Shopify (technische) SEO: Aan de slag met jouw URL-structuur

Auteur Axel de Boer

Shopify (technische) SEO: Aan de slag met jouw URL-structuur

Als je een webwinkel wilt starten is het Shopify platform één van je opties. Je kan Shopify zien als een plug en play eCommerce platform. Want ook jij kan hiermee uit de voeten. Toch kleven er wel wat nadelen aan dit Canadese platform en dan met name vanwege de flexibiliteit aan de kant van techniek. In dit blog nemen we een aantal technische zaken onder de loep waarbij we voornamelijk naar de URL-structuur kijken.

De 3 pijlers van SEO

Waarschijnlijk ken jij de belangrijkste onderdelen binnen SEO ondertussen wel, maar het is toch wel goed om deze te benoemen. Deze 3 pijlers van SEO zijn namelijk belangrijk voor ieder platform. Dan maakt het niet uit of je hebt gekozen voor Shopify of WordPress. Alleen zal je merken dat binnen ieder platform er weer andere mogelijkheden zijn om deze te optimaliseren.

Techniek: Als je wilt dat de zoekmachines jouw website en content makkelijk kan vinden en begrijpen is een goede technische website belangrijk.

Content: Waardevolle, relevante en unieke content zijn belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website. Je schrijft deze content niet alleen voor jouw bezoekers maar ook om signalen af te geven aan de zoekmachines.

Autoriteit: Het verkrijgen van autoriteit door middel van backlinks van hoogwaardige en relevante websites.

Om jouw Shopify website goed te laten scoren in de zoekmachines is het belangrijk dat je met deze onderdelen aan de slag gaat. Meestal begin je met een zoekwoorden onderzoek waarna je jouw URL-structuur kan gaan uitdenken.

De techniek binnen Shopify

Ieder onderdeel binnen SEO bestaat weer uit een aantal sub-onderdelen. Als je voor het eerst begint met jouw Shopify-winkel zijn er een aantal instellingen die je direct goed kan zetten. Maar laten we eerst naar de snelste thema’s kijken.

Thema kiezen

Het kiezen van een goed thema binnen Shopify, en eigenlijk ieder platform, is ontzettend belangrijk. Je moet niet alleen kijken naar de functionaliteit van het thema maar ook de snelheid. Vanaf juni tot en met augustus (2021) zal Google de Page Experience update uitrollen. Google zal meer aandacht schenken aan de gebruiksvriendelijkheid van websites en daar zijn de Core Web Vitals een belangrijk onderdeel van.

Als je nu op zoek bent naar de snelste thema’s binnen Shopify dan kan je aan de volgende thema’s denken:

  1. Create Theme
  2. Toy Theme
  3. Warm Theme
  4. Light Theme
  5. Outdoors Theme

Als je een ander thema wilt kiezen kan je de URL-preview testen in de tool Pagespeed Insights van Google.

URL-structuur

Als je wilt dat bezoekers en zoekmachines makkelijk door jouw site kunnen navigeren dan kan een duidelijke URL-structuur hierbij helpen. Binnen sommige platformen kan je veel veranderen op het gebied van je URL-structuur. Een goede URL is of bevat:

  • Kort;
  • Kleine letters;
  • Geen vreemde tekens;
  • Beschrijven en eenvoudig te lezen;
  • Consequent.

Helaas is het zo dat je binnen Shopify weinig mogelijkheden hebt op het gebied van de URL-structuur. Alleen het laatste gedeelte van een URL (de slug) kan je wijzigen).

Voordat we ingaan op de URL-structuur van de verschillende inhoudstypen, kijken we eerst hoe mensen uw domein kunnen bereiken.

Er zijn verschillende URL-structuur types, namelijk op basis van Collections, Tags en Products.

Collection-URLs

De collection-URLs is een andere benaming voor product categorieën. De naam van je Collections kan je zelf bepalen op basis van je assortiment. Als je kleding verkoopt dan kan een Collection bijvoorbeeld “Jeans” genoemd worden. Jouw Collection-URL ziet er dan zo uit:

https://domeinnaam.com/collections/jeans

Houd hier dus rekening mee bij het bepalen van jouw product categorieën.

Tag-URLs

Je kan jouw producten ook voorzien van een Tag. Stel dat je ook Ripped broeken verkoopt dan kan je al deze relevante producten voorzien van deze tag. Vervolgens zal de volgende Tag-URL ontstaan:

https://domeinnaam.com/collections/jeans/ripped

Dit kan interessant zijn voor de vindbaarheid van jouw shop op zoekenwoorden als “Ripped Jeans”.

