Opleidingen en trainingen in tijden van Corona

- Nick Heurter - 14 mei 2020

In dit artikel

Ben jij actief in de opleidingen & trainingen branche? Dan is deze blog voor jou! De intelligente lockdown heeft er in Nederland voor gezorgd dat veel organisaties flexibeler en creatiever moeten zijn dan ooit. Van sportscholen die online trainingen aanbieden tot restaurants die maaltijden zijn gaan bezorgen, iedereen past zich aan. Toch is het lang niet voor iedere branche even gemakkelijk om zo flexibel te zijn en in korte tijd een omschakeling te maken. De impact is immers gigantisch en het aanpassen van de dienstverlening gaat niet over één nacht ijs. Dus hoe pak je dat aan? We schreven al blogs met tips voor sportscholen en recruitmentpartijen en nu zijn de aanbieders van opleidingen en trainingen dus aan de beurt. Benieuwd wat je nog wél kunt doen in tijden van Corona? Bekijk dan de onderstaande tips!

Trainingen met anderhalve meter afstand

Op het moment van schrijven lijkt het erop dat de geldende maatregelen stap voor stap worden versoepeld. We kunnen ons goed voorstellen dat je staat te popelen om weer trainingen en cursussen in te plannen zodra dit is toegestaan. Met de onderstaande tips zorg je ervoor dat je hier helemaal klaar voor bent.

We kunnen er vanuit gaan dat anderhalve meter afstand voorlopig het devies blijft. Zorg dus dat onderwijsruimtes, looproutes en andere logistieke aspecten van jouw onderneming hierop zijn ingesteld. Zo kun je, zodra de toestemming wordt gegeven, meteen weer beginnen.

Je wilt niet dat cursisten met gezondheidsklachten tóch komen, omdat ze geen nadelige gevolgen willen ervaren wanneer zij zich afmelden. Ga hier dus flexibel mee om zodat je het virus echt buiten de deur kunt houden. Zorg ook dat je hier duidelijk over communiceert en vraag op voorhand naar hun gezondheid. Houdt hierbij wel rekening met de extra AVG eisen die worden gesteld aan het vragen naar iemand zijn of haar gezondheid.

Door een pompje met ontsmettende gel bij de ingang van het pand te plaatsen, en het gebruik hiervan bij binnenkomst te verplichten, neem je een belangrijke extra voorzorgsmaatregel die iedereen beschermd.

Omschakelen en aanpassen

Het belangrijkste is natuurlijk dat je jouw bedrijfsvoering aanpast aan de huidige situatie. Een klassikale les geven of een training in grotere groepen, dat kan echt nog even niet. Toch zijn er nog veel zaken die je kunt oppakken om niet volledig stil te vallen. We hebben er hieronder enkele benoemd.

Veel sportscholen geven nu online training en dat is een principe dat ook voor opleidingen en cursussen erg goed kan werken. Er zijn verschillende softwaremogelijkheden waarmee je dit relatief eenvoudig kunt organiseren. Zo kun je op een aangepaste manier toch een deel van jouw cursussen, trainingen of lessen aanbieden. In in groepen kleiner dan 30 personen kan je ervoor kiezen om de training via de digitale weg toch aan meer dan 30 personen aan te bieden.

Het is belangrijk dat je jouw doelgroep op de hoogte houdt van de manier waarop je omgaat met deze nieuwe situatie. Dit kun je bijvoorbeeld doen middels een nieuwsbrief en het tonen van jullie maatregelen op jullie website. Zo laat je zien dat je de situatie serieus neemt én dat de gezondheid van je cursisten het allerbelangrijkste is.

Gebruik eventuele extra tijd in je voordeel

Ondanks het feit dat je gebruik kunt maken van de online mogelijkheden kunnen we ons voorstellen dat jouw bedrijfsvoering toch deels een beetje stilstaat. Dat is ontzettend vervelend, maar je kunt dit ook zien als een kans. Gebruik je de tijd die je overhoudt in je voordeel, dan doorbreek je het negatieve en haal je het onderste uit de kan. De volgende tips kunnen jou daarbij helpen.

Met een webinar heb je geen interactieve les, maar wel de kans om informatie te delen met een groep luisteraars. Je kunt deze bijvoorbeeld inzetten om introductieonderdelen van een opleiding op een toffe manier te presenteren. Zo maak je jouw doelgroep alvast warm voor de daadwerkelijke opleiding.

Je wilt niet dat jouw doelgroep, omdat ze een tijdje geen diensten hebben afgenomen, na de crisis op zoek gaan naar een alternatief. Dit kan snel gebeuren wanneer je niet op de voorgrond blijft staan. Werk dus aan je branding en maak duidelijk dat je er nog altijd bent.

Bij Maatwerk Online zijn we groot fan van Messengerbots, mede omdat deze tool zo veelzijdig is. Je kunt er bijvoorbeeld een inzetten die een consult geeft met betrekking tot trainingen. Door een bezoeker te ondervragen kan de bot vervolgens adviseren welke training het beste bij diegene past!   

Bereid je voor op de periode die volgt

Veel ondernemingen kijken reikhalzend uit naar het moment waarop de maatschappij weer functioneert zoals we altijd gewend waren. Toch is lang niet iedereen bezig met de praktische invulling van dat moment. Wat moet er gebeuren om helemaal klaar te zijn voor de periode ná Corona? Met de onderstaande tips kom je al een heel eind.

Organische vindbaarheid kun je bevorderen met SEO, ofwel Search Engine Optimization. Het duur even voordat dit zijn vruchten af begint te werpen, waardoor nu het perfecte moment is om ermee te beginnen. Wanneer de crisis dan voorbij is sta jij dan een stuk hoger in bijvoorbeeld de Google zoekresultaten.

Er zijn allerlei manieren om alvast leads te verzamelen die je na de crisis jouw diensten kunt aanbieden. Een optie is bijvoorbeeld om een video op te nemen waarin je een specifieke opleiding of training in het zonnetje zet. Die kun je vervolgens promoten in ruil voor de e-mailgegevens van potentiële afnemers.

Is jouw website helemaal naar wens, of was het eigenlijk al langer tijd voor een update? Zorg ervoor dat dit er helemaal spic en span uitziet wanneer de crisis op zijn einde loopt. Zo weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een vliegende start te kunnen maken.

Wij helpen je graag

Sommige van deze adviezen kun je gemakkelijk zelf oppakken. Anderen zul je misschien niet meteen kunnen verwerken. Wij helpen je daar in ieder geval graag bij. Neem dus gerust en vrijblijvend contact met ons op indien je nog vragen hebt!

Nick Heurter Online Marketeer

Gelezen

72 keer

Deel

Laat een reactie achter