Adverteren op TikTok: Dit zijn alle voordelen!

Auteur Lars Maat

TikTok is een social media platform dat draait om full screen video’s. Video’s die je krijgt te zien, zijn gebaseerd op je kijkgedrag. Hierdoor kunnen mensen uren blijven scrollen op het platform, wat mogelijkheden biedt voor adverteren. Sinds 2019 hebben bedrijven dan ook de mogelijkheid om TikTok ads in te zetten. Hierbij verschijnt de video van je merk of bedrijf in de “For You Page” van de doelgroep die je hebt bepaald.

Het voordeel van TikTok is dat de gebruikers razendsnel groeien en dat er weinig concurrentie is voor het adverteren. Hierdoor is het een goedkoper platform dan Facebook of Instagram bijvoorbeeld. In deze blog leggen we uit wat de voordelen zijn van het adverteren op TikTok!

Waarom zou je willen adverteren op een Social Media kanaal?

Het grootste verschil tussen traditioneel offline adverteren en online adverteren zijn de inzichten die je kunt verzamelen. Met offline adverteren heb je geen inzicht in hoeveel mensen je reclame daadwerkelijk hebben gezien of gelezen, omdat dit simpelweg niet meetbaar is. Wanneer je op social media kanalen adverteert kan dat wel. Je kunt gemakkelijk in de dashboards van het advertentieplatform zien wat de resultaten zijn.

Met adverteren op Google bereik je mensen met een actieve intentie. Iemand die zoekt naar “fiets kopen” heeft hoogstwaarschijnlijk de intentie om een fiets te kopen. Op Social Media kan je bepaalde behoeftes aanwakkeren, door een oplossing te tonen aan iemand met een probleem. Je kan mensen namelijk bewust maken van het product of de dienst die je aanbiedt.

En de voordelen dan?

Het adverteren op TikTok heeft een aantal voordelen:

  • Als het gaat om het hebben van de hoogste betrokkenheid (likes, comments, shares etc) per video op welk sociaal media platform dan staat TikTok op nummer één. Dit heeft mede te maken met het algoritme dat zo goed werkt om de juiste video’s aan de juiste mensen te laten zien. Dit zie je ook terug in de engagement van advertenties!
  • Na het zien van een advertentie of een productrecensie op TikTok zei 49% van de TikTok gebruikers dat ze in een enquête iets gekocht hebben. Dit heeft ook te maken met het algoritme.
  • TikTok ging een samenwerking aan met Shopify om kopen via het social media platform gemakkelijker te maken. Dit zorgt er ook voor dat je met Shopify ook automatisch de bestellingen uit advertenties kunt meten.
  • Een ander groot voordeel op dit moment zijn de lage advertentiekosten op het platform. Er is weinig concurrentie waardoor het goedkoper is om mensen te bereiken via advertenties. Dit kan er dus voor zorgen dat het adverteren op TikTok voordeliger kan zijn dan bijvoorbeeld het adverteren op Facebook/Instagram, waar er meer concurrentie is.
  • Gebruikers hebben geen account nodig om te beginnen met scrollen waardoor het platform razendsnel aan het groeien is.

Wat zijn de mogelijkheden voor het adverteren op TikTok?

Net als Facebook (tegenwoordig Meta), LinkedIn, Instagram en Snapchat heeft TikTok een eigen Business Manager voor je advertenties. Een Business Manager is de plek waar al je bedrijfsmiddelen (pagina, advertentieaccount, betalingen) zijn. De Business Manager is op dit moment het meest vergelijkbaar met dat van Facebook/Instagram. Echter is er wel een verschil in de mogelijkheden qua advertenties. De advertenties die je kunt inzetten op TikTok zijn:

In-Feed Video
In-Feed Video’s zijn advertenties die voorbij komen op de For You Page. Dit is de meest gebruikte advertentievorm op TikTok en zeer vergelijkbaar met de in-feed advertenties op Facebook/Instagram. De advertenties zijn in hetzelfde formaat als reguliere video’s op TikTok. De toegevoegde waarde is dat je een doorklikbutton naar je website, app of social kanaal kunt toevoegen. Daarnaast is het de goedkoopste manier van adverteren op TikTok vergeleken met de andere mogelijkheden. Dit is ook waar er vaak begonnen mee wordt.

Tile Experiences
Tile Experiences zijn een soort In-Feed Video’s, maar dan speciaal gericht op het uitlichten van meerdere producten of diensten. Er verschijnen onderaan je video extra “slides” waar je producten in kunt plaatsen, die weer doorlinken naar het desbetreffende product. Dit lijkt ook wel op de collection advertenties op Facebook/Instagram.

Brand Takeover
Met een Brand Takeover trek je gelijk de aandacht. Deze komt namelijk als eerste tevoorschijn wanneer iemand de app opent. Dit kan een gifje of een video van 3 à 5 seconden zijn, die door linkt naar je website. Dit is een ad die je niet kunt overslaan. Adverteren met een Brand Takeover is exclusief per categorie (branche). Dit betekent dat maar één merk een bepaalde categorie voor 24 uur kan overnemen. Gedurende die 24 uur heb je dus geen concurrentie. Dit is overigens een vrij dure plaatsing en komt daarom ook niet zo vaak voor.

Topview
Een TopView lijkt op een Brand Takeover. Ook deze verschijnt gelijk als je de app opent en naar de For You Page gaat. Het grote verschil is dat een TopView eruit ziet als een In-Feed Video. Daarnaast kun je langere video’s plaatsen dan wanneer je voor een Brand Takeover kiest. Hierdoor voelt het meer als een echte TikTok dan een advertentie. Dit is daarom ook een goedkopere variant dan een Brand Takeover.

Hulp nodig met adverteren op TikTok?

Wij snappen dat het adverteren op TikTok misschien nog nieuw is en ingewikkeld lijkt, omdat er nog niet zoveel informatie over beschikbaar is. Wil je een keer sparren over opties en of het past bij je bedrijfsdoelstellingen? Wij helpen je graag verder! Samen kijken we hoe we TikTok Advertising kunnen inzetten!

Deel dit artikel
Kopieer naar clipboard
Kopieer deze URL