Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
2 keer per jaar is het daar, het grootste SEO evenement van Europa. Brighton SEO, een event dat ooit is begonnen in een kroeg en inmiddels is uitgegroeid tot een evenement waarvoor duizenden vakidioten naar Brighton afreizen. Na een dag vol met trainingen (11 april) worden er gedurende één dag (12 april) 30 verschillende onderwerpen besproken met ieder 3 verschillende presentaties. Met afsluitend een Q&A met ‘Googler’ John Mueller.
Met de naam Brighton SEO denk je natuurlijk aan een evenement puur over SEO. Maar niks is minder waar. Ook PPC, Google Tag Manager en Google Analytics worden uitgebreid besproken.
Mijn schema op 12 april zag als volgt uit:
Al moet ik zeggen dat het erg lastig was om keuzes te maken. Met 8 verschillende presentaties tegelijkertijd zaten er voor mij soms wel 2 tot 3 presentaties bij waar ik graag bij zou willen zijn. Helaas heb ik dus niet alles gezien, maar het voordeel is dat alle slides vrij worden gegeven. Naast de slides worden er ook opnames gemaakt zodat je later alles nog terug kan zien. Het volledige schema kan je hier bekijken: Schedule Brighton SEO April, de opnames volgen later hier: Recordings!
Hieronder vind je in ieder geval al de meeste sheets van afgelopen week om wat inspiratie te doen. Van sommigen is nog geen presentatie bekend, ik zal het lijstje blijven aanvullen. Daarnaast deel ik ook mijn aantekeningen van de presentaties die ik heb bijgewoond. Onderaan de ‘sheets’ vind je ook een uitgeschreven versie van de Q&A van John Mueller. Veel leesplezier 🙂
Driving *meaningful* clicks with enriched SERPs – Izzi Smith
Featured Snippets – the achievable SERP feature? – Emily Potter
A Structured Data Case Study: How to Make Your Websites Stand Out in Search – Kenichi Suzuki
Speed & Performance Optimisation: How to Meet Users’ High Expectations – Rachel Costello
How to get a 100% Lighthouse performance score – Polly Pospelova
How to Trim JS, CSS and External Stuff to Slim Down and Speed up your Site – Chris Simmance
Small Biz Small Budget – 10 Do’s and 5 Don’ts for Local SEO Success – Claire Carlile
Can You Rank in Local Without a Website? – Darren Shaw
Harry and Lloyd’s Idiot Proof Guide to GMB Optimization – Greg Gifford
8 Ways to Increase your Ecommerce Conversion Rate – Faye Watt
Black Friday SEO: where and when to start, quick wins and top tips – Alexandra Coutts
Social Proof and Leveraging the Power of Consumers – Justin Clarke
Big budget video advertising on a small business budget – Phil Nottingham
LMFAO: Leveraging Machines for Awesome Outreach – Gareth Simpson
The Art of Content Necromancy: How to Resurrect a Dead Campaign – Kat Kynes
Google Smart bidding: How to train your algorithm – Kian Njie
Land Grab: How to win business from your competitors with Google PPC – Tanesha Stafford
The importance of tagging when it comes to reporting and optimising in paid search – Charlotte Self
Embrace WeChat Marketing – Christina Xu
Harnessing the Russian digital opportunity – Anna Milburn
Maximising Your Media Through SEO – How To Drive More From Your ATL Campaigns – Ric Rodriguez
Corvidae: Identifying new customer acquisition opportunities – Ross Paton
How to drive content marketing success – Irma Hunkeler & Edward Trippier
Improve your Rankings with Internal Link Building, and no headaches – Christoph C. Cemper
Why I adore Sitemaps, an ex-Google engineer’s love story – Fili Wiese
Building an SEO Exponential Growth model by Closing Your Content Gaps – Razvan Gavrilas
Search Presence Intelligence – Where Search Meets Business Intelligence – Stephan Bajaio
Why UX is SEO’s best friend – Luke Hay & Michelle Wilding-Baker
Uncovering SERPs: What happens in search right now and how to benefit from it – Olga Andrienko
Your New Google Analytics BFF – Dana DiTomaso
Using Google Tag Manager to send Scroll Depth and YouTube view measurements to Analytics – Azeem Ahmad
Changing the game with Supermetrics – Sam Caesar
Restructuring Websites to Improve Indexability – Areej AbuAli
Simple ways to visualise your crawl data with no coding knowledge required – Anders Riise Koch
Crawl Budget is dead, please welcome Rendering Budget – Robin Eisenberg
Why we all should stop ignoring Bing – Julia Logan
Voice Visibility: Tracking voice results on Alexa & Google – Steff Preyer
Using data science to work smarter, not harder in PPC – Duncan Sills
