De bouwstenen van de Conversie Optimalisatie: Piramide van Eisenberg

Auteur Thomas van Uunen

Stel je een piramide voor die symbool staat voor de klantreis van elke bezoeker op jouw website. De piramide geeft antwoord op de vraag: ‘Werkt mijn website zoals het hoort?’ Naarmate je hoger en hoger in de piramide komt worden de vragen steeds uitdagender, tot je de top bereikt en antwoord moet geven op de ultieme vraag: ‘Hoe kan ik bezoekers op mijn website overtuigen om tot een aankoop over te gaan?’ 

De piramide die ik hierboven beschrijf heet de Conversie Optimalisatie Piramide van Eisenberg. Het beschrijft hoe je van jouw website een krachtige conversiemachine bouwt. De Piramide van Eisenberg bestaat uit 5 lagen die de prioriteit van conversie optimalisatie beschrijven. Net als de Piramide van Maslow dient de Piramide van Eisenberg van onder naar boven gelezen te worden. In deze blog geef ik antwoord op de vraag uit welke 5 lagen de piramide bestaat en ga ik dieper in op iedere laag. 

Wat is conversie optimalisatie?

Met conversie optimalisatie (CRO) bedoelen we het verbeteren van de gebruikerservaring op jouw website. Het doel van conversie optimalisatie is het verhogen van het aantal conversies op jouw website, maar ook de frequentie van het aantal conversies wil je verbeteren. Dit doe je door drempels en hindernissen waar bezoekers tegenaan lopen te optimaliseren. Door genoeg data en klantfeedback te verzamelen, vorm je bepaalde hypotheses over jouw website. Deze hypotheses ga je door middel van AB experimenten testen. Een AB experiment is niet anders dan een evenwichtige verdeling van het aantal bezoekers dat variant A of variant B bezoekt. 

De 5 lagen van de Piramide van Eisenberg

1. Functioneel (Functional)

De eerste laag van de piramide geeft antwoord op de vraag: ‘Werkt mijn website functioneel naar behoren?’. Het is de fundering van iedere goed converterende website. Daarom dat dit de belangrijkste laag van de hele piramide is. Zonder dat je website functioneel goed in orde is, kunnen de overige lagen er perfect uitzien maar converteren kan niet (ook al zouden bezoekers dat wel willen). De functionaliteit kan uit grote onderdelen bestaan. Zoals bijvoorbeeld het juist laden in de verschillende browsers of dat de website responsief is op zowel mobiel, desktop als tablet. Maar vergeet niet de minder opvallende onderdelen zoals een goed werkende call-to-action die mensen navigeert naar de winkelwagen-pagina. Wil je meer inzicht verzamelen over de functionaliteit van jouw website? Dan kunnen tools zoals Hotjar en Microsoft Clarity je daarbij helpen!

2. Toegankelijk (Accessible)

Laag twee draait helemaal om de toegankelijkheid van je website. Een goed toegankelijke website geeft antwoord op de vraag: ‘Kunnen mijn bezoekers mijn website gebruiken zonder daarbij tegen directe hindernissen aan te lopen?’ Denk daarbij bijvoorbeeld aan de snelheid, leesbaarheid of bereikbaarheid van je website. Probeer moeilijk leesbare lettertypes te vermijden en houd rekening met slechtzienden of mensen die kleurenblind zijn. Dit doe je door rekening te houden met de volgende punten:

  • Duidelijk leesbaar lettertype
  • Contrasterende kleuren tussen tekst, knop en achtergrond
  • Genoeg witruimtes op de pagina
  • Goed opvallende CTA’s
  • Toevoegen van alt-teksten

3. Bruikbaar (Usable)

Als de functionaliteit en toegankelijkheid in orde zijn, is het tijd om de bruikbaarheid van je website te beoordelen. Een bruikbare website is een gebruiksvriendelijke website. Dit houdt in dat bezoekers makkelijk kunnen vinden waar zij naar op zoek zijn. Mensen zijn nou eenmaal ongeduldig en haken snel af wanneer jouw website niet logisch is ingedeeld. Zorg hier dus bijvoorbeeld voor een overzichtelijke menustructuur of maak gebruik van een zoekfunctie zodat bezoekers altijd kunnen zoeken naar een product dat zij willen aanschaffen. Het doel van een gebruiksvriendelijke website is dus bezoekers zo snel mogelijk te navigeren naar dat wat zij zoeken. 

4. Intuïtief (Intuitive)

Mensen besteden tegenwoordig een groot deel van hun tijd online. Hierdoor hebben we een bepaalde verwachting gecreëerd hoe wij verwachten dat een website eruit moet zien. Zo verwachten wij bijvoorbeeld dat er rechtsboven een call to action naar de contactpagina staat en als we op het logo linksboven klikken, willen we terug naar de homepagina. De vierde laag van de Piramide van Eisenberg houdt rekening met deze verwachting. Je controleert bij deze laag of jouw website op intuïtie te gebruiken is. Wat je tijdens het optimaliseren van de laag wilt voorkomen is dat bezoekers moeten nadenken hoe zij je website moeten gebruiken. 

5. Overtuiging (Persuasive) 

In de intro van deze blog heb ik de laatste laag van de Piramide van Eisenberg al verklapt. Deze laag draait namelijk om overtuigingskracht. Je moet je bezoekers overtuigen van de waarde die jij toevoegt voor het probleem dat zij ondervinden. Een belangrijk onderdeel van overtuigingskracht is het inspelen op emotie en gevoel. Krijgen jouw bezoekers een goed gevoel bij jouw product en zijn zij overtuigd van jouw toegevoegde waarde? Hier zijn natuurlijk veel verschillende voorbeelden van, maar een van de bekendste is het gebruik maken van reviews. Bezoekers willen niet van jou horen dat jij de beste bent, maar als anderen dat doen dan komt het een stuk overtuigender over. Zo zijn er nog veel meer principes die je kunt toevoegen om de overtuigingskracht van een website te verbeteren. Misschien ben je al bekend met de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Hij benoemt in zijn boek 7 krachtige principes die je helpen de overtuigingskracht van jouw website te verbeteren. 

Hulp nodig?

Jammer genoeg is conversieoptimalisatie niet iets dat je maar één keer hoeft te doen. Het is een on-going proces waarin je altijd op zoek bent naar verbeterpunten op een website. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Dan denken onze CRO-specialisten graag mee.

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL