Brighton SEO April 2019: alles wat je moet weten!

- Ruben de Vries - 15 april 2019
Brighton SEO April - Ruben de Vries

In dit artikel

Brighton SEO op April 2019: alles wat je moet weten!

2 keer per jaar is het daar, het grootste SEO evenement van Europa. Brighton SEO, een event dat ooit is begonnen in een kroeg en inmiddels is uitgegroeid tot een evenement waarvoor duizenden vakidioten naar Brighton afreizen. Na een dag vol met trainingen (11 april) worden er gedurende één dag (12 april) 30 verschillende onderwerpen besproken met ieder 3 verschillende presentaties. Met afsluitend een Q&A met ‘Googler’ John Mueller.

Met de naam Brighton SEO denk je natuurlijk aan een evenement puur over SEO. Maar niks is minder waar. Ook PPC, Google Tag Manager en Google Analytics worden uitgebreid besproken.

Mijn schema op 12 april zag als volgt uit:

  • Snippets & Schema;
  • Beyond Google;
  • Tech SEO;
  • Data / Future of Search.

Al moet ik zeggen dat het erg lastig was om keuzes te maken. Met 8 verschillende presentaties tegelijkertijd zaten er voor mij soms wel 2 tot 3 presentaties bij waar ik graag bij zou willen zijn. Helaas heb ik dus niet alles gezien, maar het voordeel is dat alle slides vrij worden gegeven. Naast de slides worden er ook opnames gemaakt zodat je later alles nog terug kan zien. Het volledige schema kan je hier bekijken: Schedule Brighton SEO April, de opnames volgen later hier: Recordings!

Hieronder vind je in ieder geval al de meeste sheets van afgelopen week om wat inspiratie te doen. Van sommigen is nog geen presentatie bekend, ik zal het lijstje blijven aanvullen. Daarnaast deel ik ook mijn aantekeningen van de presentaties die ik heb bijgewoond. Onderaan de ‘sheets’ vind je ook een uitgeschreven versie van de Q&A van John Mueller. Veel leesplezier 🙂

De sheets van de Brighton SEO-presentaties op een rij

Snippets and Schema

Driving *meaningful* clicks with enriched SERPs – Izzi Smith

Featured Snippets – the achievable SERP feature? – Emily Potter

A Structured Data Case Study: How to Make Your Websites Stand Out in Search – Kenichi Suzuki

Site Speed

Speed & Performance Optimisation: How to Meet Users’ High Expectations – Rachel Costello

How to get a 100% Lighthouse performance score – Polly Pospelova

How to Trim JS, CSS and External Stuff to Slim Down and Speed up your Site – Chris Simmance

Local SEO

Small Biz Small Budget – 10 Do’s and 5 Don’ts for Local SEO Success – Claire Carlile

Can You Rank in Local Without a Website? – Darren Shaw

Harry and Lloyd’s Idiot Proof Guide to GMB Optimization – Greg Gifford

E-commerce

8 Ways to Increase your Ecommerce Conversion Rate – Faye Watt

Black Friday SEO: where and when to start, quick wins and top tips – Alexandra Coutts

Social Proof and Leveraging the Power of Consumers – Justin Clarke

Content Production

Big budget video advertising on a small business budget – Phil Nottingham

LMFAO: Leveraging Machines for Awesome Outreach – Gareth Simpson

The Art of Content Necromancy: How to Resurrect a Dead Campaign – Kat Kynes

PPC

Google Smart bidding: How to train your algorithm – Kian Njie

Land Grab: How to win business from your competitors with Google PPC – Tanesha Stafford

The importance of tagging when it comes to reporting and optimising in paid search – Charlotte Self

Russia & China

Embrace WeChat Marketing – Christina Xu

Harnessing the Russian digital opportunity – Anna Milburn

Cross Channel

Maximising Your Media Through SEO – How To Drive More From Your ATL Campaigns – Ric Rodriguez

Corvidae: Identifying new customer acquisition opportunities – Ross Paton

How to drive content marketing success – Irma Hunkeler & Edward Trippier

On-site SEO

Improve your Rankings with Internal Link Building, and no headaches – Christoph C. Cemper

Why I adore Sitemaps, an ex-Google engineer’s love story – Fili Wiese

Building an SEO Exponential Growth model by Closing Your Content Gaps – Razvan Gavrilas

SERPs

Search Presence Intelligence – Where Search Meets Business Intelligence – Stephan Bajaio

Why UX is SEO’s best friend – Luke Hay & Michelle Wilding-Baker

Uncovering SERPs: What happens in search right now and how to benefit from it – Olga Andrienko

Measurement

Your New Google Analytics BFF – Dana DiTomaso

Using Google Tag Manager to send Scroll Depth and YouTube view measurements to Analytics – Azeem Ahmad

Changing the game with Supermetrics – Sam Caesar

Crawl Management

Restructuring Websites to Improve Indexability – Areej AbuAli

Simple ways to visualise your crawl data with no coding knowledge required – Anders Riise Koch

Crawl Budget is dead, please welcome Rendering Budget – Robin Eisenberg

Beyond Google

Why we all should stop ignoring Bing – Julia Logan

Voice Visibility: Tracking voice results on Alexa & Google – Steff Preyer

Paid Search

Using data science to work smarter, not harder in PPC – Duncan Sills

Become a Local Hero: PPC Tips to Boss Your Neighbourhood – Oliver Ewbank

Killer Competitor Content Research and Strategy – Lana Burgess

International

How to use programmatic to drive search results internationally – Gemma Houghton

The Most Popular Influencer is Almost Never the One You Really Need – Daiana Damacus

Efficiency

How to Marie Kondo your SEO – Rebekah Dunne

5 Time-Saving SEO Alerts to Use Right Now – Marco Bonomo

100 million keywords. Now what?! – Alen-Jelco Todorov

Competitor Research

Competitor Analysis: A Scientific Method- Paola Didone

Killer competitor content research and strategy – Lana Burgess

How you should build your new detail content strategy based on SERP and competitive analysis – Alexandre Sigoigne

Content Marketing

Podcasting for subscribers, mentions and really big links – Corinne Card

Standing out online with a unique and compelling brand voice – Bethany Joy

The Content Comeback: 5 Steps for Bouncing Back When Your Campaign Fails – Shannon McGuirk

Link Building

How to Make Fake News For Links – Oliver Brett

10 tips to scale link building for your clients! – Sam Morton

Gamification: Link building in a Fortnite – Becky Simms

Tech SEO

Living on the Edge: Elevating your SEO toolkit to the CDN – Nils De Moor

How To Use Chrome Puppeteer to Fake Googlebot & Monitor Your Site – Tom Pool

CLI Automation – Using the Command Line to Automate Repetitive Tasks – Mike Osolinski

Fundamentals

Leveraging E-A-T for SEO Success – Lily Ray

6 Things Your Boss Expects You Should Know About SEO – Lukasz Zelezny

How to Repurpose Existing Content to Help your Strategy – Coral Luck

Client Success

Search vs. Bureaucracy: How to Stand Up an Organic Search Program for Your Client – Heather Physioc

Retaining Struggling Clients: How To Rebuild Trust – Laura Hogan

Efficiency in the workplace: Mindset mastery and meditation – Briony Gunson

Internationalisation

The impact of translation on SEO and how they can work together – Valentine Lacour

Why hreflang is crucial to international SEO success – Mauro Cattaneo

Experimental

Why Google isn’t giving update advice anymore – John Warner

Perfect outcomes: Rapid prototyping and experience testing improves everything! – Justin Taylor

The Seedy Underbelly of Keyword Research and Search Intent – Mark Osborne

Future of Search

Huge SEO success stories and what we can learn from them – Marcus Tober

How to Drive Big Site SEO Impact in Google’s New, Linkless Algorithm – Chris Liversidge

Forget Alexa, The Voice Search Devices Of The Future – Patrick Reinhart

On-site SEO

Sexy AF SEO Revenue Growth with Your Discontinued Products – Luke Carthy

The State of Pagination and Infinite Scroll on the Web – Adam Gent

Predicting the Impact of Technical SEO changes – François Goube

Online PR

How to protect your online reputation: Lessons from the FTSE 100 – Alex Judd

The killer outreach email that gets opened, replied to and mainly gains links – Hana Bednarova

How to pitch an idea your client/boss can’t say no to – Chris Lee

Data

The Circle of Trust: SEO Data – Matthew Brown

Turning Your Data Into Compelling Stories – Jeroen Maljers

Why data science analysis is better than YOUR analysis – George Karapalidis

SEO Automation

Screaming Frog + Xpath: A Guide to Analyse the Pants Off Your Competition – Sabine Langmann

Automate your SEO tasks with custom extraction – Max Coupland

Bringing the fun back to SEO with Python – Benjamin Goerler

Success

How to tell if there’s a demand to launch your business overseas – James Brown

How to measure the value of generic keyword success – Timothy Hawes & John Sadeghipoor

Using data to keep your customers happy – Eli Zheleva

Keynote Speaker Keynote Q&A Session – John Mueller

Transcript van het interview met John Mueller!

Bronvermelding: Credits naar SiteVisibility.co.uk voor het vinden van een groot gedeelte van de slides.

Aantekeningen van Brighton SEO

Snippets & Schema

Key take-aways:

  • ‘No-click’ searches worden steeds meer, maak hier gebruik van!

Doel:

  • Verhogen CTR
  • De juiste bezoekers naar je site trekken;
  • Tijd besparend voor je ‘no-click’ resultaten

CTR, is het CTR een ranking factor?

Zelfs als het geen factor is, optimaliseer het voor meer kliks!

Voor deze zoekopdrachten is het interessant om je structured data op orde te hebben:

  • Transactional zoekopdrachten;
  • Vraag en antwoord zoekopdrachten;
  • Onderzoek zoekwoorden;
  • Lokale termen;
  • Visuele zoektermen;
  • Nieuws;
  • Branding.

Focus op lokale zoekwoorden en probeer ‘above the fold’ te komen met je zoektermen;

Hoe doe je dat met Local:

  • GMB + invullen
  • Enriched profiles
  • Strong on-page optimization
  • Amount of reviews
  • % of reviews responded to, reageren dus als bedrijf!
  • “Best + zoektermen” locale zoektermen zijn direct 4+ ranking;

Resultaten:

  • Lager bounce
  • Time on site & Conversie omhoog

PPC CTR hoog? Zorg dat ze met organic ook terug komen!

75% van de zoekresultaten op mobile: afbeeldingen in de resultaten;

HTML tabellen: Google loves them!

“Click to jump to” implementeren: voor sitelinks!

Emily: Featured snippets

  1. Zoekwoorden waar we voor ranken die featured snippets hebben;
    1. Filter commerciële zoekwoorden
    2. Zoek woorden waar je beter rankt dan de eigenaar;
  2. Laaghangend fruit
    1. Steel headings: lame maar het werkt!
    2. Join  two points together with ‘however’, first, however, second.
  3. Add on-page content for wel performing pages;
  4. Re-format content to match the current owner;
    1. Lists, lists in to tables etc.

Kenichi Suzuki: @suzukik Faber Company

Recipe structured data: 2,7 meer bezoekers en 1,5 langere time-on-site;

Job posting: voor de uitzendbureaus onder ons

Experimental stage: New Rich Results

Mogelijke nieuwe rich snippets:

  • “How to”-zoekwoorden: de stappen worden uitgesplitst: schema.org: HowTo
  • “FAQ”-zoekwoorden: 1 vraag per pagina, schema.org: FAQPage

Het is nog de vraag of deze in Google echt in de resultaten komen!

30 types structured data en blijft steeds verder groeien

Meer weten?

Google supports alle data van Schema.org

Rich Results are only a small part of the benefits >> Ook goed voor je rankings doordat Google beter begrijpt waar de content over gaat!

Voeg structured data toe even it’s not used for rich results: betere posities? 😉

Take aways:

  • Rich results a have the potential to enhance search performance;
  • Choose wisely;
  • Add zo veel mogelijk structured data als mogelijk, twijfel niet.

https://drive.google.com/file/d/1IOCmpmDIHZOpIQ4_0lPvY_6M5u5ZfiXa/view

Beyond Google:

Why we shouldn’t ignore BING?

  • Marktaandeel: 33% in US;
  • Grootste gedeelte Bing-gebruikers: 38% zit boven €100.000 aan inkomen
  • Image >> Bing naar Siri
  • Bing: Kindle, Fire TV, Microsoft Edge & Xbox
  • Voice assistant: wordt bijna nooit geswitcht dus: telefoons die Bing gebruiken standaard blijven door Bing;
  • >> Refining your search, ‘People also ask’ & Tabs in de zoekresultaten;

Onderzoek met de vraag, welk zoekresultaat vind je beter?: Google / Bing

UK: 50% >> 35%
DE: 47% >> 38%
FR: 43% >> 42%

Hier meer informatie over het onderzoek: Webfx.com/data/google-vs-bing/

Andere voordelen:

  • Bing wil wel dat mensen doorklikken naar de site ipv. Google: Testen op evt. hogere CTR’s dan in Google!
  • Benchmark: Sitespeed vs concurrenten;
  • Bing is faster than Google

Google Search Console >> Webmaster Tools (Bing)

  • Crawl Control: rustige tijden laten langskomen;
  • Index Explorer:
  • Connected pages: verify social;
  • GEO Location per pagina kan je het aanpassen in Bing Webmaster Tools.

Voice

Oktober 2018 Google Home in Nederland;

Sheets: https://wearerabbitandpork.com/brightonSEO

2020 50% will be conducted via Voice!

Meer voice producten in de UK dan konijnen in huishoudens!

“There is no second ranking”

Answer boxes / Featured snipptes >> Voice results

25 types: resultaten

Voice optimalisatie is meer dan featured snippets;

  • Google Home, Google Assistant, Google Actions (via Apps), Amazon Echo, Alexa, Alexa Skills (via Apps).
  • Built in features: denk aan Google maps, Youtube, Gmail;

Voordeel: Direct resultaat mogelijk ipv andere SEO Zaken;

Data vanuit de tool:

Woning kopen markt UK:

  • Websearch: 78% >> 22% Voice

Hoe optimaliseren / Voice Optimisation Process:

Tot slot: Key Takeaways:

No Search Volume? No problem!

Niche products: Geen zoekvolume omdat het niet bekend is bij de doelgroep!

Meer een grappige presentatie dan echt vol met take-aways :-).

Motto is: wees creatief!

Technical SEO

Living on the Edge – Nils de Moor @ndemoor

Wat is CDN? Uitleg: Content Delivery Network

Voordelen:

  • Snelheid:
  • Kosten laag, data-bandbreedte is lager;
  • Betrouwbaarder vanwege de professionaliteit van de hosting-partijen;
  • Veiligheidsredenen: SSL & DDOS-aanvallen tegengaan.

EDGE SEO:

Waarom zouden we dit doen?

  1. Performance;
  2. Platform restricties wegnemen;
  3. Wijzigingen doorvoeren: Aanpassingen bij grote bedrijven duurt soms lang, dat is niet meer nodig.

Voorbeelden EDGE SEO:

  • Hreflang-tags implementeren;
  • txt aanpassen;
  • Redirections instellen per CDN;
  • A/B Testen.

Fake Googlebot and Monitor Your Site

Wat is Headless Chrome?

Geen User-Interface;

Scrape websites helemaal met ‘Headless Chrome’. Je moet het gebruiken via “command line”. Hoe wordt het makkelijker?

Wat is Chrome Puppeteer?

Node can be used to make applications.

Testen kan via: NPM & The Node.js

Bit.ly/pupbrighton19

  • “Brew install node”
  • “NPM I puppeteer”

Bit.ly/britghtibSEO19 >>

Eigen Contentking gemaakt >> Maar veel meer mogelijk.

Lees de sheets om dit te implementeren! Hier moeten we wat mee doen :-)!

Mike Osolinski: Using the Command line to automate repetitive tasks

Command file >> ideaal te gebruiken om images te verkleinen

Powershell

Lees de sheets om dit te implementeren: grote tijdsbesparing te halen!

Matthew Bron: The SEO Circle of Trust

Serverlogs: Screaming Frog: Logfile analyzer

Wil je erachter komen of de Googlebot alles nagaat, check de serverlogs. Of Javascript-links of de tekst van bepaalde modules worden ingeladen. Gecrawlde pagina’s en pagina’s met een aantal links zou ongeveer 1:1 zijn.

Googlebot alleen de pagina’s die bezoekers (moeten) krijgen laten crawlen. Andere zaken kunnen best geblokt worden.

Per folder kun je goed zien of bepaalde delen van een website regelmatig worden gecrawld.

Problemen met het aantal pagina’s die geïndexeerd zijn? XML Sitemaps checken en de Server Logs nagaan. Bekijken of de pagina’s met waarde allemaal in de Google-index staan.

How to Drive Big Site SEO Impact in Google’s New, Linkless Algorithm

Wat is Linkless Algorithm?

Wanneer je denkt aan SEO waarde,

Waarom Content Marketing?

  • Buiding brand awareness
  • Lower cost than advertising

Links combineren met sociale data:

Backlinks, Online Mentions en Social Engagement.

Teksten die langer zijn dan 1500 woorden hebben meer kans om meer engagement te krijgen in Social Media.

Googlen: Verwachte CTR artikel opzoeken Chris Liversidge:

https://searchengineland.com/develop-free-lightweight-attribution-insights-paid-organic-channels-246490

Cannibalisation: €’s omrekenen om bij andere bedrijven binnen te komen als SEO-baas.

See- Think Do Care model:

Zoektermen bij ‘Do’-fase zijn verzadigd en daarom is het belangrijk om in de See- & Think-fase zichtbaar te worden.

Volatiliteit nakijken voor bepaalde termen. Hoe vaak veranderen de posities in de top 3 van deze zoektermen? Op basis van hoe vaak de toppagina’s veranderen. Handig voor mogelijkheden checken.

Integrate Social & Brand monitoring

Forget Alexa, The Voice Search Devices Of The Future

How can we win at Voice Search?

Geen manier om te meten + Geen ‘zoekopdrachten’ maar ‘commanderen’. Denk aan: bel ma, zet de timer op 5 minuten, doe het licht aan etc.

Daarnaast meer een verhaal over hoe search er in de toekomst uit gaan zien. Geeft in de toekomst de mogelijkheden om doelgroepen te maken op basis van accessoire.

 

Ruben de Vries Online Marketeer

Gelezen

311 keer

Deel

Laat een reactie achter