Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Iedere website heeft een homepagina en deze zal, in veel gevallen, ook door elke bezoeker op je website gezien worden. Deze pagina is dan ook cruciaal om bezoekers te laten converteren, maar hoe doe je dat? In deze blog komen 10 simpele punten langs die jij kan gebruiken om je homepagina optimaal in te stellen.
De vouwlijn? Ik dacht dat ik een blog over conversie aan het lezen was, niet over origami! Binnen online marketing gebruiken we de term ‘vouwlijn’ om aan te geven wat een bezoeker op je website ziet zonder naar beneden te scrollen. Alles wat onder de ‘vouwlijn’ staat is niet zichtbaar, alles daarboven wel. Houd hier dan ook rekening mee en zorg dat je Call-to-Action en waardepropositie (hier komen we zo nog op terug ?) boven de vouwlijn zichtbaar is.
Je homepagina is een middel om bezoekers naar een andere pagina te sturen waar ze converteren. Bij een conversie kan je denken aan een product kopen of contact opnemen. Een call-to-action is in veel gevallen een knop die je bezoeker doorstuurt naar een pagina waar ze converteren. De tip die wij hebben is om op de homepagina een CTA te plaatsen die de bezoeker doorstuurt naar een pagina die uiteindelijk conversie oplevert. Bij voorkeur is deze CTA ook nog eens boven de vouwlijn gepositioneerd.
Misschien ben je een van de weinigen die een monopolie heeft van iets dat iedereen in de wereld wil hebben, maar die kans is zeer klein. Daarom is het belangrijk dat bezoekers op je website direct zien wat jou uniek maakt en waarom bezoekers nou bij jou moeten converteren. Voor het product dat je maakt zijn er altijd concurrenten die ook hun eigen unieke waardepropositie hebben. Om bezoekers te overtuigen laat je dus altijd terugkomen wat jou uniek maakt.
Coolblue gebruikt een banner aan de bovenkant van elke pagina waar in staat dat ze altijd gratis verzendkosten hebben en je gratis je spullen kan ruilen. Zo ziet de bezoeker direct hun unieke waardepropositie.
Bezoekers vinden het belangrijk dat je product of dienst betrouwbaar overkomt. De beste manier om dat vertrouwen te geven is door testimonials of recensies op je website terug te laten komen. Hoe doe je dit?
Zoals we al eerder concluderen is je homepagina een tool om de bezoeker te laten converteren. Alles op de homepagina moet dus voor conversie ingesteld zijn. Zorg er dus voor dat er geen onderdelen zichtbaar zijn die de bezoeker kunnen afleiden.
Veel werkvelden gebruiken jargon die voor de meeste bezoekers niet of nauwelijks te begrijpen is. Om je website voor zoveel mogelijk bezoekers relevant te maken is het belangrijk om woorden te gebruiken die makkelijk te begrijpen zijn. Zit je nou in een hele specifieke markt of kan je niet om jargonwoorden heen? Dan raden we aan om bij de jargonwoorden deze uit te leggen.
Als kind heb je geleerd om van links naar rechts te lezen, als je gaat oversteken kijk je ook eerst links en daarna pas rechts. Het is je hele leven al ingeprent om dingen die links te staan als belangrijk te zien. Zo werkt het ook bij websites. In je menustructuur kan je deze kennis goed toepassen. Hier hebben we de volgende tips voor:
‘Echt Hema’, ‘dat is het lekkere van Albert Heijn’ en het liedje van de Unox worst. We kennen deze oorwurmen allemaal. De reden dat deze zo vaak inonze hersenen blijven zitten heeft met de kracht van herhaling te maken. Als je iets vaker hoort ga je het onthouden en dus ook herinneren.
Op je homepagina kan je op dezelfde manier gebruik maken van deze truc. Door bepaalde belangrijke punten van je product of je propositie te blijven herhalen gaan mensen deze herinneren. Zet bijvoorbeeld ook eens onderaan de belangrijke voordelen van je product neer, of herhaal de knop naar de contactpagina onderaan.
Natuurlijk vinden we het heel belangrijk dat je goed gevonden wordt op zoekmachines. Let er wel hierbij wel op dat je website niet gemaakt wordt voor Google maar voor de bezoekers zelf. Een robot gaat niet je contactformulier invullen, een bezoeker wel. Daarom is het goed om kritisch naar je homepagina te kijken. Zitten er teksten tussen die eigenlijk niks toevoegen voor een bezoeker? Een voorbeeld hiervan zijn hele lange lappen tekst zonder opmaak die onleesbaar zijn. Deze teksten zitten vaak volledig vol met zoekwoorden en teksten die je hoger brengen op Google en Bing.
De tip is dus: Maak zeker gebruik van zoekwoorden in je homepagina, maar verwerk ze op een mooie en voor de bezoeker bruikbare manier.
Al de tips die je hierboven leest kunnen wellicht niet tot een verbetering van de conversie op je website leiden. Om echt te weten of het de conversie verhoogt is het belangrijk om dit altijd te testen. Testen kan je doen door Google Optimize te gebruiken. Liever een plan waarbij je totaal ontzorgd wordt en je conversie gaat stijgen? Stuur onze CRO-specialisten eens een berichtje of laat je contactgegevens achter op onze website!
Thomas van Uunen
23 okt 2023
25 sep 2023
Elysa van der Graaf
26 mei 2021