Inbox SmartStorage

Resultaten:

Stijging van 355% in SEO verkeer! 3 keer zoveel leads!

Doel SEO-campagne:

Inbox SmartStorage wil als disruptor in de ‘opslag-branche’ meer verkopen dan opslag: Inbox verkoopt ruimte. Dit wil zeggen dat ze dé partij in de branche willen zijn waar mensen alles kunnen vinden (ook qua content) om ruimte optimaal te gebruiken. Inbox SmartStorage verkoopt een gevoel (een opgeruimd en ruim leven) en gemak, door spullen bij de klant op te halen en te zorgen voor een veilige opslag hiervan. Via de Inbox-app kunnen klanten wanneer ze maar willen (een deel van) hun spullen weer thuis laten bezorgen. Dit is een totaal andere manier van werken dan normaal is in de ‘opslag-branche’: storage, een stoffig en offline product, vertaald naar de convenience driven online maatschappij van nu. Het doel van deze SEO Campagne is voor deze disruptor dan ook tweeledig, puur omdat er nog geen naam en naamsbekendheid is voor het exacte product dat Inbox SmartStorage levert. De SEO-doelen zijn van te voren als volgt opgesteld:

Doel 1: Binnen een jaar op traditionele en ‘standaard’ koopgerichte zoekwoorden de vindbaarheid verdubbelen (omzetgericht), gemeten aan hand van het aantal nieuwe gebruikers van de website;

Doel 2: Naamsbekendheid vergroten door het platform te worden voor het slim gebruiken van je ruimte (gericht op meer unieke bezoekers in zijn totaliteit – long-tail).

Doel & SEO-strategie per doelgroep (inclusief implementatie op de website):

Er is per doel een aparte doelgroep opgesteld:

1. De traditionele gebruiker van opslagruimtes:

Ten eerste is er gekeken naar waar de concurrentie zijn organische websitebezoekers vandaan haalt door analyse tools te gebruiken zoals Ahrefs en Semrush. Hierin kwam naar voren dat er al jaren veel wordt gezocht op de termen ‘opslag’ en ‘opslagruimte’. Daarbij is de doelgroep voornamelijk op zoek naar een lokaal bedrijf en wordt er dus veel gezocht op ‘opslag’ & ‘opslagruimte’ + ‘Plaatsnaam’. Om https://www.inboxstorage.eu/ hierop vindbaar te maken is er een hoofpagina gemaakt voor het hoofdzoekwoord ‘opslagruimte’ op de URL: https://www.inboxstorage.eu/opslagruimte/ waarvandaan weer intern gelinkt wordt naar onderliggende ‘toppagina’s’ (zo noemen wij ze intern) voor de grootste steden in Nederland. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Amsterdam. Uiteraard te vinden op https://www.inboxstorage.eu/opslagruimte/amsterdam/. Vanuit de aangemaakte toppagina’s wordt intern weer gelinkt naar de kleinere steden / plaatsen rondom een grote stad. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Amstelveen, Haarlem en Hoofddorp waarnaar gelinkt wordt vanuit  https://www.inboxstorage.eu/opslagruimte/amsterdam/. Op deze manier hebben we een goede en logische interne linkstructuur opgebouwd met de pagina’s die allen al bestonden. Hierdoor is ervoor gezorgd dat de linkwaarde van de hoofdpagina en toppagina’s ook doorgegeven wordt naar de kleinere pagina’s. Zonder dat we per plaats individueel links hoeven te verzamelen. Dat zijn er nogal veel, iedere plaats die ertoe doet in Nederland heeft namelijk een eigen pagina op de website.

2. Naamsbekendheid vergroten onder de doelgroep, maar nog niet over Inbox als oplossing heeft nagedacht graag effectief met ruimte omgaat:  

De doelgroep bestaat hier uit mensen met een ruimteprobleem, waarvoor de “zolder op afstand” een mogelijk oplossing is. De kans is groot dat deze doelgroep ruimte opoffert aan spullen die ze niet vaak of maar in bepaalde tijden van het jaar (denk aan ski’s, fotoboeken etc.) nodig hebben. Voor deze mensen kan SmartStorage net dat beetje extra leefruimte geven. Een ideale doelgroep dus, maar wel een die vaak nog niet heeft nagedacht over opslag als oplossing. Om onder de aandacht te komen bij deze doelgroep is er gekozen om te gaan bloggen (informatie te delen) omtrent het effectief omgaan met ruimte. Deze doelgroep komt hierdoor in aanmerking met de werkwijze van Inbox SmartStorage en wordt daarnaast uiteraard gevangen in Remarketing doelgroepen van andere online marketingcampagnes als Google Display, RSLA en Facebook. Maar hoe kom je erachter waar men naar zoekt en met welke problemen mensen kampen? We hebben gebruik gemaakt van de volgende technieken om deze informatie te achterhalen:

3. Intern uitdragen dat bloggen een groot onderdeel wordt van de (online) marketing:

Dit lijkt een no-brainer, maar door het doel van bloggen en ‘informatie delen’ uit te leggen is dit echt gaan leven binnen de organisatie. Hierdoor is de creativiteit van alle werknemers binnen Inbox SmartStorage naar buiten gekomen en zijn de problemen die velen thuis hadden vertaald naar herkenbare blogartikelen. Zo heeft een artikel als: https://www.inboxstorage.eu/fiets-aan-de-muur/ meer dan 2.000 bezoekers naar de website getrokken in een periode van 6 maanden (1 maart t/m 31 augustus).

4. Een gedegen onderzoek doen naar de concurrentie in het buitenland:

Doordat er in Nederland nog geen partij is die op deze manier te werk gaat ligt er voor Inbox SmartStorage een grote mogelijkheid om meer websitebezoekers te trekken. In de grote markt van Amerika is er wel een vergelijkbare partij: https://makespace.com/. Door de content op deze website te analyseren hebben we veel goede blogonderwerpen weten te vinden. Content die we zelf nog beter konden maken door de input vanuit Inbox SmartStorage. Hiernaast zijn tools als de Google Keywordplanner en Ubersuggest gebruikt om een ‘ouderwets’ keyword onderzoek uit te voeren om tot nieuwe zoekwoordideeën te komen.

Door al deze ideeën om te zetten naar goede blogartikelen is de website veel eerder in het aankoopproces vindbaar geworden. Daarnaast helpt dit ook de overige online campagnes beter te presteren. Denk aan Remarketing-campagnes in bijvoorbeeld Google en Facebook.

Linkbuilding Strategie: Verhogen online autoriteit (backlinks):

Naast het creëren van goede content voor zowel de zoekwoorden zoals ‘opslagruimte + plaatsnaam’ als voor de long-tail zoektermen was het voor https://www.inboxstorage.eu/ nodig om goede backlinks te verkrijgen. Voornamelijk omdat de zoekresultaten vol stonden met traditionele concurrenten die hun websites hebben ingericht rond de zoekwoorden ‘opslagruimte + plaatsnaam’. De concurrentie heeft daarnaast enkele andere voordelen, zoals jarenlange naamsbekendheid, oude/sterke domeinen en een fysieke locatie. Door de goede interne linkstructuur zoals hierboven reeds beschreven, wordt de waarde van de hoofdpagina en toppagina’s in lagen doorgegeven naar de onderliggende pagina’s (de pagina’s die gericht zijn op de kleinere plaatsen in Nederland). Daardoor hebben we voor onszelf de mogelijkheid gecreëerd om actief links te gaan vergaren naar de homepagina, hoofdpagina en de 6 toppagina’s. Om goede en relevante backlinks te vergaren is er gebruikt gemaakt van meerdere linkbuildingtechnieken:  

Concurrentie-analyse:  

Door de grote concurrenten te analyseren op basis van hun inkomende links zijn er veel linkmogelijkheden verzameld. Per concurrent is uitgedraaid welke backlinks het meest waardevol zijn en welke backlinks momenteel op 404-pagina’s komen. Door de meest waardevolle links uit te draaien konden we direct gericht aan de slag met het verkrijgen van kwalitatief goede links. Deze zijn namelijk benaderd om een backlink op te nemen naar de site van Inbox SmartStorage. Het benaderen van website-eigenaren waar backlinks stonden die naar 404-pagina’s leidden, was een quick-win. Dit omdat niemand op zijn of haar pagina/website een link wil hebben naar een pagina die niet meer bestaat. Deze lijst was bovendien erg groot, waarschijnlijk doordat de websites van de grote concurrenten zijn verouderd in de loop der jaren en er best wat pagina’s zijn verwijderd in het verleden.  

PR inzetten voor ‘gratis’ mogelijkheden:  

Doordat SEO in de opstartperiode direct intern is aangedragen als erg belangrijk voor de toekomst van Inbox SmartStorage is ook het linkbuilding aspect hierin niet vergeten. PR werd bij Inbox SmartStorage altijd al goed gedaan, maar vrijwel nooit stonden in de gepubliceerde artikelen backlinks naar de website. Natuurlijk erg zonde doordat dit vaak websites zijn met een hoge autoriteit. Door deze aanpak zijn er backlinks verkregen van topdomeinnamen, zoals:

  • Hubspot.com
  • Appadvice.com
  • Abnamro.nl
  • Frankwatching.com
  • Dutchcowboys.nl
  • Karwei.nl
  • Huren.nl

Dit heeft gezorgd voor een grote en geleidelijke stijging in het aantal backlinks, wat erg wordt gewaardeerd door de zoekmachines:

Resultaten & Evaluatie

Doel 1: Binnen een jaar op traditionele en ‘standaard’ koopgerichte zoekwoorden de vindbaarheid verdubbelen (omzetgericht), gemeten aan hand van het aantal nieuwe gebruikers van de website;

Dit doel is gesteld doordat de koopgerichte zoekwoorden met zoekvolume voornamelijk zitten in ‘opslag & opslagruimte + plaatsnaam’. Als ik enkel kijk naar de stijging op deze zoekwoorden (dit zijn allen pagina’s met /opslagruimte/ in de URL) dan zien we onderstaande cijfers (1 maart 2018 t/m 31 augustus 2018 vergeleken met dezelfde periode vorig jaar):

Een resultaat dat op zich al erg goed is, maar ook nog eens heeft gezorgd voor 3 keer zoveel aanvragen via de organische resultaten. We kijken hier enkel naar de bestemmingspagina’s die met /opslagruimte/ beginnen in de URL. Met een stijging van 241,11% is dit doel ruimschoots overtroffen!

Doel 2: Naamsbekendheid vergroten door het platform te worden voor het slim gebruiken van je ruimte (gericht op meer unieke bezoekers in zijn totaliteit – long-tail):

Door de goede content op de website en goede backlinks die de website versterken wordt de website ook op langere zoekwoorden inmiddels goed gevonden. De bezoekersaantallen spreken voor zich:

Hierin zien we zelfs nog een stijging in de afgelopen maanden die nogmaals aantonen dat de gekozen strategie een goede is voor Inbox SmartStorage. In totaal hebben we in de periode 1 maart 2018 tot 31 augustus 2018 vergeleken met dezelfde periode een jaar ervoor een stijging van 510,29% in het totale aantal nieuwe gebruikers weten te behalen en in totaal een stijging van 355,22% in het aantal websitebezoekers. Zie:

Een resultaat waar Inbox SmartStorage blij mee is en kan zeggen dat ze inmiddels een bekende naam zijn geworden in de ‘opslag-branche’.

“It is a fact that in the right formation, the lifting power of many wings can achieve twice the distance of any bird flying alone.”

Deze case laat zien dat door als echte partners samen te werken de beste resultaten mogelijk zijn. Door de kennis die intern aanwezig is binnen een bepaalde branche te combineren met een bureau dat veel kennis heeft van zoekmachine optimalisatie kunnen er unieke resultaten behaald worden, zoals: Een traditionele markt opschudden doormiddel van goede SEO!

Opslagruimte huren, maar dan zoals jij het wilt. Inbox Storage haalt je spullen op, jij houdt de controle via de Inbox app. Of laat, waar en wanneer je maar wilt, iets weer terug thuisbezorgen. Veilig, altijd toegang en overzicht. Dát is pas SmartStorage. Zie het als de bekende opslagruimtes, maar dan zonder dat je zelf iets hoeft te doen: Inbox Storage haalt je spullen op, bewaart ze voor je en brengt ze weer terug zodra je ze wilt hebben. De website is www.inboxstorage.eu.

een stijging van 510,29% in het totale aantal nieuwe gebruikers.

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!

Neem contact met ons op