Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Een evenement voor en door ervaren zoekmachine marketeers dat wordt gehouden in Europa! Uniek, want dit is vrijwel het enige event in Europa waar zo diep in wordt gegaan op zowel SEO als SEA. Uiteraard was Maatwerk Online aanwezig bij dit evenement om te leren van de beste zoekmachine marketeers in deze wereld. Doordat deze evenementen schaars zijn in Europa is Ruben afgelopen zomer al aanwezig geweest bij de SMX Advanced in Seattle. Hier vind je zijn aantekeningen mocht je geïnteresseerd zijn.
Nogmaals: Als je geïnteresseerd bent in de basis van SEO en SEA, sla dit event dan zeker over! De presentaties zijn echt gericht op de doorgewinterde marketeers die voldoende ervaring hebben en zich verder willen verdiepen.
In dit blogartikel vertellen we de zaken die we hebben opgestoken of waarvan wij denken dat ze interessant zijn om te delen op onze blog. Lees hieronder per vakgebied waar je, in onze ogen, zeker wat mee moet doen!
Onderaan het artikel vind je tevens de link naar alle sheets van het evenement!
Veel leesplezier! 🙂
Analyseer de logfiles van de site waar je SEO voor uitvoert om te zien hoe de Googlebot (en evt. andere crawlers je site bekijken). Zorg ervoor dat je daarbij goed filtert, want iedereen kan zich voordoen als dé ‘Googlebot’. Een goede quick win is: Bekijk welke pagina’s vaak worden bekeken door de Googlebot en zorg dat deze geoptimaliseerd zijn. Zie je in de logfiles dat je ‘toppagina’s’ niet vaak worden bekeken door de zoekmachines, zorg dan dat je vanaf de veelbekeken pagina’s intern linkt naar je toppagina’s om deze verder onder de aandacht te brengen.
Wees niet bang om 404-pagina’s te gebruiken. Veel SEO’s redirecten iedere 404-pagina, aangezien ze willen dat Google zo vaak mogelijk naar bepaalde pagina’s kijkt. Zorg dat je enkel een 301-redirect instelt bij pagina’s die waarde hebben én waarvan een nieuwe relevante pagina aanwezig is. Anders worden de ranking-factoren niet doorgegeven aan de nieuwe pagina. Zorg er daarnaast voor dat je 404-pagina’s gebruikt als er geen nieuwe relevante pagina voor is. Bijvoorbeeld bij pagination is dit een belangrijke tip aangezien Google anders onbeperkt door blijft indexeren en je het gekregen crawlbudget niet optimaal gebruikt. Hieronder nog enkele tips op een rijtje:
Op het gebied van browsers verandert er veel, denk aan de veranderingen wat betreft de houdbaarheidsdatum van de cookies en de vergrootte veiligheidseisen door middel van de GDPR-wet. Mijn collega Nick heeft hier in het verleden al een uitgebreid artikel over geschreven. Deze lees je hier!
Dit is voor iedere SEO’er als het goed is al een belangrijk punt, maar er werd nogmaals op teruggekomen in een uitgebreide presentatie. Hiermee wordt echter niet bedoeld, zorg dat je site snel is en mobiel ‘vriendelijk’. Maar denk er ook over na hoe je de site echt kan optimaliseren voor mobiele apparaten.
Een mobiel vriendelijke site is heel wat anders dan een voor mobiel geoptimaliseerde site. Denk aan:
Zorg dat je enkel de pagina’s door de zoekmachines laat indexeren waarmee je gevonden wil worden. Ondanks dat Google aangeeft dat je dit het best aan de zoekmachine over kan laten: wees kritisch welke pagina’s je laat indexeren.
Zoekmachines waarderen je site op basis van de kwaliteit van de geïndexeerde pagina’s. Zorg daarom dat je een analyse maakt met welke pagina’s bovengemiddeld zijn als je kijkt naar de kwaliteit (UX). Als je hier niet volledig tevreden over bent, zorg dan dat deze niet wordt geïndexeerd.
Als Google enkel goede pagina’s ziet / indexeert zal het je zeker belonen met meer website-bezoekers. Ondanks je minder pagina’s hebt waarmee je gevonden wordt!
Enkele voorbeelden van pagina’s waarbij je kritisch kan zijn:
Ben je al bezig met YouTube SEO? Dan hieronder wat tips die je zeker verder kunnen helpen!
Wat in meerdere presentaties naar voren kwam; maak gebruik van N-grams, Bigrams & Trigrams. Hierbij is enige Excel kennis wel handig moet ik eerlijkheidshalve vermelden. Dit zijn goede methodes om zoekwoordrapporten te analyseren en zoekwoorden te clusteren.
Het nadeel van zoektermrapporten is dat, zeker wanneer je op zoekwoord of zelfs op advertentiegroepniveau kijkt, je al snel niet genoeg data hebt om conclusies te trekken. Door bepaalde zoektermen te clusteren kan je dit toch doen. Die manier van clusteren kan met een N-gram (op basis van 1 zoekterm), een Bigram (op basis van 2 zoektermen) en een Trigram (op basis van 3 zoekwoorden). Zo kan je sneller conclusies trekken.
Deze werkwijze is niet nieuw. Verre van zelfs. Maar bij navraag in de zaal bleek dat slechts een handjevol mensen van deze techniek gebruik maken.
Welk PPC congres je ook bezoekt, de laatste jaren is de discussie rondom SKAG (Single Keyword Adgroups) altijd aanwezig. Voor de leken onder ons: bij een SKAG methode maak je per zoekwoord een eigen advertentiegroep en dus ook eigen advertenties. De gedachten hierbij is altijd geweest dat je zo de advertenties optimaal kan aanpassen aan het zoekwoord om zo voor je kwaliteitsscore goed relevant te zijn. De tegenhangers van SKAG menen dat in deze tijden van smart bidding en automation, SKAG achterhaald is. Met deze werkwijze ben je namelijk beperkt op die gebieden. Zo duurt het langer voordat er genoeg data is om geautomatiseerde biedstrategiëen optimaal te laten werken.
Volgens spreker Brad Geddes, die alleen maar met hele grote accounts werkt waar soms wel miljoenen zoekwoorden in zitten, is SKAG achterhaald. Zijn optie: zet je belangrijkste zoekwoorden op in een SKAG manier. En de rest kan je het best clusteren op basis van relevantie tussen die zoekwoorden die er zijn.
De doorgewinterde SEA-specialisten denken nu natuurlijk; de IF-functie. Maar nee, we gaan een stap verder. Martin Röttgerding ging een stap verder en eigenlijk bracht hij een wereldprimeur naar buiten. Zijn manier van ad customization was nog niet eerder naar buiten gebracht tijdens een event.
Wat Martin namelijk doet, is op basis van een feed bepaalde ads oproepen. Stel dat je pizza’s verkoopt. Dan wil je wellicht op zoekopdrachten in de ochtend een andere advertentie laten zien dan op zoekopdrachten in de avond. In de ochtend wil je wellicht communiceren: ‘Bestel je pizza nu alvast voor vanavond’ waar je in de avond ‘Levering standaard binnen 10 minuten’ wilt communiceren. So far, so good. Dit kan iedere SEA-specialist ook regelen toch?
Maar de manier die gepresenteerd werd, met de eerder besproken feed, zorgt ervoor dat je slechts 1 advertentievorm hoeft aan te maken. En de content in de feed zorgt ervoor dat de juiste advertentie in de ochtend, middag of avond vertoond wordt. Dit kan handig zijn bij tijdsgevoelige zaken (zoals het pizza voorbeeld) maar ook bij geografische zaken.
De audience reports in Google Analytics zijn niet nieuw. Maar Amy Bishop bracht op de 2e conferentiedag een mooie insight over deze functie waar menig SEA specialisten nog niet aan hebben gedacht. Stiekem verwacht ik dat dit vooral bij social advertising campagnes van grote impact kan zijn, maar wie ben ik! 😉
Via de audience reports in Analytics volg je doelgroepen van bepaalde campagnes (uitgaande dat je ze met UTM tags hebt getagd) in hun stappen op je website. Ook kan je ze door middel van segmenten vergelijken met bijvoorbeeld bepaalde interesse doelgroepen zoals Google die kent.
Menig marketeer stoeit met shopping campagnes. Je hebt geen of nauwelijks invloed op welke zoekwoorden je wordt vertoond en ook is het moeilijk om de gewenste producten te laten zien bij de relevantste zoektermen. Google bepaalt dit tenslotte zelf.
Tijdens SMX Advanced kwamen een paar goede tips voorbij waarmee je de Shoppingfeed kunt optimaliseren. Deze wil ik graag met je delen:
Uiteraard staat dit los van de standaard tips die online kunt vinden omtrent feedoptimalisatie waarbij je de zoektermen in je titel en description verwerkt bijvoorbeeld.
Via deze link kun je de sheets inzien!
Maatwerk Online
28 jun 2024
Reinier Roodhorst
21 nov 2023
28 sep 2023