Brighton SEO 2020 notities | LIVE BLOG

Brighton SEO 2020 kunnen we dit jaar helaas niet in Brighton volgen maar van achter onze laptop. Brighton is dit jaar al verplaatst van april naar 1 en 2 oktober vanwege COVID-19. Doordat we allemaal nog niet van deze pandemie af zijn is er besloten om alle presentaties live uit te zenden waardoor iedereen Brighton live kan bijwonen.

Als je de presentaties zelf wilt zien kan je jezelf registreren voor de gratis live pass.

Er staan een hoop mooie presentaties gepland op 1 en 2 oktober met interessante SEO onderwerpen.

Wij van team SEO kunnen niet wachten en hebben besloten om onze notities direct live voor jou te zetten. Onze blog wordt heel snel geüpdatet om jou op de hoogte te houden van de laatste SEO presentaties van Brighton SEO. Lees hier onze BrightonSEO Spring 2021 blog.

Agenda 1 oktober – Brighton SEO

De agenda voor Brighton SEO op 1 oktober ziet er als volgt uit:

  • Why comparable entity mining should be an integral part of your keyword strategy
  • Go Remote in 2020 – Practical Tips To Freelance at Home and Abroad
  • Why “Diversity” shouldn’t be a buzzword, or a KPI
  • Hacking Content Keyword Research
  • How To Build Links To Product Pages Without Looking Like A Spammer
  • Why Google Reviews are so important & how to get TONNES of them
  • Designing for Digital PR
  • Getting to grips with Python and Machine Learning: How it can help with your Technical SEO
  • Why your culture is more important than your SEO
  • Esoteric SEO Tips I Hope You Don’t Already Know
  • The future of digital PR: Are hero campaigns a thing of the past?
  • Mission Totally Possible: Using Crime Scene Analysis To Get
  • More Sessions & Visibility
  • How App Indexation Works
  • SEO Time Management
  • People are predictable – Using consumer psychology to improve your marketing strategy
  • How to build a scalable content production system
  • How To Find & Fix Keyword Cannibalization Issues
  • Spying on Google: Using Log File Analysis to Reveal Invaluable SEO Insights
  • Beyond GAP Analysis: Snapshot SEO
  • Why your SEO recommendations don’t get implemented, and what to do about it
  • Checking Google Index status at scale with Node.js
  • Deconstructing award-winning campaigns

Agenda 2 oktober – Brighton SEO

De agenda voor Brighton SEO op 2 oktober ziet er als volgt uit:

  • Reducing the Speed Impact of Third-Party Tags
  • Going Solo – The Survival Guide for Freelance SEOs (Present & Future)
  • What SEOs Need To Know About The New Bing Webmaster Tools
  • Automating Optimisation For Featured Snippets in SERPs on a Large Scale
  • A story of zero-click searches and SERP features
  • Automating Google Lighthouse
  • An SEO’s Guide to Website Migrations
  • Leveraging Voice Search For Local Businesses
  • Competitor Analysis – From a Technical Perspective
  • Top things I wish I’d known about Google Analytics When I Started
  • Explainable ML for Ranking Factors
  • In-house SEO Success; Know the Past to Win the Future
  • Punching Above Your Weight: From Almost Nowhere, to Beating the Big Names
  • Mastering The API and Having Fun Along The Way
  • How to automate your SEO with Google Apps Script
  • Time Saving Tips for Google Data Studio
  • SEO | From Zero To Hero
  • How to audit your competitors with free tools and data
  • Proving your SEO activity is paying off
  • Thank U (Rel) Next – State of Retail Pagination 1Y Later
  • How to deal with out of stock products

Notities Brighton SEO 1 oktober

Hieronder hebben we per presentatie de notities LIVE bijgewerkt!

Link Building – Earning high-quality links with little or no content pieces

Notities volgen z.s.m.

The challenges of running a digital PR team and how to overcome them

  • Alles op peil houden:
    Bringing in a fresh set of eyes. Iemand in het team brengen met nieuwe inzichten op een project.De date opnieuw bekijken
    2. Zoek samen naar nieuwe kansen
    3. Analyseer succes en feedback
    4. Draag taken over en werk samen als een team
     
  • Weet wanneer je moet ingrijpen (als manager):
    Ga samen zitten met je team en bekijk alles met andere perspectieven. Dit kan door middel van kleine check-ups of door de juiste vragen te stellen. In deze situatie hebben we het team nodig om zelf tot deze realisaties en conclusies te komen.Inspringen als manager om altijd dingen proberen op te lossen is niet altijd het antwoord. Dit helpt het team niet om te groeien en te leren. Wat helpt wel?1. Profiteer van de helicopter view: bekijk samen met je team situaties vanuit andere perspectieven.
    2. Stel constructieve vragen om het team te helpen zelf tot conclusies en realisaties te komen.
     
  • Het team kansen geven om te groeien en zich te ontwikkelen:
    1. Beoordeel verschillende profielen om er zeker van te zijn dat er een duidelijke structuur is
    2. Introduceer accountability & responsibilty voor profielen
    3. Bekijk verschillende mogelijkheden binnen je team door middel van hun POP’s (Persoonlijk Ontwikkelingsplan)
     
  • Geef ruimte om hulp te vragen:
    Creëer een cultuur waarin het oké is om hulp te vragen en zelf als manager kwetsbaarheid te tonen.

What I learned from analysing thousands of robots.txt files

Robots exclusion checker is een goede extensie om te gebruiken voor het analyseren van het robots-txt bestand.A

Robots.txt controleert crawling en NIET indexatie. Zoekmachines weten wel dat de pagina bestaat dus deze kan nog wel verschijnen in de resultaten. 

Nofollow als een directive gebruiken ter vervanging van disallow wordt niet aangeraden

Noindex als een directive wordt nog steeds vaak gebruikt in een robots.txt bestand

Hoofdlettergevoeligheid in je robots.txt bestand is iets om op te letten. Dit kan grote gevolgen hebben indien je dit fout typt. 

User-path moet altijd beginnen met een slash. Zonder een slash wordt dit niet goed uitgelezen. Dit gaat nog steeds heel vaak fout bij grote bedrijven.

De volgorde van je directives maakt niet uit voor de meeste bots. Het gaat om de lengte van de URL die je gebruikt in het pad. Daar wordt naar gekeken. Hoe specifieker je het pad instelt, hoe groter de kans is dat deze voorrang zal krijgen. 

Google is aan het pushen om het robots.txt binnen het internet als norm te krijgen. Zorg dus dat je de basics juist hebt ingevuld.

An airtight keyword research strategy to beat any SEO competitor

Keyword Research blijft relevant én interessant om te blijven doen. Dit is de basis van jouw SEO-strategie.

Mensen gebruiken verschillende benamingen voor dezelfde producten en diensten. Deze wil je achterhalen!

Start je SEO Proces met de volgende stappen:

  1. De hoofdzoekwoorden in je markt achterhalen
  2. Jouw SEO GAP vinden

Hoofdzoekwoorden achterhalen

Ga naar GSC / GA / Google Ads en vind hierin alle zoekwoorden die worden gebruikt om op jouw website te komen.

Jouw SEO GAP:

Ga brainstormen met je team en bedenk waar mensen op (gaan) zoeken om jouw product/dienst te vinden. Via Spreadsheets kan je zoekwoorden met elkaar mixen om tot relevante zoekwoorden te vinden. Verwerk deze in je zoekwoorden tool om de zoekvolumes te achterhalen. 

Waar ranken je concurrenten op? Je concurrenten zijn niet altijd de concurrenten die jij verwacht. Online heb je te maken met hele andere sites. Zowel commercieel als niet-commercieel.

Verwerk alle relevante zoekwoorden waar concurrenten op gevonden worden in Spreadsheets en vermeld daarin het zoekwoord, zoekvolume, aantal concurrenten die dat zoekwoorden gebruiken en jouw positie.

Op basis hiervan zie je de GAP!

Methode Defend, Expand, Steal

Bekijk vervolgens welke zoekworoden je moet verdedigen (goede positie), welke zoekwoorden je niet gebruikt en je concurrenten wel (expand) en welke zoekwoorden niet alle concurrenten gebruiken waar jouw kansen liggen (steal!)

Notities volgen z.s.m.

5 Reasons to Love Fuzzy Lookup

Fuzzy lookup is zeer goed te gebruiken bij:

  • Grote migraties 
  • Redirects
  • 404’s 

Het zorgt ervoor dat URL’s automatisch met elkaar gelinkt worden op basis van overeenkomende treffers (zelfde product in URL bv).

Het scheelt je 30 tot 50% van je tijd en is uitsluitend goed in te zetten bij grote websites.

Hoe zet je dit op?

Stap 1: Download de fuzzy lookup add-in van Microsoft

Stap 2: Zorg dat je het domein verwijderd uit de data-sets van de lijst met pagina’s. 

Stap 3: Creëer verschillende data-sets (voor specifieke uitleg zie de presentatie)

Stap 4: Start met het uitvoeren

Ook voor grote zoekwoordenonderzoek goed te gebruiken. Je kunt een lijst met zoekwoorden uitdraaien en fuzzy lookup doen om niet interessante zoekwoorden uit te sluiten.

Why comparable entity mining should be an integral part of your keyword strategy

Niet alleen de standaard zoekwoorden uitzoeken maar ook de entiteiten.