Product-URLs

Ook jouw producten krijgen een eigen URL. Als jouw product “Ripped Blue Denim Jeans” wordt genoemd, dan ziet de Product-URL er als volgt uit:

https://domeinnaam.com/products/ripped-blue-denim-jeans

Net zoals bij de Collection-URLs kan je ook nu alleen de slug aanpassen en niet het gedeelte daarvoor. In de basis zou dit geen negatieve effect voor je SEO moeten hebben.

Producten beschikbaar onder andere URL

In de eerder genoemde voorbeelden hebben we de collectie voor “Jeans” gemaakt. Hierdoor is het product “Ripped Blue Denim Jeans” beschikbaar onder https://domeinnaam.com/collections/jeans/products/ripped-blue-denim-jeans met een canonical-tag naar https://domeinnaam.com/products/ripped-blue-denim-jeans.

Door deze standaard instelling binnen Shopify maak je het onnodig moeilijk voor de zoekmachines. Hierdoor laat je nu eerst https://domeinnaam.com/collections/jeans/products/ripped-blue-denim-jeans crawlen om vervolgens via de canonical-tag aan te geven dat de zoekmachine bij deze URL moet zijn https://domeinnaam.com/products/ripped-blue-denim-jeans.

Hoe los je dit op?

Je kan dit oplossen door in de code van je Thema direct te verwijzen naar de canonical-url. Dit doe je in Shopify als volgt:

  1. Log in jouw Admin van Shopify
  2. Ga naar “Online store” –> Themes
  3. Klik rechts op “Actions” en kies voor “Edit Code”
  4. Onder de “Snippets Folder”, selecteer “product-grid-item.liquid”
  5. Vervang daar: {{ product.url | within: current_collection }}” class=”product-grid-item”>voor{{ product.url }}” class=”product-grid-item”>

De naam van het bestand kan verschillen per thema.

Redirect vanuit Collections

Daarnaast zien we ook nog een andere vreemde 301-redirect. Op de pagina https://domeinnaam.com/collections/all staat er een link naar https://domeinnaam.com/products/all/ripped-blue-denim-jeans. Vervolgens wordt je vanuit hier met een 301-redirect doorgestuurd naar https://domeinnaam.com/products/ripped-blue-denim-jeans.

Zoals je ziet ontstaan er op die manier dus constant nieuwe URLs en bijbehorende automatische redirects wat allemaal niet erg prettig is vanuit crawling en indexing oogpunt.

Hoe los je dit op?
Je kan binnen je thema aangeven dat je vanuit het /collections/all product overzicht direct wilt doorlinken naar de juiste Product-URL.

Domain canonicalization

Domein canonicalization betekent dat je een voorkeursmanier kiest om waarop je domein te bereiken is. Als je dit niet goed hebt ingesteld kan dit zorgen voor duplicate content.

In theorie zijn er vier manieren hoe jouw website bereikt kan worden:

  • http://domeinnaam.com
  • https://www.domeinnaam.com
  • https://domeinnaam.com
  • https://www.domeinnaam.com

We raden uiteraard altijd een https:// website aan, dus in de basis zijn er dan nog twee mogelijkheden. Stel jouw Shopify-site in dat deze alleen bereikbaar is via de manier die jij wilt. Door deze instelling worden alle niet-voorkeurs-URLs 301-geredirect naar de voorkeurs-URL.

Werkt de URL-structuur van Shopify jouw SEO succes tegen?

Ieder platform heeft zo zijn voor- en nadelen. De ontbrekende flexibiliteit op het gebied van deze geforceerde manier van werken binnen Shopify is niet altijd prettig. Zoals aangegeven zijn er zeker wel mogelijkheden op bepaalde standaard instellingen te wijzigen. En dit zou ik ook zeker aanraden.

Als je er geen erg in hebt dat Shopify dus automatisch meerdere product-URLs aanmaakt kan het zijn dat je met een grote webshop onnodig veel URLs hebt of gaat krijgen. Dit zou ik dus zo snel als mogelijk aanpassen. Daarnaast zien we dat URLs onnodig lang worden doordat je alleen de slug kan aanpassen.

Uiteindelijk kan jij ook met Shopify succesvol zijn op het gebied van SEO, ondanks de nadelen van de URL-structuur.

Bronnen: https://www.contentkingapp.com/academy/shopify-seo/

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL