Is het gebruik van emoji’s in page titles & meta descriptions verstandig of niet?

- Ajla Sabanovic - 18 mei 2022

In dit artikel

Je hebt vast weleens een emoji als deze ? voorbij zien komen wanneer je zocht naar iets op het internet. Het valt direct op, vind je niet? In de SEO wereld is het gebruik van emoji’s iets wat al lange tijd populair is en veel toegepast wordt. Emoji’s in een meta-tekst toevoegen stond bekend als het ‘aantrekkelijker maken’ van een meta-tekst en hiermee een hogere CTR (Click Through Rate) te verkrijgen. Echter, Google wordt steeds slimmer en deze trucjes werken lang niet altijd meer. Laten we kijken of het gebruik emoji’s in deze tijd nog steeds verstandig is!

Wat zijn emoji’s?

Voordat we verdergaan, is het handig om te weten wat emoji’s zijn. Het is een term die ontstaan is toen het internet zich introduceerde in onze levens. Simpel gezegd zijn emoji’s symbolen die universeel herkend worden en op verschillende platformen en apparaten gebruikt worden. Zo gebruikt vrijwel iedere vader het duimpje omhoog ? als reactie op alles en vindt oma het leuk om ieder bericht te sluiten met vrolijke emoji’s ? ?.

Het verband tussen emoji’s en SEO

Wat is het verband tussen emoji’s en SEO voor een website? Al eerder is benoemd dat emoji’s verwerken in de meta-tekst ervoor kan zorgen dat een meta-tekst aantrekkelijker wordt en zo de CTR verhoogd. En wat goed is om te weten is dat de meta-tekst ontzettend belangrijk is voor SEO. De meta-tekst is vaak het eerste wat een bezoeker ziet voordat hij/zij op een pagina terechtkomt. Ook vertel je de zoekmachine in een aantal zinnen waar de desbetreffende pagina over gaat.

Emoji’s en lokale vindbaarheid

Naast dat emoji’s jouw meta-tekst meer laten opvallen, kun je emoji’s ook op andere plekken in Google gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan Google Local Pack waarmee je lokaal zichtbaar wordt gemaakt. Heb je bijvoorbeeld een kledingwinkel of restaurant in Rotterdam? Dan wil je dat je goed opvalt wanneer iemand in Google/Google Maps zoekt naar ‘kledingwinkel Rotterdam/lunch Rotterdam’.

Het allerbelangrijkste voor een lokale business is nog steeds betrouwbaarheid en relevantie en we zien nu ook dat emoji’s op deze plek een steeds grotere rol spelen. Zo kun je bijvoorbeeld met ☕ een koffietent in de buurt zoeken:

Google herkent de emoji en kan jouw bezoeker eenvoudig laten zien dat jij de koffietent hebt waar de bezoeker naartoe moet gaan.

Het nadeel van het gebruiken van emoji’s

Met emoji’s breng je bepaalde emoties over. Bij de jongere generaties worden emoji’s zelfs vaker gebruikt dan woorden om emoties uit te drukken. Is jouw doelgroep de jongerengeneratie? Dan zijn emoji’s een krachtig medium om te gebruiken en mee te communiceren.

Voordat je nu je hele marketing team aan het werk zet om de hele website om te bouwen naar een emoji-proof website, is het ook goed om te weten dat emoji’s bepaalde risico’s met zich mee brengen:

  • Is een besturingssysteem verouderd of staan er fouten in de software of code? Dan worden emoji’s niet altijd getoond;
  • Gebruik je Yoast SEO voor het optimaliseren van een meta-tekst? Dan worden emoji’s niet altijd getoond in de preview. Dit betekent echter niet dat ze helemaal niet te zien zijn in de zoekresultaten;
  • Houd er rekening mee dat je emoji’s gebruikt die op elk apparaat zichtbaar zijn. Soms komt het voor dat emoji’s op het ene apparaat wel getoond worden en op het andere apparaat als een zwarte rechthoek te zien zijn.

Hoe belangrijk is de meta-tekst tegenwoordig nog?

Met de meta-tekst vertel je zo gedetailleerd mogelijk waar een pagina over gaat, wat kans voor klikken verhoogt. Nog tot vorig jaar was dit iets wat binnen SEO enorm belangrijk was, alleen zien we hier langzaamaan verschuivingen in. Zo schijnt het dat ruim 60% van de meta-titels aangepast worden door Google, dus heeft het nog nut om veel tijd te besteden aan het optimaliseren van je meta-tekst? En hierbij ook de leukste emoji’s voor uit te kiezen? Deze vragen zijn tot op heden lastig te beantwoorden. Het advies is om zeker weten de meta-teksten te optimaliseren met daarin de juiste zoekwoorden en dit goed in de gaten te houden. Als je om de twee maanden controleert of de meta-teksten nog juist getoond worden, hoef je hier niks meer aan te doen.

Emoji’s in meta-teksten verwerken: de conclusie

Al met al zien we dat het gebruiken van emoji’s, op de juiste manier, een positief effect heeft op de CTR en de aandacht trekken van je bezoekers. We weten natuurlijk niet of dit in de toekomst zal veranderen, en we misschien wel volledig overgaan op het gebruiken van emoji’s :p (of zoals tegenwoordig; ?), maar tot die tijd raden we het zeker weten aan!

Emoji’s toevoegen aan je meta-tekst

Werk je met Yoast SEO? Dan kun je eenvoudig een emoji via emojipedia kopiëren en plakken. In sommige CMS systemen is dit niet mogelijk vanwege een verouderd systeem. Voor WordPress websites is het altijd mogelijk emoji’s te kopiëren en te plakken.

Dus! Heb je nog ❓ of ben je tot nieuwe ? gekomen? ? of ? gerust of plan een ? in met mij ?‍♀️!

Ajla Sabanovic Copywriter / SEO specialist

Gelezen

21 keer

Deel

Paginering en SEO: hier moet je op letten!


- 3 juni 2022
Gelezen 14 keer
Elysa van der Graaf SEO Specialist

Hoe schrijf ik goede SEO-content?


- 10 mei 2022
Gelezen 18 keer
Eileen Jaquet Content specialist

Ontdek de nieuwste feed mogelijkheid van Google: Google Discover


- 4 februari 2022
Gelezen 112 keer
Willem Nales SEO specialist