Google mijn Bedrijf: Verhoog je lokale vindbaarheid

Auteur Axel de Boer

Lokaal vindbaar zijn is op dit moment belangrijker dan ooit. Steeds vaker zoeken mensen online naar bedrijven bij hun in de buurt. Heel veel bedrijven kunnen nog winst behalen in hun lokale vindbaarheid. Een van de belangrijkste tools hiervoor is het juist inrichten van Google mijn Bedrijf. Wat is Google mijn Bedrijf? Hoezo is het inrichten hiervan belangrijk? En hoe richt je dit goed in? Wij vertellen in dit artikel alles wat je moet weten over Google mijn Bedrijf.

Wat is Google mijn bedrijf?

Google mijn Bedrijf, misschien ook wel bij je bekend als ‘Google my Business’, is een persoonlijke bedrijfspagina binnen het netwerk van Google. Hier kun jij als bedrijf jouw meest belangrijke en relevante gegevens tonen. Je kunt je Google mijn Bedrijf pagina geheel gratis aanmaken, de enige vereiste is dat je een Google account nodig hebt.

Je kunt je Google mijn Bedrijf account eigenlijk zien als een soort digitaal visitekaartje. Als iemand in Google zoekt op je bedrijfsnaam zie je aan de rechterkant van de zoekresultaten jouw digitale visitekaartje met hier jouw bedrijfsgegevens vermeld:

Google mijn Bedrijf

Je kunt hier meteen een routebeschrijving opvragen van je huidige locatie naar het gezochte bedrijf. Tevens vind je hier een knop die je direct naar de website stuurt. Verder vind je o.a. openingstijden en of dat het bedrijf op het moment dat je zoekt open of gesloten is. Ook staat het telefoonnummer aanklikbaar vermeld waardoor je met één klik op het telefoonnummer rechtstreeks contact op kunt nemen.

Impact op lokale SEO resultaten

Het juist inrichten van je Google mijn Bedrijf account is essentieel voor je lokale vindbaarheid en weergave in Google. Maar waarom precies? Wanneer je jouw adresgegevens hier invult, help je Google om jouw bedrijf beter te begrijpen. Google kan nu precies zien waar jouw bedrijf zich bevindt. Hierdoor profiteer je van het feit dat Google jouw bedrijf toont in Google Maps. Als iemand zoekt op een bedrijf in jouw branche en/of regio, verhoog je hiermee de kans dat jouw bedrijf getoond wordt in de lokale resultaten. Hieronder vind je een voorbeeld waarin staat weergegeven hoe Google jou toont in lokale resultaten:

Lokale zoekresultaten

Je kan begrijpen dat het enorm belangrijk is dat je hier goed vermeld staat. Dit staat namelijk bovenaan de pagina van de zoekresultaten en dit valt dus als eerst op. Vooral voor mobiele gebruikers is een goede lokale vindbaarheid enorm belangrijk. Stel dat iemand in de stad loopt en op zijn of haar mobiel zoekt naar een supermarkt, dan zal diegene altijd kiezen voor een supermarkt die zo dicht mogelijk in de buurt zit. Beschik je niet over een Google mijn Bedrijf account, zal Google jou niet tonen in de lokale resultaten en loop je dus een potentiële klant mis.

Tips bij inrichten van je Google mijn Bedrijf pagina

Zoals al eerder vernoemd kun je binnen Google mijn Bedrijf helemaal zelf verschillende elementen toevoegen. Waar moet je nou precies op letten bij het inrichten van jouw Google mijn Bedrijf account? We zullen dit per element voor je uitleggen. Te beginnen met het belangrijkste element, je adresgegevens:

Adres

Met het invoeren van je adres zorg je er dus voor dat je zichtbaar bent in Google Maps en zal Google jou hier altijd tonen als iemand zoekt naar een bedrijf in jouw branche of rechtstreeks jouw bedrijf intypt in Google. Daarnaast is het voor degene die zoekt heel makkelijk om zo een routebeschrijving aan te vragen.

Bedrijfscategorie

Google zal je vragen om de primaire categorie in te vullen waar jouw bedrijf onder valt. Hier vink je uiteraard de categorie aan waarin je jouw bedrijf het meest vindt passen. Deze categorie wordt namelijk ook vermeld in je bedrijfsvermelding. We raden je aan om altijd nog een aantal extra categorieën toe te voegen zodat je ook breder vindbaar wordt.

Bedrijfscategorie

Het juist invullen van je primaire categorie is enorm belangrijk. Je helpt Google namelijk beter te begrijpen wat jij als bedrijf doet en hierdoor zal Google jou eerder tonen als iemand zoekt naar een bedrijf in deze branche.

Titel & omschrijving

Je krijgt de mogelijkheid om zowel een titel als omschrijving in te vullen. In de titel vul je jouw bedrijfsnaam in. We raden je aan om hier een relevant zoekwoord in te te verwerken. Daarnaast kan je een korte omschrijving maken van maximaal 750 tekens. Gebruik deze omschrijving om in het kort te vertellen wat je bedrijf doet en vermeld je belangrijkste USP’s. Ook hier raden we aan om een aantal zoekwoorden toe te voegen waarop je gevonden wilt worden. Dat verhoogt de kans dat je hierop gevonden zult worden.

Foto’s

Je kunt meerdere foto’s toevoegen wat belangrijk is voor een visueel beeld van jouw bedrijf. Probeer gebruik te maken van foto’s van het team, het pand, sfeerfoto’s en je logo. De foto die je als omslagfoto gebruikt, is de foto die als hoofdfoto van de bedrijfsvermelding getoond wordt. Dit is dus de belangrijkste foto. Denk goed na over welke foto je hier wilt tonen. De bezoeker krijgt met deze foto namelijk een belangrijk beeld van jouw bedrijf en je wilt dus niet dat hier een foto staat die een verkeerd beeld geeft.


Links bovenin zie je de gekozen omslagfoto, welke dus getoond wordt in de bedrijfsvermelding. 

Openingstijden

Geef je openingstijden zo uitgebreid mogelijk door. Op welke dagen en tijden ben je geopend? Op welke dagen ben je gesloten? Op welke feestdagen ben je gesloten? Allemaal belangrijke informatie die we aanraden om toe te voegen. Google geeft op het moment dat iemand zoekt naar een bepaald bedrijf aan of dat bedrijf momenteel gesloten of geopend is. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe Google jouw openingstijden standaard weergeeft:

openingstijden

En hoe het eruit ziet als je deze open klapt:

openingstijden google mijn bedrijf

Reviews

In Google mijn Bedrijf kunnen klanten reviews achterlaten. Vraag je tevreden klanten om een recensie achter te laten. Positieve recensies geven namelijk een betrouwbare uitstraling waardoor iemand sneller geneigd zal zijn om gebruik te maken van jouw diensten. Daarnaast zullen bij voldoende reviews, deze ook toegevoegd worden aan je organische en Google Ads advertenties.

reviews

Posts

Een van de wat nieuwere elementen in Google mijn Bedrijf is ‘Google Posts’. Dit zijn nieuwsberichten die je kunt toevoegen aan je bedrijfsvermelding. Dit kunnen bijvoorbeeld aankomende evenementen zijn of nieuws gerelateerde items. Hiermee kun je dus eenvoudig en snel informatie doorspelen. Belangrijk om te weten: deze posts blijven maar een week zichtbaar.

Tot slot

Niet alleen dient Google mijn Bedrijf ervoor dat je lokaal beter gevonden wordt. Je kunt er ook nog is zeer nuttige informatie uit halen. In het ‘Insights’ venster kun je verschillende gebruikersstatistieken vinden met betrekking tot jouw bedrijfsvermelding. Hier vind je o.a. welke zoekopdrachten gebruikt zijn om jouw bedrijf te vinden, wat je zeer veel nuttige informatie kan geven, omdat je zo precies weet welke zoekwoorden het meest gebruikt worden. Ook kun je via Insights erachter komen of er rechtstreeks naar jouw bedrijf is gezocht of dat dit via een algemenere zoekopdracht is gebeurd. Daarnaast wordt hier aangegeven welke acties deze personen tijdens het zoekproces hebben ondernomen. Is de website bezocht via Google mijn Bedrijf? Is er een routebeschrijving aangevraagd? Is er een belletje gepleegd? Kortom: genoeg nuttige informatie dus.

Heb je hulp nodig met het inrichten van jouw Google mijn Bedrijf account of wil je gewoon meer informatie? Neem dan gerust contact op met een van onze specialisten via het onderstaande formulier.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL