Takeaways van SMX Advanced in Berlijn: Onze SEO & SEA aantekeningen!

Auteur Ruben de Vries

Een evenement voor en door ervaren zoekmachine marketeers dat wordt gehouden in Europa! Uniek, want dit is vrijwel het enige event in Europa waar zo diep in wordt gegaan op zowel SEO als SEA. Uiteraard was Maatwerk Online aanwezig bij dit evenement om te leren van de beste zoekmachine marketeers in deze wereld. Doordat deze evenementen schaars zijn in Europa is Ruben afgelopen zomer al aanwezig geweest bij de SMX Advanced in Seattle. Hier vind je zijn aantekeningen mocht je geïnteresseerd zijn.

Nogmaals: Als je geïnteresseerd bent in de basis van SEO en SEA, sla dit event dan zeker over! De presentaties zijn echt gericht op de doorgewinterde marketeers die voldoende ervaring hebben en zich verder willen verdiepen.

In dit blogartikel vertellen we de zaken die we hebben opgestoken of waarvan wij denken dat ze interessant zijn om te delen op onze blog. Lees hieronder per vakgebied waar je, in onze ogen, zeker wat mee moet doen!

Onderaan het artikel vind je tevens de link naar alle sheets van het evenement!

Veel leesplezier! 🙂

SEO / Zoekmachine optimalisatie Tips vanuit SMX Berlijn:

SEO tip 1: Analyseer je logfiles en optimaliseer!

Analyseer de logfiles van de site waar je SEO voor uitvoert om te zien hoe de Googlebot (en evt. andere crawlers je site bekijken). Zorg ervoor dat je daarbij goed filtert, want iedereen kan zich voordoen als dé ‘Googlebot’. Een goede quick win is: Bekijk welke pagina’s vaak worden bekeken door de Googlebot en zorg dat deze geoptimaliseerd zijn. Zie je in de logfiles dat je ‘toppagina’s’ niet vaak worden bekeken door de zoekmachines, zorg dan dat je vanaf de veelbekeken pagina’s intern linkt naar je toppagina’s om deze verder onder de aandacht te brengen.

SEO tip 2: Optimaliseer je crawlbudget

Wees niet bang om 404-pagina’s te gebruiken. Veel SEO’s redirecten iedere 404-pagina, aangezien ze willen dat Google zo vaak mogelijk naar bepaalde pagina’s kijkt. Zorg dat je enkel een 301-redirect instelt bij pagina’s die waarde hebben én waarvan een nieuwe relevante pagina aanwezig is. Anders worden de ranking-factoren niet doorgegeven aan de nieuwe pagina. Zorg er daarnaast voor dat je 404-pagina’s gebruikt als er geen nieuwe relevante pagina voor is. Bijvoorbeeld bij pagination is dit een belangrijke tip aangezien Google anders onbeperkt door blijft indexeren en je het gekregen crawlbudget niet optimaal gebruikt. Hieronder nog enkele tips op een rijtje:

  • Gebruik je AMP? Wees zuinig met je crawlbudget en bedenk dan ook nogmaals of je wel AMP moet gebruiken! Is de snelheid van AMP het waard om 2 versies van een bepaalde pagina te hebben?
  • Denk niet dat je Robot.txt-file heilig is: Een Robot.txt file zorgt er alleen voor dat een pagina niet wordt gecrawled. De pagina wordt zeker wel geïndexeerd aangezien er links naartoe staan. De zoekmachines weten alleen niet wat er op die pagina’s staat.
  • Gebruik je sitemap slim en zorg dat je enkel de pagina’s die belangrijk zijn voor je SEO hierin staan!
  • Javascript: wees hier erg voorzichtig mee! Zoekmachines kunnen Javascript lezen, alleen niet als een link of content wordt ingeladen ‘achter’ een Javascript.
  • Snel nieuwe pagina’s laten crawlen? Gebruik Google & Bing API’s. Zeker als je snel vertoond wil worden in ‘Google for Jobs’.
crawl budget GSC Maatwerk Online

SEO tip 3: Houd rekening met de browser-veranderingen die eraan zitten te komen in 2020!

Op het gebied van browsers verandert er veel, denk aan de veranderingen wat betreft de houdbaarheidsdatum van de cookies en de vergrootte veiligheidseisen door middel van de GDPR-wet. Mijn collega Nick heeft hier in het verleden al een uitgebreid artikel over geschreven. Deze lees je hier!

  • Check of je site (of de site van je klant) geschikt is voor TLS 1.2. De verwachting is dat TLS 1.0 & 1.1 niet meer worden ondersteund bij de volgende update van Google Chrome;
  • Houd rekening met het feit dat je ‘organische-verkeer’ lager uit gaat vallen doordat cookies bij sommige browsers (bij Safari & Firefox is dit nu al het geval) niet langer dan 7 dagen worden bewaard. Bijvoorbeeld: Als iemand na 7 dagen terugkomt op je website en deze persoon heeft bv. een pagina opgeslagen bij favorieten. Dan wordt deze bezoeker toegerekend aan ‘direct’. Terwijl deze bezoeker voorheen aan organisch verkeer werd toegekend omdat dit het kanaal was waarmee de bezoeker de site heeft gevonden.

SEO tip 4: Ga aan de slag met de mobiele versie van je site!

Dit is voor iedere SEO’er als het goed is al een belangrijk punt, maar er werd nogmaals op teruggekomen in een uitgebreide presentatie. Hiermee wordt echter niet bedoeld, zorg dat je site snel is en mobiel ‘vriendelijk’. Maar denk er ook over na hoe je de site echt kan optimaliseren voor mobiele apparaten.

Mobiel vriendelijke site

Een mobiel vriendelijke site is heel wat anders dan een voor mobiel geoptimaliseerde site. Denk aan:

  • Is het slim om een andere afbeelding te tonen op de mobiele versie van de site? Aangezien je minder breedte hebt op je scherm;
  • Is de snelheid écht snel genoeg?;
  • Idealiter is de URL van de mobiele versie hetzelfde als de desktop-versie. Dit zodat Google geen twee pagina’s hoeft te indexeren (handig ivm je crawlbudget) & niet hoeft te kiezen welke pagina ze moeten tonen in de resultaten;
  • Lazy loading: een super manier om je site sneller te maken, ook voor mobiele gebruikers. Echter, kan Google jouw manier van ‘lazy loading’ wel indexeren? Of indexeren ze alleen de afbeeldingen boven de vouw? Kijk hier kritisch naar zodat niet ineens maar een klein percentage van je afbeeldingen worden geïndexeerd. Een tip hiervoor: ‘Native Image Lazy Loading’;
  • AMP ideaal? Nee, zeker niet! Maak het liefst de ‘normale’ versie van je site een stuk sneller!;

SEO tip 5: Lokale SEO, tips om je lokale SEO goed bij te houden. Ook bij veel locaties!

  • Gebruik tools om alle data in 1 dashboard te overzien (Izzy beveelt Yext aan);
  • Zorg ervoor dat de GMB-accounts centraal worden beheerd door een SEO specialist;
  • Zorg dat bij iedere vestiging wordt gepusht op het verkrijgen van reviews;
    • Hierdoor is het belangrijk om de urgentie en belangrijkheid van local SEO goed duidelijk te maken.
Lokale SEO - Maatwerk Online

SEO tip 6: SEO strategie voor grote sites: wees erg kritisch welke pagina’s je laat indexeren!

Zorg dat je enkel de pagina’s door de zoekmachines laat indexeren waarmee je gevonden wil worden. Ondanks dat Google aangeeft dat je dit het best aan de zoekmachine over kan laten: wees kritisch welke pagina’s je laat indexeren.

Zoekmachines waarderen je site op basis van de kwaliteit van de geïndexeerde pagina’s. Zorg daarom dat je een analyse maakt met welke pagina’s bovengemiddeld zijn als je kijkt naar de kwaliteit (UX). Als je hier niet volledig tevreden over bent, zorg dan dat deze niet wordt geïndexeerd.

Als Google enkel goede pagina’s ziet / indexeert zal het je zeker belonen met meer website-bezoekers. Ondanks je minder pagina’s hebt waarmee je gevonden wordt!

Enkele voorbeelden van pagina’s waarbij je kritisch kan zijn:

  • No Result-pagina’s of pagina’s met weinig bezoekers: pagina’s die geen bezoekers krijgen via de organische bezoekers;
  • Enkele review pagina’s: korte pagina’s met korte reviews etc. Deze kan je uitsluiten & bijvoorbeeld samenvoegen op een review-pagina voor een categorie / product;
  • Bulk product pages;
  • Dubbele content pagina’s (enkel canonical-pagina laten indexeren);
  • Te specifieke pagina’s. Als écht niemand erop zoekt deze ook uitsluiten;
  • Producten die niet meer op voorraad zijn;
  • No-index: Parameters.
youtube seo - maatwerk online

SEO tip 7: YouTube SEO

Ben je al bezig met YouTube SEO? Dan hieronder wat tips die je zeker verder kunnen helpen!

  • Optimaliseer je titel, beschrijving en #’s zodat YouTube weet waar je video over gaat;
  • Verhoog de relevantie door middel van de juiste tags, zorg voor engagement door het aantal abonnees van je kanaal te vergroten & focus op interactie;
  • 70% van de bekeken video’s wordt gevonden via de ‘aanbevolen video’s’, zorg dat je hierin komt door deze tips te volgen;
  • Wees specifiek in de onderwerpen die je kiest om video’s over te maken;
  • Stel alerts in over jouw vakgebied zodat je er als de kippen bij bent als er een relevant topic ineens trending wordt;
  • Track de posities van je video’s in Google & YouTube (evt. via de tool Rank Ranger);
  • Maak van je video ook een blog & podcast, etc. Op die manier gebruik je de content die je maakt optimaal;
  • Voeg een watermerk toe aan je video’s voor als ze embedded worden op andere sites;
  • Voeg transcripties toe. Eventueel voor mensen die liever zonder geluid video willen kijken; Voeg structured data toe voor video’s in de resultaten;
  • Push & deel je nieuwe video’s extra in de eerste 6 weken na een plaatsing. YouTube geeft ‘verse’ content voorrang bij het testen van de engagement en andere SEO factoren;
  • Ga A/B testen met je Thumbnails, Titels en Beschrijvingen.

SEA Tips vanuit SMX Berlijn:

Logo-Google-Ads

SEA tip 1: N-grams, Bigrams & Trigrams

Wat in meerdere presentaties naar voren kwam; maak gebruik van N-grams, Bigrams & Trigrams. Hierbij is enige Excel kennis wel handig moet ik eerlijkheidshalve vermelden. Dit zijn goede methodes om zoekwoordrapporten te analyseren en zoekwoorden te clusteren.

Het nadeel van zoektermrapporten is dat, zeker wanneer je op zoekwoord of zelfs op advertentiegroepniveau kijkt, je al snel niet genoeg data hebt om conclusies te trekken. Door bepaalde zoektermen te clusteren kan je dit toch doen. Die manier van clusteren kan met een N-gram (op basis van 1 zoekterm), een Bigram (op basis van 2 zoektermen) en een Trigram (op basis van 3 zoekwoorden). Zo kan je sneller conclusies trekken.

Deze werkwijze is niet nieuw. Verre van zelfs. Maar bij navraag in de zaal bleek dat slechts een handjevol mensen van deze techniek gebruik maken.

SEA tip 2: SKAG of geen SKAG?

Welk PPC congres je ook bezoekt, de laatste jaren is de discussie rondom SKAG (Single Keyword Adgroups) altijd aanwezig. Voor de leken onder ons: bij een SKAG methode maak je per zoekwoord een eigen advertentiegroep en dus ook eigen advertenties. De gedachten hierbij is altijd geweest dat je zo de advertenties optimaal kan aanpassen aan het zoekwoord om zo voor je kwaliteitsscore goed relevant te zijn. De tegenhangers van SKAG menen dat in deze tijden van smart bidding en automation, SKAG achterhaald is. Met deze werkwijze ben je namelijk beperkt op die gebieden. Zo duurt het langer voordat er genoeg data is om geautomatiseerde biedstrategiëen optimaal te laten werken.

Volgens spreker Brad Geddes, die alleen maar met hele grote accounts werkt waar soms wel miljoenen zoekwoorden in zitten, is SKAG achterhaald. Zijn optie: zet je belangrijkste zoekwoorden op in een SKAG manier. En de rest kan je het best clusteren op basis van relevantie tussen die zoekwoorden die er zijn.

SKAG - Google Ads - Maatwerk Online

SEA tip 3: gebruik ad customizers

De doorgewinterde SEA-specialisten denken nu natuurlijk; de IF-functie. Maar nee, we gaan een stap verder. Martin Röttgerding ging een stap verder en eigenlijk bracht hij een wereldprimeur naar buiten. Zijn manier van ad customization was nog niet eerder naar buiten gebracht tijdens een event.

Wat Martin namelijk doet, is op basis van een feed bepaalde ads oproepen. Stel dat je pizza’s verkoopt. Dan wil je wellicht op zoekopdrachten in de ochtend een andere advertentie laten zien dan op zoekopdrachten in de avond. In de ochtend wil je wellicht communiceren: ‘Bestel je pizza nu alvast voor vanavond’ waar je in de avond ‘Levering standaard binnen 10 minuten’ wilt communiceren. So far, so good. Dit kan iedere SEA-specialist ook regelen toch?

Maar de manier die gepresenteerd werd, met de eerder besproken feed, zorgt ervoor dat je slechts 1 advertentievorm hoeft aan te maken. En de content in de feed zorgt ervoor dat de juiste advertentie in de ochtend, middag of avond vertoond wordt. Dit kan handig zijn bij tijdsgevoelige zaken (zoals het pizza voorbeeld) maar ook bij geografische zaken.

SEA tip 4: gebruik het audience reports in Analytics

De audience reports in Google Analytics zijn niet nieuw. Maar Amy Bishop bracht op de 2e conferentiedag een mooie insight over deze functie waar menig SEA specialisten nog niet aan hebben gedacht. Stiekem verwacht ik dat dit vooral bij social advertising campagnes van grote impact kan zijn, maar wie ben ik! 😉

Via de audience reports in Analytics volg je doelgroepen van bepaalde campagnes (uitgaande dat je ze met UTM tags hebt getagd) in hun stappen op je website. Ook kan je ze door middel van segmenten vergelijken met bijvoorbeeld bepaalde interesse doelgroepen zoals Google die kent.

SEA tip 5: Google Shopping feed optimaliseren

Menig marketeer stoeit met shopping campagnes. Je hebt geen of nauwelijks invloed op welke zoekwoorden je wordt vertoond en ook is het moeilijk om de gewenste producten te laten zien bij de relevantste zoektermen. Google bepaalt dit tenslotte zelf.

Tijdens SMX Advanced kwamen een paar goede tips voorbij waarmee je de Shoppingfeed kunt optimaliseren. Deze wil ik graag met je delen:

  1. Focus niet op alle producten maar op je belangrijkste. Door niet met 100.000 producten maar op bijvoorbeeld 200 producten te adverteren. Kan je de focus hebben op de belangrijkste producten zodat je hier optimaal op gaat scoren.
    1. Bij die 200 producten kan je bijvoorbeeld de reviews verhogen. Dat is niet te doen als je dat op productniveau voor 100.000 producten moet doen.
    2. Verhoog eens een paar maanden de prijs van wat producten. Om ze net voor Kerst/Black Friday/etc. weer te verlagen naar het oude niveau. Google zal vervolgens via een automatische extensie de daling in prijs laten zien en wie wilt er nu niet dat zijn producten op Google staan tussen de concurrentie met een prijsdaling van bv. 60%? Zie hieronder een voorbeeld:
      Shopping voorbeeld - korting
  2. Wees slim met product combinaties. Zo kan je met bepaalde producten voor een prijs van € 0,00 op Google Shopping komen!

Uiteraard staat dit los van de standaard tips die online kunt vinden omtrent feedoptimalisatie waarbij je de zoektermen in je titel en description verwerkt bijvoorbeeld.

Sheets:

Via deze link kun je de sheets inzien!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL