag. De meeste opties zijn geweigerd, behalve 'functionality_storage' en 'security_storage', die zijn toegestaan.

En tegelijkertijd zie je dan bij afgevuurde tags wel dat GA4 is ingeladen. Dit betekent dat we dan wel anonieme pings ontvangen en dus GA4 data hebben. Wil je dat niet? Dan zou daar de Consent Mode Basic Setup online moeten staan: er worden geen tags geladen totdat cookies akkoord worden gegeven. 

Zodra je cookies accepteert, moet de Event Consent State tabel in GTM automatisch aangepast worden naar onderstaande: 

Tabel met status van evenementtoestemming. Vijf types toestemming zijn aanvankelijk geweigerd en later goedgekeurd, terwijl functionaliteits- en beveiligingsopslag zijn goedgekeurd.

Bij Maatwerk Online zetten we dit actief in voor onze klanten die gebruik maken van Google Ads. Heb je hier hulp bij nodig of heb je vragen over hoe je Google Consent Mode V2 kunt implementeren en controleren? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag om ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de vereisten.