Maatwerk Online
Home > Blog > Google-adwords-termen-die-jij-moet-weten

Google AdWords termen die jij moet weten Download als pdf

Online marketing staat vol met terminologie. Moeilijke termen die wij marketeers maar al te graag gebruiken om zo te laten zien dat we weten waar we het over hebben. En misschien ook wel om de (potentiële) klant het gevoel te geven dat het veels te ingewikkeld is om het zelf te doen. Alleen Google AdWords bevat al vele termen en afkortingen die je om de oren vliegen. De klanten van Maatwerk Online vragen regelmatig om uitleg over één van deze termen. Om het overzichtelijk te maken hebben we gewoon zoveel mogelijk Google AdWords termen in een soort woordenlijst uitgelegd. Deel dit gerust met collega's. De lijst zal constant worden geupdate. En is uiteraard in alfabetische volgorde.

Google AdWords termen:

 

  • Advertentie

    Een AdWords advertentie bestaat uit twee kopregels (30karakters), één beschrijvingsregel (80 karakters), een een zichtbare URL die dan weer bestaat uit 2 'paden' (15 karakters) en een uiteindelijke URL. Deze advertentietekst moet ervoor zorgen dat men op je advertentie klikt en zo dus naar je website gaat.

  • Advertentie extensie

    Advertentie-extensies kunnen bestaan uit diverse dingen. Zo zijn er bijvoorbeeld sitelinkextensies, oproepextensies en hightlight-extensies. Deze extensies zijn apart in te stellen. Met de extensies neem je meer ruimte in beslag met je advertentie. En val je dus meer op.

  • Advertentiegroep

    Binnen Google AdWords is het mogelijk om meerdere campagnes aan te maken. Iedere campagne is onder te verdelen in meerdere advertentiegroepen. En iedere advertentiegroep bestaat weer uit eigen advertenties en eigen zoekwoorden. In verband met de kwaliteitsscore is het belangrijk om hier goed gebruik van te maken.

  • AdWords optimaliseren

    Zodra je Google AdWords campagnes draaien, is het taak om deze goed in de gaten te houden en te optimaliseren. Je gaat dan bijvoorbeeld kijken of de kosten opwegen tegen de baten. En je gaat slechtlopende advertenties uitzetten om zo meer budget vrij te maken voor de goedlopende advertenties.
  • AdWords preview tool

    Deze handige tool laat je precies zien of je advertentie in beeld is en hoe die er uit ziet in de praktijk. Ook wel de advertentievoorbeeld en -diagnose genoemd.
  • AdWords zoekplanner

    Met de Google AdWords zoekwoordplanner is het mogelijk om informatie over het zoekgedrag en het zoekvolume te achterhalen van één of meerdere woorden. Op basis daarvan kan je goede beslissingen maken over je campagne-indeling en je biedingen per klik.
  • Budget

    Het budget wat je instelt om te betalen aan klikken. Let op: je stelt altijd een budget per dag in.
  • Campagne

    Zodra je weet wat je wilt promoten met Google AdWords, is het zaak om daar een eigen campagne voor te maken. Iedere campagne bestaat uit (meerdere) advertentiegroepen. Instellingen zoals budget en locatietarggetting stel je allemaal in op campagneniveau.
  • CTR

    Het doorklikratio. Dit percentage is de verhouding van het aantal klikken ten opzichte van het aantal vertoningen.
  • Conversies

    Met je advertenties heb je een bepaald doel. Zoals een nieuwsbriefaanmelding of een directe verkoop. Als dat doel is bereikt, noemen we dat een conversie.
  • Conversiepercentage

    Het percentage conversies t.o.v. het aantal bezoekers.
  • CPA

    De AdWords kosten per acquisitie
  • CPC

    De kosten per klik.
  • CPM

    De kosten per 1000 vertoningen.
  • Gemiddelde positie

    De gemiddelde positie waarop de advertentie in een bepaalde periode te zien was binnen AdWords.
  • Google Display Netwerk

    Netwerk van diverse (miljoenen!) sites waar Google ruimte heeft om bepaalde advertenties te vertongen. Dit kunnen zowel banners als tekst advertenties zijn.
  • Google Shopping

    Dit is vooral geschikt voor webshops. Google Shopping advertenties staan altijd boven de normale zoekresultaten en gaan gepaard met een matchende afbeelding. Dit zorgt ervoor dat de Shopping resultaten opvallen en daardoor in potentie meer klikken naar zich toe trekt.
  • Google zoeknetwerk

    Advertenties die naar voren kunnen komen als mensen zelf actief op zoek zijn op bijvoorbeeld google.com of andere zoekmachines van Google (zogenaamde Google zoekpartners), zijn advertenties gericht op het zoeknetwerk. Deze vorm van adverteren werkt over het algemeen het best aangezien mensen zelf actief op zoek zijn.
  • Highlight extensies

    Een vorm van advertentie-extensies waarbij er meerdere USP's onder advertentietekst verschijnen.
  • Klikken

    Het aantal keer dat je advertentie is aangeklikt.
  • Kosten

    De totale kosten die het AdWords account heeft gemaakt binnen een bepaalde periode.
  • Remarketing

    Met remarketing ga je de websitebezoekers onderverdelen in segmenten. Om vervolgens met gerichten advertenties je weer op die segmenten te richten.
  • RLSA

    Deze vorm van remarketing is volledig gericht op het Google zoeknetwerk. Mensen die op je site zijn geweest en vervolgens nogmaals gaan zoeken in Google, target je opnieuw met bijvoorbeeld een hoger bod om nog meer op te vallen.
  • Sitelink extensies

    Een vorm van advertentie-extensies waarbij er onder de advertentie meerdere links verschijnen naar andere delen van je website dan de landingspagina.
  • Ongeldige klikken

    Het is mogelijk dat er in AdWords zogenaamde ongeldige klikken plaats hebben gevonden. Als er 1 persoon bijvoorbeeld op 1 dag 10x op je advertentie hebt geklikt met als missie om je budget z.s.m. op te maken. Deze klikken worden gefilterd in je account en de kosten daarvan hoef je niet te betalen.
  • Oproepextensies

    Een vorm van advertentie-extensies waarbij men direct op je telefoonnummer in de advertentie kunnen klikken en zo dus direct kunnen gaan bellen met je.
  • Vertoningen

    Het aantal keer dat je advertentie in beeld is geweest.
  • Vertoningsaandeel

    Het percentage dat je advertenties in beeld zijn geweest ten opzichte van alle keren dat je advertenties in beeld hadden kunnen komen als je advertentiepositie en budget goed genoeg waren.
  • Uitsluitingszoekwoorden

    Deze woorden geef je op om aan Google te laten zien op welke zoekwoorden je niet naar voren wilt komen met je advertenties
  • Zoektermen

    Dit zijn de exacte woorden waarop je advertentie getriggerd zijn.
  • Zoekwoorden

    Dit zijn de woorden die jij hebt ingesteld binnen Google AdWords om mee te adverteren. Zodra iemand jouw zoekwoord intypt, is de kans aanwezig dat jouw advertentie naar voren komt.

 

We zouden het op prijs stellen als je dit artikel deelt met je netwerk.

STEL JE VRAAG OVER DIT BLOGARTIKEL:

GESCHREVEN DOOR Anoek Vriens