Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Google Consent Mode V2; iets dat Google vanaf maart 2024 verplicht maakt voor iedereen die ‘iets’ met de advertentieproducten van Google doet binnen de European Economic Area (EEA) en het Verenigd Koninkrijk. Ofwel: als jij adverteert met Google Ads, ben je vanaf maart verplicht om Google Consent Mode V2 te gebruiken. Maar wat is dat dan? En wat houdt dat in? En wat moet je hiervoor doen? In deze blog lichten we het allemaal toe en proberen we het zo duidelijk en makkelijk te maken voor jou. 😃
Consent geven staat voor toestemming geven. En in online marketing land wordt dat geassocieerd met het accepteren van de cookies op een website die je bezoekt. Dat noemen we het geven van consent. We zijn geen jurist en ook zeker niet het braafste jongetje van de klas. Maar officieel moet je natuurlijk altijd een cookiebanner op je website hebben staan waar mensen akkoord kunnen geven op bijvoorbeeld marketing cookies. Pas na dat akkoord mag je bepaalde marketingzaken activeren (zoals remarketing bijvoorbeeld). Dat is ‘consent’ het meest makkelijkst uitgelegd.
Kortom: iemand komt op de website, krijgt een cookiebanner en zodra ze cookies accepteren, kunnen wij als marketeers bepaalde tags (codes) afvuren om alles goed door te meten en die mensen te volgen online. Dit doen we allemaal via Google Tag Manager:
Het kan dus ook zo zijn dat mensen NIET die cookies accepteren. Als dat het geval is, mogen wij als marketeers bepaalde tags (codes) niet afvuren. We kunnen de websitebezoeker op dat moment dus niet meer volgen. We missen dan dus data in bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads.
Met Consent Mode V2 heeft Google een update op de markt gebracht rondom cookiebanners en hoe die werken. Ongeacht of je zelf een cookiebanner hebt gemaakt of gebruik maakt van een tool die dit voor je doet zoals Cookiecode, Cookiebot of Diffuse. Er zijn drie opties:
Op dit moment heeft Google officieel alleen aangegeven dat als je NIET voor optie 2 of 3 kiest, je bepaalde functionaliteiten rondom Google Ads niet meer kunt gebruiken. Denk daarbij aan remarketing en/of conversiemeting op een bepaalde manier (modelling). Echter, de verwachting is dat Google websites die NIET voor optie 2 of 3 kiezen, uiteindelijk helemaal van Google Ads afgooien. Kortom: je hebt echt geen keus. Google Consent Mode V2 moet geïnstalleerd worden.
De onderstaande afbeelding toont de impact van een site met Consent Mode Basic en een site met Consent Mode Advanced.
We willen benadrukken: bovenstaande geldt dus alleen als je gebruik maakt van Google Ads.
Google adviseert om gebruik te maken van een zogenaamde CMP: Consent Management Platform. Onder andere Cookiebot, Consent Manager, CookieFirst en One Trust zijn Google-certified CMP partners. Veel CMP’s hebben namelijk een update uitgebracht waarmee je bovenstaand verhaal snel en makkelijk kan installeren. Ook hier heb je weer een aantal opties die voor jou van toepassing kunnen zijn:
Nogmaals; dit geldt alleen als je gebruik maakt van Google Ads op dit moment.
Je kijkt in Google Analytics bij Data Streams onder het stukje consent. Als het niet goed staat ingesteld zie je iets als volgt:
Staat het wel goed ingesteld, dan zie je iets als volgt:
Maar ik zou zelf ook altijd even in GTM preview modus duiken om te kijken of het goed staat ingesteld. Wis hiervoor wel eerst je cookies zodat je ook de cookiebanner te zien krijgt alsof je een nieuwe bezoeker bent. Wat belangrijk is in de preview modus:
Zodra je op de site komt en de cookiebanner laad, kan je in het tabje ‘consent’ zien hoe de consent is ingesteld. In de meeste ideale situatie voor ons (Consent Mode Advanced Setup) zie je dan dit:
En tegelijkertijd zie je dan bij afgevuurde tags wel dat GA4 is ingeladen. Dit betekent dat we dan wel anonieme pings ontvangen en dus GA4 data hebben. Wil je dat niet? Dan zou daar de Consent Mode Basic Setup online moeten staan: er worden geen tags geladen totdat cookies akkoord worden gegeven.
Zodra je cookies accepteert, moet de Event Consent State tabel in GTM automatisch aangepast worden naar onderstaande:
Bij Maatwerk Online zetten we dit actief in voor onze klanten die gebruik maken van Google Ads. Heb je hier hulp bij nodig of heb je vragen over hoe je Google Consent Mode V2 kunt implementeren en controleren? Neem gerust contact met ons op. We helpen je graag om ervoor te zorgen dat je website voldoet aan de vereisten.
Thyra van der Schoor
01 mei 2024
Reinier Roodhorst
28 sep 2023
Ender Ozcam
10 jul 2023