Bereik je doelen met een doordachte strategie. Wij helpen je met het formuleren en implementeren van effectieve strategieën om je bedrijf te laten groeien.
Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Bedankpagina’s, het klinkt zo simpel maar het is een enorm belangrijk element in de klantreis. De aanschaf van een product of het aanmelden voor een seminar is nog maar het begin van deze reis. Je wilt dat je klantreis een loop wordt en niet simpel weg ophoudt bij een aanschaf van een product. De bedankpagina kan extra omzet, secondaire conversies of inzichten opleveren. In deze blog geef ik je #10 verschillende tips om het maximale uit je bedankpagina’s te halen.
Er is niets krachtiger dan mond-tot-mond reclame. Faciliteer de mogelijkheid van mond-tot-mond reclame. Dit kan je doen door de klant te vragen of hij/zij iemand kent die dit product ook geweldig zou vinden. Vervolgens kan je bijvoorbeeld een WhatsApp deel knop plaatsen waarbij staat “Vertel ze over ons!”. Je zou dit kunnen pushen door er een beloning aan te hangen, “Ontvang 10 euro korting bij het aandragen van een nieuwe klant!”.
De klant is nog warm, hij zit nog in zijn enthousiasme van bijvoorbeeld het bestellen van een product. Het perfecte moment om hem mee te laten doen aan een kleine enquête of om hem feedback te laten geven op bijvoorbeeld de website. Je kunt dit al heel simpel voor elkaar boksen door middel van Hotjar. Zo kan je bijvoorbeeld vragen wat de klant er toe heeft doen besluiten om een product aan te schaffen of hoe groot de kans is dat hij het bedrijf aanraadt aan familie en vrienden. Hieronder een voorbeeld hoe een poll op de bedankpagina er uit kan zien.
Geef je klanten een reden om zich in te schrijven voor een mailinglijst. Geef bijvoorbeeld aan dat ze via de mail persoonlijke kortingen aangeboden krijgen of dat ze als eerste nieuwe producten te zien krijgen. Heeft de klant zijn e-mail al moeten invullen om op de bedankt pagina te komen? In dat geval is deze tip niet relevant.
Je ziet het vaak, je hebt een bestelling geplaatst en vervolgens krijg je op de bedankt pagina of in je bevestiging mail een kortingscode voor je volgende bestelling. Dit kan een effectieve methode zijn voor meer herhaling aankopen mits het goed uitgevoerd wordt, het kan namelijk ook een negatief effect hebben. Zorg ervoor dat de kortingen persoonlijk zijn en NIET regelmatig terug komen. Doe je dit niet dan loop je de kans dat de klant de volgende keer naar kortingen gaat zoeken. Hieronder een mooi voorbeeld van een persoonlijke kortingscode op de bedankpagina.
Dit is vooral handig voor jonge en minder bekende bedrijven. Schrijft de klant zich in voor een mailinglijst of voor meer informatie? Laat op de bedankt pagina een brandvideo zien. Een mooi moment om je bezoeker jouw bedrijf te laten ontdekken. Hieronder een oud maar mooi voorbeeld van upsell op de bedankpagina.
Dit is vooral handig voor jonge en minder bekende bedrijven. Schrijft de klant zich in voor een mailinglijst of voor meer informatie? Laat op de bedankt pagina een brandvideo zien. Een mooi moment om je bezoeker jouw bedrijf te laten ontdekken.
De bedankpagina is een mooie gelegenheid om een subtiel hintje te geven naar de bezoeker om earned content te verkrijgen. Zorg dat er de mogelijkheid is om de aankoop of inschrijving te delen via relevante kanalen. Welke kanalen interessant zijn is afhankelijk van je doelgroep. Richt de post alvast in voor je klant zodat hij niets zelf hoeft te schrijven bij het delen van zijn aankoop of inschrijving. Zo kun je de klant ook nog eens sturen in zijn mening!
Niet elke aankoop of inschrijving is geschikt om te delen. Zo zullen waarschijnlijk weinig mensen het delen als ze een product bij Durex hebben aangeschaft. Als je een product of dienst verkoopt waar dit het geval is kun je het beste deze optie achterwege laten.
Vraag aan de klanten of ze iets willen vertellen over jouw bedrijf of ervaring. Voor nieuwe klanten is dit niet interessant, ze hebben waarschijnlijk nog niet heel veel te vertellen over je producten. Vooral bij producten die veel herhaal aankopen hebben is deze tip interessant. Vraag ze gewoon simpel weg op de bedankpagina of ze een review willen achter laten.
Voor nieuwe aankopen/bezoekers kun je i.p.v. het vragen om reviews ook gewoon bestaande reviews plaatsen. Bij de nieuwe klanten wordt dan zijn keuze om het product te kopen extra versterkt.
Laat op de bedankt pagina content terugkomen die relevant is voor de bezoeker. Heeft de klant bijvoorbeeld een fles wijn online besteld dan zou een blog over lekkere hapjes bij die specifieke wijn passen erg geschikte content zijn. Coolblue brengt relevante content tonen op de bedankpagina naar een hoger level door speciaal content te maken voor de bedankpagina. Beter krijg je het niet!
Een heel erg voor de hand liggende tip: maak de klant blij. De bedankpagina leent zich daar uitermate goed voor. Een leuk woord grapje of een persoonlijke tekst kan de klant net dat extra zetje geven om bijvoorbeeld over jou te vertellen bij familie en vrienden. Deze tip is goed te combineren met alle andere tips.
De bedankpagina hoeft absoluut niet al deze 10 tips te bevatten. Sterker nog, dat raad ik af. Kies de tips die het meest relevant zijn voor jouw bezoekers en klanten. Als het goed is weet je nu jouw bedankpagina’s conversie optimaliserend in te richten. Heb je vragen n.a.v. deze blog? Schroom dan niet om contact met ons op te nemen?.
Rob van den Bogaert
17 jul 2024
Frank van 't Hof
17 jun 2024
07 feb 2024