Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Snapchat is een smartphone app waarmee je foto’s en fimpjes kunt sturen naar je vrienden. Wat Snapchat zo uniek maakt in vergelijking tot andere social media apps, is dat je een “snap” slechts een keer kan bekijken. Dit maakt het laagdrempelig voor gebruikers om foto’s te sturen naar elkaar, want de foto’s blijven niet op je feed staan zoals bij instagram wel het geval is.Je zou nu dus kunnen denken: zijn er mensen in Nederland die Snapchat gebruiken? In januari 2019 had Snapchat ruim 4,7 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland. Het platform is vooral populair bij Nederlanders onder de 35 jaar en de de grootste groep gebruikers is tussen de 18 en 20 jaar. In 2018 was het merendeel (57%) van de gebruikers vrouw.
Snapchat is ideaal om te gebruiken wanneer je vanuit zakelijk oogpunt klanten wilt bereiken. Binnen Snapchat kan je targeten op basis van demografische gegevens zoals leeftijd, geslacht, locatie of device. Het is ook mogelijk om te targeten op basis van interesse. Zo kan je bijvoorbeeld targeten op mensen die interesse hebben in fashion en op basis van deze doelgroep je advertenties vertonen. Door de Snap Pixel kan je ook mensen re-targeten die op je website zijn geweest en vergelijkbare doelgroepen maken op basis van deze website bezoekers.
Er zijn een aantal verschillende plaatsingsmogelijkheden binnen Snapchat. De meest toegankelijke en gebruikte plaatsing is je advertentie vertonen tussen de Stories van je vrienden. Het voordeel van deze plaatsing is dat dit een vrij goedkope plaatsing is en je advertentie valt mooi op. Je advertentie wordt namelijk fullscreen vertoond.
Een andere plaatsingsmogelijkheid is op het Discover Screen. Je advertentie wordt als een tegel vertoond op het verkennen tab. Dit is een relatief dure plaatsing en daarom wordt deze niet zo vaak gebruikt.
Als laatste plaatsingsmogelijkheid is er ook een lens. Een “lens” is eigenlijk een soort filter waarmee je een grappig uiterlijk kan krijgen. Deze moet dan wel eerst ontwikkeld worden en dit maakt deze plaatsing dan ook het minst toegankelijk.
Dit zijn dus de verschillende advertentiemogelijkheden binnen Snapchat. We helpen je graag het maximale daar uit te halen. Daarom krijg je in deze blog dé 7 best practices om je Snapchat advertenties naar het volgende niveau te tillen!
Test wat het beste werkt! Combineer video en afbeeldingen om te kijken waar je doelgroep het beste op reageert. Als je bijvoorbeeld ziet dat jouw doelgroep beter reageert op afbeeldingen, dan kan je daar de focus op leggen.
Je kan je advertentie een extra dimensie geven door geluid toe te voegen. Geluid en vooral geluidseffecten vormen een belangrijk onderdeel van elke goede video en mogen niet ontbreken! Het kan namelijk zorgen voor een verbeterde ervaring voor de gebruiker.
Mensen op Snapchat die stories bekijken van vrienden gaan daar snel doorheen. Zorg ervoor dat je boodschap dan ook duidelijk zichtbaar is in de eerste paar seconden. Omdat gebruikers snel door content heen gaan, is het ook verstandig om content in te zetten van het liefst 10 seconden tot maximaal 15 seconden. Het is daarom op Snapchat Advertising ook alleen mogelijk om video ads in te zetten van max 30 seconden.
Maar liefst 85% van mobiele gebruikers scrollt door social media met het geluid uit. Dus als je met geluid iets uitlegt in je advertenties dan is er grote kans een kans dat een gebruiker het geluid uit heeft staan. Facebook onderzocht al in 2016 dat bij videoadvertenties met ondertiteling de kijktijd met gemiddeld 12% hoger is dan bij video’s zonder ondertiteling!
Als je doelgroep te lang dezelfde advertenties ziet, kan advertentievermoeidheid ontstaan. Vermoeidheid van advertenties is een probleem dat zelfs de meest succesvolle Snapchat campagnes zal beïnvloeden. Dit komt voor wanneer de advertentie frequente te hoog is, waardoor je doelgroep steeds dezelfde advertenties te zien krijgt en daardoor minder snel converteren.
Dit is een tip die toepasbaar is op alle advertentieplatformen: gebruik een heldere call to action. Wat wil je dat je doelgroep gaat doen? Wil je dat ze je product gaan kopen? Wil je dat ze gegevens gaan achterlaten? Zonder heldere call to action gaat je doelgroep gewoon door naar de volgende content.
Als laatste tip: houd het simpel. Zorg ervoor dat je doelgroep al gelijk in de eerste paar seconden doorheeft waar het over gaat!
Ik kan mij voorstellen dat je nu denkt: wat zijn de voordelen van Snapchat Advertising? Daarom hebben wij een overzicht gemaakt met de voordelen om dit te illustreren!
We zien dat Snapchat Advertising extreem lage kosten heeft vergeleken met andere advertising platforms. Dit maakt Snapchat Advertising zeer geschikt voor naamsbekendheid en branding campagnes, maar ook om je doelgroepen te vullen. Vervolgens kun je deze doelgroepen gebruiken om te re-targeten op andere kanalen.
Wil jij ook starten met Snapchat Advertising en heb je hulp nodig? Heb je vragen of zou je eens willen brainstormen? Neem dan contact met team Social Advertising op!
Bianca Bergshoeff
17 mei 2024
08 jan 2024
Lars Maat
02 nov 2023