Google Page Experience update: gebruikerservaring als rankingfactor (2021)

- Jens Verver - 17 juli 2020
Google page experience Update 2021

In dit artikel

Google heeft een belangrijke update aangekondigd die volgend jaar (2021) wordt uitgerold: de Google Page Experience update. Dat is interessant, want er wordt al tijden gediscussieerd over het idee dat Google de gebruiksvriendelijkheid van webpagina’s meetelt bij het bepalen van de organische ranking. Nu is het hoge woord er dus uit, want wanneer deze update wordt uitgerold zal dat wel degelijk het geval zijn. We zijn daarom in de beschikbare informatie gedoken en vertellen je graag hoe je je hierop kunt voorbereiden en wat deze Google Page Experience nu precies is.

Wat is de Page Experience update precies?

Google gaat dus meer aandacht schenken aan de gebruiksvriendelijkheid van webpagina’s bij het bepalen van de SEO-ranking. Hierover zeiden zij zelf het volgende:

‘The page experience signal measures aspects of how users perceive the experience of interacting with a web page. Optimizing for these factors makes the web more delightful for users across all web browsers and surfaces, and helps sites evolve towards user expectations on mobile. We believe this will contribute to business success on the web as users grow more engaged and can transact with less friction.’

Kortom, Google gaat in de toekomst kijken naar de mate van gebruiksvriendelijkheid van jouw website.

Stel, je hebt een webshop waarin jouw gebruikers hun winkelmandje kunnen bekijken. Onderaan kunnen zij kiezen tussen de opties ‘Plaats mijn bestelling’ en ‘Verder winkelen’. Wanneer deze onder elkaar staan en de gebruiker op ‘Verder winkelen’ probeert te klikken, maar een pop-up banner boven in de pagina een stukje omlaag schuift, zullen zij per abuis op ‘Plaats mijn bestelling’ klikken.

Door de Page Experience update zullen websites die dit soort vervelende gebruikerservaringen creëren niet meer zo snel bovenaan de organische resultaten komen te staan en het afleggen tegen hun meer gebruiksvriendelijke concurrenten.

Core Web Vitals signalen

Om de beste gebruikerservaring (page experience) te bieden worden er vanuit Google signalen omschreven die ze zelf omschrijven als Core Web Vitals. Van alle mogelijke signalen kwalificeren ze 3 signalen als de Core Web Vitals waar ze kijken naar laadtijd (LCP), interactiviteit (FID) en stabiliteit van de content (CLS).

Google page experience Update 2021

Deze belangrijke signalen zijn een verfijning van de gebruikservaring die al langere tijd gemeten wordt door Google. De andere bekende signalen waar Google naar kijkt zijn:

  • Mobielvriendelijkheid
  • Veilig browsen
  • HTTPS
  • Pagina usability

Al deze signalen, waaronder de 3 eerder benoemde signalen, zullen we uitleggen.

 

Largest Contentful Paint (LCP) – Google Core Web Vital

Hiermee worden de prestaties met betrekking tot laadsnelheid gemeten. Een goede gebruikerservaring ontstaat wanneer de LCP verschijnt binnen 2,5 seconden vanaf het moment dat de pagina begint met laden. Maar wat is LCP dan? LCP staat voor Largest Contentful Paint ofwel het grootste element van de pagina. We weten ondertussen allemaal dat bezoekers op mobiel minder lang willen wachten op een ladende pagina dan desktop-gebruikers. Dus als je jouw bezoekers wilt behouden is dit zeker een aandachtspunt!

Largest Contentful Paint

First Input Delay (FID) – Google Core Web Vital

Met de First Input Delay (FID) wordt de interactiviteit gemeten. Voor een goede gebruikerservaring moet een pagina een FID van minder dan 100 milliseconden hebben. Je kan dan denken aan de reactie na het klikken op een linkje of een knop.

Cumulative Layout Shift (CLS) – Google Core Web Vital

Bij de Cumulative Layout Shift (CLS) draait het om de visuele stabiliteit. We praten hier dan over storende verspringende content doordat afbeeldingen bijvoorbeeld nog ingeladen moesten worden. De CLS moet, in het kader van de gebruikerservaring, lager zijn dan 0,1.

Waarom is dit storend? Als je op een knop dacht te klikken maar deze net op dat moment is verschoven doordat nog niet alle lay-out was geladen.

Nog vervelender is het als je daardoor op een andere link of button klikt. Ervaar in onderstaande video hoe storend dat is.

CLS

Andere gebruikerservaring signalen

Dat Google veel waarde hecht aan gebruikerservaring is iets wat eigenlijk al een tijdje bekend was maar nog niet eerder zo groot werd opgepakt. Google kijkt wel al een langere tijd naar een aantal andere belangrijke gebruikerservaring signalen, namelijk:

  1. Mobile-Friendly

De pagina moet ook op een smartphone goed te bedienen en bekijken zijn, ofwel mobielvriendelijkheid is erg belangrijk.

  1. Safe browsing

Er wordt geen misleidende of schadelijke content weergegeven op de pagina.

  1. HTTPS

De pagina beschikt over een HTTPS, waardoor deze veilig is. Dit is eigenlijk al een lange tijd een must.

  1. No intrusive interstitials

De content op de pagina is gemakkelijk toegankelijk voor de gebruiker. Je hebt niet te maken met storende pop-ups die de content moeilijk of niet toegankelijk maken.

Hoe groot en belangrijk is deze Google Page Experience Update?

Google gaf altijd al de voorkeur aan websites die goed aansluiten bij de behoeften van bezoekers. De gebruikerservaring wordt daarom de komende jaren steeds belangrijker.

Wanneer jij gek bent op een website, en iedereen is gek op die website, dan zal Google er uiteindelijk voor willen zorgen dat die website hoog in de zoekresultaten komt te staan. Andersom geldt hetzelfde. Heeft jouw website een verschrikkelijke gebruikerservaring, met veel pop-ups, onduidelijke navigatie of verwarrende content? Dan zal deze website uiteindelijk niet hoog in de rankings terecht komen.

Wanneer deze algoritme update is uitgerold zullen hier hoogstwaarschijnlijk nog een aantal aanpassingen in worden gedaan, zodat deze steeds effectiever gaat werken.

Het verschil is echter dat we ditmaal van tevoren weten waar we op moeten letten om ervoor te zorgen dat onze organische posities niet kelderen!

Content vs pagina ervaring

Gaat deze update er nu voor zorgen dat alleen websites met een goede gebruikerservaring goed gaan ranken in de zoekresultaten van Google? Nee, geeft Google zelf aan. Hoewel de gebruikerservaring belangrijker gaat worden is en blijft content nóg belangrijker. Wij quoten Google eventjes:

“While all of the components of page experience are important, we will rank pages with the best information overall, even if some aspects of page experience are subpar. A good page experience doesn’t override having great, relevant content. However, in cases where there are multiple pages that have similar content, page experience becomes much more important for visibility in Search.”

Een goede pagina ervaring overruled goede en relevante content dus niet. Maar, als er meerdere pagina’s bestaan met gelijkende content dan zou een pagina met betere gebruikerservaring een streepje voor hebben.

Ben jij klaar voor deze Core Web Vitals in 2021?

Heb je dit artikel gelezen, maar weet je niet goed hoe je zelf aan de slag moet gaan met de genoemde adviezen? Neem gerust contact op voor een kop koffie of thee, dan kijken we samen hoe we jouw website update-proof kunnen maken.

Jens Verver SEO specialist

Gelezen

88 keer

Deel

Laat een reactie achter