Become a Local Hero: PPC Tips to Boss Your Neighbourhood – Oliver Ewbank
Killer Competitor Content Research and Strategy – Lana Burgess
How to use programmatic to drive search results internationally – Gemma Houghton
The Most Popular Influencer is Almost Never the One You Really Need – Daiana Damacus
How to Marie Kondo your SEO – Rebekah Dunne
5 Time-Saving SEO Alerts to Use Right Now – Marco Bonomo
100 million keywords. Now what?! – Alen-Jelco Todorov
Competitor Analysis: A Scientific Method- Paola Didone
Killer competitor content research and strategy – Lana Burgess
How you should build your new detail content strategy based on SERP and competitive analysis – Alexandre Sigoigne
Podcasting for subscribers, mentions and really big links – Corinne Card
Standing out online with a unique and compelling brand voice – Bethany Joy
The Content Comeback: 5 Steps for Bouncing Back When Your Campaign Fails – Shannon McGuirk
How to Make Fake News For Links – Oliver Brett
10 tips to scale link building for your clients! – Sam Morton
Gamification: Link building in a Fortnite – Becky Simms
Living on the Edge: Elevating your SEO toolkit to the CDN – Nils De Moor
How To Use Chrome Puppeteer to Fake Googlebot & Monitor Your Site – Tom Pool
CLI Automation – Using the Command Line to Automate Repetitive Tasks – Mike Osolinski
Leveraging E-A-T for SEO Success – Lily Ray
6 Things Your Boss Expects You Should Know About SEO – Lukasz Zelezny
How to Repurpose Existing Content to Help your Strategy – Coral Luck
Search vs. Bureaucracy: How to Stand Up an Organic Search Program for Your Client – Heather Physioc
Retaining Struggling Clients: How To Rebuild Trust – Laura Hogan
Efficiency in the workplace: Mindset mastery and meditation – Briony Gunson
The impact of translation on SEO and how they can work together – Valentine Lacour
Why hreflang is crucial to international SEO success – Mauro Cattaneo
Why Google isn’t giving update advice anymore – John Warner
Perfect outcomes: Rapid prototyping and experience testing improves everything! – Justin Taylor
The Seedy Underbelly of Keyword Research and Search Intent – Mark Osborne
Huge SEO success stories and what we can learn from them – Marcus Tober
How to Drive Big Site SEO Impact in Google’s New, Linkless Algorithm – Chris Liversidge
Forget Alexa, The Voice Search Devices Of The Future – Patrick Reinhart
Sexy AF SEO Revenue Growth with Your Discontinued Products – Luke Carthy
The State of Pagination and Infinite Scroll on the Web – Adam Gent
Predicting the Impact of Technical SEO changes – François Goube
How to protect your online reputation: Lessons from the FTSE 100 – Alex Judd
The killer outreach email that gets opened, replied to and mainly gains links – Hana Bednarova
How to pitch an idea your client/boss can’t say no to – Chris Lee
The Circle of Trust: SEO Data – Matthew Brown
Turning Your Data Into Compelling Stories – Jeroen Maljers
Why data science analysis is better than YOUR analysis – George Karapalidis
Screaming Frog + Xpath: A Guide to Analyse the Pants Off Your Competition – Sabine Langmann
Automate your SEO tasks with custom extraction – Max Coupland
Bringing the fun back to SEO with Python – Benjamin Goerler
How to tell if there’s a demand to launch your business overseas – James Brown
How to measure the value of generic keyword success – Timothy Hawes & John Sadeghipoor
Using data to keep your customers happy – Eli Zheleva
Transcript van het interview met John Mueller!
Bronvermelding: Credits naar SiteVisibility.co.uk voor het vinden van een groot gedeelte van de slides.
Key take-aways:
Doel:
CTR, is het CTR een ranking factor?
Zelfs als het geen factor is, optimaliseer het voor meer kliks!
Voor deze zoekopdrachten is het interessant om je structured data op orde te hebben:
Focus op lokale zoekwoorden en probeer ‘above the fold’ te komen met je zoektermen;
Hoe doe je dat met Local:
Resultaten:
PPC CTR hoog? Zorg dat ze met organic ook terug komen!
75% van de zoekresultaten op mobile: afbeeldingen in de resultaten;
HTML tabellen: Google loves them!
“Click to jump to” implementeren: voor sitelinks!
Recipe structured data: 2,7 meer bezoekers en 1,5 langere time-on-site;
Job posting: voor de uitzendbureaus onder ons
Experimental stage: New Rich Results
Mogelijke nieuwe rich snippets:
Het is nog de vraag of deze in Google echt in de resultaten komen!
30 types structured data en blijft steeds verder groeien
Meer weten?
Google supports alle data van Schema.org
Rich Results are only a small part of the benefits >> Ook goed voor je rankings doordat Google beter begrijpt waar de content over gaat!
Voeg structured data toe even it’s not used for rich results: betere posities? 😉
Take aways:
Why we shouldn’t ignore BING?
Onderzoek met de vraag, welk zoekresultaat vind je beter?: Google / Bing
UK: 50% >> 35%DE: 47% >> 38%FR: 43% >> 42%
Hier meer informatie over het onderzoek: Webfx.com/data/google-vs-bing/
Andere voordelen:
Google Search Console >> Webmaster Tools (Bing)
Oktober 2018 Google Home in Nederland;
Sheets: https://wearerabbitandpork.com/brightonSEO
2020 50% will be conducted via Voice!
Meer voice producten in de UK dan konijnen in huishoudens!
“There is no second ranking”
Answer boxes / Featured snipptes >> Voice results
25 types: resultaten
Voice optimalisatie is meer dan featured snippets;
Voordeel: Direct resultaat mogelijk ipv andere SEO Zaken;
Data vanuit de tool:
Woning kopen markt UK:
Hoe optimaliseren / Voice Optimisation Process:
Tot slot: Key Takeaways:
Niche products: Geen zoekvolume omdat het niet bekend is bij de doelgroep!
Meer een grappige presentatie dan echt vol met take-aways :-).
Motto is: wees creatief!
Living on the Edge – Nils de Moor @ndemoor
Wat is CDN? Uitleg: Content Delivery Network
Voordelen:
EDGE SEO:
Waarom zouden we dit doen?
Voorbeelden EDGE SEO:
Wat is Headless Chrome?
Geen User-Interface;
Scrape websites helemaal met ‘Headless Chrome’. Je moet het gebruiken via “command line”. Hoe wordt het makkelijker?
Wat is Chrome Puppeteer?
Node can be used to make applications.
Testen kan via: NPM & The Node.js
Bit.ly/pupbrighton19
Bit.ly/britghtibSEO19 >>
Eigen Contentking gemaakt >> Maar veel meer mogelijk.
Lees de sheets om dit te implementeren! Hier moeten we wat mee doen :-)!
Command file >> ideaal te gebruiken om images te verkleinen
Powershell
Lees de sheets om dit te implementeren: grote tijdsbesparing te halen!
Serverlogs: Screaming Frog: Logfile analyzer
Wil je erachter komen of de Googlebot alles nagaat, check de serverlogs. Of Javascript-links of de tekst van bepaalde modules worden ingeladen. Gecrawlde pagina’s en pagina’s met een aantal links zou ongeveer 1:1 zijn.
Googlebot alleen de pagina’s die bezoekers (moeten) krijgen laten crawlen. Andere zaken kunnen best geblokt worden.
Per folder kun je goed zien of bepaalde delen van een website regelmatig worden gecrawld.
Problemen met het aantal pagina’s die geïndexeerd zijn? XML Sitemaps checken en de Server Logs nagaan. Bekijken of de pagina’s met waarde allemaal in de Google-index staan.
Wat is Linkless Algorithm?
Wanneer je denkt aan SEO waarde,
Waarom Content Marketing?
Links combineren met sociale data:
Backlinks, Online Mentions en Social Engagement.
Teksten die langer zijn dan 1500 woorden hebben meer kans om meer engagement te krijgen in Social Media.
Googlen: Verwachte CTR artikel opzoeken Chris Liversidge:
Develop free, lightweight attribution insights for your paid & organic channels
Cannibalisation: €’s omrekenen om bij andere bedrijven binnen te komen als SEO-baas.
See- Think Do Care model:
Zoektermen bij ‘Do’-fase zijn verzadigd en daarom is het belangrijk om in de See- & Think-fase zichtbaar te worden.
Volatiliteit nakijken voor bepaalde termen. Hoe vaak veranderen de posities in de top 3 van deze zoektermen? Op basis van hoe vaak de toppagina’s veranderen. Handig voor mogelijkheden checken.
Integrate Social & Brand monitoring
Forget Alexa, The Voice Search Devices Of The Future
How can we win at Voice Search?
Geen manier om te meten + Geen ‘zoekopdrachten’ maar ‘commanderen’. Denk aan: bel ma, zet de timer op 5 minuten, doe het licht aan etc.
Daarnaast meer een verhaal over hoe search er in de toekomst uit gaan zien. Geeft in de toekomst de mogelijkheden om doelgroepen te maken op basis van accessoire.
Jeroen Deuze
25 jul 2024
02 jul 2024
Maatwerk Online
28 jun 2024