Notities – Alles over SMX Seattle 2019

Auteur Lars Maat

Namens Maatwerk Online mocht ik aanwezig zijn bij de meest geavanceerde ‘Search-gerelateerde’ conferentie in de wereld. Georganiseerd door Search Engine Land met partners als Moz, Bruce Clay inc. en Search Engine Land.

Let op! De powerpoint-presentaties worden vrijgegeven aan alle aanwezigen. Mocht je deze sheets graag in willen zien. Laat onder dit artikel een reactie achter dan stuur ik slides naar je toe.

Hieronder mijn aantekeningen van de bijgewoonde presentaties (let op: mijn interesse ligt voornamelijk bij SEO en ik heb dan ook voornamelijk SEO-presentaties bijgewoond).

Sommige inzichten zijn echt super waardevol en gaan mij in ieder geval enorm helpen met het optimaliseren van eigen websites en sites van klanten.

Mijn agenda zag er als volgt uit:

  • SEO Discussie omtrent Algoritme geleid door Barry Schwartz van Search Engine Land
  • Presentatie: Surveying the SEO Horizon
  • Presentatie: Periodic Table of SEO Factors 2019
  • Presentatie: How to Build a Link Profile That Ranks
  • Presentatie: How to Optimize at the Speed of Search: Staying Ahead with Real-time SEO
  • Presentatie: Mastering SEO Silos
  • Q & A: Advanced Technical SEO Clinic
  • Presentatie: Google & Bing Talk Spam & Penalties
  • Presentatie: The Smart Way To Create & Repurpose Content
  • Presentatie: The Evolving Landscape of Local Search
  • Q&A: SEO Panel ‘Ask the SEO’s’:

Wel is het zo dat de ene presentatie (in mijn ogen) wat interessanter was dan de andere. Dit zie je ook terug in de hoeveelheid aantekeningen.

Veel leesplezier! 🙂

Let op: het zijn m’n aantekeningen dus alvast excuus voor eventuele spelfouten en mijn ongezouten mening!

SEO Discussie omtrent Algoritme geleid door Barry Schwartz van Search Engine Land

Maart updates:
Is het een snelheid update?
Waarschijnlijk geen snelheid update, puur omdat die er in het verleden is geweest. Snelheid is altijd iets wat iedereen zou moeten optimaliseren, puur voor de gebruiker en voor het conversieratio.

Daarnaast is het ook geen update die de “Medic-update” terugdraait. Hooguit is er tijdens deze update wat aangepast.

Juni update:
Continu past Google zaken aan (en dus het algoritme)… we gaan zien waar deze update naartoe gaat. Nog te vroeg.

Is Disavow een goede tool na een daling naar aanleiding van een ‘core-update’?
Standpunt van Barry Schwartz van Search Engine Land: Als je de Disavow-tool gebruikt en je ‘disavowt’ links die je nog wel helpen dan val je naar beneden in je posities. Stel je hebt links die niet goed zijn en misschien wel in de categorie spam vallen. Dan zal Google deze sowieso niet meenemen in hun algoritme en deze hoef je dan ook niet te ‘disavowen’.

Kortom: ‘disavowen’ is onzin totdat je een handmatige straf om je oren krijgt.

Wat te doen na het dalen van een update?
Ga na wat de oorzaak kan zijn, geen gekke gedachte. Kijk of er andere sites ook zijn getroffen en kijk naar overeenkomsten. Een tip: binnenkort komen er SEO blogs online over hoe LinkedIn zelf een drop heeft gefixt na een update.

Presentatie: Surveying the SEO Horizon

Google wordt aangepast, in de toekomst geen zoekmachine meer maar het gaat naar een marktplaats.

Oftewel Google gaat de kant op van Amazon. Dit zie je al goed terug als je kijkt naar de mobiele zoekresultaten. De meeste marketeers zien dit nog niet echt. Puur omdat de focus van veel SEO’s nog ligt op desktop. Tip: verander dat 😉

6 grote veranderingen die gaan komen:

  1. Google houdt bezoekers langer op hun eigen site;
  2. Google verandert de customer journey’s in veel branches >> “customer journey hijacking”;
  3. Google neemt het informatie inwinnen over en houdt deze op hun eigen site:
    • Denk aan featured snippets;
    • Afbeeldingen, teksten etc.;
    • Lijsten: top producten in .. & beste fietsen voor het beklimmen van een berg etc.
  4. Aankoop / Conversie fase wordt door Google over genomen;
    • Alles straks te koop via de Google winkel >> naar Amazon door alle informatie die ze hebben geïndexeerd op de gehele internet;
    • Vergelijken van producten kan ook in Google;
    • Zeker in mobiel is het verschil bizar;
    • Niet alleen e-commerce: je kan een gym class inplannen in Google (local SEO), loodgiets / dakdekkers etc.: boeken kan ook via Google (niet meer op de site van de klant);
    • “Google is training users USE Google for everything” in plaats van “FIND”;
    • Eten bestellen via Google Maps is de toekomst;
  5. SEO traffic zal flink dalen;
    • SERPS on mobile zal het veel meer veranderen tov. Desktop;
  6. SEO is meer dan een “omzet kanaal”
    • Recourses
    • Reviews
    • Inlezen in de producten.

Wordt het dan echt alleen maar minder voor SEO’s? Reality Check:

  • Zorg dat je rankt in Google’s modules (Local SEO, Youtube etc.)
  • Ranking voor langere zoektermen zal altijd noodzakelijk blijven!
  • Daarbij komt dat Google altijd content nodig zal blijven hebben om de gebruikers van de juiste informatie te voorzien.

SEO For Developers

Zoekmachine optimalisatie is een developer voor het vinden van oplossingen voor zoekmachine problemen. Kortom: word je nu niet goed gevonden? Een SEO Specialist zorgt ervoor dat je goed gevonden gaat worden.

Developers kunnen SEO’s helpen door technische zaken goed te implementeren.

Quote: “SEO is de essentie van de architectuur van je website”

Tip voor de SEO’s onder ons: Leer Javascript. (SEO For Javascript >> Google video’s over JS). Puur om goed te kunnen communiceren met developers en om ze te betrekken bij het verbeteren van websites.

Agency SEO

Technical SEO expert challenge Wat we nu doen & wat we in de toekomst gaan doen?

Waarom nemen mensen bureau’s aan?

  1. Perspectief: iemand die meekijkt is altijd goed;
    • Geschiedenis met het onderwerp;
    • Relaties in de business;
    • Trainings
  2. Competenties
    • Kennis en uitvoering
  3. Neutraal
    • Verse blik op hetgeen en iemand die neutraal is
  4. Efficientië

Waar gaan we heen met de marketing wereld?

  1. Omnichannel:
    • Proberen om een klant te volgen van eerste contact tot als ze klant blijven;
    • Offline en Online gaat nog meer samen.
  2. Externe factoren die invloed hebben op search:
    • Welke TV reclames zorgden voor meer zoekvolumes etc.
    • Hoe weten we of bijvoorbeeld een TV reclame meer sales heeft gedaan?
    • “Als de laatste 10 jaar digitaal was, is de volgende 10 jaar ‘data’! Maak hier gebruik van!
  3. Identificeer welke platformen gebruikt worden bij je doelgroep!
    • Hoe leer ik m’n klanten en potentiele klanten echt kennen?
    • Vraag ernaar en betrek de klantenservice bij dit proces!
  4. Hyperpersonalisatie!
  5. Nieuwe mogelijkheden om contact te krijgen met de doelgroep zullen altijd blijven komen.
  6. Tech maakt veel mogelijk:
    • Een weetje: Facebook kijkt bijvoorbeeld naar waar je ogen naar afdwalen zodat ze op basis van je kijkgedrag de advertenties aan kunnen passen;

Wat is er aan het veranderen in Search & SEO?

Meer industrie gerelateerde aanpassingen (denk aan de Marktplaats + Mobile searches).

Kortom: er is in de afgelopen 3 jaar zo gigantisch veel veranderd, dit blijft zo doorgaan!

  • Richt je op dingen die dingen echt mogelijk maken zonder dat je op je scherm kijkt;
  • Meer geen klik zoekresultaten;
  • Rendering Javascript: JS wordt echt belangrijk voor SEO en voor überhaupt het online geheel.

