Technische SEO

Aan de basis van online marketing staat een goede website. We vinden het dan ook belangrijk dat een website meer is dan alleen een visitekaartje. Sterker nog, iedere website moet geld opleveren. Kan dat? Jazeker, maar vanzelfsprekend is het uiteraard niet.

01

Hoe technische SEO werkt

We gaan dus altijd samen met onze klanten te werk om een website van A tot Z goed aan te laten sluiten op de doelgroep. Los daarvan zijn er een aantal belangrijke aspecten die iedere moderne, succesvolle website in meer of minder mate heeft. Hier mag je bij ons altijd op rekenen. We hebben ze kort voor je op een rijtje gezet:

  • Website snelheid

Een website die snel en vloeiend werkt is prettig in het gebruik en daarnaast een belangrijke ranking factor van Google. De zoekmachine zal daarom, wanneer twee pagina’s verder volledig hetzelfde zijn, de voorkeur geven aan de snelste pagina. Heb jij je websitesnelheid al eens getest? Als jouw antwoord hierop “nee” is, dan raden we je aan om een speedtest uit te (laten) voeren. De meeste verbeterpunten die hieruit komen rollen kunnen door de webdeveloper worden opgepakt. Gelukkig kan je zo de kritieke punten oppakken om de site snelheid te verbeteren. Wist je dat de desktopversie en mobiele versie van jouw website een andere snelheid kunnen hebben? Het geduld van mobiele bezoekers ligt een stuk lager dan op de desktop. Daarnaast groeit het aantal mobiele bezoekers in de meeste branches. Reden genoeg om je website snelheid te optimaliseren, toch?

  • Mobiel vriendelijkheid

Ken je het Mobile First Indexing principe? De mobiele site wordt leidend voor Google omdat ze ervoor kiezen om Mobile First Index toe te passen, ofwel: mobiele versie als eerste indexeren. We hebben het net al gehad over de website snelheid en dat dit voor de mobiele versie van je website ook erg belangrijk is. Ook de vriendelijkheid van de mobiele versie is ontzettend belangrijk. Wordt jouw website niet op mobiel ondersteund? Tijd om dit per direct op te pakken! Waarom? De redenen hebben we je gegeven bij website snelheid maar ik ga je er toch nog één geven. Als je ook mobiele bezoekers wilt bereiken dan is een goede mobielvriendelijke website van cruciaal belang. Zo niet, dan loop je gewoon een ongekende omzet mis.

  • Indexeerbaar & Structuur

Wanneer een zoekmachine zoals Google jouw website bekijkt, noemen we dit crawlen. De beoordelingen die daaraan worden gekoppeld vormen de indexatie. Dit gaat gemakkelijker wanneer de website een goede structuur heeft. Het bedenken van de hiërarchie structuur van de website en het uitwerken van een optimale URL-structuur behoort tot de technische kant van SEO. Zo is het niet verstandig om je belangrijke pagina’s achteraan de hiërarchie te plaatsen. Daarnaast is de indexeerbaarheid van je website erg belangrijk voor onder andere zoekmachine optimalisatie. Dankzij de sitemap en robots.txt help je de zoekmachine om jouw website te indexeren. Door middel van handige tools als Screaming Frog en Google Search Console achterhalen we welke pagina’s niet worden getoond in de zoekmachine. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat iemand een no-index tag op een bepaalde pagina heeft geplaatst.

  • Gestructureerde data

Structured data zorgt ervoor dat de zoekmachine de content op jouw website begrijpt door deze content te markeren met een stuk code. Er bestaan veel verschillende soorten Structured data zoals voor: adresgegevens, telefoonnummer, producten, evenementen, recepten en reviews. Hierdoor kunnen de zoekresultaten anders worden weergegeven. Zo worden er rich snippets gecreëerd. Zo kan je bijvoorbeeld in één oogopslag beoordelingen, prijzen en aankomende concerten laten zien. Dankzij Structured data kan jij jouw technische SEO nog verder verrijken.

02

Hoe technische SEO werkt

We gaan dus altijd samen met onze klanten te werk om een website van A tot Z goed aan te laten sluiten op de doelgroep. Los daarvan zijn er een aantal belangrijke aspecten die iedere moderne, succesvolle website in meer of minder mate heeft. Hier mag je bij ons altijd op rekenen. We hebben ze kort voor je op een rijtje gezet:

03

Technische analyse van je website laten maken?

De meeste bedrijven weten niet goed hoe de technische kant van hun website ervoor staat. Dat is niet heel vreemd. Die specifieke kennis is niet altijd in huis of men weet niet waar er naar gekeken moet worden. Vaak denken mensen bij zoekmachine optimalisatie alleen aan het toevoegen van wat zoekwoorden. Maar het is juist de combinatie van de drie SEO pijlers die jouw website helpen ranken. Daarom nemen wij alle belangrijke aspecten mee en slaan we de technische kant zeker niet over. Ben jij nu benieuwd hoe de technische kant van jouw website eruitziet? Laat ons dan een technische SEO analyse uitvoeren. Je bent bij ons ook aan het juiste adres voor een goede online marketing strategie. Dan kan je een afspraak met ons maken voor een inspiratiesessie.