Geheime Google AdWords instellingen: RLSA campagnes

Het maken van een Google AdWords handleiding waarbij de AdWords campagne instellingen worden besproken, is bijna niet te doen. Iedere campagne heeft zijn eigen instellingen nodig en daardoor is een AdWords handleiding daarin ontzettend moeilijk te beschrijven. In tegenstelling tot een Google Webmastertools handleiding (Google Search Console handleiding) of een Google Analytics handleiding. Toch zijn er een aantal instellingen binnen Google AdWords waar eigenlijk iedere ondernemer van af moet weten. Want deze AdWords tips kunnen hét verschil gaan maken in jouw campagnes. Daarom in dit artikel; AdWords instellingen waar jij nog niets van af wist!

RLSA – Remarketing in het zoeknetwerk

Ben jij bekend met het fenomeen remarketing? Dat moet haast wel want we ontkomen er allemaal niet aan tegenwoordig! Maar bij remarketing denken mensen vaak aan banners die ze voorbij zien komen op het internet nadat ze op een bepaalde pagina/website zijn geweest. Vooral de grotere webshops maken hier (goed?) gebruik van. Maar remarketing kan ook op andere manieren worden ingezet. Bijvoorbeeld in het zoeknetwerk. Gaan we te snel voor je? Even een paar stappen terug dan!

Wat is het Google AdWords zoeknetwerk dan?

Wat doe jij als je iets nodig hebt? Juist. Je gaat naar Google om er op te zoeken. En wat zie je vervolgens gebeuren? Diverse zoekresultaten inclusief advertenties komen naar voren. Deze advertenties zijn advertenties in het zoeknetwerk. Het spreekt eigenlijk ook voor zich; mensen zoeken op Google en daarom noemen we dat gedeelte het zoeknetwerk. Banners die je regelmatig op andere websites voorbij ziet komen via remarketing, gaan via het Google displaynetwerk. Een wezenlijk verschil met het zoeknetwerk.

RLSA: Remarketing for Search Listing Ads

Nu bekend is wat remarketing (nadat je op een website bent geweest, blijf je advertenties daarvan tegenkomen op het internet) en wat het zoeknetwerk is, gaan we nu een stapje verder: remarketing in het zoeknetwerk. Ofwel: RLSA. Dit staat voor ‘remarketing for search listing ads’. En dit betekent eigenlijk dat je het remarketing principe gaat toepassen op mensen die gebruik maken van het zoeknetwerk. Van mensen die dus actief aan het zoeken zijn in Google. Dit komt misschien verwarrend over want in het zoeknetwerk is het niet mogelijk om banners te zien. Je ziet namelijk alleen maar zoekresultaten. Dus gaan we het uitleggen aan de hand van een praktijkvoorbeeld:

We hebben een webshop genaamd www.webshop.nl. Deze webshop verkoopt in een hele concurrerende markt. Op een dag komt Pieter op de webshop terecht en besluit wat te gaan bestellen. Echter, nog voordat Pieter zijn bestelling heeft afgerond, valt zijn computer uit. Twee weken later bedenkt Pieter zich ineens dat hij die producten nog moest bestellen. Hij is alleen vergeten welke website dat ook alweer was. Er zit dus niets anders op dan wederom naar Google te gaan en opnieuw te gaan zoeken. Wat Pieter niet weet is dat www.webshop.nl een RLSA campagne heeft opgemaakt en heeft ingesteld dat mensen die in het bestelproces van de webshop zijn geweest maar die nog niet daadwerkelijk iets besteld hebben, een aparte doelgroep vormen voor de webshop. Ze hebben ingesteld dat ze op die groep mensen 50% meer gaan bieden dan in hun normale AdWords campagne. Want laten we eerlijk zijn; deze doelgroep is super belangrijk voor de webshop. Ze waren al aan het bestellen tenslotte. Pieter typt zijn zoekopdracht staan en vindt de advertentie van www.webshop.nl en ineens beseft hij het weer: dit was de website! Hij klikt op de advertentie en rondt zijn bestelling af. Als www.webshop.nl géén 50% meer had geboden dan bij hun normale ads, was de webshop in dit geval misschien wel helemaal niet vertoond geweest. En dan had Pieter dus op een andere site geklikt en daar besteld.

Daadwerkelijke cijfers van RLSA campagnes

Maatwerk Online hanteert deze AdWords strategie al langer. Tijd om wat cijfers te laten zien:

Remarketing in het zoeknetwerk, voorbeeld 1:
Remarketing in het zoeknetwerk van Google AdWords

Wat hier mooi te zien is, is dat het CTR (verhoudingsgetal dat het aantal klikken ten opzichte van het aantal vertoningen laat zien) in de RLSA groep (Totaal geschikte doelgroepen) maar liefst 6,03% is terwijl de normale campagne ‘slechts’ 2,52% draait. Verder valt op:

  • CPC (kosten per klik) zijn € 5,97 terwilj die normaal € 4,93 zijn. Dat is ook logisch want we bieden meer op die mensen die al op de site zijn geweest want die zijn waardevoller. Dus betalen we daar ook meer voor.
  • Kosten per conversie zijn echter fors lager: € 246,66 om € 290,54. Dat zie je ook in de kolom daarnaast: het conversiepercentage van mensen die al op de site zijn geweest 2,42%. En dat is normaal 1,7%

Dus in dit voorbeeld zie je dat je wel meer per klik gaat betalen. Maar onderaan de streep zijn de kosten per conversie lager.

Remarketing in het zoeknetwerk, voorbeeld 2:

remarketing in het zoeknetwerk voorbeeld

Nog een mooi voorbeeld. En wel een hele extreme:

  • CTR stijgt van 4,73% naar 27,18%!
  • De kosten per klik dalen van € 0,54 naar € 0,21. Terwijl de gemiddelde positie van plek 2 naar plek 1,2 stijgt!
  • En het mooiste: de kosten per conversie zijn normaal € 6,45 terwijl het in de RLSA doelgroep € 2,06 is.