In de huidige wereld vergelijken we met elkaar. Wanneer we met zoekwoorden gaan vergelijken komen entiteiten tot leven.

Bij zoekwoorden kijk je voornamelijk naar het zoekvolume. Bij entiteiten kijk je naar relatie tot elkaar.

Google investeert ook in entiteit en het begrijpen daarvan. Zo zijn er twee soorten waar je rekening mee kan houden structural comparable relations en functional relations.

Structural comparable relations voorbeelden:

biggerThan

MoreCrispThan

tinnerThan

MoreStarchythan

LargerThan

MoreLeanThan

Functional relaties:

isA

madeFOR

ProducedFOR

typeOF

usedFOR

serveAS

designedFOR

CreatedFOR

canBe

Voorbeelden:

Basketbal is een typeOF netsport.

Skien is een typeOF wintersport

Snowboarden is een typeOF wintersport

 Expliciete functionele vergelijkingen:

healthierThan

simplerThan

MoreSportyThan

MoreSpicyThan

MoreNutritiousThan

HardertoLearn

MoreDribblingThan

MoreRiskyThan

MoreSafeThan

easierToMaster

MorePlayersThan

fasterThan

Als we dit dan weer vergelijken met skien en snowboarden. Skien is easier to learn but harder to master. Snowboarden is harder to learn and easier to master.

Je gaat dus entiteiten vergelijken met elkaar. Is ‘x’ beter dan ‘y’? Etc.

Handige website voor zoekintentie analyse: https://sheetsformarketers.com/search-intent-analysis/

Nick Eubank KW Research is een aanrader: https://nickeubanks.com/master-keyword-research/

Go Remote in 2020 – Practical Tips To Freelance at Home and Abroad

  1. De juiste opstelling
  • Creëer je eigen werkruimte
  • Bezoek je werkruimte alleen onder werktijd
  • Communiceer duidelijk naar anderen wanneer je aan het werk bent
  • Voorkom onnodig afleiding in huis

De juiste opstelling met een kantoor aan huis:

De juiste bureaustoel

  • Investeer in een goede bureaustoel voor de juiste zithouding (bekijk bijvoorbeeld de Markus stoel van IKEA)

Voetsteun & bureau

  • Helpt voor de juiste zithouding en verminderd pijn bij het langdurig zitten achter een bureau.
  • Kies voor een verstelbaar bureau. Je kunt gedurende de werkdag staan en zitten
     
  1. De juiste planning – werk & privé
  • Vul je agenda in door middel van verschillende werkblokken. Zo weet iedereen wanneer je wel en niet bereikbaar bent.
  • Plan je pauzes is en houd geen pauzes achter je bureau. Doe iets productiefs zoals een nieuw recept maken, relaxen, rekoefeningen bij lichamelijke klachten en meer.
  • Communiceer met je team: plan dagelijkse checkins in en communiceer via videobellen, telefonisch bellen en berichten
     
  1. Plan je momenten na werk
  • Wat opvalt, is dat veel mensen avonden doorwerken nu ze thuiswerken. Om een beter balans te vinden in werk en privé is het goed om je vrije tijd van tevoren in te plannen. Dit kan met vrienden afspreken zijn, sporten of een wandeling.
  • Switch off: leg je laptop weg in het weekend en plan ontspannen weekenden.
  • Blijf bewegen: plan je work outs in. Wist je dat 53% van de werknemers langer dan 3 uur achter elkaar zitten iedere dag? (Bron: Iris Heart Foundation).
     
  1. Zelfontwikkeling
  • Ontdek je sterke punten en blijf hierin ontwikkelen. Zo heb je minder tijd om bezig te zijn en je zorgen te maken met je zwakke punten
  • Zet je sterke punten om in talenten: volg een programma bij een mentor. Een mentor werkt samen met jou aan je sterke punten.

Wil je als freelancer aan de slag gaan? Het is belangrijk dat je minimaal één klant hebt voordat je als freelancer verdergaat. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waar ben ik goed in?
  • Wat vind ik leuk?
  • Wat moet ik nog leren hiervoor?
  • Wat kan ik verkopen?

Why “Diversity” shouldn’t be a buzzword, or a KPI

presentatie over discriminatie en dan speciaal op het gebied van afkomst. De spreker neemt het hierin op voor de zogenaamde BAME (black and ethic minority)

Hij laat cijfers zien van een survey onder marketing medewerkers van alle afkomsten. 

91% vindt dat er onder marketing medewerkers te weinig diversiteit bestaat 

40% vindt dat de industrie er actief mee bezig is dit te verbeteren, 48% vindt van niet en 10% weet het niet zeker

62% van de ondervraagde is van mening zelf last te hebben van hun afkomst bij hun werk of in hun carierre 

Kleine dingen die de spreker vindt dat er moeten veranderen. 

Zet in vacatures geen woorden als guru, wizard of ninja want die zijn sturend. 

Zet in vacatures niet dat je een bedrijf bent die iedereen de zelfde kansen geeft maar beschrijf wat je doet als bedrijf om iedereen dezelfde kansen te geven. 

Ook op marketing events valt het probleem op. Hij laat zien dat er slechts een klein gedeelte van de sprekers donker is en dat hoewel het aantal sprekers vaak stijgt het aantal donkere sprekers niet stijgen 

Tot slot pleit de spreker voor meetbare doelen om de diversiteit onder marketing medewerkers te verbeteren 

Hacking Content Keyword Research

SEO-Strategie:

  • Begrijp de klant / business motivatie en gebruik van taal
  • Lees artikelen gerelateerd aan gerelateerde producten
  • Zoek uit hoe concurrenten refereren naar dezelfde of vergelijkbare producten
  • Focus hoe producten/diensten voorzien in de behoeften van de klanten
  • Begrijp de relatie tussen producten met andere producten en hoe klanten die relatie zien wanneer je content creeert
  • Maak een duidelijk uitvoerbaar contentplan voor benutte zoekwoorden

Via paginabron weergeven kan je de ingevulde meta keywords achterhalen van concurrenten, MAAR hierdoor kan je waarschijnlijk veel zoekwoorden mislopen. Doe het daarom op de volgende manier.

Zoekwoorden onderzoek Checklist:

  • Onderzoek je eigen producten/diensten
  • Identificeer niche en topics
  • Brainstorm dankzij verschillende tools
  • Zoek zoekwoorden die concurrenten gebruiken
  • Analyseer
  • Identificeer kansen om zoekers te helpen met vragen
  • Vermijd meerdere pagina’s targeting hetzelfde zoekwoord

Focus op TOPICS en niet op ZOEKWOORDEN!

Onderzoek je eigen producten en diensten

Onderzoek fora, nieuws, blogs waar mensen vragen stellen over deze producten en diensten. Verwerk deze op je website om de vragen te beantwoorden. Je voldoet vervolgens aan de behoeften en dit wekt vertrouwen.

Identificeer je niche

Welke woorden gebruiken je klanten? Is er een overlap?

Zoekwoorden van concurrenten

Gebruik tools als Ahrefs en SEMrush om te achterhalen of er bepaalde woorden zijn waar mensen naar op zoek zijn. Willen zoekers juist een blog lezen of misschien wel een video? Pas je strategie hier op aan.

Laat je inspireren door concurrenten maar kopieer het niet. Begrijp je klanten en hun journey.

Vragen beantwoorden

Je bent enorm behulpzaam als je antwoord geeft op vragen van zoekers. Een feautured snippet verkrijgen is ideaal!

Linkbuilden is moeilijk, linkbuilding naar productpagina’s is nog moeilijker. Waarom? Niemand wil linken naar jouw productpagina. 

Veel gemaakte fouten:

  1. Plaatsingen op toxic websites. 

Hoe kom je erachter dat website toxic zijn en dat ze puur gebruikt worden voor het linkbuilden? 

  • Als de website geen doel heeft
  • Als de website over van alles en nog wat posts
  • Geen duidelijke contactpagina
  • Als er vermeld wordt dat je gesponsorde artikelen kunt plaatsen 
  • Blogpagina’s op een homepage
  • KIjk naar metrics als organisch verkeer 
  • Veel verkeer uit India? Dan waarschijnlijk een toxic website
  • Kijk naar verwijzende domeinen en wat voor domeinen dit zijn2. Geen relevantie of doel tussen verwijzende pagina en eigen productpagina

Linkbuilding zou er niet als linkbuilding uit moeten zien, maar waarde toevoegend moeten zijn. 

Links waarop geklikt wordt hebben meer waarde. Verwijzende domeinen met veel relevant verkeer zijn dus echt een prio. Deze geven meer kans dat er ook daadwerkelijk op een link geklikt wordt.

Ga je eigen website na en vergelijk deze met je concurrenten in de SERP om te zien waar kansen liggen.

Probeer een verhaal te maken om je product heen en deze viraal te laten gaan. Speel bijvoorbeeld in op bepaalde trends van nu. Deze worden sneller opgepakt.

Probeer video marketing te gebruiken om je product onder de aandacht te brengen en links te verdienen.

Voor meer tips om backlinks te verdienen en een checklist te draaien voor hoe je het nu doet kun je hier terecht: https://seeker.digital/link-building-checklist/ 

Why Google Reviews are so important & how to get TONNES of them

Waarom zijn ze zo belangrijk?

→ Trekt meer klanten aan omdat het je CTR simpelweg gewoon verhoogd. Reviews zijn de grootste factor voor klikken.

→ Het zorgt voor meer sales omdat bezoekers er meer waarde aan hechten dan al het andere wat op je website staat.

→ Het is een bepalende ranking factor voor ongeveer 12%

→ Het bouwt een verdediging tegenover slechte reviews

5 reviews tegenover 0 reviews zorgt voor 270% meer kans op een aankoop!

Hoe krijg je meer reviews?

  • Maak een doelstelling van het aantal reviews dat je wilt krijgen. De kans is groter dat je dit aantal haalt als je een doelstelling formuleert.
  • Zoek naar het geluksmoment van de aankoop van de bezoeker en zorg dat je op dat moment om een review vraagt (bv als je een je bestelling binnen krijgt of als je als marketing bureau rapporteert over goede cijfers).
  • Vraag het persoonlijk: Face2face of telefonisch. Kan dit niet? Probeer het dan op een zo persoonlijke manier te vragen als je kan, wees origineel. 
  • Geef korting of iets anders weg bij achterlaten van een review. Het is het allemaal waard namelijk. 
  • Geef duidelijke instructies hoe ze een review kunnen achterlaten. Maak het makkelijk voor ze, geef een directe link. 
  • Stuur herinneringen per e-mail, 2 dagen later, daarna 1 week later en daarna 2 weken later en maak dit persoonlijk. Dit is volgens de data het best. 

Quick wins:

  • Review link in e-mail plaatsen
  • Reageer op reviews

Designing for Digital PR

Er zijn een aantal punten waar je op moeten letten bij het creëren van digitale campagnes. Denk hierbij aan:

  • Wil je klant brand guidelines volgen?

Het is niet makkelijk om een campagne op te zetten voor bedrijven die zich te veel laten leiden door brand guidelines. Deze campagne kan hierdoor meer lijken op adverteren.
Denk aan merk kleuren die je wilt gebruiken en hoe vaak het logo gebruikt moet worden.

  • Hoe wil je je publiek bereiken?

Zorg ervoor dat de campagne past bij de doelgroep die je wilt bereiken. Dit vergroot herkenbaarheid.

  • De juiste content creëren en plaatsen.

Ieder concept heeft een eigen design nodig met de juiste content op de juiste plek.

  • Welke key elementen mogen we niet uitsluiten?

Denk hierbij aan elementen zoals video’s, foto’s, enquêtes en meer. Haal je foto’s of video’s van het internet? Let dan goed op de copyrights.

Een aantal tips hoe je een betere campagne voor verschillende klanten kunt opzetten:

  • Embed widget
    Een campagne inzetten op zo een manier dat de website bezoeker de website niet verlaat. Gebruik hiervoor lichte achtergronden, vermijd scrollen over het artikel, sluit share buttons uit en plaats het logo niet in beeld.
     
  • Responsive design
    Zorg ervoor dat je design er op elk device goed uitziet. Denk hierbij aan desktops, tablets en smartphones. Zorg altijd voor een mobielvriendelijk design. Kies ook altijd voor een minimum font size van 14PX op smartphones.
     
  • Accessibility
    Het is belangrijk dat elk design makkelijk leesbaar en bruikbaar is voor zo veel mogelijk website bezoekers.
    Gebruik niet alleen kleur om te communiceren, maar ook geluiden. Kies daarnaast nooit voor puur zwart en puur wit. Dit zorgt voor een te hard contrast.

Getting to grips with Python and Machine Learning: How it can help with your Technical SEO

Als SEO-specialist ben je vaak erg druk met nooit eindigende to-do lijsten. Daar is een oplossing voor: automation via Python.

Wat is Python?

Python is een open-source interactive programming language waar je code in de terminal schrijft waar vervolgens zinnen van worden gemaakt.

De grootste bedrijven ter wereld gebruiken Python zoals NASA, Instagram, Spotify, Google en Youtube.

Met je Mac gebruik je Python in je terminal en met Windows in de Command Line.

Voor beginners zijn Google Colab en Jupyter Notebook handig.

Waarom gebruik maken van Python?

  • Automatiseren van herhalende taken
  • Data exporteren en analyseren
  • Efficiëntie-oogpunt en tijd besparend
  • Toekomstproof

Waarom Python aan populariteit wint in de wereld van SEO

  • Data beter begrijpen
  • Data gedreven beslissingen maken
  • Concrete inzichten krijgen
  • Vertrouwen in aanbevelingen
  • Tijd overhouden aan andere optimalisatie mogelijkheden

Automatiseringsmogelijkheden via Python:

  • Parameter Finder
  • 404-checker
  • Interne link analyse
  • Website scraping
  • Afbeelding optimalisatie
  • Zoekwoordenonderzoek

SEO mogelijkheden Machine Learning

  • Kwaliteit content evalueren
  • Log Files analyseren
  • Voorspellingen analyseren
  • Audio kopieren / overschrijven
  • Title Tag optimalisatie
  • User Engagement inzichten

Hoe Machine Learning gebruikt is – Voorbeelden

Predictive Prefatching:

De tool Guess.js kan voorspellen welke pagina de bezoeker hierna gaat bekijken en deze pagina alvast te prefatchen. Of voorspellen welke content de gebruikers hoogstwaarschijnlijk hierna wilt zien en hierop in te spelen voor de user experience.

Interne links:

Broken links updaten met de meeste relevante interne links. Dit gaat in 3 stappen. 1) Crawl om de broken links te identificeren 2) Een algoritme voorspelt de meest logische vervangende pagina 3) De broken link wordt daardoor vervangen

Relevante interne links voorstellen via tools als LinkWhisper en Senuto om relevante links voor te stellen op basis van algoritme wanneer je jouw content aan het schrijven bent.

Kwaliteit content

Voorspellen op basis van inzichten als zoekvolume, bounce rate, zoekvolume, aantal woorden etc. wat er nodig is aan content. Ook dit gaat in 3 stappen 1) de belangrijkste content factoren gebruiken 2) deze factoren worden in een machine learning model gestopt 3) vervolgens krijg je een content kwaliteitsscore

Daarnaast zijn er nog andere Machine Learnign mogelijkheden om de User Experience te verbeteren zoals het begrijpen van scheldwoorden via bijvoorbeeld social media, image cropping (Twitter past dit toe) en Computer Vision om afbeeldingen te begrijpen en chatbots.

De mogelijkheden voor Python en Machine Learning zijn dus enorm die jou een hoop tijd kan schelen!

Why your culture is more important than your SEO

Spreker begon met een verhaal waarbij de schoonmaker bij NASA werd gevraagd wat hij daar deed. De schoonmaker antwoorde met “Ik help een man op de maan te zetten”.

De hele organisatie moet hetzelfde doel willen nastreven.

Een strategie om een doel te bereiken is te kopiëren, een cultuur kopiëren niet.

In het boek “Lost and founder” spreekt de oprichter van Moss over de oprichting van Moss en de problemen die het hierbij moest overkomen. De spreker raad dit boek aan. Het boek ligt bij Maatwerk Online dus neem het eens mee naar huis om te lezen

Bij het creëren van een cultuur is het belangrijk je af te vragen waar het bedrijf voor staat.
– Wat vindt het bedrijf belangrijk?
– Wat maakt het bedrijf uniek?

Wanneer je hier als groep antwoord op hebt is het belangrijk deze waardes door de hele organisatie door te voeren.

Wat maakt nou een goede cultuur?

  • Psychologische zekerheid

Wanneer je bang bent voor bepaalde gevolgen ontwikkel je jezelf niet. Je moet binnen het bedrijf alles moeten durven te doen. De werknemer moet kunnen zeggen waar hij aan denkt.

  • Intrinsieke motivatie

Medewerkers moeten niet enkel werken voor het geld. Bedrijf moet intrinsieke motivatie triggeren door zelfontwikkeling mogelijk te maken.

  • Doel

Het doel moet groter zijn de het individu zelf. Iedereen moet zijn plek kennen in het grote plaatje en willen meewerken aan het grote geheel. Denk aan de schoonmaker bij NASA

  • Reqruitment

Het bedrijf moet verschillende mensen aannemen die dezelfde waarden nastreven. Hierbij kan het helpen dat deze mensen buiten werk een gezamelijke hobby hebben.

  • Balance en welzijn

Medewerkers zijn mensen met een leven buiten werk. Zorg dat het ook naast werk goed gaat met de mensen. Zorg dat je medewerkers gezond zijn

Esoteric SEO Tips I Hope You Don’t Already Know

Notities volgen z.s.m.

The future of digital PR: Are hero campaigns a thing of the past?

[14:23] Jens Verver van Maatwerk Online

The future of digital PR: Are hero campaigns a thing of the past?

Door COVID-19 was het belangrijk dat er een nieuwe digital PR-strategie werd bedacht. Hero-campaings pasten niet meer binnen de nieuws agenda’s omdat we niet meer wisten wat er morgen zou gebeuren laat staan over 3 a 4 maanden.

Focus was hoe creëren we nu (back)links?

Op zoek gaan naar quick-to-market kansen

Van waarde zijn voor de consument

Snel nieuws

Deelbaar nieuws

Samenwerking tussen PR, SEO en marketing teams werd belangrijker door elkaar te helpen en te begrijpen wat alle teams nodig hebben om te slagen.

  • Pak ideeën snel op, tweak ze en laat ze vallen als het nodig is
  • Laat het verhaal zichzelf vertellen
  • Plaats je verhaal vandaag, niet morgen!

Wat is er geleerd tijdens een pandemie:

  • Je moet (oude) ideeën durven laten vallen en iets nieuws verzinnen en snel!
  • Relaties met teams, klanten en stakeholders aangaan is belangrijker

Mission Totally Possible: Using Crime Scene Analysis To Get More Sessions & Visibility

Tegenwoordig is het steeds moeilijker om veel meer klikken te genereren. Google houdt haar gebruikers zoveel mogelijk op het eigen platform. Daarom moet je ervoor zorgen dat je alles uit de klikken/sessies haalt wat erin zit. 

Analyseer de top organische landingpagina’s en zie waar er verschillen zitten en winst te behalen valt. 

Leg deze pagina’s tegenover elkaar op de verschillende apparaten (mobiel vs. desktop)

Probeer deze pagina’s ook per regio te bekijken om te zien of er per regio verschillen zitten en winst te behalen valt.

How App Indexation Works

De basic organische app activiteiten:

1 – Upload je app in de app store

2 – Optimaliseer jouw app store listing voor betere rankings

3 – Firebase indexatie: het indienen van uw app voor indexering en rangschikking in Google

Waarom SEO voor Apps? 

→ Een app is in heel veel aspecten hetzelfde als een website en die valt te optimaliseren

Wat zijn de voordelen van een App?

  • Betere gebruikerservaring 
  • Houdt gebruikers in je app 

Wat is firebase indexing?

→ Dit zorgt ervoor dat jouw app zichtbaar wordt in de SERP. Zo kunnen bezoekers via de SERP op jouw app terecht komen.

Zie presentatie voor een uitgebreide uitleg hoe je voor firebase indexing zorgt.

SEO Time Management

Er zijn vijf stappen die je kunt volgen voor een juiste SEO Time Management.

  1. Identificeer je zwakke punten;
    Je kunt verschillende tools gebruiken, zoals RescueTime en Toggl, die bijhouden hoelang je precies bezig bent met iets en met wat je bezig bent. Dit houdt in dat je precies kunt zien hoe vaak je afgeleid raakt en wat je dan aan het doen bent.
     
  2. Identificeer je normale resultaten;
    Houd al je behaalde resultaten bij. Je kunt op deze manier berekenen binnen hoeveel tijd je bepaalde taken afrondt. Het is hierbij belangrijk dat je je niet focust op de hoeveelheid die je nog moet afronden maar hoe je dit zo effectief en efficiënt mogelijk kunt afronden.
     
  3. Gebruik je tijd goed;
    Maak gebruik van blokken in je agenda. Zo weet je precies wat je die dag moet doen en word je zo min mogelijk gestoord. Daarnaast werkt het ook als beloningssysteem, omdat je taken kunt afvinken.Zorg ervoor ook pauzes in te plannen en niet achter je bureau te lunchen. Pauze houden doe je in een andere ruimte en neem ook om de zoveel tijd vakantie. Dit verhoogt je productiviteit en je kunt bijkomen van al het werken.
     
  4. Omgaan met ad hoc taken;
    Plan nooit je agenda helemaal vol. Houd altijd ongeveer een uur vrij. Zo heb je speling om ad hoc taken op te pakken voor klanten, want deze zijn er altijd.
     
  5. Zorg voor minder afleiding;
    Zet voor een bepaalde tijd bepaalde tools uit die je enorm afleiden. Een tip: bekijk je mail iedere ochtend en iedere middag aan het eind van je werkdag. Zo word je tussendoor niet gestoord met allerlei vragen en informatie. Heb je moeite met het wegleggen van je telefoon? Leg je telefoon uit je zicht of gebruik tools die social media apps kunnen blokkeren gedurende je werkdag.

Notities volgen z.s.m.

People are predictable – Using consumer psychology to improve your marketing strategy

SEO’s denken vaak dat marketing over Google en algoritmes gaat. Nee, het gaat over mensen. Wanneer je begrijpt hoe mensen denken en wat hun er toe aanzet om koop beslissingen te maken wordt marketing veel makkelijker.

Je kunt gedrag voorspellen zolang je maar weet waar je naar kijkt.

Andi laat drie marketing onderzoeken zien:

  1. Onderzoek producten vergelijk

Een onderzoek waarbij twee producten naast elkaar worden gelegd. Het ene product heeft veel reviews maar een lage review score. Het andere product heeft weinig reviews maar een hoge review score.

Men kiest hierbij eerder voor het product met veel reviews en neemt de lagere score voor lief.

Wat we hier van kunnen leren is dat een review score vaak in de footer wordt geplaatst en ook nog eens zonder daarbij weer te geven hoeveel reviews er gegeven zijn. Wanneer je veel reviews hebt gekregen is dit iets wat je moet laten zien

2) Onderzoek kennis

Bij onderzoek twee kreeg een groep mensen een glas wijn voor zich. Na proeven werd gevraagd hier een cijfer aan te geven. Daarna kreeg de zelfde groep een glas wijn en kregen ze ook de fles te zien. Tot slot kreeg de groep een glas wijn waarbij de groep uitgebreide informatie over de herkomst van de wijn kreeg van een wijnkenner. Achteraf bleek de wijn steeds hetzelfde was maar dat het cijfer steeds hoger werd. Hoe meer kennis, hoe hoger het cijfer.

Andi vertaald dit naar producten op het internet of in de winkel. Je leest hier vaak 3 – 5 eigenschappen op een prijskaartje.

VB: stofzuiger A                              Stofzuiger B
500 watt                            600 watt
eigenschap B                    eigenschap B
eigenschap C                    eigenschap C

Andi raadt aan inplaats van eigenschap, eigenschap, eigenschap gebruik te maken van eigenschap, advantages, benefits.

500 wt, haalt meer stof weg, hierdoor heb je een gezonder gezin.

Tot slot draai je deze wijze om en maakt er ook mooi verhaal van:
Krijg een gezonder gezonder doordat je meer stof weg haal met deze stofzuiger van 500 watt.

3) Onderzoek 3 KISS

De concentratieboog van een mens neemt al jaren af en is nu slechter dan een goudvis.

Hou het simpel (KISS, Keep it simple stupid!)

Hier gaf hij aan dat een consument makkelijk in de maling is te nemen maar dat wij als consument ook kritisch moeten kijken naar wat er wordt verteld. Het feit dat iemand een doktersjas aanheeft maakt hem geen dokter

How to build a scalable content production system

Het is belangrijk dat binnen een content team SEO gaat leven. Daarom is het belangrijk dat de copywriters ook training krijgen over SEO en SEO op #1 plaatsen.

Train je copywriters voor SEO met 4 onderdelen:

  1. Schrijven voor het web
  2. Semantisch zoeken
  3. Technical SEO
  4. Formats

Schrijven voor het web

UX, calls to action etc.

Semantisch zoeken

hoe je je zoekwoorden kan bedenken en daarmee een betere dekking van het onderwerp kunt bieden

Technical SEO

Basis zaken leren als structuur, interne linkstructuur, ankerteksten, on-page optimalisatie etc.

Formats

Het verschil tussen blogposts en off site landingspagina’s etc.

Content systeem

De standaard operationele procedures moeten goed en duidelijk zijn.

Maak templates aan voor blogs, productpagina etc.

Maak gebruik van Google Docs, Google Drive en Google Sheets. Het voordeel is dat je Google Docs kan koppelen aan add-ons en extensions zoals:

Keyword Surfer

Pageoptimizer Pro

SEMrush

Hierdoor kunnen copywriters heel eenvoudig zien waar verbetering in mogelijk is.

Gebruik een time tracker om , dankzij data, te voorspellen hoelang het schrijven van een blog duurt. Of hoe lang duurt het om ‘x’ tweets te schrijven. Hiermee kan je een betere planning maken. De tool die gebruikt wordt is Hourstack.

Je kan handige koppelingen maken tussen Sheets en Doc en Zapier gebruiken waardoor je Sheets ook automatisch worden geupdate.

How To Find & Fix Keyword Cannibalization Issues

Notities volgen z.s.m.

Spying on Google: Using Log File Analysis to Reveal Invaluable SEO Insights

Wat is Log File Analysis

Een crawler bekijkt een URL en dat wordt opgeslagen in een Log File op de server.

En Search Console dan?

  1. Data accuraatheid is niet gegarandeerd
  2. Er zijn slechts 1000 rijen beschikbaar –> niet ideaal voor grote sites
  3. Google bezit die data –> niet onafhankelijk

Wat zoals Screaming Frog en Deepcrawl?

Google bot is heel slim en heeft heel veel data om mee te ‘spelen’. Google is de Googlebot al jaren aan het verfijnen. Alle crawlers die we dus beschikbaar hebben, hebben minder data om mee te spelen waardoor ze zich anders gedragen dan Googlebot.

Log File Analysis

Faisal Anderson gebruikt 6 stappen voor data analyse.

Stap 1: Data voorbereiding

Log files verkrijgen

Verkrijg de data van je website / admin team van verschillende servers. Vraag de of de domeinnaam in de data zit omdat je weinig hebt aan alleen de slug. Dit komt omdat je anders niet weet of het gaat om http-versie, https-versie etc. Daarna wil je 6 maanden aan data.

Grote lijst logfiles (niet 1 file). Breng al je logfiles in een folder en draai via Windows copy.*log mylogfile.csv of via MAC Bash$ cat file*.txt>mergefiles.csv

De beste tools gebruiken

Screaming Frog Log Analyser is erg bruikbaar en handig. Maar je kan geen custom rapporten creeeren.

Daarom is Python (Jupyter) het beste omdat het gratis is, je kan flinke data sets gebruiken, kost wel tijd om te leren. Maar zodra je het onder de knie hebt kan je de scripts blijven (her)gebruiken.

Beste methode om te analyseren kiezen

Nu kom je uit in de data analyse in 3 stappen:

A: Crawl gedrag

Kijken naar de crawl frequentie en diepte. Data sets van Screaming Frog en Log files gebruiken.

Uitzoeken welke content niet gevonden kan worden door Google vanwege bijvoorbeeld te diepere content.

B: Crawl budget waste

Zoals je weet heeft Google een crawlbudget per website zodat deze niet ongelimiteerd tot in de eeuwigheid wordt gecrawld.

Googlebot kan heel slim zijn door zelf redirectlink loops te herkennen waardoor er geen crawl budget wordt verspeeld.

Veel e-commerce sites sluiten interne zoekopdrachten niet uit waardoor deze worden gecrawld. ?search=quality+content

C: Site Health

Hoe zit het met de website health waarbij je vergelijk kan maken tussen smartphone en desktop. Hier kunnen namelijk veel verschillen inzitten die je kan terughalen uit je logfiles.

Beyond GAP Analysis: Snapshot SEO

Notities volgen z.s.m.

Why your SEO recommendations don’t get implemented, and what to do about it

Ben Howe heeft een enquête afgenomen bij 51 marketeers. Hieruit zijn verschillende slechte implementatie scenarios naar voren gekomen. Daarnaast deelt Ben Howe ook hoe je dit kunt oplossen:

  1. ROI (return on investment) onzekerheid

57% van de ondervraagde marketeers geven aan dat ROI onzekerheid een grote rol heeft gespeeld. Over het algemeen nemen mensen genoegen met een kleine kans van succes dan het onwetende, een onbekende uitslag.

De oplossing wanneer je ROI onzekerheid ervaart:
Verlaag ROI ambigu door alleen relevante informatie te plaatsen of aan te passen.

  1. Focus op verkeerde zaken

65% van de ondervraagde marketeers gaf aan dat focus op de verkeerde zaken voor een slechte implementatie zorgt. Dit komt door een tekort aan begrip voor een campagne.

Hoe je focus op verkeerde zaken kunt verminderen:

Wanneer je je focust op verkeerde zaken belemmer je de voortgang. Houd actiegerichte informatie met een lage prioriteit achterwege.  

  1. Achterhouden hulpverlening

67% van de marketeers gaf aan dat stakeholders de werknemers niet het beloofde personeel of budget levert wat beloofd is.  

Wat kun je doen om achterhouden hulpverlening te voorkomen of op te lossen?:

Het is een veelvoorkomend probleem bij stakeholders. Wat je kunt doen als werknemer, is het triggeren van persoonlijke, emotionele investering. Ga samen aan een specifiek plan werken en laat belanghebbenden het ondertekenen.

Checking Google Index status at scale with Node.js

Jose Hernando praat ons bij over het verkrijgen van de index status van je website obv 4 agenda punten.

  1. Waarom het belangrijk is om de index status van je website te weten
  2. De uitdaging om de data te exporteren / verkrijgen
  3. De data met Jode.js
  4. De data gebruiken voor je SEO-strategie

Waarom het belangrijk is

Reden 1:

Niet geïndexeerd = niet in de SERP’s

Google moet jouw pagina’s ontdekke, crawlen, renderen en indexeren.

Als je niet weet welke pagina’s geindexeerd worden dan weet je ook niet wat je organic wat uit kan halen

Reden 2:

Google evalueert de site kwaliteit op basis van je geïndexeerde pagina’s.

Je hoog gekwalificeerde pagina’s worden hetzelfde behandeld als je slecht gekwalificeerde pagina’s. Je wilt dus weten welke slechte pagina’s worden geïndexeerd.

Reden 3:

Inefficiënt gebruik van Googles resources. Denk hierbij aan filters, categorieën en interne zoekopdrachten welke oneindig worden gecrawld.

Hoeveel van je website wordt gecrawld door Googlebot?

Op basis van een studie van Botify wordt er gesproken van een crawlratio. Crawlratio is het percentage van het aantal pagina;s dat gecrawld werd binnen 30 dagen door Googlebot. Activeratio is het percentage van het aantal pagina’s dat gecrawld is door de Googlebot met minimaal 1 organische bezoeker in die 30 dagen heeft gehad.

Uit dit onderzoek blijkt dat hoe groter je website is hoe kleinere de gemiddelde crawl ratio wordt net als het gemiddelde active ratio. Zo zie je dat bij de grootste websites slechts 10% van de pagina’s organische bezoekers krijgt. Dat is een groot verschil met de 45% van de kleinste websites.

De uitdaging: Hoe krijg je de juiste data?

  • Googlebots gedrag beslist niet alles over de indexing status
  • Vertrouwen op niet altijd betrouwbare informatie via:
    • Google search –> site:domeinnaam
    • GSC indexing report
      • Inspection Tool: Quota van ongeveer  200 urls per dag
      • Coverage repot: Je kan maar 1000 rijen per export uitdraaien
  • Uiteindelijk heb je altijd wat geschatte data en geen accurate data

Via deze website kan je een Google Index Checker downloaden van waaruit Jose Hernando de data uithaalt: https://github.com/alvaro-escalante/google-index-checker/

Hoe gebruik je de Google Index data nu?

  • Identificeer de pagina’s van je website die geindexeerd moeten worden maar dat nog niet zijn
  • Identificeer pagina’s van je website die geindexeerd worden maar dat juist niet moeten worden vanwege crawl budget
  • Identificeer errors zoals 404-meldingen die nog worden geindexeerd

Sitemap Health Check

  • Identificeer of alle urls in je sitemap moeten staan
  • Identificeer hoe diep deze urls in je structuur zitten
  • Identificeer hoeveel interne en externe links deze urls hebben
  • Check of een aantal van deze urls ook problemen vertonen in GSC Index Coverage Report
  • Bedenk een tactiek om de zichtbaarheid van deze urls te verbeteren
  • Isoleer de relevante urls en zorg voor een nieuwe extra sitemap waardoor je deze urls vervolgens weer kan analyseren

Read to: https:bit.ly/google-index-checks

Deconstructing award-winning campaigns

In this talk, Mark will break down some of the most successful content in the SEO industry, covering campaigns he’s worked on and others that have cleaned up at the award ceremonies. Through careful deconstruction, Mark will reveal what makes these content pieces work, and how someone could have come up with the ideas in the first place. You’ll leave the talk equipped with the toolkit to take ideas apart and see how they fit together. Rather than scratch your head and wonder how they did it, you’ll be able to pull ideas apart and use the insights you gather to construct your own award-worthy campaigns.

Mark verteld over 4 startpunten voor het verzinnen van een campagne:

  • Data – je hebt een mooie database met leuke informatie die je omzet in een winnende case.
  • Format
  • Topic – Zie het als een brainstorm. Je denkt aan music – beats – trommelen – en komt op een app waarmee je kunt testen hoe goed jij de beat kunt houden wanneer je aan het trommelen bent.
  • Research

What makes an idea works?

Reveals something new and surprising on a popular topic, it generates clickable headlines en spreekt een brede groep mensen aan

Reducing the Speed Impact of Third-Party Tags

Voorbeelden van third-party tags:

  • Analytics
  • Tag Manager
  • Review tools
  • Advertising tools
  • Socials
  • Bepaalde content

Dit heeft allemaal invloed op je content en de snelheid van het laden hiervan. Hoe meer 3rd-party tags je gebruikt, hoe groter de kans is dat de bezoeker een mindere gebruikerservaring heeft, doordat de website trager laadt.

Slechte gebruikerservaring = minder sales

Betere ervaring = meer sales

Ga na welke 3rd party tags er gebruikt worden op je website en stel de volgende vragen:

  • Betaal je hier nog steeds voor?
  • Wordt het nog wel gebruikt?
  • Heeft het nadelige effecten voor de bezoeker?

Met deze vragen te beantwoorden kun je vaststellen om deze tags te verwijderen

https://requestmap.herokuapp.com/ → met deze tool kun je achterhalen welke 3rd party tags er op je website te vinden zijn. 

Self-hosting van bepaalde tags kan ervoor zorgen dat een tag minder traag laadt

Kijk of je tags kan verschuiven naar server-side, zodat deze bezoekers niet meer geladen hoeven te worden op het apparaat van de bezoeker.

Tags direct in de code vs via Tag Manager:

Voordeel in de code is dat het sneller laadt. Voordeel van Tag Manager is meer controle.

Going Solo – The Survival Guide for Freelance SEOs (Present & Future)

De voordelen van het werken als een freelancer

  • Eigen baas, flexibiliteit, vrijheid;
  • Je kunt zelf je projecten/klanten/werk kiezen;
  • Uiteindelijk zul je meer verdienen dan bij een agency.

De nadelen van het werken als een freelancer

  • Wisselend inkomen, de ene maand verdien je meer dan de andere maand. Bij het aanvragen van je hypotheek kan dit voor problemen zorgen;
  • Eenzaam, omdat je geen collega’s meer hebt;
  • Het is meer werk dan alleen SEO: administratie, financiën, sales, etc.
  • Het is moeilijker vrij te nemen, omdat je zo flexibel kunt werken vergeet je daadwerkelijk vakantie te nemen.

Wil je als freelancer gaan werken? Denk dan aan de volgende punten:

  • Zorg voor wat spaargeld (probeer minimaal 3 tot 6 maanden te sparen voordat je voor jezelf gaat beginnen). De eerste maanden zul je meer kosten hebben (denk aan een boekhouder inhuren, website bouwen, visitekaartjes, etc.);
  • Zorg alvast voor je eigen marketing: promoot je naam op je social media kanalen en ga netwerken. Je kunt ook alvast met wat potentiële klanten gaan praten;
  • Voordat je volledig voor jezelf gaat werken, is het goed om part time al wat klussen op te pakken naast je werk. Zie het als een test voor jezelf om erachter te komen of dit wel echt iets is wat je wilt doen. Zodra je genoeg werk hebt en er veel plezier uit haalt, kun je als freelancer verdergaan;
  • Werk je bij een marketingbureau en wil je vanuit hier verdergaan als freelancer? Lees je contract goed na. De meeste bureaus willen namelijk niet dat je de eerste 6 tot 12 maanden klanten overneemt.

Je kunt ook aan de slag als niche freelancer. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Allround SEO;
  • Je kunt je ook specialiseren in één van de SEO werkzaamheden en bijvoorbeeld aan de slag gaan als Technische SEO Specialist;
  • Je kunt ook SEO doen voor bepaalde branches zoals alleen de financiële sector;
  • Bovenstaande specialisaties kun je ook combineren met elkaar, dus als Technische SEO Specialist werken in de financiële sector.

Bij freelance werk hoort sales & netwerken. Er is een verschil in netwerken en het bezoeken van netwerk events. Netwerken kun je altijd en overal doen. Tips voor het bezoeken van events en netwerken:

  • Bezoek niet alleen SEO events, maar ook niet SEO events zoals een web developer event;
  • Meld je aan bij Facebook groepen en Twitter chats;
  • Plan je werkdagen in bij coworking spaces: dit zijn flexwerkplekken die je kunt boeken en waar je met mensen zit die voor verschillende bedrijven/projecten werken en ook verschillende functies hebben.
  • Zet een eigen podcast/event op; het is een manier van jezelf promoten en nog meer netwerken.

Financiën regelen als freelancer vraagt veel tijd en werk. Hoe kun je dit het best oppakken?

  • Huur een boekhouder in die je de eerste paar maanden kan helpen bij je administratie.
  • Vraag een zakelijke rekening aan waar alleen je zakelijke rekeningen binnenkomen.
  • Houd je inkomen en uitgaven goed bij door middel van alle bonnen altijd bewaren en goed bij te houden waar je je geld aan uitgeeft.
  • Houd je kosten zo laag mogelijk door onderzoek te doen naar gratis of goedkopere softwares en programma’s die je kunt gebruiken.

Ook de administratie moet je als freelancer zelf regelen. Hoe zorg je ervoor je administratie zo goed mogelijk bij te houden?

  • Zet in de factuur altijd neer dat de betaling binnen 7 tot maximaal 14 dagen voldaan moet zijn. Als je hier 30 dagen neerzet, is de kans groot dat je twee maanden moet wachten op je geld.
  • Vraag altijd een aanbetaling van 50% en de overige 50% na de uitvoering van je werkzaamheden. Zo weet je of je klanten betrouwbaar zijn.

Legal:

  • Lees je in over zakelijke verzekeringen en kies een verzekering uit die het beste is voor jouw werk als freelancer;
  • Stel een contract op;
  • Zet alles zwart op wit. Stuur altijd een email nadat je met iemand gebeld hebt. Zo voorkom je dat je klant iets van je vraagt wat niet besproken is.

What SEOs Need To Know About The New Bing Webmaster Tools

Er is een nieuwe Bing Webmaster Tool www.bing.com/webmasters die sneller, beter, meer actie gedreven en mooier is. Deze presentatie gaat over de mogelijkheden van de nieuwe Bing Webmaster Tools en wat je hiermee kan doen.

Nieuw Search Performance Reports
Net als met Google Search Console kan je zien per zoekwoord wat het aantal impressions, kliks, ctr en positie is.

Nieuw URL Inspection

Je kan net als met Google Search Console je url laten inspecteren waaruit je waardevolle data zoals errors kan halen.

Nieuw Backlink Tool

Geintegreerd inboud link rapport en Disavow link tool.Je kan het aantal backlinks van referring domains en anchor tekst checken.
Het overzicht is beperkt tot 100K links maar via de export kan je er 250K uithalen.

Nieuw URLs submission

Dit is iets wat andere zoekmachines niet doen, geeft Fabrice Canel aan. Je kan automatisch je urls indienen bij Bing tot 10.000 per site per dag.
Waarom zou je wachten tot de zoekmachine iets indexeert? Bingbot gaat de content automatisch fetchen zodat je direct in de Bing Results komt.
Dit doe je door de volgende stappen uit te voeren:

  1. Webmaster API Key via Bing Webmaster Tools –> www.bing.com/webmasters/url-submission-api
  2. Submit je url via code/software API
  3. Geindexeerd

Nieuw Bing URLs submissions Plugin WordPress

Geen code nodig voor je WordPress website. Je hebt 5 minuten nodig om de OneSource Plugin te regelen en je WordPress content direct te laten indexeren.
Bing Webmaster Tools WordPress plugin: https://wordpressorg/plugins/bing-webmaster-tools/

Nieuw Sitemaps report

Een overzicht met alle sitemaps bekend bij Bing van jouw site.Mogelijkheid om oude sitemaps te verwijderen.Sitemaps worden op dagelijkse basis bekeken.

Nieuw Keyword Research

Je kan per land achterhalen wat het aantal impressions en clicks is van organic.

Nieuw Sitescan

Hiermee kan je jouw website laten scannen op veelvoorkomende technische SEO problemen.

Nieuw SEO Reports

Een SEO rapport waarmee je handige informatie kan vinden over jouw pagina zoals SEO errors als een missende H1, te lange description, missende meta language, missende alt tag voor afbeeldingen etc.

Nieuw Robots.txt Tester

Analyseer je robots.txt bestand en achterhaal waar je waarschuwingen ziet die je moet oplossen.
Guidlines Webmaster Tools –> https://aka.ms/webmasterguidelines

Er zijn 4 vormen van Rich Snippets:

  1. Tekst
  2. List (soms met en soms zonder afbeelding)
  3. Tabellen
  4. Video

Levert een rich snippet meer klikken op?

Uit onderzoek van Ahrefs blijkt dat wanneer een zoekresultaat geen rich snippet heeft de 1ste url 26% van de klikken ontvangt. Wanneer er wel een rich snippet bestaat ontvangt de rich snippet slechts 8% en de 1ste url 19%. Uit dit onderzoek blijkt dus dat een rich snippet niet waardevol is.

Uit eigen onderzoek van de spreker blijkt echter dat CTR en websitebezoek na het hebben van een rich snippet enorm stijgt.

How to optimize

Hierbij gebruikt de spreker ‘list’ als voorbeeld.

  • Stap 1 – Zoek een zoekresultaat dat al een rich snippet heeft.

(Wanneer je al top 10 rankt heb je een hogere kans een rich snippet te gaan ontvangen na het optimaliseren)

  • Stap 2 – Kijk naar de content en de bijbehorende html van het huidige rich snippet resultaat
  • Stap 3 – Optimaliseer je eigen content en html
                    Dit doe je door bijvoorbeeld elke opsomming tussen
  • en tags te  
                    plaatsen.

Tips:
De spreker raadt aan deze nette html code te laten verzorgen door de developer.

De spreker geeft aan dat bij vragen een goede kans op een rich snippet bestaat. Denk hierbij aan vragen als How to become a …

A story of zero-click searches and SERP features

Notities volgen z.s.m.

Automating Google Lighthouse

Notities volgen z.s.m.

An SEO’s Guide to Website Migrations

Er zijn verschillende vormen van website migratie:

  • Migratie van domeinnaam
  • Migratie van platform
  • Migratie van http naar https
  • Migratie vanwege website design
  • Migratie van meerdere domeinen naar één domein

Een stukje techniek voor automatisch redirecten

Voor het redirecten van de oude website naar de nieuwe website kun je gebruik maken van:

*domeinnaam/*

301-redirect

https://domeinnaam/$2

*voor domeinnaam neemt alles voor domeinnaam mee (https, www, http etc)

*na domeinnaam neemt alle paths na url mee

301 redirect naar

$2 kopieert de oude paths achter de nieuwe https://domeinnaam/

6 stappen bij website migratie

Stap 1 – planning

Wat voor soort migratie ga je doorvoeren?

Welke taken komen hier bij kijken?

Wie heb je hier voor nodig?

Zorg dat je de oude data hebt opgeslagen. Maak een uitdraai van de oude url’s. Zorg dat je de waardevolle url’s waar linkjes naar toe leiden en waar websitebezoek op komt opslaat. Je kunt Ahrefs en Google Analytics koppelen aan Screaming Frog en alle informatie in één bestand uitdraaien.

Maak een mapping van de oude url’s naar de nieuwe url’s (source, target document)

Stap 2 – data collectie

Maak een aantekening in Google Analytics

Zorg dat je de html etc van de oude website opslaat via Site Sucker. Je kunt je oude website dan zien via MAMP.

Stap 3 – Dev omgeving

Zorg dat er een goede 404 pagina staat op je dev-omgeving

Doe een SEO site-audit op de dev omgeving

Stap 4 – Launch

  • Geef je adres wijziging door bij Google via Search Console
  • Zorg dat je website indexable is
  • Doe een crawl van je oude website url’s in screaming frog en redirect 404-pagina’s
  • Dien je nieuwe site map in

Stap 5 – Keep control of your old domain

Laat je oude domein of het SSL certificaat van je oude domein niet verlopen

Stap 6 – Monitor en review new environment

Leveraging Voice Search For Local Businesses

Notities volgen z.s.m.

How To Find & Fix Keyword Cannibalization Issues

Wat is zoekwoord kannibalisatie?

→ Het hebben van meer dan één pagina met dezelfde zoekwoord focus dat ervoor zorgt dat de zoekmachine in de war raakt en niet weet welke pagina te tonen.

Heel veel kannibalisatie heeft te maken met de intentie van de zoekopdracht. 

Content kannibalisatie is dus als meerdere pagina’s ook daadwerkelijk dezelfde intentie hebben en niet persé dezelfde zoekwoorden erin hebben staan.

Vermijden want je concurreert met jezelf en het gaat ten koste van de kwaliteit van de website. 

Ga altijd na welke pagina het best dient voor de gebruiker. Denk na over de intentie van de gebruiker en gebruik dit om te kiezen welke pagina je de voorkeur geeft boven de andere pagina. 

Kannibalisatie komt heel vaak voor bij webshops die producten aanbieden met verschillende variaties. Deze variaties hebben namelijk veel overeenkomende woorden. 

Hoe vind je dit?

  1. Als er meerdere pagina’s ranken voor één zoekwoord
  2. Als de URL steeds fluctueert in de resultaten
  3. Hoofdpagina blijft fluctueren in ranking 
  4. Moeite met beter laten ranken van deze zoekwoorden
  5. De verkeerde pagina is je beste ranking

Tip: zoek eens op site: [domein] “zoekwoord” om te zien welke pagina’s nou allemaal vertoond worden binnen je website. 

Check Google Search Console om te zien of er meerdere pagina’s vertoond worden bij het zoekwoord

Check je ranking tool die je gebruikt (ahrefs of SEO profiler)

Hoe los je het op?

Belangrijk is dat je ieder probleem individueel oplost en niet over je hele site. Het ene probleem is namelijk niet precies hetzelfde als de ander.

  1. Redirect
  2. Canonical
  3. Intern linken
  4. Opnieuw optimaliseren van meerder pagina’s 

Niet alleen de rankings van deze pagina’s zullen verbeteren maar ook de kwaliteit van je website gaat omhoog waardoor je hele site beter zal ranken.

Competitor Analysis – From a Technical Perspective

Het is verstandig om de technische kant van de klant of jezelf en die van de concurrenten te vergelijken. Op basis hiervan kan je nieuwe kansen spotten.

  1. Identificeer concurrenten:

3-5 concurrenten analyseren zou goed genoeg moeten zijn. Zowel bekijken op mobiel als desktop. Scoren ze op andere zoekwoorden op verschillende devices.

Bekijk zowel hoge zoekvolumes als lage zoekvolumes.

  1. Data verzamelen:

Screaming Frog: crawl concurrenten

MobileMoxie: Achterhalen hoe concurrenten er in de SERPs voor staan

SEMrush / Ahrefs: Zoekwoorden concurrenten bekijken

CoreVitals Gsheet: Hiermee kan je de web vitals van jou en concurrenten in een Sheet zien

  1. Bekijk de mogelijkheden uit de verkregen data:

Door middel van een Sheet bekijkt Niki Mosier hoe de klant en concurrenten scoren o.b.v. pagina snelheid, pagina indexatie, structured data, 404-meldingen.

Tabel met evaluatie van websites, inclusief scores voor pagina-snelheid, indexering, gestructureerde gegevens en 404-fouten. Competitor 1, 2 en 3 hebben over het algemeen lagere scores dan de klant. Legend voor scores is onderaan.

Paginasnelheid: 46% van de ondervraagden geeft aan dat ze het laden van pagina’s vervelend vinden op mobiel.

1 seconde lijkt niet veel tijd maar kan grote gevolgen hebben op Conversie ratio.

Bekijk wat de laadttijd is van mobiel en dekstop, de User Experience (UX) is belangrijk vergeleken met concurrenten.

Pagina indexatie:

Achterhaal crawl errors, duplicate content, crawl budget. Het aantal urls geïndexeerd, aantal indexable, crawl depth en gemiddeld aantal woorden.

Kijk via Google heel simpel via site:domeinnaam om te zien hoeveel pagina’s er zijn geindexeerd.

Het aantal woorden kan weergeven wat de kwaliteit van de content is.

Tabel met gegevens over pagina-indexatie voor verschillende websites, inclusief het aantal indexeerbare pagina's, het aantal geïndexeerde pagina's, de crawldiepte en het gemiddelde aantal woorden. Vergelijking van een klant met drie concurrenten.

Achterhaal daarnaast het totaal aantal 404-meldingen.

Structured Data:

Structured data kan de gemiddelde positie met 12% verbeteren.

Wanneer ze naar Structured data kijkt dan kijkt ze naar:

  • Welke pagina’s structured data gebruiken
  • Welke structured data ze gebruiken
  • Wat het format structured data is (json of niet?)
  • Zijn er errors te vinden

CMS

Het CMS kan ook van invloed zijn. Zo heeft Google een soort partnership met WordPress. Check ook wat voor CMS de concurrenten hebben vergeleken met jou.

Top things I wish I’d known about Google Analytics When I Started

Stel filters altijd in op accountniveau om een hoop tijd te besparen. Een aantal handige filters om te gebruiken zijn:

  • FIlters om data op te splitsen
  • IP adres filters
  • Filters voor het specificeren van data (bepaalde zoekwoorden)

Probeert GA niet te gebruiken zonder het instellen van segmenten. Zonder segmenten krijg je nooit de volledige de gemiddelde scores die je wilt weten. 

Zorg ervoor dat je ALTIJD annotaties maakt in je rapporten. Je kunt er geen genoeg hebben. Voor iedere grote wijziging die je doet, zorgt dat je een annotatie maakt. 

Gebruik secundaire dimensies om cijfers die je in wilt zien met elkaar te combineren en daar de data van te achterhalen. 

Hidden reports: In je netwerk rapport zit een ‘verstopte’ dimensie met hostname. Die is handig te gebruiken om te zien of er niet heel veel verkeer vanaf 1 host komt en er dus iets fout gaat.

Explainable ML for Ranking Factors

Notities volgen z.s.m.

In-house SEO Success; Know the Past to Win the Future

Er zijn een aantal SEO complicaties waar je als SEO Specialist tegenaan loopt:

  • Betrouwbaarheid

Mensen houden niet van verandering, wat bij SEO constant het geval is. Hoe kunnen we dit oplossen en SEO betrouwbaar maken? Wees transparant naar je klant toe en informeer hen constant met nieuwe informatie, aanpassingen en resultaten.

  • Resultaten:

Vaak zijn resultaten al zichtbaar, wat het lastig maakt aan te tonen dat resultaten behaald zijn door SEO.

  • Conflicten tussen werknemers:

Veel SEO teams worden nog niet voldoende betrokken bij meetings binnen het bedrijf. Hoe je dit kunt oplossen? Zelf proactief meetings inplannen met verschillende teams.

  • Commitment:

SEO wordt vaak bestempeld als ‘geen prioriteit’ en krijgt geen erkenning bij een project. Hoe we dit kunnen voorkomen? Met verschillende teams conflicten bespreken en samen naar de beste oplossingen zoeken.

Een aantal tips voor het verbeteren van teamwork:

  1. Bouw vertrouwen op door het opbouwen van klantrelaties;
  2. Wees proactief, ook bij conflicten. Maak ze bespreekbaar en zoek samen naar een oplossing;
  3. Luister en leer de behoeftes van stakeholders;
  4. Ga altijd opzoek naar de juiste input voor gewenste resultaten;
  5. Werk samen: communiceer veel met je klanten en vraag hen ook naar ideeën en oplossingen.

Punching Above Your Weight: From Almost Nowhere, to Beating the Big Names

Wat maakt jou als onderneming of klant uniek? Denk aan:

  • Locatie: Centraal gelegen of op een plek waar je doelgroep vaak komt? Investeer hierin en werk bijvoorbeeld veel aan local SEO.
  • Je team: Bestaat je team uit mensen die allemaal gespecialiseerd zijn in iets anders? Promoot je bedrijf met je team! Zo weet je doelgroep dat je niet all-round SEO nodig hebt altijd, maar ook alleen kunt kiezen voor een specialisatie.
  • Producten en diensten: Bied je nieuwe producten/diensten aan met weinig concurrentie? Deel zo veel mogelijk informatie met je doelgroep over deze nieuwe producten/diensten. Let er hierbij wel op dat Google alleen relevante informatie waardeert. Het is niet nodig pagina’s te vullen met informatie wat niet relevant is voor je doelgroep.
  • Partnerships: Heb je met een aantal partners mooie projecten afgerond? Laat dit zien op je website en blijf het project promoten.
  • Blijven testen: Vergeet niet elke test op te slaan zodat je op lange termijn kunt terugkijken naar verschillende aanpassingen die je hebt uitgeprobeerd.
  • Training: Jezelf blijven ontwikkelen binnen SEO is enorm belangrijk. SEO blijft veranderen, wat betekent dat je constant nieuwe informatie binnen krijgt.

Mastering The API and Having Fun Along The Way

Data doesn’t have to be boring! Learn how to utilise APIs and create your own to enhance and automate your workflow, and have fun along the way. With practical JavaScript and Python examples, and projects to inspire how you represent your data.

How to automate your SEO with Google Apps Script

Notities volgen z.s.m.

Time Saving Tips for Google Data Studio

De meeste klanten begrijpen de marketing taal niet. Zorg er daarom voor dat je grafieken duidelijk worden door je grafieken te voorzien van een kop met een vraag. Bijvoorbeeld: How did people find your site? How many times did people visit?

Hierdoor zullen jouw grafieken een verhaal vertellen.

Dupliceer de pagina’s in data studio zodat je deze niet nog een keer hoeft te maken.

Benoem je metrics en filters op een goede manier zodat iedereen weet welke data ze moeten kiezen.

Pas filters toe voor enkele elementen

Pas filters toe aan pagina’s

Customize je data studio per klant als ze bijvoorbeeld andere data belangrijker vinden

Maak je SEO-data begrijpbaar en waardevoller door in jouw grafieken te laten zien wat jouw klant qua bezoekers kon verwachten als ze nu niks met SEO hadden gedaan. Voeg een lijn toe aan je lijngrafiek met bezoekers waarbij je het gemiddelde organische bezoekers over de 12 maanden pakt voordat je aan SEO begon.

Combine Metrics om bijvoorbeeld doelen met elkaar te vergelijken of URL’s klikbaar te maken.

Mogelijke functies –> bit.ly/data-studio-functions

Extract de kleur van je logo om te gebruiken in Data Studio.

Greg Gifford geeft zijn Data Studio template gratis weg: bit.ly/searchlab-ds-template

En zijn gratis Google Sheet: bit.ly/searchlab-ds-sheet

Greg Gifford gebruikt zelf de volgende connectors:

  • Google analytics
  • Supermetric Google My Business
  • Google Sheet

Als je de Google Sheet gebruikt moet je in Google Datastudio wel nog via gegevensbeheer –  Edit (de sheet) – Year Month metric type aanpassen naar YYYYMM

How to audit your competitors with free tools and data

De spreker begint haar analyse met het vergelijken van het aantal url’s in de sitemap met het aantal url’s dat geindexeerd wordt.

Dit doet zij door de Sitemap te downloaden in Screaming frog

  • Mode
  • List
  • Upload
  • Download XML sitemap

Hier zie je zonder dat je daadwerkelijk hoeft te crawlen hoeveel url’s de sitemap bevat.

Hierna vult zij in Google de domeinnaam in achter Site:

Hierdoor kun je zien hoeveel pagina’s er geindexeerd worden.

Wanneer er veel meer pagina’s geindexeerd worden dan dat er in de site map staan wil je dit tegengaan. Dit zorgt namelijk voor een langzamere website, er worden niet geoptimaliseerde pagina’s geindexeerd en het crawl budget is niet toereikend.

Bekijk de website die je analyseert eens goed en ga op zoek naar urls’s waarvan jij denkt dat ze zonder dat jij dit wilt vaak voorkomen. Denk jij bijvoorbeeld dat een merk pagina veel voorkomt? Ga weer naar Google en plaats achter de eerdere geplaatste site: vermelding nu ook inurl: merk

Google laat nu zien hoeveel url’s met het woord ‘merk’ erin worden geindexeerd. Het zelfde kun je doen met pagina titels door te zoeken met intitle:

De spreker geeft als tip gebruik te maken van de plugin ‘Seerobots’. Deze plugin geeft inzicht of een url’s een follow of no-follow is en of deze al is geindexeerd. Je wilt bijvoorbeeld niet dat alle filter mogelijkheden een do-follow url aanmaken. Hiermee check je of dit voor de website goed is ingeregeld.

Tot slot gaf de spreker nog een leuk feitje over 404-pagina’s. Slechts 23% van de gebruikers doet een tweede poging een pagina te bereiken wanneer zij op een 404-pagina stuiten. Voorkom dus ten alle tijden 404-pagina’s!

Proving your SEO activity is paying off

Probeer van te voren altijd te identificeren wat nou succes betekent voor de klant. Wat willen ze bereiken met SEO? Waar willen ze naar toe? Dit maakt het makkelijker om straks aan te kunnen tonen dat jij dit bereikt hebt.

Rapporteer je wel over de juiste metrics? Je hoeft niet altijd over rankings te rapporteren, aangezien de klant meestal gewoon harde sales wilt. Bekijk dit goed per klant.

Hou er rekening mee dat er externe factoren zijn waar je geen invloed op hebt, maar wel van invloed zijn op je resultaten voor deze klant. Wat zijn deze factoren?

  • SEO’s van concurrenten of binnen hetzelfde team waar je mee samenwerkt
  • Developers die aan dezelfde site werken
  • Overige marketeers
  • Stagiaires 

Hou notities bij met alle veranderingen en optimalisaties die je doet aan een website.

Probeer ook een tool als ContentKing te gebruiken om externe factoren zoveel mogelijk uit te sluiten. Hiermee kom je namelijk achter wijzigingen op een website die gedaan worden, zonder dat je daar dus van weet.

Een branded paid campagne kan een grote impact hebben op jouw SEO scores. Hou hier dus altijd goed rekening mee zodat je weet waar een drop vandaan komt als deze campagne aangaat (in je organic verkeer). 

Ga specifiek in op pagina’s die verbeterd zijn in rankings en rapporteer niet alleen over het algemene SEO verkeer dat is gestegen. Hetzelfde geldt voor zoekwoorden, ga er specifiek op in dat ze verbeterd zijn. 

Hou rekening mee met seasonality en probeer altijd met het jaar ervoor te vergelijken in dit geval en niet met de maand ervoor. Kijk ook hier goed naar bepaalde factoren (corona bv.)

Thank U (Rel) Next – State of Retail Pagination 1Y Later

Redenen om rel=next/prev nog te gebruiken:

  • Andere bots gebruiken het nog wel (Alleen Google niet)
  • Het kan geen kwaad

Verschillende soorten pagination:

  • Pagination (meest gebruikt)
  • Load more
  • Blijven scrollen
  • Alles op één pagina
     

Bij gebruik van pagination, is het de bedoeling om canonical naar hoofdpagina of naar eigen pagina te gebruiken? Meer dan 65% doet dit naar de hoofdpagina. Dit betekent dat de gepagineerde pagina’s niet geïndexeerd worden.

Google zegt hierover dat je geen canonical moet gebruiken omdat dit geen duplicate content is. Er staan namelijk andere producten op een 2e pagina en een canonical gebruik je alleen bij duplicate content. 

No index + follow gebruik op gepagineerde pagina’s? Google zegt van niet en zegt dat dit ook wordt behandeld als no follow. 

Conclusie is dat je pagination moet blijven gebruiken en alle pagina’s moet laten indexeren. Je kunt rel=next/prev gebruiken maar het is niet nodig. 

Als je bepaalde producten beter bereikbaar wilt maken is het laten indexeren van pagination nodig. 

Test altijd wat het best voor de website werkt. Het verschilt namelijk per industrie. Als het meer duplicate content oplevert kan het beter zijn om het niet te doen.

How to deal with out of stock products

Out of stock product pages zijn tijdelijke of permanente producten die niet meer verkrijgbaar zijn. 

Ze hebben sterke negatieve invloed op je SEO en op je sales omdat de gebruikerservaring omlaag gaat.

Online is de kans groot dat iemand afhaakt en kiest voor een concurrent. Je wilt de gebruiker een perfecte ervaring bieden. 

Wat zijn je opties?

          404 page → Gebruiken bij:

  • Geen bezoekers + backlinks + sales
  • Als je de bezoeker wilt behouden en warm wilt maken met een andere pagina301 redirect → Gebruiken bij
  • Bezoekers + backlinks + sales
  • NIET naar de homepagina redirecten, maar naar een ander relevant product
  • Voor tijdelijke out stock producten

Hou wel rekening met redirect loops. 

Kies altijd voor een herinnering als er een product uitverkocht raakt. Zo blijf je altijd op de hoogte. 

Geef ook de klant de optie om zijn gegevens achter te laten zodat die op de hoogte is als een product juist weer op voorraad is.

Geef altijd alternatieven van het product, alternatieven die relevant zijn.