2019: Waarop gaat je SEO-team zich richten in de komende periode? Resultaten van een Survey:

  • Product & Service content optimalisatie;
  • Meta- & on-page content optimalisatie;
  • Websitesnelheid;
  • Technische SEO: zorg dat de website technisch goed in elkaar zit;
  • Informatie & website-structuur.

Presentatie: Periodic Table of SEO Factors 2019

Tips van het SEO Panel bij het bespreken van de Periodic Table van 2019 (de update ten opzichte van 2017):

  • Content:
    1. Check concurrenten in de top 3, zie waar ze over schrijven en wat ze doen en doe het beter (of combineer waar ze over schrijven);
    2. Check: welke pagina’s en welke secties van websites niet goed presteren en verbeter de kwaliteit daar;
    3. Tip: site:domeinnaam ‘keyword’ om te kijken of je pagina’s kan combineren & de site kan verbeteren;
    4. Verse content: onzin, behalve als men zoekt naar ‘beste product in 2018’ in het jaar ‘2019’. Niemand wil beste product van vroeger, maar wil zien wat nu het beste is.
  • Site-architectuur:
    1. https:// – kleine factor;
    2. Crawlability: belangrijk;
    3. Dubbele pagina’s, interne concurrentie is hetgeen veel sites kunnen verbeteren tov. oude SEO-tactieken;
    4. Stel je hebt 5 miljoen pagina’s: de architectuur zal je moeten invullen op basis van categorieën, URL-opbouwen etc.;
    5. Speed on desktop: is het nog belangrijk? Lighthouse speed;
    6. Speed on mobile: focus op deze! >> Lighthouse speed >> webpagetest.org (microscoop) >> Beta via GSC aanvragen speed test.
  • HTML:
    1. Naast HTML-headers, kun je nu ook met Nav-containers headers aanwijzen etc. en daarmee aangeven wat belangrijk is aan je pagina (denk aan’s met headers aanpassen naaretc. envoor in de sidebar; AMP: Google zegt dat het geen ‘ranking factor’ is. Toch is het nodig om in diverse nieuws-secties te komen;Schema: Noodzakelijk en doen voor iedere site, zelfs als het geen toevoeging is voor je zoekresultaten. Google gaat je site gewoon beter begrijpen hierdoor.
      • Vertrouwen:
        1. Autoriteit: Autoriteit is alles. Links, shares van content en de reputatie van content is belangrijk. Quote van Google in 1998: “We hebben een zoekmachine gebouwd die niet te manipuleren is. Puur omdat men links niet kan manipuleren.” >> Hierdoor blijft dit de grootste factor in SEO als we kijken naar Google tenminste;
        2. Engagement: CTR, Bounce-% etc. geen factoren in de ogen van Google. Alleen hebben sites vaak hoge CTR’s vanuit de zoekopdrachten en lagere bounceratio’s en scoren ze vaak wel beter. Puur door betere UX, betere content en ga zo door.
        3. Reputatie: Google is zeker bezig met het proberen uit te vinden wie de auteur is.
      • Links:
        1. Anker-teksten: zijn ze nog belangrijk? Zeer zeker, alleen niet meer enkel exacte anker teksten. Zorg dat ze veel breder zijn. Voor interne links werkt het exact matchen wel erg goed.
      • User:
        1. Land & Locatie: Het land van herkomst van de content is belangrijk voor de zoektermen;
        2. Zoekintentie: Dit is extreem belangrijk. Je moet kijken naar waar iemand naar zoekt en op basis hiervan je content aanpassen;
        3. User Experience: gebruiksvriendelijkheid is noodzakelijk voor iedere site om goed op te letten. Niet alleen voor SEO-doeleinden.
      • Toxins / Penalties;
        1. Cloacking: laat geen andere content zien aan zoekmachines dan aan gebruikers: “don’t do it”;
        2. Stuffing: zorg dat je zoekwoorden niet te vaak terugkomen;
        3. Ad-heavy content: heeft je site veel advertenties online staan? Test eens om minder ads te laten zien en zie hoe je site daarna rankt.
      • Veranderingen in SEO:
        1. Voice-search: Lees je in hoe je SEO kan toepassen voor Voice.
        2. Local: Denk aan lijsten, reviews, maps en ben er klaar voor als Google een marktplaats gaat worden waar je ook kan bestellen etc. Bereid shops hierop voor.
        3. Afbeeldingen: de zichtbaarheid groeit enorm, steeds meer afbeeldingen worden weergegeven in de resultaten;
        4. Video: Is er iemand in je branche die al video’s delen omtrent bepaalde zaken? Zo niet, zorg dat je ermee aan de slag gaat.
      How to Build a Link Profile That Ranks2 belangrijke elementen om goed te linkbuilden en het schaalbaar te maken:
      1. Mogelijkheden
        1. Relaties / Kennissen;
        2. Link technologie
      2. Knowledge / Process
        1. Content links
        2. Metrics
        3. Select pages
      Wat is een goede ‘contextual link’?
      • Domeinniveau: Niche-sites zijn uiteraard relevant voor je branche;
      • Site secties: categorieën van pagina’s;
      • Pagina’s zelf: teksten met de keywords gebruikt;
      • Paragrafen in artikels & anker teksten: niet per sé ‘exact matchende’ ankerteksten maar de tekst eromheen is erg belangrijk.
      • Relevantie zorgt voor top rankings;
      Waarom moeten we ‘contextual links’ gebruiken?Het evalueren van websites: wat zijn de kritische metrics?Zoekmachines geven je geen suggesties of een site goed is. Hoe dan wel?
      • Referring Domains: Ahrefs
      • Niche: Majestic
      • Domein autoriteit: Moz
        • Domein autoriteit vergelijken van de concurrentie. Welke hoogte van domeinautoriteit krijgen ze binnen? Ga daar boven zitten.
      • Organische bezoekers: Ahrefs
      • Zoekwoorden rankings: Ahrefs
      • Spam Score: Moz niet boven de 30%
      Hoe kan je selecteren naar welke pagina’s je moet linken? Producten of Artikelen?Analyseer de huidige zoekresultaten. Door te analyseren kun je zien hoe hun anker teksten zijn opgebouwd en of het pagina’s zijn die linken naar een artikel of dat het een product of categorie pagina is. Niet echt baanbrekende dingen en verder vooral een commercieel praatje en het heeft mij niet overtuigd dus ik ga er lekker niet naar linken in dit artikel ;-). Laten we zeggen dat het niet van de kwaliteit was als die je gewend bent van een goede SEO Specialist :’).Presentatie: How to Optimize at the Speed of Search: Staying Ahead with Real-time SEOResearch, Ranking and Recommendations for All Search Engines, Youtube and AmazonConsumenten verwachten Real-Time. Ik wil nu weten waar m’n Uber is en of de voorraad aanwezig is in de winkel. Marketeers zijn 3 uur per dag bezig met analyseren en rapporteren. Hoe veel tijd is er nog over om wijzigingen door te voeren en de rest. Real-Time data kan dit verhelpen! Tips:
      • Verkrijg zoektermen in bulk en verwerk deze in je content of schrijf nieuwe content die hierop aansluit;
      Vragen: filter alle vragen eruit en geef antwoord op vragen in blogs en wees vindbaar in Voice Search.Presentatie: Mastering SEO Silos (must read)Bruce: ‘How to create clear conceptual hierarchy for organic search ranking benefit!’Ze hebben een nieuwe WordPress Plug-in – Bruce Clay, is het bekijken waard aldus Bruce zelf. Creëer een natuurlijke hiërarchie. Zorg er dan ook voor dat je gebruik maakt van categorieën. Niet op de manier van /product/ of etc.Voorbeeld van een structuur hoe het niet moet:
      • Products:
        • SEO
        • PPC
        • Social
      • Services:
        • SEO
        • PPC
        • Social
      • Tools:
        • SEO
        • PPC
        • Social
      • Training:
        • SEO
        • PPC
        • Social
      Voorbeeld van hoe het wel moet:
      • SEO
        • Products
        • Services
        • Tools
        • Training
      • PPC
        • Products
        • Services
        • Tools
        • Training
      • Social
        • Products
        • Services
        • Tools
        • Training
      Enkele andere tips die we van het SEO-fenomeen gratis mogen meenemen:
      • Prima om te linken naar andere sites, geen probleem!;
      • Het proces van SEO Silo’ing is als volgt: Zoekwoordenonderzoek >> Keywords >> Hiërarchie bouwen >> Missende content plaatsen;
      • 90% van de pagina’s krijgen geen kliks, waa rom zou je ze dan wel pagerank doorgeven?;
      • Rankbrain: als ik een zoekterm zoek en klik op een resultaat en klik op een informatieve pagina dan is dat een stem op dat type content. Niet persé op die pagina.;
      • Van 200 links naar 50 links in de topnavigatie resulteert in 2 stappen naar 6 keer meer waarde.;
      • Breadcrumbs: eerste tekstlink: Kies hiervoor een zoekterm ipv. “home”;
      • Gebruik de oude XML-file om de 301-redirects in te laden;
      • Wil je met de snelheid aan de slag, probeer dit: bij de website van Bruce is de laadtijd met 40% gedaald door http/2 toe te voegen aan de server;
      • Pagerank doorgeven moet je uitbalanceren: Als een pagina 100 punten krijgt en er staan 100 links naar andere pagina’s dan krijgt iedere pagina 1 punt. Stel ik plaats 5 links naar de pagina ‘SEO’ dan krijgt die pagina 5 punten. Zo simpel is het ;-)!
      Q & A: Advanced Technical SEO ClinicDit was een vraag & antwoord presentatie met een SEO-panel. Hieronder enkele vragen die gesteld werden.Mantra.com: Waarom staan er URL’s met UTM-tags in de Google-index?
      1. Canonicals staan goed ingesteld en het zou dus zo moeten zijn;
      2. Mobile first: ook de canonical tags in de mobiele versie staan goed;
        1. Mobiel friendly test uitvoeren;
        2. Testen in de html die Google daar gebruikt.
      Tool handig te gebruiken: META SEO Inspector om dit makkelijker te maken: Chrome Extensie Uiteindelijke conclusie: er staan backlinks naar de URL’s met UTM-tags waardoor deze toch in de index staat. Advies: Zorg dat je eigen site / de pagina waar het om gaat meer backlinks krijgt!Site-migratie: Van subdomein naar subfolder, eerste vraag van het panel: waarom zou je het wijzigen? Als de interne links goed staan heeft het niet per sé voordelen. Op het feit dat het evt. beter is voor het oog. Meer weten? Lees dit artikel: https://www.searchenginejournal.com/subdomains-vs-subfolders-seo/239795/Sitespeed verbeteren: De snelheid van een website is essentieel voor SEO én voor gebruiksvriendelijkheid:
      • Gebruik als SEO GT Metrix om developers te laten zien wat je hebt gezien;
      • Gebruik Pre-load als je het nog niet gebruikt;
      • Http:// 2;
      • Third party tags: gebruik de laatste versies zonder de redirects.
      Kijk naar de Waterfall in GT Metrix om te zien welke zaken niet belangrijk zijn zodat je die kan verwijderen.Tips voor Analytics: Ga naar Speed Suggestions voor tips over de snelheid; Zorg dat je Adobe & UA naast elkaar gebruikt voor alle data.

Google & Bing Talk Spam & Penalties

Waarom spam tegengaan?

Puur omdat de zoekmachines de user-experience zo goed mogelijk willen hebben.

Webmaster tools / Search Console:

  • Bing: Geeft geen melding van spam;
  • Google: Geeft een melding van spam;

Algoritmes die spam filteren:

  • Bing: Guidlines: De algoritmes filteren spammers eruit die zorgen voor ‘leads’ voor het manuele team. Daarnaast worden die cases bekeken door testers om te kijken of er lering uit getrokken kan worden. Zo ja, dan wordt het geïmplementeerd in het ranking algoritme van Bing en wordt het daarna getest in de SERPS;
  • Google: Automatisch

Bing kijkt zeker naar: CTR, lengte op de site en hoe goed mensen reageren op een bepaalde site. Op basis hiervan bepalen ze namelijk of gebruikers een pagina waarderen. Bing: Hoe kan je de gebruiker het best helpen? Doe dat en je gaat goed ranken.

Handmatig spam filteren:

Teams die webspam tegengaan:

  • Lead: komt uit het algoritme rollen;
  • Research: door het manual team;
  • Uitvoeren van een straf:
    • Kan op verschillende niveau’s: Domein, subdomein, subfolder, delen van websites alles;
  1.  

Google: Intentie is het belangrijkst!

Webmaster Guidelines

Lees de Guidelines, maar dit zijn de meest belangrijke om op te letten. Doe onderstaande dus niet:

  • Cloacking;
  • Link Schemes;
  • Keyword Stuffing;
  • Verborgen tekst en links;
  • Hacked content;
  • Gebruikersspam: forums spammen etc.;
  • Social Media Schemes;
    • Voor Google niet boeiend omdat de links geen waarde hebben;
  • Dubbele content;
  • Doorway pages;
  • Redirects;
  • Dunne content;
  • Affiliate sites zonder extra toegevoegde waarde;
  • Misleidende mark-up: sterren etc.;

Er zijn 3 soorten straffen / penalty’s:

  • Voordelen wegnemen;
  • Kleiner maken van de voordelen;
  • Verwijderen van de posities.

Meer hierover: https://searchengineland.com/guide/google-penalties

Wat te doen na een penalty?

Als je posities terug wil krijgen zal je de penalty’s weg moeten krijgen. Je zal dus een review moeten doen om dit voor elkaar te krijgen. Google & Bing: Beiden kun je een overweging toesturen.

Tips voor overweging:

  • Maak duidelijk wat je hebt aangepast om duidelijk te maken dat je het verdient;
  • Sorry zeggen helpt;
  • Lieg niet, komen de teams toch achter.

Kan weken duren voor je antwoord hebt!

Probeer niet meerdere keren dezelfde fout te maken: Nadat je een keer de fout in bent gegaan en ze komen erachter dat je het weer probeert wordt je straf groter. Het gaat om vertrouwen. Na goedkeuring van een overweging kom je terug in de zoekresultaten, maar:

  • Bij Bing blijf je in de gaten gehouden worden;
  • Bij Google niet per sé, maar mocht je iets fout dan zal de zoekmachine je waarschijnlijk nog een keer tegenkomen;

Elke straf kan verholpen worden!

The Smart Way To Create & Repurpose Content

Verkooppraatje om goede content makkelijk te maken,  dit is het waard om te bekijken: Stedenpagina’s met hoge waarde: download de e-books van Crowd Content: http://bit.ly/city_pages Slides zijn beschikbaar en er werd niet veel informatie gegeven buitenom de slides!

Talk 2

Tips:

  • Duidelijke en goede informatie;
  • Relevante content voor zoekintentie;

Beantwoord ‘micro vragen’ om je artikel uit te diepen:

  • Diepgaande vragen;
  • Answerthepublic kan je hierbij helpen.

Om goed te scoren is het niet genoeg om alleen maar antwoord te geven op 1 algemene vraag. Zorg ervoor dat je ook antwoord geeft op de micro vragen en je zal zien dat de pagina veel beter scoort en op verschillende zoektermen. Check voor meer informatie ook je eigen offline marketing, TV reclames, Radio reclames etc.

Placesscout.com: checken voor evt. monitoren van local SEO campagnes; De 2019 Local SEO Ranking Factors voor Local SEO: https://www.localseoguide.com/guides/local-seo-ranking-factors/

  1. Afstand tot de zoekopdracht;
  2. Totaal aantal organische rankings
  3. Aantal reviews met het zoekwoord;
  4. >0 Google Reviews
  5. % of Reviews met het zoekwoord
  6. # of Reviews waar niet op gereageerd is
  7. Avg Yearly Reviews
  8. # of Reviews met likes.

Dus de volgende factoren niet (meer): Meta- description, Meta-keywords en Keyword in Business Name

Tip: Categoriseren helpt je groeien!

Afbeeldingen in Google die verkeerd worden weergegeven >> Rechterkant. Flag het als fout, laat iedereen die een account heeft dat aangeven. Meer kunnen we daar niet erg aan doen.

Ga opzoek waar de informatie vandaan gehaald wordt door Google. Kan overal zijn maar zorg dat je daar ingrijpt want via Google My Business is het erg lastig.

Lees de casestudie in de sheets!

Citations kunnen je helpen om in het Google Pack te komen. Als je daar staat helpt het niet echt om hoger te komen. Probeer: “near me” etc. in je tekst te gebruiken op de pagina’s. Voor betere lokale resultaten, klinkt simpel maar werkt nog steeds.

SEO Panel ‘Ask the SEO’s’:

Sitemaps:

Alle pagina’s in 1 sitemap of meerdere sitemaps voor categorieën? Antwoord: Meerdere sitemaps, voor als er fouten in staan dan gaat het fout en worden alle URL’s daaronder niet meer gezien. Daarnaast is een sitemap die kleiner is makkelijker te managen.

FAQ:

Hoe lang moet een FAQ-artikel zijn voor featured snippets? FAQ per categorie maken zodat je hier vindbaarheid mee kan krijgen. Om er snippets van te krijgen dan zal je ze in secties moeten krijgen.

Welke strategieën moeten we voeren om klanten blij te houden?

  • Semantic HTML 5;
  • Survey’s vragen van je bezoekers om nieuwe / goede content te maken. Op die manier ben je onderscheidend in de markt;
  • Zorg dat je het diepe in gaat voor je klant. Als je de top wil bereiken in Google dan moet je dat halen uit de details. Neem dan ook de tijd om je te verdiepen;
  • Data-Science: duik de data in zodat je weet waar de winst te behalen valt.

Google Images:

Afbeeldingen search wordt steeds belangrijker. Zijn er nog tips? Alt-tags, URL-name, Captions, Links to the image, Image kwaliteit en grootte, woorden in de afbeeldingen, alt-tags schrijf ze als zinnen en gebruik een punt, gebruik 1 afbeelding en zorg dat je niet dezelfde afbeeldingen meerdere keren upload, kijk naar featured snippets en de afbeeldingen die daarin staan (als dat niet hetzelfde is als de URL). Binnenkort nieuw: afbeeldingen toevoegen met extreem hoge resolutie is binnenkort beschikbaar, stel je verkoopt een tafel: en je wil zien hoe deze er bij jou thuis uitziet? Binnenkort gaat Google, mogelijkheden vrijgeven om die tafel in je kamer te zetten dmv. Augmented Reality. Bruce: “We gaan voorbij aan afbeeldingen en vliegen door naar video’s!” Toevallig omdat Google ook eigenaar is van Youtube.

Algoritmes:

Alle sites die een drop zien in de laatste update zijn vaak sites met erg veel slechte reviews. Dus het zou kunnen dat het ligt aan het vertrouwen evt. Daarnaast zien we in de nieuws-sector veel veranderingen. Verder is het nog erg vroeg!

Zou je een 301-redirect moeten plaatsen als je een 404-pagina hebt?

Hoeft niet per sé, maar zorg dat je 404-pagina goed is en verwijs gebruikers naar een pagina die relevant is. Als je een pagina hebt die er erg veel op lijkt: dan uiteraard gewoon een redirect instellen.

Favicons:

Sinds twee weken hebben we een nieuw design: wat moeten we hiermee? Zorg dat je favicon aanwezig is en probeer hem interessant te maken.

Subdomein of subfolder?

Subfolder werkt licht beter als je lay-out etc. hetzelfde is. Maar als de navigatie niet gemakkelijk is, dan kan je de site beter op een subdomein houden. Check of je subdomein een penalty heeft. Zo ja, dan zeker niet samenvoegen want dan gaat de rest dat merken. Links: Hoe moeten we lokale links krijgen in de advocatuur? Ga spreken op universiteiten, events etc., host events, goede doelen, nieuwssites, lokale websites en krijg hier links uit.

Disavow:

Gebruiken jullie het of niet? Yes, zoek uit of er lage kwaliteitsites zijn en disavow ze. Barry Schwartz heeft een andere mening, zie de discussie die hij heeft geleid (begin van dit artikel)

Wat zijn de grootste SEO trends 2020?

Detlef Johnson: Cache SEO, Technical SEO dmv. Cloud SEO;

Jessica: Bekijk de mobiele trends en de mobiele zoekresultaten;

Lily Ray: Structured Data & Thrustworthy for sites;

Bruce Clay: De helft van de top 10 resultaten zullen video’s worden.

1 ding die iedereen moet weten om mee te nemen naar huis?

Follow the money and go there

Detlef Johnson: Semantic HTML 5 containers!

Jessica: Leer hoe Google JS ziet!

Lily Ray: Duik in Javascript en leer dit als SEO!

Bruce Clay: Denk waar Google geld mee verdient en ga daarmee aan de slag!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL