Pinterest advertising

Voor sommigen onbekend terrein, voor anderen onmisbaar: een groeiende 3,5 miljoen Nederlanders gebruiken Pinterest. Dit betekent dat er interessante advertentiemogelijkheden zijn. Maar, wat is Pinterest nou precies en hoe werkt het adverteren op dit platform? We leggen het je graag uit!

01

Wat is Pinterest?

Pinterest is een social media platform waar het allemaal draait om video’s en voornamelijk afbeeldingen. Je kunt het eigenlijk het beste een visuele zoekmachine noemen. Het platform wordt dan ook veel gebruikt om inspiratie op te doen. Je kunt zelf bijvoorbeeld prikborden maken en hier verschillende afbeeldingen op vastprikken, waardoor je eenvoudig een moodboard in elkaar zet voor een nieuwe badkamer, een kunstproject of tuinplannen.

02

De juiste targetting

Voor het platform is een speciale advertentieomgeving ontwikkeld; de Pinterest Ads Manager. Van hieruit is het mogelijk om voor verschillende doeleinden een campagne in te richting. Hierbij zijn verschillende parameters van toepassing die we ook gewend zijn van andere platformen. Denk bijvoorbeeld aan looptijd, doelgroep en uiteraard budget.

Er zijn meerdere doelstellingen waar Pinterest adverteren geschikt voor kan zijn. Denk bijvoorbeeld aan uitdagingen met betrekking tot:

  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Merkherkenning bevorderen
  • Websiteverkeer
  • Videoviews
  • App-installaties

03

Wat houd Pinterest adverteren precies in?

Afhankelijk van de doelstelling kunnen er verschillende typen advertenties worden ingezet op het platform van Pinterest. Deze lichten we kort voor je toe.

    • Promoted Pins

Met deze standaard pins betaal je voor zichtbaarheid op de tijdlijn, de categoriepagina’s en binnen de zoekresultaten van je doelgroep.

    • Promoted Video Pins

Vergelijkbaar met de promoted pin komt een promoted video pin tevoorschijn bij de door jou ingestelde doelgroep, alleen is het nu een clip die geplaatst wordt als pin.

    • Promoted App Pins

Speciaal voor de promotie van een app kun je met een promoted app pin een doelgroep kennis laten maken met jouw app. Zij kunnen vanaf de pin meteen de app bekijken en downloaden, wat de kans op een conversie uiteraard verhoogt.

    • Promoted Carousels

Bij een promoted carousel staan er meerdere afbeeldingen in dezelfde pin. Deze worden één voor één weergegeven. Zo kun je verschillende details van je product of dienst belichten in dezelfde pin.

04

Hoe wij Pinterest advertising inzetten

De visuele insteek van het Pinterest platform maakt het een uitstekende manier om bepaalde producten te promoten. Denk bijvoorbeeld aan inspiratieproducten en campagnes met betrekking tot trouwen, baby’s of zomervakanties. Daarnaast werkt Pinterest adverteren ook uitstekend voor designproducten en interieurartikelen, van lampen tot meubels en van kleding tot schoenen. In zulke gevallen zullen we dus zeker overwegen om een Pinterest advertising campagne te adviseren.

Wel is het extra belangrijk om mooie, interessante content te maken die opvalt en waarde heeft voor de doelgroep. Juist door het visueel ingestelde karakter van Pinterest zal een promoted pin er gelikt uit moeten zien om mooie resultaten te behalen. Hier kunnen we je uiteraard ook bij van dienst zijn.

05

Pinterest adverteren uitbesteden?

Bij Maatwerk Online zijn we iedere dag bezig met het opbouwen van mooi campagnes om de doelstellingen van onze klanten te behalen. Wil je graag jouw Pinterest advertising uitbesteden, of heb je een vraag over het adverteren op dit platform? Laat dan gerust iets van je horen, want we gaan er graag over in gesprek!