Google Marketing Live 2023: alles over de toekomst van Google Ads

Auteur Ender Ozcam

Op 24 mei 2023 was het weer zo ver; de Europese versie van het Google Marketing Live event. Dit is een jaarlijks event waarbij de nieuwste innovaties en trends worden gedeeld binnen de Google Ads branche. Een belangrijk moment voor ons online marketeers. Het is essentieel om op de hoogte te blijven van alle veranderingen, zodat we mee kunnen gaan met de snelle ontwikkelingen binnen de branche en meer impact kunnen maken voor onze klanten. In deze blog lichten we de belangrijkste aankondigingen toe en vertellen we wat onze verwachting is voor de toekomst.

Wat is er op Google Marketing Live besproken?

Ook binnen de SEA wereld is AI een hot topic. Na de introductie van de chat functie binnen Bing reageerde Google niet alleen met de introductie van Bard, maar ook met een compleet nieuwe interface van de zoekmachine. Tijdens Google I/O 2023 toonde Google aan de hand van een aantal voorbeelden hoe het een chatfunctie toe wil gaan passen op de zoekresultatenpagina. Het is dus geen verassing dat Google Marketing Live 2023 ook volledig in het teken staat van artificial intelligence.

AI is en wordt steeds meer de kern van Google Ads. De laatste jaren zagen we dit met Smart Bidding, Broad match zoekwoorden, app campagnes en natuurlijk Performance Max. Met de introductie van nieuwe functies wil Google het vooral makkelijker maken om kwalitatief betere advertenties neer te zetten om de doelgroep nóg beter te bereiken. Daarnaast was privacy net als de voorgaande jaren een belangrijk onderwerp. De focus van Google is daarom voor AI powered en privacy first.

Belangrijkste ontwikkelingen tijdens Google Marketing Live

Tijdens Google Marketing Live deelt Google de nieuwste ontwikkelingen die binnenkort beschikbaar worden binnen Google Ads. Zoals eerder aangegeven speelt AI hier een belangrijke rol in. Hieronder neem ik je mee in de belangrijkste ontwikkelingen zodat je zeker weet dat je goed voorbereid bent op wat gaat komen.

Conversational Experience in Google Ads: praat met Google tijdens het bouwen

Met conversational experience kun je letterlijk met Google praten en sparren over jouw advertentie. Deze tool is ontwikkeld om jou tijdens het bouwen te ondersteunen om zo je campagne nog beter te maken. In onze ogen een mooie uitbreiding die je zeker gaat helpen in het sneller maken en verbeteren van je advertenties.

Op basis van zoekwoorden, je advertentie en de landingspagina gaat de AI van Google je helpen met nieuwe ideeën en inspiratie. Super handig wanneer je bijvoorbeeld even vastloopt en niet precies weet wat je waar neer wilt zetten.

Google geeft ook aan de dat de cijfers van de eerste testen veelbelovend zijn en dat het adverteerders betere advertenties heeft laten bouwen in aanzienlijk minder tijd. Iets wat veelbelovend is voor ons werk als SEA specialist.

Asset creation: ontwikkel teksten en afbeeldingen middels AI Performance Max campagnes

De meest opvallende ontwikkeling is ongetwijfeld de asset creation mogelijkheid voor Performance Max Campagnes. AI ondersteunt jou als marketeer bij het creëren van advertentieteksten, zoekwoorden en afbeeldingen. Wanneer je de URL van je landingspagina deelt, gaat de AI automatisch advertentieteksten en zoekwoorden toevoegen aan jouw campagne. Deze zoekwoorden bepaalt Google op basis van de content op je landingspagina.

De meest opvallende mogelijkheid is echter de manier hoe je afbeeldingen aan kunt passen. Middels AI kun je jouw productafbeeldingen zo aanpassen dat ze nóg beter aansluiten bij je advertentie. Zo kun je bijvoorbeeld de achtergrond weghalen en jouw product voor een andere achtergrond plakken. Daarnaast is het ook mogelijk aanpassingen te maken in de afbeelding zelf zoals het scherpstellen.

In onze ogen is dit een functie die voor veel roering en mogelijkheden gaat zorgen. Zo kun je nu ook zonder designer aanpassingen maken aan jouw afbeelding. Het gaat sneller en bespaart een hoop geld. Daarnaast zorgt het er ook voor dat jouw afbeeldingen een stuk professioneler zijn zonder dat je hier een fotograaf voor nodig hebt.

Video View en Demand Gen: nieuwe campagne mogelijkheden

Naarst de ondersteunende functies komt Google Ads ook met twee nieuwe campagne mogelijkheden genaamd Video View en Demand Gen. Deze mogelijkheden bieden een vernieuwde aanpak om het aantal weergaven op YouTube te verhogen en meer klanten te laten converteren.

Met Video View campagnes worden verschillende advertenties gecombineerd zoals overslaanbare in-stream advertenties, advertenties in de feed en YouTube Shorts. Middels deze advertentievormen zorgt Google ervoor dat je advertenties zo veel mogelijk exposure krijgen.

Demand Gen campagnes zijn daarintegen bedoeld om conversies te stimuleren. Ze worden getoond in onder andere YouTube Shorts, YouTube in-stream, YouTube in-feed, Discover en Gmail. Demand Gen neemt echter ook een nieuwe spannend functie met zich mee. Middels lookalike segment builder kun je doelgroepen identificeren en targeten die vergelijkbaar zijn met bestaande klanten. Dit zorgt voor meer gepersonaliseerde adverties die over het algemenen een hogere conversie hebben.

Middels deze nieuwe campagne mogelijkheden kunnen we nog meer waarde leveren voor onze klanten. Als we Google mogen geloven gaan deze functies ervoor zorgen dat het budget nog beter in kunnen gaan zetten.

Google Analytics 4 – Audience builder

Ook in Google Analytics gaan we AI vaker terugzien. Zo stelt AI nieuwe custom doelgroepen aan je voor. Dit zijn look a like audiences gebaseerd op een voorspellende meeteenheid, zoals aankoopkans, opzegkans en omzetvoorspellingen. Denk bijvoorbeeld aan gebruikers die waarschijnlijk in de komende 7 dagen een aankoop zullen doen. Hierdoor wordt het steeds makkelijker om custom doelgroepen te maken voor jouw bedrijf in Analytics en deze uiteindelijk door te schieten naar Google Ads. Dit zorgt voor betere personalisatie en dus verbeterde targeting van je doelgroep.

Automatically generated video ads

De laatste grote innovatie is het ontwikkelen van videoadvertenties middels AI. Upload je eigen video en tover deze om met behulp van Google tot een beter presterende video. Zo kun je een voice-over toevoegen, zijn er templates om je video unieker te maken en kun je het formaat eenvoudig aanpassen. Zo worden jouw YouTube video’s nóg creatiever en zorgen ze voor een hogere conversie.

Terwijl kijkers meer soorten video’s (zowel verticaal als horizontaal) bekijken op meerdere schermen, is de vraag naar creatieve campagnes hoger dan ooit. Om de effectiviteit van je campagnes te verbeteren, kun je YouTube Best Practices volgen. Zoals het uploaden van video’s in verschillende oriëntaties. Als je bijvoorbeeld een horizontale video hebt, kan Google AI er een verticale videoadvertentie van maken, wat qua formaat weer perfect is voor YouTube Shorts op mobiele apparaten.

Daarnaast kun je voice-overs toevoegen aan je video’s met behulp van Google’s tekst-naar-spraak technologie. Achter de schermen werkt Google er ook hard aan om de kwaliteit van het beeldmateriaal op YouTube te verbeteren. De beeldresolutie wordt verhoogd en afbeeldingen worden bijgesneden, waardoor deze beter passen in de context waarin ze verschijnen.

Wat betekent dit voor jou als SEA specialist?

De nieuwe ontwikkelingen gaan een grote impact hebben op ons werk als SEA specialist. Zo is het belangrijk om steeds meer in te spelen op het veranderende gedrag van onze doelgroep. Dit betekent ook dat we in moeten spelen op de verfijning en specificiteit van zoekopdrachten.

Wat opvalt is de explosieve groei van videoweergaven. Google speelt hier met de introductie van deze nieuwe mogelijkheden op in door het makkelijker campagnes te creeëren die aansluiten bij deze behoefte. Als SEA specialist is het dan ook belangrijk gebruik te gaan maken van deze mogelijkheden om er zo voor te zorgen dat je effectievere campagnes neerzet.

Kortom, dat het werk van een SEA specialist er anders uit komt te zien dat is duidelijk. De komst van AI maakt het voor ons mogelijk om kwalitatief betere afbeeldingen en advertentieteksten te gebruiken. Daarnaast kunnen we met behulp van AI onze tijd efficiënter inzetten door handmatig werk te automatiseren.

Blijf op de hoogte

Terugkijkend op Google Marketing Live, is het geen verrassing dat AI een enorme impact gaat hebben op het online marketing speelveld. We zien een toekomst vol nieuwe kansen en groeipotentieel voor onze klanten. Daarom blijven wij alle ontwikkelingen monitoren en trends volgen en passen we deze toe waar mogelijk. Hiermee behalen wij de beste resultaten voor onze klanten en maken we maximale impact. Op de hoogte blijven van de laatste trends rondom AI en Google Ads? Hou dan onze blogs en socials in de gaten of neem contact met één van onze SEA Maatjes.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL