Verhoog je online zichtbaarheid. Met onze expertise in SEO, SEA, social ads, CRO en meer helpen wij je om je doelgroep effectief te bereiken en je merk te versterken.
Ontwikkel en ontwerp met precisie. Van concept tot realisatie, wij leveren maatwerkoplossingen die jouw visie tot leven brengen.
Op 5 februari 2024 zijn we een samenwerking aangegaan met Maatwerk Online om de website van Peterson te optimaliseren. Dit project is gestart nadat we in Augustus 2023 de ‘oude’ global website hebben gemigreerd naar twee nieuwe global websites:
Na de lancering was het belangrijk om ervoor te zorgen dat alle pagina’s beter vindbaar werden en ook de website verder te optimaliseren. Dit is in de tijd dat we een website hebben, nog nooit gedaan. De focus tijdens dit project lag vooral op het verbeteren van de technische SEO waarbij we zijn begonnen met de Peterson website.
Maatwerk Online is een full service online marketing bureau. Zij ontwikkelen WordPress websites en helpen deze websites te converteren doormiddel van organische en betaalde zichtbaarheid. Maatwerk Online bevindt zich samen met onze webdeveloper BitFactory in het Industriegebouw. De kernexpertises van Maatwerk Online zitten hem in: Online strategie, SEO, Online adverteren (SEA / Social), Conversie optimalisatie, Content, Design en Development.
In al die jaren dat de Peterson website actief was, is er nooit gefocust op SEO. Nadat in augustus 2023 de nieuwe global website van Peterson werd gelanceerd, hebben we in januari 2024 na een grondige SEO audit besloten om te starten met SEO. Het bleek dat niet alle pagina’s geïndexeerd werden, de pagina’s niet goed gelinkt werden in de website URL structuur en dat pagina’s daardoor ook niet vindbaar waren in Google.
In februari 2024 zijn we de samenwerking met Maatwerk aangegaan voor een looptijd van 5 maanden. Om een beter beeld te krijgen van het resultaat wat we in de afgelopen maanden hebben bereikt, is hieronder een overzicht te vinden waar we vandaan komen en waar we nu staan:
De gemiddelde positie binnen Google is verbeterd van de gemiddeld 40ste positie tot een piek moment waar de gemiddelde positie van alle keywords binnen de top 10 stond.
40
Gemiddelde positie in Google 3 september ’23
7
+33
Gemiddelde positie in Google 2 juli ’24
De afgelopen maanden hebben we ons vooral gericht op het bereikbaar maken van de belangrijke pagina’s. We hebben ervoor gezorgd dat de pagina’s die we willen indexeren ook daadwekelijk in de index komen en dat de overige pagina’s die niet relevant zijn worden uitgesloten – denk bijvoorbeeld aan locatie voor offices.
Aantal klikken neemt zichtbaar toe zoals je hierboven kan zien.
Helaas kunnen we weekenden niet filteren, maar ook op deze manier zie je een toenemende lijn aan klikken naar de website.
150
Average organic traffic oktober ’23
600
+450
Average organic traffic nu
Ook hier zie je een duidelijke stijgende lijn van het verkeer dat op de Peterson website heeft plaatsgevonden in de periode van juli 2023 – juni 2024. Een stijging van 600 sinds de livegang in het gemiddelde organische verkeer. keywords okt 50 in top 20 naar 100 in top 20.
En ook voor de organische keywords zien we een duidelijke stijgende lijn. Maar liefst een stijgingspercentage van 100%.
50
Organic keywords in top 20 oktober ’23
100
+50
Organic keywords in top 20 nu
Dit hebben we gedaan door de URL-structuur te optimaliseren en de interne links te optimaliseren bijvoorbeeld door een pagina als: https://www.onepeterson.com/service/ toe te voegen die eerst ontbrak.
Door alle service pagina’s toe te voegen op een overzichtspagina kunnen we de linkwaarde vanaf de homepagina goed verdelen. Onderstaande afbeelding toont hoe linkwaarde vanaf de homepagina wordt verdeeld over categorie en subcategorie pagina’s:
Hieronder ziet u een afbeelding van de service overzichtspagina die ervoor heeft gezorgd dat Google de website structuur beter begrijpt.
Daarnaast zien we dat de werkzaamheden die Maatwerk Online heeft uitgevoerd rondom het bereikbaar maken van de pagina’s door middel van intern linken, effect hebben. Het aantal pagina’s in de index is toegenomen van 169 pagina’s (op 30 maart 2024) 3 maanden geleden naar 399 pagina’s nu (12 augustus 2024). Met als resultaat dat er inmiddels meer pagina’s door Google geïndexeerd worden.
169
Geïndexeerd maart ’24
399
+230
Geïndexeerd augustus ’24
Sinds eind februari zien we een daling in de meetbare data in Google Analytics 4 (GA4). Dit komt doordat de Google Consent Mode sindsdien correct staat ingesteld. Er heeft een update plaatsgevonden binnen Google waarbij zij de Google Consent Mode V2 op de markt hebben gebracht rondom cookiebanners en hoe deze in zijn werking gaan. Met de Google Consent Mode V2 wordt bedoeld: iedereen die ‘iets’ met de advertentieproducten van Google doet binnen Europa is verplicht de Google Consent Mode te gebruiken en plaatsen op de website vanaf maart 2024.
‘Consent geven’ staat voor toestemming geven en in onlinemarketingland wordt dat geassocieerd met het accepteren van de cookiebanner op de website die je bezoekt. Dat noemen we het geven van consent. Kortom: iemand komt op de website, krijgt een pop-up te zien van een cookiebanner en zodra de cookies worden geaccepteerd, kunnen wij als marketeers bepaalde tags (codes) afvuren om alles goed door te meten en die mensen online te volgen. Het kan dus ook zo zijn dat mensen de cookies NIET accepteren. Als dat het geval is, mogen wij als marketeers bepaalde tags (codes) niet afvuren. We kunnen de websitebezoeker op dat moment dus niet meer volgen/meten. We missen dan dus data in bijvoorbeeld Google Analytics of Google Ads.
Ondanks dat je we nu aan de regels voldoen, zorgt dit natuurlijk wel voor een vertekend beeld dat je in GA4 een sterk dalende lijn ziet. Echter, blijkt dat er niet echt een daling in verkeer is:
Google Search Console (GSC) is een tool van Google waarmee website-eigenaren, marketeers en SEO-professionals de aanwezigheid van hun site in de zoekresultaten van Google kunnen controleren en onderhouden. Het biedt inzicht in hoe Google jouw site bekijkt, zodat je deze kunt optimaliseren voor een betere zichtbaarheid en betere prestaties in zoekmachines.
De Search Console data spreekt de dalende procentuele cijfers die GA4 rapporteert tegen (zoals hierboven getoond). Wanneer we naar de afgelopen 6 maanden kijken en die vergelijken met het half jaar daarvoor zien we dat de website zich meer dan verdubbelt heeft in organische zichtbaarheid en klikken naar de website. En dit zien we ook bij het aantal klikken.
Kortom, het afgelopen half jaar hebben we veel winst weten te behalen op de organische zichtbaarheid van onepetersom.com. Door optimalisaties op het gebied van URL-structuur en interne linkstructuur begrijpt Google de website inmiddels beter, dit zien we terug in betere keyword rankings en meer organische klikken naar de website. Samen met Maatwerk Online hebben we in kunnen spelen op de veranderingen van het Google Algoritme en de verscherpte regelgeving rondom privacybeleid van het afgelopen half jaar.
Het komende half jaar zullen er duplicaten van de website worden gecreëerd voor de verschillende landen waar Peterson actief is. Maatwerk Online adviseert ons hier in de technische punten waar wij en webdeveloper BitFactory rekening mee kunnen houden. Daarnaast zal er per service een keyword analyse worden gedaan en zal de content op basis van een contentbriefing worden uitgebreid voor betere organische posities.