Google Search Console: complete gids over dé gratis SEO tool van Google

Google Search Console is voor een SEO specialist één van de meest waardevolle tools op de markt. Bijna dagelijks gebruik ik Google Search Console om de websites van mijn klanten te analyseren. Niet alleen om te rapporteren maar ook om zelf conclusies te trekken en mijn SEO strategie te verbeteren. In deze blog neem ik jou mee in wat Google Search Console precies is, waarvoor je het kan gebruiken en hoe het een positieve impact kan hebben op jouw SEO strategie.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een gratis tool van Google die je inzicht geeft in wat jouw website in Google doet. Het gaat om real life data over onder andere je prestaties in de zoekmachine, hoe het gaat met de indexering van je webpagina’s, of er technische problemen met de snelheid en mobielvriendelijkheid zijn. Deze data geeft Google gratis weg om ons als SEO specialisten een handje te helpen in het analyseren van onze website.

Waarom is Google Search Console belangrijk?

Als SEO specialist zijn we gewend te werken met derde partijen die ons inzicht geven in wat er op onze website gebeurt. Met Ahrefs, Semrush, Wincher, etc. krijgen we een globale indruk van hoe onze website presenteert in de zoekmachine. Maar het is nooit accuraat omdat deze tools niet de data van Google zelf hebben.

Google Search Console heeft, zoals de naam al doet vermoeden, wel toegang tot de echte data van de zoekmachine zelf. Dit betekent dat de data die weergeven wordt daadwerkelijk een goed beeld geeft van hoe jouw website in de zoekmachines presteert. Dit maakt Google Search Console de meest accurate tool op de markt om te kijken hoeveel clicks je ontvangt, hoe vaak je website in de zoekmachine vertoont is en op welke positie jouw website gemiddeld staat op een bepaalde zoekopdracht. En dat alles terwijl Google Search Console een gratis tool is.

Kleine disclaimer is wel dat ook helaas Google Search Console niet 100% accuraat is. Ook in deze tool ontbreekt er data. Echter blijft het de tool met de meeste inzicht en daarom nog zeker een aanrader om te gebruiken.

Aan de slag met Google Search Console

Om toegang te krijgen tot de data van jouw website hoef je vanaf moment één toegang te hebben tot Google Search Console. Op het moment dat je jouw website koppelt zul je ook de historisch verzamelde data te zien krijgen. Dit maakt het net zo waardevol om te implementeren als je al even bezig bent met het optimaliseren van jouw website voor een betere organische vindbaarheid.

Google Search Console koppelen aan je website

Het koppelen van je website aan Google Search Console is erg eenvoudig en binnen vijf minuten te koppelen. Dit is iets wat we dan ook voor iedere startende klant doen dit deze koppeling nog niet heeft om direct inzicht te krijgen in hoe de website ervoor staat.

De koppeling kun je eenvoudig maken via de onderstaande stappen:

  1. Navigeer naar de officiële website van Google Search Console en log in met het gewenste Google account;
  2. Kies voor de optie om een nieuwe property toe te voegen;
  3. Vul vervolgens de URL van jouw website in bij ‘Domein’ of ‘URL-voorvoegsel’. Het verschil tussen beide is of je het volledige domein wil toevoegen (inclusief subdomeinen) of dat je enkel het hoofddomein wilt kunnen analyseren;
  4. Vervolgens kun je jouw property verifiëren via verschillende methodes. De meest voor de hand liggende manier is middels een HTML tag die je via jouw SEO plugin kunt verifiëren;
  5. Is het gelukt, dan heb je nu toegang tot de Google Search Console data van jouw website.

Het kan zo zijn dat wanneer je website relatief nieuw is, dat er nog geen data beschikbaar is in Google Search Console. Wacht daarom een aantal dagen en kom dan terug om inzicht te krijgen in de data die je tot je beschikking hebt.

Afbeelding van een scherm waarop opties worden weergegeven om een type eigenschap te selecteren: 'Domein' en 'URL-voorvoegsel', met uitleg over hun specificaties en invoervelden voor domein of URL.

Navigatie en interface

De navigatie van Google Search Console is erg overzichtelijk, wat het makkelijk maakt om bepaalde zaken op te zoeken. Je navigeert binnen Google Search Console middels het menu aan de linkerkant. Je vindt hier per categorie de verschillende tools die je tot je beschikking hebt. 

Op basis van de data die verzameld is kan het menu iets verschillen. In mijn onderstaande voorbeeld zie je bijvoorbeeld dat ik de mogelijkheid heb om ‘Discover’, ‘Vacatures’ en ‘Video’s’ rapporten te bekijken. Deze rapporten zijn enkel beschikbaar op het moment dat ze relevant zijn voor je website. Heb je geen content of structured data die hierbij aansluit dan zullen de rapporten niet zichtbaar zijn. Google Search Console voegt automatisch een rapport toe op het moment dat het deze data tegenkomt. Je hoeft hier zelf dus niks voor te doen.

Per onderdeel is het menu onderverdeeld in subitems. Deze items bevatten weer losse rapporten die dieper ingaan op de data die beschikbaar is. Hieronder kort welk item wat voor type rapporten bevat:

  • Prestaties: Rapport over de prestaties van jouw website. Zaken als op welke keywords je rankt en hoeveel kliks je binnenhaalt zijn hier te vinden.
  • Indexeren: Hoe gaat de indexering van jouw website eraantoe. Welke pagina’s zijn wel of niet geïndexeerd en wat is de reden hiervan? Ook zijn er tools die je kunnen helpen pagina’s juist wel of niet te laten indexeren.
  • Functionaliteit: Hoe staat je website er voor in verhouding tot de gebruikerservaring? Is alles mobiel vriendelijk? Op basis van realtime user data vind je hier informatie over hoe je website er technisch voor staat.
  • Optimalisaties: Bekijk de status van je rich snippets en achterhaal waar fouten zitten. De prestaties van deze rich snippets zijn dan weer te vinden in de prestaties rapporten.
  • Crawlstatistieken: Onder het kopje instellingen krijg je toegang tot het crawlstatistieken rapport. Hierin zie je precies hoe Google je website crawlt en op welke pagina’s het komt.

Belangrijke functies

Ondanks dat Google Search Console een gratis tool heeft kent het uitsluitend belangrijke functies met data van Google zelf die een goed inzicht geven in je organische vindbaarheid. Je kunt goed in kaart brengen hoe je er voor staat, waar quik wins zijn maar je kunt Google ook een handje helpen (lees: sturen).

De belangrijkste functies waar wij binnen ons SEO team bijna dagelijks gebruik van maken zijn de volgende:

  • URL inspecteren en indexering aanvragen: We kunnen per URL inspecteren hoe Google over deze URL denkt. Wanneer het voor het laatst langs loopt en of de URL wel of niet in de index wordt meegenomen. Daarnaast kunnen we hier handmatig een indexering aanvragen.
  • Zoekresultaten rapport: Hierin zie je precies hoeveel kliks en vertoningen je op bepaalde zoekwoorden hebt maar ook op welke gemiddelde posities je staat. We gebruiken dit om te analyseren hoe het met de website gaat en om te kijken hoe we binnen onze SEO strategie moeten bijsturen.
  • Indexatierapport van pagina’s: Voor de meeste klanten is de indexatie van pagina’s het allerbelangrijkste. Middels dit rapport kun je precies zien welke pagina’s wel en niet geïndexeerd zijn en waarom Google ervoor kiest om de pagina niet in de index op te nemen.
  • Sitemaps indienen: We kunnen de sitemap van onze website indienen bij Google zodat het deze eenvoudig kan vinden. Dit komt de indexatie tegoeden.
  • Site vitaliteits rapport: Binnen deze functie kan je precies zien of je website voldoet aan de core web vitals en of de gebruikerservaring goed is.
  • Rich snippets rapporten: Het implementeren van structured data is leuk, maar je wilt wel weten of het werkt. Met dit rapport zie je precies of alles goed gaat en of Google nog verbeterpunten ziet.
  • Crawlstatistieken: Dit rapport is essentieel om te begrijpen hoe Google over je website crawlt en waar het crawl budget naar toe gaat.

Dit is slechts een handje van functies die beschikbaar zijn in Google Search Console. De ene is niet per se beter dan de andere en per situatie is het verschillend. Wel zijn dit de rapporten die ik het meest gebruik in mijn dagelijkse werk. Hieronder zal ik meer uitleg geven over hoe ze werken en hoe je ze kunt gebruiken.

Prestatie rapport

Het prestatierapport is de plek die voor klanten vaak het allerbelangrijkste is. Het geeft namelijk inzicht in hoeveel bezoekers je uit Google haalt en hoe ze precies binnenkomen. Tijdens mijn rapportages kom ik altijd in Google Search Console om te analyseren hoe het ervoor staat. Hieronder de belangrijkste zaken waar je als SEO specialist rekening mee moet houden.

Vertoningen, kliks, CTR en gemiddelde positie

Op welke zoekwoorden je vindbaar bent is natuurlijk super interessant. Middels vier metrics kun je inzicht krijgen in hoe je website er voor staat. Kliks vertellen wat over het aantal mensen doorklikken via een zoekwoord naar jouw website. Vertoningen vertellen of je vertoond bent op een zoekwoord in Google, maar betekent niet dat er interactie is geweest. De CTR is een rekensom van het aantal kliks en vertoningen, hoeveel % van de gevallen waarop je vertoont wordt, klikt iemand door op een zoekwoord. De gemiddelde positie is de gemiddelde plek die je op het zoekwoord hebt gehad in de zoekmachine.

Vier super handige metrics die direct inzicht geven in hoe je ervoor staat. Het voordeel is dat dit real time data is. Krijgen er tien verschillende mensen op een dag jouw resultaat te zien in Google, dan krijg je de data van alle tien de mensen te zien in het rapport. Dit geeft goed weer hoe het eraan toe gaat, maar brengt ook een gevaar met zich mee. De zoekresultaten zijn gepersonaliseerd waardoor het je nooit precies weet wat de invloed is geweest van het eerdere zoekgedrag van deze zoekers.

Het rapport geeft daarom een enorm uitgebreid beeld van hoe het eraan toe gaat en is enorm accuraat. De kliks en vertoningen die je ziet liegen niet en zijn veel betrouwbaarder dan externe tools. Wel is het belangrijk dat je niet enkel naar deze data kijkt maar ook externe tools ernaast houdt om een totaalplaatje te vormen. 

Wil je specificeren? Dan kun je bovenin filters toepassen. Je kunt bijvoorbeeld een bepaalde periode kiezen of enkel de data zien van een specifiek zoekwoord.

Zoekopdrachten

In het eerste tabje vind je informatie over de zoekopdrachten. Je vindt hier de zoekwoorden die zijn gebruikt door gebruikers die jouw resultaat te zien kregen of zelf doorklikken. Binnen dit rapport kun je de verschillende metrics (kliks, vertoningen, CTR en gemiddelde positie) bekijken en vergelijken. Zo weet je precies waar je bezoekers vandaan komen.

Pagina’s

In het tweede tabje krijg je inzicht in de metrics per pagina. Hier zie je welke URL’s het meeste verkeer binnenhalen en welke pagina’s bijvoorbeeld weinig kliks krijgen op basis van het aantal vertoningen. Dit rapport is enorm handig om interne concurrentie te analyseren en beter te begrijpen hoe Google jouw website leest.

Landen

Dit rapport vertelt je over hoe je website presteert in verschillende landen. Handig voor websites die in verschillende landen actief zijn.

Apparaten

Ook is er een onderscheid gemaakt tussen verschillende apparaat typen. Wat komt er binnen via mobiel, desktop of tablet? Je vindt het hier in een overzichtelijk rapport.

Zoekopmaak

Niet al je kliks komen binnen via een ’normaal’ resultaat. Er zijn de afgelopen jaren steeds meer rich snippets bij gekomen die invloed hebben op wat er met je website gebeurd. Middels dit rapport kun je per rich snippet zien hoe je website presteert.

Datums

Via het laatste rapport kun je onderscheid maken per datum. Zo kun je per dag kijken hoe je website heeft gepresteerd in Google.

Tabel met gegevens over klikken, vertoningen, klikfrequentie (CTR) en positie per datum van 10 tot 15 juli 2023.

Indexatie Rapport

In het indicatierapport vind je alles over de indexatie van je website. Super interessant want dit vertelt precies welke pagina’s, video’s, afbeeldingen, etc. zichtbaar zijn in Google. Ook krijg je inzicht in waarom ervoor gekozen is niet te laten indexeren. Ook kun je invloed uitoefenen en de indexatie laten versnellen of voorkomen.

Pagina’s

Hier zie je welke pagina’s wel of niet in de index zitten. Je ziet het in getallen hoeveel wel en niet maar ook wat de reden is wanneer een pagina gecrawld is en niet in de index opgenomen is. Dit rapport is essentieel om te begrijpen hoe Google je website crawlt en indexeert. Ook kun je achterhalen wat er mis gaat met je indexatie en wat je hier dan aan kunt doen.

Sitemaps

Om Google te helpen jouw website beter te begrijpen kun je een sitemap maken. Deze kun je via Google Search Console aanmelden zodat Google deze kan vinden. Je kunt deze per sitemap (als je er meerdere hebt) indienen bij Google. Het voordeel is dat je inzicht krijgt in of de sitemap te begrijpen is en of er problemen mee zijn.

Verwijderingen

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een bepaalde pagina niet in de index wil hebben. Deze kun je middels verwijderingen voor 6 maanden uit de index halen. Let hier wel mee op want heb je een verkeerde pagina toegevoegd dan kan deze zomaar verdwijnen. Analyseer daarom eerst of de pagina niet toevallig interessante bezoekers aantrekt die bijvoorbeeld goed converteren. Ook kun kan het invloed hebben op een stukje topical authority.

Een reden om pagina’s wel uit de index te halen kan zijn omdat ze geen toegevoegde waarde hebben of omdat het niet mogelijk is een noindex tag op de pagina’s te zetten. Ook kun je zo een invloed uitoefenen op je crawl budget. Zie je dat het crawl budget naar de verkeerde pagina’s gaat dan is dit een mooie optie. Zorg er dan ook voor dat de pagina’s nadat ze uit de index zijn verdwenen toe worden gevoegd aan het robots.txt met een disallow, zo voorkom je dat Google ook daadwerkelijk op de pagina komt.

Functionaliteiten Rapport

Een belangrijke factor voor Google is het gebruikersgemak. Google wil haar gebruikers een fijne ervaring bieden. Hierdoor meet het via het Chorme UX Raport alle Chorme gebruikers om zo te bekijken of je website gebruiksvriendelijk is. Deze gegevens zijn zichtbaar in het functionaliteiten rapport.

Paginafunctionaliteit

Een samenvatting van hoe je website ervoor staat vind je onder het kopje paginafunctionaliteit. Hierin zie je of je site-vitaliteit goed is, of je problemen hebt op mobiel en of je een beveiligde verbinding hebt. Je krijgt zo in één blik een overzicht met of er verbeterpunten zijn en zo ja waar je deze kan vinden. Vaak is dit rapport een startpunt van een technische analyse op het moment dat je website problemen ervaart.

Grafiek met websitegegevens, inclusief percentages van goede URL's (9,9%) en het totaal aantal vertoningen (56,9K). Onderste sectie toont signalen voor paginafunctionaliteit op mobiel: 366 mislukte URL's, gebruiksvriendelijkheid goed, en site gebruikt HTTPS.

Site-vitaliteit

Dit rapport geeft je een perfect inzicht in de core web vitals. Per pagina wordt geanalyseerd of je aan de eisen van Google voldoet, of er een verbetering mogelijk is of dat je een slechte URL hebt. Super handig omdat deze data is opgebouwd uit gebruikers in Google Chrome.

Lijn grafiek die de status van URL's toont van 18 april 2023 tot 15 juli 2023. Rood voor

Gebruikersgemak op mobiel

Zoals de naam al doet vermoeden geeft dit rapport inzicht in of je website mobielvriendelijk is. Op basis van gegevens uit Google Chrome bepaalt Google of je alle bezoekers een mobielvriendelijke ervaring aanbiedt. Handig is dat op het moment dat er problemen ontstaan je direct te zien krijgt welke problemen dit zijn.

Zoals de naam al doet vermoeden geeft dit rapport inzicht in of je website mobielvriendelijk is. Op basis van gegevens uit Google Chrome bepaalt Google of je alle bezoekers een mobielvriendelijke ervaring aanbiedt. Handig is dat op het moment dat er problemen ontstaan je direct te zien krijgt welke problemen dit zijn.

Tabel met problemen op een website: te kleine tekst, te dicht bij elkaar liggende klikbare elementen, content breder dan het scherm.

Links

Mocht je niet beschikken over een andere SEO tool en wil je snel inzicht in wat er op en rondom je website gebeurt met links. Dan kun je dit ook via Google Search Console zien. Je ziet van welke domeinen je backlinks ontvangt, welke anchorteksten worden gebruikt en welke pagina’s de meeste interne links ontvangen. Een rapport waar enorm veel learnings uit te halen zijn.

Crawlstatistieken

Bij veel SEO specialisten een ondergeschoven kindje maar één van de meest waardevolle rapporten is het crawl budget. Ook zonder log files te analyseren kun je zien op welke pagina’s Google het vaakst komt. Onder instellingen is het crawlstatistieken rapport te vinden. Hier kun je zien op welke URL’s Google veel komt en hoeveel van het crawl budget wordt gebruikt per statuscode, bestandstype, wat het doel van de crawl is en welke Googlebot langs is gekomen. 

Grafiek met statistieken over crawlverzoeken, totalen en gemiddelden van een webanalyse. Totale crawlverzoeken: 24,3K; totale downloadgrootte: 566 miljoen; gemiddelde reactietijd: 414 ms. Lijn- en staafdiagram tonen fluctuaties in crawlverzoeken tussen april en juli 2023.

Aan de slag met Google Search Console

Heb je jouw website al aangemeld bij Google Search Console? In mijn ogen is deze tool onmisbaar tijdens ons werk als SEO specialisten. Het geeft enorm veel inzicht in wat er gebeurt op de website van mijn klanten en leert je echt begrijpen hoe Google precies werkt. Heb jij hulp nodig bij het opzetten of analyseren van Google Search Console of wil je zoekmachine optimalisatie uitbesteden, neem dan altijd even contact op met mij of één van mijn SEO collega’s.