Snapchat Adverteren: The next big thing?

- Lars Maat

In dit artikel

De jaren dat online adverteren alleen nog op Google gebeurde, zijn al lang voorbij. Bing, Twitter, LinkedIn en met name Facebook en Instagram snoepen inmiddels een fors gedeelte van het advertentiebudget dat inmiddels in Nederland wordt gespendeerd van Google af. Maar met de hevige kritieken op met name Facebook van de laatste maanden, is het wellicht slim om al je opties open te houden. Don’t put all your eggs in one basket! Maak kennis met de mogelijkheden van Snapchat Adverteren.

Snapchat wint aan populariteit

Een rare selfie sturen naar iemand? Een leuke update de wereld in slingeren? Maar wel dusdanig dat die daarna weer verdwijnt? Dat is Snapchat. De functionaliteiten van Snapchat zijn de laatste tijd steeds verder uitgebreid, maar de core bestaat uit het feit dat je berichten tijdelijk zichtbaar zijn op je profiel.
Facebook zou Facebook niet zijn als ze de functionaliteit van Snapchat niet proberen te kopiëren met de Instagram Stories en Facebook Stories functie (het schijnt dat ook LinkedIn met een Stories functie bezig is overigens). Overigens heeft Facebook meerdere malen geprobeerd om Snapchat te kopen alvorens het zelfde de Stories functie op Instagram en Facebook aankondigde, maar dat terzijde😊
De app is vooral populair onder jongeren tussen de 12 en 19 jaar in Nederland. Maar de laatste tijd nemen ook wat ouderen mensen (tot 34 jaar) een Snapchat account. Volgens Newcom, wat al sinds 2010 alle social media in de gaten houdt, zijn dit de cijfers over 2018. Snapchat voor bedrijven is dus wellicht belangrijker dan je denkt!

Social media cijfers

Wat zijn de Snapchat advertentie opties?

Wil je adverteren op Snapchat maar ken je de diverse mogelijkheden nog niet? Ik zet ze op een rijtje voor je:

  • Snap ads: een fullscreen foto of video (met geluid) inclusief een call to action om bijvoorbeeld mensen naar je site te krijgen. Een aantal voorbeelden van die call to actions zijn bijvoorbeeld: ga naar de website, download de app)
  • Filters: Snapchatters kunnen filters gebruiken in al hun content (‘Snaps’). Bedrijven kunnen eigen filters maken en die gepromoot laten gebruiken door Snapchatters om zo hun branding/naamsbekendheid te vergroten onder de doelgroep. Een mooi voorbeeld van een filter is een Geofilter waarbij op basis van je locatie diverse filters beschikbaar zijn voor gebruikers om in hun snaps te gebruiken.
  • Story ads: met story ads is het mogelijk om, je verwacht het niet, een verhaal te vertellen. Wanneer een gebruiker op het begin van de advertentie klikt (de 1e tegel onder het ‘Discovery’ tabblad), opent de volgende tegel zich, enzovoort. Je kunt tot maximaal 20 tegels achter elkaar plaatsen in één story.
  • Sponsored Lenses: laat gebruikers je eigen gemaakte bedrijfsfilter gebruiken. Dit is bijvoorbeeld iets wat Unox zou kunnen doen bij de nieuwjaarsduik zodat iedereen die daarover een Snap verstuurt, een filter van Unox over die Snap heen kan plaatsen. De zogenaamde Snap Lenses.

Overigens zijn Snap Lensen ook een mooi voorbeeld wat Unox deed tijdens Koningsdag:
snap-lens-unox-koningsdag

Met de eigen ‘Unox Oranje Lens’ wisten ze maar liefst 3 miljoen views te realiseren tijdens Koningsdag 2017! De bijhorende gesponsorde geofilter haalde 10 miljoen views.

Welke targetting opties zijn er beschikbaar bij Snapchat adverteren?

Ook bij Snapchat moet je natuurlijk, voor je start met je advertentie campagne, bepalen aan wie jouw Snapchat ads getoond mogen worden. Indien je kiest voor Snapchat adveteren, dan target je op diverse mogelijkheden:

  • Locatie targetting;
  • Demografische targetting;
  • Interesse/Snapchat gebruik: waarbij je op basis van je Snapchat gebruik onder een doelgroep valt;
  • Custom audiences: op basis van een Snapchat Pixel die op je website staat, op basis van mailadressen die je hebt verzameld en lookalike audiences;
  • Devices van de gebruikers.

Is Snapchat ook voor de kleine ondernemers?

Qua targetting en mogelijkheden ben ik geneigd om ja te zeggen. Maar voor een normale Snapchat campagne heb je, op dit moment, nog een minimaal dagbudget nodig van € 50. Dat is wellicht voor de kleinere ondernemers nog iets te veel. Maar hé, als je het niet probeert…. 😉

Maatwerk Online is in de persoon van Lars Maat officieel Snapchat Advertising Qualified. Heb je vragen of ben je benieuwd wat er allemaal mogelijk is? We denken graag met je mee!

 

Lars Maat Online Marketeer & Shopping Techneut

Gelezen

116 keer

Deel

Laat een reactie achter