Je producten aanbieden via Amazon om zo extra omzet te genereren via een extra afzetmarkt? Krijg antwoord op al je vragen in onze live Q&A op woensdag 8 april om 15.00. Meld je nu GRATIS aan!

Hoe kun je als bedrijf inspelen op de gevolgen van het coronavirus d.m.v. online marketing?

- Ruben de Vries - 25 maart 2020

In dit artikel

Het coronavirus (COVID-19) slaat om zich heen en heel de wereld staat op z’n kop. Mensen proberen zoveel mogelijk binnen te blijven, kantoorpersoneel werkt thuis en er wordt sinds tijden weer ‘gehamsterd’. Het gevolg is dat sommige bedrijven in zwaar weer verkeren en andere juist monsteromzetten draaien. Hoe ga je hier zelf mee om? Stop je met investeren in online marketing of spring je vol in de kansen die je ziet? Ga je bij de pakken neer zitten of pas je de strategie aan en maakt het je juist strijdvaardig? In dit artikel meer over wat het coronavirus veroorzaakt en waar kansen liggen op het gebied van online marketing.

Direct doorspringen naar jouw scenario en welke kansen er voor jou liggen?

  1. Je bedrijf gaat 100% zeker geen nieuwe klanten werven tijdens de crisis
  2. Je bedrijf heeft last van de crisis maar je kunt je klanten nog steeds helpen
  3. Er is meer vraag naar je producten/diensten in de crisis dan hiervoor

 

Welke sectoren worden het hardst geraakt?

De kans is groot dat je op het nieuws hebt gezien dat het wereldwijde virus bijvoorbeeld de reisbranche gigantisch op z’n kop zet. Maar naast de reisbranche zijn er in Nederland nog veel meer branches die het zwaar hebben. Denk aan sportscholen, evenementenbureaus, horecaondernemingen, de klassieke winkels en nog heel veel andere. Natuurlijk een ramp voor al deze ondernemers. Toch is het ook bijzonder om te zien dat deze bizarre en onwerkelijke situatie zorgt voor veel creativiteit bij ondernemers. ‘Online’ speelt hierin vaak een essentiële rol.

Horeca
Restaurants blijven open door eten thuis te bezorgen en als afhaalrestaurant door te gaan. Veel meer mensen dan voorheen laten hun eten graag bezorgen. Dat zien we ook terug in de online vraag hiernaar. In onderstaande grafiek zien we dat duidelijk terug, hier zie je de interesse op de term ‘eten bezorgen’. Uitgedraaid via Google Trends:

Horeca – Interesse in de loop der tijd


Sportscholen

Sportscholen moesten ook verplicht de deuren sluiten. In de sportschool-branche zien we dat er creatief wordt omgegaan met deze situatie en zijn Social Media-posts met tips voor thuis sporten gewoongoed geworden. De sportscholen houden op deze manier binding met hun klanten. Nederlanders willen graag fit blijven, ook nu wordt geadviseerd om thuis te blijven. In deze branche zien we een grote piek in de interesse in thuissport. In de afgelopen 5 jaar is deze interesse nog nooit zo groot is geweest:

Sportscholen – Interesse in de loop der tijd

 

Welke sectoren draaien juist in deze bizarre tijd meer omzet?

Het is lastig om te bepalen welke sectoren écht het meest profiteren van deze crisis. Maar we kunnen duidelijk vier sectoren aanwijzen die er financieel zeker geen last van lijken te hebben. Dit is goed te zien in onderstaande afbeelding waarin de online interesse per branche is weergegeven.

Bron: https://contentsquare.com/blog/articles-and-research/coronavirus-impact-on-online-behavior-update-3/

 

Ten eerste zien we de media. Geen verassing hier, want iedereen is benieuwd naar wat de laatste ontwikkelingen zijn omtrent het coronavirus. Daarna zien we een grote stijging bij de supermarkten en de retail die gezondheidsproducten verkopen. Het hamsteren vertaalt zich blijkbaar ook naar extra online zoekopdrachten. Tot slot zien we dat ook de telecom het erg goed doet. Een betrouwbare verbinding is juist in de situatie dat veel mensen thuiswerken belangrijk. Daarnaast blijven mensen graag in contact met elkaar nu ze wordt afgeraden om fysiek af te spreken. Een logisch gevolg: meer bellen, appen, Facetimen etc.

Enkele trends die wij hiernaast nog duidelijk terugzien:

Webshop aankopen
Men lijkt de ouderwetse winkel liever te mijden en bestelt online zijn spullen. Daarbij zijn er veel meer mensen thuis en zien we dat dit een boost geeft op het laten thuisbezorgen van spullen. De term ‘online bestellen’ in combinatie met allerlei soorten producten wordt veel vaker gebruikt in de zoekmachines. Zie onderstaande grafiek over de afgelopen 90 dagen:

Webshop aankopen – Interesse in de loop der tijd

Nog enkele voorbeelden waar de online interesse flink is toegenomen zijn:

  • Webcams;
  • WC papier;
  • Handgel.


Thuiswerken

Thuis sporten hebben we eerder al benoemd, maar ook het thuiswerken is erg populair geworden. Nederland was altijd al vooruitstrevend in het thuiswerken. Maar de maatregelen zorgen ervoor dat er nu nog meer gebruik van wordt gemaakt. Extra beeldschermen voor thuis, laptops en andere apparatuur zijn in de afgelopen weken in trek. Ondernemers doen er blijkbaar alles aan om iedereen aan het werk te houden. Ook de algemene interesse in het thuiswerken is significant gestegen, zie hieronder:

Thuiswerken – Interesse in de loop der tijd

Thuiswerken zorgt voor een andere dynamiek binnen een bedrijf en dat brengt ook voor andere ondernemers kansen met zich mee.

Online opleidingen & trainingen
Scholen en trainingsinstituten zijn gesloten en toch blijft de drang bij veel mensen om zich verder te ontwikkelen. De vraag naar online trainingen groeit daardoor enorm. Een kans voor bedrijven die werkzaam zijn in een kennisindustrie.

De trend, ‘Online training’ in Nederland:

Online training – Interesse in de loop der tijd

 

Welke kansen liggen er voor jouw bedrijf?

Waar de kansen liggen, ligt uiteraard volledig aan in welke branche je werkzaam bent. Hoe je bedrijf ervoor staat. Wat je doelgroep is. En naar welke lange termijn doelstelling je toe werkt. Ik zoom hieronder in op welke kanalen interessant zijn om op dit moment in te zetten.

Er zijn verschillende online marketing-kanalen waardoor je bezoekers naar je site kunt trekken. Ieder kanaal heeft z’n voor- en nadelen. Dat is normaal al zo, maar zeker in tijden van crisis is het cruciaal om kritisch te kijken naar welke marketing-kanalen goed passen bij het doel dat je hebt opgesteld.

Hierom heb ik drie situaties geschetst met bijbehorend advies. Nu is het zeker niet altijd zo ‘zwart-wit’ als dat ik het hier soms schets. Per bedrijf kan de meest ideale aanpak namelijk erg van elkaar verschillen.

 

1. Je bedrijf gaat 100% zeker geen nieuwe klanten werven tijdens de crisis

SEA: Zoekmachine adverteren
SEA is een redelijk actiematige vorm van marketing. Dit is dan ook normaal gesproken het kanaal dat je inzet om nieuwe leads of verkopen te genereren. Hierbij wordt er o.a. bijgestuurd op kosten per aanvraag. Of kosten per lead. Het doel is vaak: het direct vergroten van de omzet.

Als je op dit moment zeker geen nieuwe klanten gaat binnenhalen dan is dit het kanaal dat je het eerst uitzet. Dit relatief dure kanaal is rendabel als het je direct nieuwe klanten oplevert. Als dat niet het geval is dan is het vaak slimmer om je budget ergens anders in te gaan zetten.

Dit geldt momenteel bijvoorbeeld voor restaurants, sportscholen, evenementenbureaus etc. Bedrijven die stuk voor stuk hun klanten nu niet kunnen helpen.

Dat gezegd hebbende. Mocht je een SEA-campagne hebben draaien met een andere doelstelling. Bijvoorbeeld om mailadressen te vergaren. Dan kan het nog wel rendabel blijven om een (een gedeelte) van je campagnes te laten draaien.

Display & Video-adverteren
Het meest gebruikte doel van Display- & Video-adverteren is het vergroten van de naamsbekendheid. Daarnaast zetten veel bedrijven ook Remarketing in om onder de aandacht te blijven bij de doelgroep die op hun website is geweest.

Er wordt veelal betaalt per 1000 vertoningen (CPM). Of dit nu een video of een website-banner is.

Wil je de naamsbekendheid van je bedrijf vergroten dan is dit een perfect kanaal. Je kan hiermee namelijk redelijk goedkoop onder de aandacht komen bij je doelgroep.

In tijden van een crisis is het adverteren voor meer naamsbekendheid in mijn ogen een ‘no-brainer’. Als je hiervoor hebt gekozen in tijden van een goede economie, dan is dit in mijn ogen ook nog steeds de beste strategie in tijden van een crisis. Sterker nog, juist in een crisis. Doordat het de verwachting is dat de totale advertentiekosten zullen dalen. Kunnen we meer naamsbekendheid genereren met minder kosten.

Social Media-kanalen
Bij het inzetten van Social Media-kanalen kunnen we het best een onderscheid maken in gratis en betaalde posts.

Gratis posts plaatsen op je bedrijfs- en persoonlijke pagina
Dit is iets wat in deze tijd erg belangrijk is. Het is een gemakkelijke en gratis manier om bijvoorbeeld mensen op de hoogte te houden van bijvoorbeeld wijzigende openingstijden. Aanpassingen in je aanbod of een actie waarmee je inspeelt op de laatste ontwikkelingen.

Het gebruik maken van je eigen netwerk hiervoor kan nooit kwaad!

Adverteren op de diverse Social Media-kanalen
Wat betreft adverteren is het een ander verhaal. Je maakt namelijk kosten en betaalt per persoon die doorklikt naar je site of per aantal weergaven.

Het bepalen of een Social Media-campagne in tijden van een crisis verstandig is om door te zetten is afhankelijk van de doelstelling.

Probeer je doormiddel van je campagne nieuwe klanten, leads of mailadressen te verkrijgen? Dan geldt waarschijnlijk dat het slim is om je campagne uit te zetten. Als niemand klant gaat worden wil je hier natuurlijk ook niet voor betalen.

Mocht het doel zijn om je naamsbekendheid te vergroten dan is een Social-campagne zeker wel aan te raden. De verwachting is namelijk dat ook in o.a. Facebook, Instagram en LinkedIn de advertentiekosten zullen dalen.

SEO: Zoekmachine optimalisatie
Tot slot, het optimaliseren van je website om beter vindbaar te worden in de gratis zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie is een ‘online kanaal’ waarbij je je richt op de lange termijn. En daarom is dit in tijden van crisis, mits er budget aanwezig is, hét kanaal om je op te focussen.

Mocht je een terugval zien in omzet en eventueel in de aanwas van nieuwe klanten. Dan is SEO hét kanaal dat ervoor kan zorgen dat het tij voor jouw bedrijf gaat keren als de economie weer beter gaat draaien.

Samenvatting, advies voor een bedrijf die geen nieuwe klanten kan of zal aannemen:

  • SEA: Nee, budget opsparen voor het moment deze campagne weer rendabel kan worden;
  • Display & Video: Ja, je naamsbekendheid vergroten onder de doelgroep is goed om door te zetten. Daarbij wordt verwacht dat de kosten per weergave zullen dalen;
  • Social – organisch: Ja, altijd gebruiken om volgers op de hoogte te houden;
  • Social – adverteren: Nee, voor dezelfde reden als bij SEA. Tenzij je campagne is gericht om je naamsbekendheid te vergroten. Dan: ja, doen!
  • SEO: JA! Dit kanaal zorgt voor vindbaarheid op de langere termijn en kan ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt op het moment de economie aantrekt.

 

2. Je bedrijf heeft last van de crisis maar je kunt je klanten nog steeds helpen

SEA: Zoekmachine adverteren
Als je bedrijf last heeft van de crisis maar je kunt je klanten nog steeds goed helpen dan is het lastig om te bepalen of je nog moet blijven investeren in SEA. Het kan letterlijk twee kanten op.

Over het algemeen worden de klikkosten lager aangezien de verwachting is dat veel bedrijven stoppen met investeren. Dit zorgt ervoor dat er zich een grote kans voordoet. Je kunt namelijk voor minder geld dan voorheen bezoekers naar je site/landingspagina trekken. In de praktijk kan dit dus betekenen dat je goedkoper online verkopen kan realiseren. Of voor een lagere prijs leads en e-mailadressen kunt vergaren.

Aan de andere kant kan het zo zijn dat mensen wellicht bang zijn om commitment aan te gaan. Hierdoor lopen de kosten voor een lead/verkoop juist op en kan het zo zijn dat je verlies draait op de lopende campagne.

Als ondernemer is het de moeite waard om goed te testen welke kant het voor jou op gaat. Test verschillende boodschappen en pas eventueel je doelstelling aan. Is de drempel nu te hoog voor een kennismakingsafspraak (via Skype)? Probeer de campagne dan in te steken om bijvoorbeeld mailadressen te vergaren. Dit is laagdrempeliger en kan je in de toekomst helpen om je bedrijf uit te breiden. Investeren als je concurrentie dit niet doet kan zeker lonen.

Display & Video-adverteren
In tijden van een crisis is het adverteren voor meer naamsbekendheid in mijn ogen een no-brainer. Als je hiervoor hebt gekozen in tijden van een goede economie, dan is dit in mijn ogen ook de beste strategie in tijden van een crisis. Sterker nog: juist in een crisis aangezien de advertentiekosten zullen dalen!

Social Media-kanalen
Bij het inzetten van Social Media-kanalen kunnen we het best een onderscheid maken in gratis en betaalde posts.

Gratis posts plaatsen op je bedrijfs- en persoonlijke pagina
Dit is iets wat in deze tijd erg belangrijk is. Het is een gemakkelijke en gratis manier om bijvoorbeeld mensen op de hoogte te houden van bijvoorbeeld wijzigende openingstijden. Aanpassingen in je aanbod of een actie waarmee je inspeelt op de laatste ontwikkelingen.

Het gebruik maken van je eigen netwerk hiervoor kan nooit kwaad!

Adverteren op de diverse Social Media-kanalen
Wat betreft adverteren is het een ander verhaal. Je maakt namelijk kosten en betaalt per persoon die doorklikt naar je site of per aantal weergaven.

Het bepalen of een Social Media-campagne in tijden van een crisis verstandig is om door te zetten is afhankelijk van de doelstelling.

Probeer je doormiddel van je campagne nieuwe klanten, leads of mailadressen te verkrijgen? Dan is het goed om te testen of de ‘wervingscampagne’ nog steeds rendabel voor je is. Als dit zo is dan kan je de campagne gewoon doorzetten.

Mocht je doel zijn om je naamsbekendheid te vergroten dan is een social-campagne altijd aan te raden. De verwachting is dat ook in Facebook, Instagram en LinkedIn de advertentiekosten zullen dalen.

SEO: Zoekmachine optimalisatie
Tot slot, het optimaliseren van je website om beter vindbaar te worden in de gratis zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie is een ‘online kanaal’ waarbij je je richt op de lange termijn. En daarom is dit in tijden van crisis, mits er budget aanwezig is, hét kanaal om je op te focussen.

Mocht je een terugval zien in omzet en eventueel in de aanwas van nieuwe klanten. Dan is SEO hét kanaal dat ervoor kan zorgen dat het tij voor jouw bedrijf gaat keren als de economie weer beter gaat draaien.

Samenvatting, advies voor een bedrijf die zeker last heeft van de crisis maar klanten nog goed kan helpen:

  • SEA: hangt ervan af, is het nog rendabel (of evt. break-even)? Ja! Zo niet, dan zou ik het budget opsparen voor betere tijden of verschuiven;
  • Display & Video: Ja, je naamsbekendheid vergroten onder de doelgroep is goed om door te zetten. Daarbij wordt verwacht dat de kosten per weergave zullen dalen;
  • Social – organisch: Ja, altijd gebruiken om volgers op de hoogte te houden;
  • Social – adverteren: hangt ervan af, voor dezelfde reden als bij SEA. Tenzij je campagne is gericht om je naamsbekendheid te vergroten. Dan altijd doen!
  • SEO: JA! Dit kanaal zorgt voor vindbaarheid op de langere termijn en kan ervoor zorgen dat je goed gevonden wordt op het moment de economie aantrekt.

 

3. Er is meer vraag naar je producten/diensten in de crisis dan hiervoor

SEA: Zoekmachine adverteren
In mijn ogen zit er in dit geval maar 1 ding op. Kijk of het mogelijk is om op te schalen zonder dat dit ten koste gaat van je kosten per verkoop (of CPA).

Als er meer interesse is in hetgeen je levert kan het zijn dat je snel tegen je maximumbudget aan zit als je deze niet bijstelt. Als dit het geval is loop je eigenlijk omzet mis!

Daarnaast kan het zijn dat er nu meer vraag is naar je diensten maar dat dit na de crisis weer terugloopt. Nu is het dan hét moment om omzet te genereren.

Display & Video-adverteren
In tijden van een crisis is het adverteren voor meer naamsbekendheid in mijn ogen een no-brainer. Als je hiervoor hebt gekozen in tijden van een goede economie, dan is dit in mijn ogen ook de beste strategie in tijden van een crisis. Sterker nog: juist in een crisis aangezien de advertentiekosten zullen dalen!

Remarketing kan in dit geval ook een goed converterend kanaal worden. Je doelgroep laten zien dat ze nu nog kunnen profiteren van het feit dat je open bent en voorraad hebt. Dat moet wel bij je passen als bedrijf, maar het kan zorgen dat je nog meer omzet gaat draaien.

Social Media-kanalen
Bij het inzetten van Social Media-kanalen kunnen we het best een onderscheid maken in gratis en betaalde posts.

Gratis posts plaatsen op je bedrijfs- en persoonlijke pagina
Dit is iets wat in deze tijd erg belangrijk is. Het is een gemakkelijke en gratis manier om bijvoorbeeld mensen op de hoogte te houden van bijvoorbeeld wijzigende openingstijden. Aanpassingen in je aanbod of een actie waarmee je inspeelt op de laatste ontwikkelingen.

Het gebruik maken van je eigen netwerk hiervoor kan nooit kwaad!

Adverteren op de diverse Social Media-kanalen
Wat betreft adverteren is het een ander verhaal. Je maakt namelijk kosten en betaalt per persoon die doorklikt naar je site of per aantal weergaven.

Nu er enorm meer vraag is naar je producten wil je natuurlijk ook op de Social Media-kanalen aanwezig zijn. Het is aan te raden om je campagne anders in te steken om maximaal in te spelen op de laatste ontwikkelingen. Test wat werkt en niet werkt en optimaliseer dit verder. Je wil overal zichtbaar zijn, dus ook Social Media kan erg rendabel voor je zijn.

SEO: Zoekmachine optimalisatie
Tot slot, het optimaliseren van je website om beter vindbaar te worden in de gratis zoekresultaten.

Zoekmachine optimalisatie is een ‘online kanaal’ waarbij je je richt op de lange termijn. En daarom is dit in tijden van crisis, mits er budget aanwezig is, hét kanaal om je op te focussen.

Er kan nu meer vraag zijn naar je producten en diensten, maar op deze manier zorg je dat je de concurrenten voor blijft in tijden dat je het nodig hebt. Dit is echt een investering in je bedrijf en daarom goed om te doen nu je hier budget voor hebt.

Samenvatting, advies voor een bedrijf waarbij er meer vraag is naar de producten/diensten:

  • SEA: Ja, opschalen. Opschalen, maar houd goed in de gaten of de CPA niet te veel stijgt;
  • Display & Video: Ja, je naamsbekendheid vergroten onder de doelgroep is goed om door te zetten. Daarbij wordt verwacht dat de kosten per weergave zullen dalen;
  • Social – organisch: Ja, altijd gebruiken om volgers op de hoogte te houden;
  • Social – adverteren: Ja, ook hier wil je zichtbaar zijn op dit moment. De doelgroep zit ook hier en je kan op deze manier ook ‘niet zoekers’ verleiden tot een aankoop.;
  • SEO: Ja! Dit kanaal zorgt voor vindbaarheid op de langere termijn en kan ervoor zorgen dat je straks beter gevonden gaat worden dan de concurrent in ‘slechtere’ tijden. 

 

Hoe nu verder?

Al met al zijn er veel zaken waar we iedereen over na moet denken. In dit artikel heb ik geprobeerd mijn ‘online marketing visie’ en advies vast te leggen. Nu is het zo dat ik hier best wat harde standpunten inneem, maar uiteraard is het niet altijd zo zwart-wit. We proberen in deze tijd goed mee te denken met onze klanten. Daarin merken we dat voor ieder bedrijf andere regels gelden. Er zijn veel variabelen waar we rekening mee houden, denk aan de branche waar je in zit, je omzet, de grootte van je bedrijf en het doel waar je naartoe werkt.

Mocht je naar aanleiding van dit artikel vragen hebben, voeg me gerust toe op LinkedIn of stuur een mail naar ruben@maatwerkonline.nl. Ik denk graag met je mee zodat we er samen voor kunnen zorgen dat je bedrijf sterker uit deze crisistijd komt.

Ruben de Vries Online Marketeer

Gelezen

102 keer

Deel

Laat een reactie achter