Wat moet ik doen op het moment dat cookies verdwijnen? (Webinar)

- Maatwerk Online - 16 maart 2022 - Laatste update op 17 maart 2022
Wat moet ik doen als cookies verdwijnen webinar

In dit artikel

Cookies zullen binnenkort verdwijnen en dat brengt veel uitdagingen met zich mee. Online surfgedrag wordt moeilijker te meten én het heeft daarnaast impact op al jouw online marketing campagnes. Welke mogelijkheden blijven dan nog over? In ons webinar over een cookieloos tijdperk geeft Lars hier uitgebreid antwoord op!

Webinar: online marketing in een cookieloos tijdperk

Benieuwd hoe je jouw online marketing activiteiten op peil houdt op het moment dat cookies verdwijnen? Onze topper Lars deelde op 10 maart 2022 talloze tips in ons webinar! Bekijk ons volledige webinar in de video hieronder.  

FAQ – vragen tijdens het webinar

Gedurende het webinar werden er verschillende vragen in de chat gesteld. In het overzicht hieronder geeft Lars antwoord op al deze vragen.

We hebben net op onze .fr website GA uit moeten zetten in verband met GDPR. Mag je dan GA4 gebruiken?  

GA4 en Universal Analytics sturen op dit moment beiden de data naar een Amerikaanse server en zijn daardoor beiden officieel niet helemaal GDPR. In Frankrijk (en Oostenrijk o.a.) is hier ophef over. Mijn verwachting is dat dit nog wel opgelost wordt door Google (door bijvoorbeeld de data naar een Europese server te sturen). GA4 anonimiseert automatisch IP-adressen, dus dat is voor GDPR al stukken beter. Dit is iets dat ook in Universal Analtyics kan en je via Google Tag Manager heel makkelijk kan instellen.  

Heb je een voorbeeld van interessante tools waar jullie goede ervaring mee hebben om die contextual targeting te gebruiken? 

Via het advertentieplatform van Google kan je dit prima instellen, dus dat is een mooie plek om hier mee te beginnen!  

Als je GA en GA4 al server-side hebt draaien, is Tracedock dan van toegevoegde waarde? 

In principe heb je dan al een hoop gedekt, maar je kan ook andere pixels via TraceDock (zoals de Facebook pixel) lanceren. Verder biedt TraceDock naast cookies ook tracking zonder cookies én puur serverside transaction tracking aan, waardoor je ook niet afhankelijk meer bent van de bedankpagina zoals bij Google Tag Manager. Zo kun je vrij veel afdekken.

Denken jullie dat TraceDock voor de toekomst ook handig blijft om te gebruiken?  

TraceDock is een programma dat maandelijks opzegbaar is. Dus mocht er in de toekomst iets komen waardoor dit niet meer zou kunnen werken, dan zit je nergens aan vast. Wat de toekomst brengt weet niemand. ?

Is Microsoft Ads al beschikbaar in ServerSide GTM? 

De laatste keer dat wij keken nog niet (december 2021).  

Google Consent Mode werkt prima als je een tool zoals CookieBot integreert met Google Tag Manager. Denk je dat Google ook zelf met een alternatief (gratis) voor CookieBot zal komen? 

Ik kan niet in de toekomst kijken, maar het is wel lastig voor Google om met zo’n tool te komen aangezien iedere regio dan andere instellingen zou moeten hebben.  

Wat is jullie ervaring met het rapporteren van GA4 in Datastudio? 

Reporting doen wij via Datastudio, maar op dit moment gebruiken we voornamelijk Universal Analytics.  

Het lukt mij niet om Enhanced conversies in te stellen. In GTM zie ik de opties niet. Wij hebben geen Google Rep voor normale hulp. Wat kan ik het beste doen?  

Dat is lastig inderdaad. Wij hebben die wel en kunnen daarom met voorrang de bèta’s aanvragen. Ik verwacht echter dat enhanced conversions snel openbaar wordt.  

Hoe kan ik mijn collega’s het beste voorbereiden op het cookieloze tijdperk?  

In mijn opinie hoeft niet iedereen binnen het bedrijf alle kennis te hebben. Als er maar 1 of 2 zijn die op de hoogte zijn en goed in staat zijn om alles te documenteren en uit te leggen.  

Wat zijn jullie tips om Enhanced conversies in te stellen?  

Wij hebben een routingdocument opgesteld waarbij alle stappen staan die gezet moeten worden in Ads, GTM en de website van onze klant. Voor het laatste moet je schakelen met developers overigens.  

Waar gaat jullie advies naar uit van de opties die je in het webinar benoemd hebt? 

Als je met Facebook Ads werkt moet je in ieder geval die conversion API proberen. Werk je met Google Ads? Dan de Enhanced Conversions. Als je display ads hebt, dan moet je ook contextual targetting proberen. Verder zou ik Tracedock als test altijd opzetten om te kijken of dat relevantere data meebrengt in die trial. Dat zijn denk ik de belangrijkste stappen die ik zelf gelijk zou zetten. Consent mode ligt nog wel onder vuur op dit moment, dus dit wacht ik nog even af. Serverside tagging is iets dat voor de kleinere bedrijven wellicht een stap te ver is nu.  

Waar kan ik meer leren over server-side tagging met Tag Manager? 

Volg Simo Ahava!  

Enhanced conversions stelt Google Ads in staat om klantgegevens van een conversie op te nemen en die gegevens vervolgens terug te koppelen aan advertenties die via andere apparaten zijn bekeken. Is dit wel conform GDPR?  

De data die naar Google wordt gestuurd is gehashed en daarmee niet door Google in te zien. Combineer dat met het feit dat mensen in hun Google profiel toestemming geven hiervoor, en je komt in een wellicht grijs gebied terecht dat in de ogen van Google in ieder geval GDPR proof is. 

Bij ons bedrijf zijn ze heel streng wat betreft de AVG/GDPR. Alles moet volgens de regels. We zitten dus naast dat het technisch goed ingesteld moet worden ook heel erg met het ethische aspect. Hierdoor worden veel dingen zoals bijvoorbeeld enhanced conversion lastig om goed te verantwoorden bij onze Data Privacy Manager. Wij proberen daarom ook echt te zoeken naar andere manieren om goed te meten. Zijn er alternatieven voor Google die jij zou aanraden? 

Piwik Pro is een bekende die je veel hoort, en daarnaast ook naar een Europese server data verstuurd. Maar zo zijn er nog meer.

Google en Facebook hebben er natuurlijk alle baat bij dat alles eenvoudig/plug & play is. Denk je dat het slim is om nog even af te wachten met technische implementatie tot deze partijen met eenvoudige oplossingen komen?

We weten niet wat de toekomst brengt, maar het zou me niet verbazen als deze partijen met kant-en-klare oplossingen gaan komen. Sommige dingen zijn al fors makkelijker dan voorheen, maar de zaken volgen zich enorm snel op en ik denk dat het goed is om op de hoogte te zijn van wat er speelt. Zelf kan je kijken of het noodzakelijk is om nu al stappen te zetten of dat je nog kan wachten. Ik denk dat het één en ander ook wel afhankelijk is van hoeveel geld er in je online marketing omgaat. 

Wij gebruiken veelal Google Analytics import conversies in Google Ads (in verband met zuiverheid van de data en geen dubbele conversies). Vele aanbevelingen zijn gebaseerd op Google Ads conversies. Zouden jullie sowieso aanraden om Google Ads conversies leidend te maken?

Ik zou altijd Google Ads conversies leidend maken i.p.v. import van Google Analytics. In Google Ads zal je dan meer data ontvangen waardoor je betere beslissingen kan nemen. 

Benieuwd naar de actiepunten binnen jouw bedrijf? 

We helpen jouw bedrijf graag verder rondom dit onderwerp. Een geschikte strategie is in dit geval onmisbaar. Daarom hebben we voor al onze huidige klanten een strategie op maat klaarstaan! Ben je klant en wil je meer weten over deze strategie? Neem dan contact met ons op. Ben je geen klant, maar heb je wel interesse? Laat het ons weten, dan maken we zo snel mogelijk een afspraak.

Maatwerk Online

Gelezen

76 keer

Deel

Wat moet ik doen op het moment dat Universal Analytics verdwijnt? (Webinar)


- 19 mei 2022 - Laatste update op 25 mei 2022
Gelezen 39 keer
Mandy Nijhof Contentspecialist
wat-zijn-cookies

Cookies en privacy op jouw website, heb jij het geregeld?


- 28 september 2021
Gelezen 227 keer
Eileen Jaquet Content specialist
Google marketing live 2021 Maatwerk Online

Samenvatting van Google Marketing Live 2021


- 1 juni 2021 - Laatste update op 21 december 2021
Gelezen 388 keer
Mies Koopman SEA Specialist