Refectocil

Resultaten:

Een omzet stijging van 486%! Van positie #11 naar #1.

Wat is het doel van de SEO-campagne:

Na de bouw van de webshop in januari 2017 zijn er mondjesmaat bestellingen binnengekomen via de shop. Dit waren voornamelijk klanten die reeds bekend waren met de producten.

 

Het management van Refectocil gaf aan dat door de bestellingen via de webshop en de verkoopcijfers in de retail het vertrouwen in de Nederlandse markt was toegenomen. Een vervolgstap was in hun ogen dan ook om de producten hierom verder aandacht brengen bij de rest van de doelgroep. Een doelgroep die nog niet bekend was met het merk Refectocil.

 

Het doel van deze SEO-campagne in samenwerking met Maatwerk Online, opgesteld in Augustus 2017:

 

Het doel van de SEO-campagne is om de omzet van de webshop te verdubbelen binnen het tijdsbestek van 12 maanden. Puur door een betere online vindbaarheid in de organische zoekresultaten!

Plan aan aanpak – Zoekwoorden:

Door samen met de klant te brainstormen zijn we tot enkele interessante zoektermen gekomen. Deze zoekwoorden zijn hierna opgedeeld in 3 verschillende categorieën:

 

    • Quick wins;

 

    • Zoekwoorden met hoge zoekvolumes (ook om de naamsbekendheid van Refectocil te vergroten);

 

    • Koopgerichte zoekwoorden.

Quick wins:

De website werd nog niet op de 1e pagina gevonden op zoekwoorden als ‘refectocil bestellen’, ‘refectocil wenkbrauwverf’, ‘refectocil wimperverf’ etc. Zoekwoorden waarvan het eigenlijk logisch zou zijn als de website hier wel op getoond zou worden.

 

Echter door het gebrek aan content en website-autoriteit was dit nog niet het geval. Hierover later meer.

Zoekwoorden met hoge zoekvolumes:

Er is ook gekozen om aan de slag te gaan om de vindbaarheid te vergroten op enkele concurrerende zoekwoorden met hoge zoekvolumes. Hieronder enkele voorbeelden:

Koopgerichte zoekwoorden:

Doordat de verwachting was dat we pas na een periode van 9 á 12 maanden op bovenstaande zoekwoorden met hoge zoekvolumes vindbaar zouden zijn. Is er gekozen om deze zoekwoorden te combineren met termen als ‘kopen’ & ‘bestellen’.

 

Dit om ervoor te zorgen dat er sneller resultaat geboekt zou worden en om zo snel mogelijk koopgerichte bezoekers naar de website trekken.

Plan aan aanpak – Werkwijze:

Start SEO-Campagne: 21 Augustus 2017 tot heden

 

Budget: €350,- per maand.

Interne linkstructuur & Website-autoriteit

Wij geloven dat een goede interne linkstructuur ontzettend belangrijk is en ook steeds belangrijker wordt voor een goede SEO-strategie. We zorgen er met onze strategie voor dat we goede inkomende links krijgen naar de homepagina en de hoofdpagina’s die er dan weer voor dienen om de waarde hiervan door te geven aan de onderliggende pagina’s. Voordat we zijn begonnen met het plaatsen van de nieuwe onderliggende plaatsnaam pagina’s hebben we eerst gekeken hoe we de interne linkstructuur moeten opzeggen. We zagen dat de hoofdpagina’s waar we het al eerder over hadden al aanzienlijk aan autoriteit hadden gewonnen in de loop der tijd en hier wilden we dan ook gebruik van maken.
Zie afbeelding hieronder om de autoriteit te zien van de hoofdpagina “Taxi naar Schiphol”.

SEO-Audit:

Bij de start van iedere SEO-Campagne wordt er een SEO-Audit uitgevoerd, zo ook voor Refectocil.nl. Doordat de webshop een maatwerk WordPress webshop is, was er tijdens de bouw van de shop al nagedacht over mobiel-vriendelijkheid, website-snelheid en veiligheid.

 

Naast deze zaken kwamen er toch enkele belangrijke SEO-verbeterpunten uit de Audit waarmee we aan de slag konden. De grootste zaken waren:

 

    • On-page: Content creëren voor interessante zoekwoorden;

 

    • On-page: URL-structuur optimaliseren zodat de linkwaarde goed wordt verdeeld;

 

    • Off-page: Verhogen website-autoriteit over de breedte van de website.

 

Tijdens de SEO-Audit kwamen we erachter dat de site website-technisch prima in orde zat. Er wordt gebruik gemaakt van WordPress met de Woocommerce-module die ons ruimte geeft om teksten, URL’s, en menu-structuur aan te passen. Door de vrijheid die de klant ons hierin heeft gegeven in het proces konden we dit direct na de start zelf optimaliseren. Dit leverde eigenlijk vrijwel direct resultaat op. Hieronder straks uiteraard meer.

Contentplan:

Door de goede concurrentie op de zoekwoorden met hoge zoekvolumes was het noodzakelijk (in onze ogen) om unieke content specifiek voor deze zoekwoorden te schrijven. Op de website was namelijk nog geen informatie beschikbaar omtrent bijvoorbeeld het verven van wenkbrauwen en de verschillende soorten wimperverf / wenkbrauwverf. Deze content hebben onze tekstschrijvers geschreven door zich goed in te lezen in de producten van Refectocil waarna we deze goed konden optimaliseren voor de zoekmachines en publiceren op de website. Uiteraard na goedkeuring van de klant.

Verhogen website-autoriteit:

Bij het opmaken van de SEO Audit kwam direct naar voren dat de website bijna nog geen enkele backlink naar de website had staan. In totaal had de site links van 4 verschillende domeinen, waaronder één van een eigen website (Mikos.nl).

 

Om in deze competitieve markt organische website-bezoekers te krijgen is het noodzakelijk om ook goede links naar de website te krijgen. Door het relatieve lage budget dat er is afgesproken met de klant hebben we hier gebruik gemaakt van de twee onderstaande linkbuilding tactieken:

 

    1. Huidige partners benaderen om links naar de website te plaatsen:

 

Doordat Refectocil een merk is dat in meerdere landen wordt gedistribueerd zijn er in deze landen websites die dezelfde producten verkopen. Door deze te benaderen heeft dit goede kwalitatieve links opgeleverd van Refectocil-partners vanuit de verschillende landen. Zie:

Een erg effectieve manier om goede en relevante backlinks te vergaren. Doordat bovenstaande tactiek voornamelijk heeft gezorgd voor links uit andere landen hebben we onderstaande tactiek gebruikt om goede backlinks te vergaren van relevante .nl-domeinen.

 

    1. De linkprofielen van concurrentie nagaan op basis websites benaderen voor een backlink naar Refectocil.nl:

 

Door deze outreach-campagne op te zetten hebben we bij diverse pagina’s en relevante blogs backlinks naar Refectocil.nl weten te verkrijgen. Daar we werkte met een relatief klein budget was er geen budget om dure backlinks in te kopen en hebben we met deze tactiek goede en relevante backlinks weten te vergaren die de website beter vindbaar hebben gemaakt. Onderstaand is duidelijk te zien hoe de SEO-campagne heeft gezorgd voor meer backlinks naar de website die zorgen voor betere posities in de zoekmachines:

SEO Resultaten

Korte termijn < 3 maanden:

 

Door de on-page SEO-verbeteringen die direct in de maand Augustus (2017) zijn doorgevoerd en het schrijven van nieuwe content konden we ook op de korte termijn enkele resultaten zien. Hieronder enkele positie-wijzigingen op bepaalde zoekwoorden:

 

    • Refectocil bestellen: van positie #11 naar #1;

 

    • Wenkbrauwverf bestellen: van positie #49 naar #8;

 

    • Wimperserum: van positie #66 naar #33;

 

    • Wenkbrauwen verven: van #101+ naar #18.

 

Langere termijn > 6 maanden:

 

SEO is uiteraard iets voor de langere termijn, maar toch moet het mogelijk zijn om binnen 3 maanden de eerste resultaten te laten zien. Na 6 maanden moet dit dan ook wel resulteren in extra website-bezoekers. Dat is in ieder geval ons doel. Dit valt in dit geval tevens goed bij het doel van de klant om binnen 12 maanden minimaal te verdubbelen in de omzet met de webshop. Hieronder de huidige posities in Google t.o.v. vorig jaar:

Onderstaand het aantal organische website-bezoekers van 1 februari 2018 tot 1 september 2018 en deze vergeleken met dezelfde periode in 2017:

Deze groei van de organische bezoekers heeft daarnaast ook geresulteerd in een grote stijging in de omzet van de webshop. Dit kunnen we herleiden aan het feit dat er in deze periode niet geïnvesteerd is in andere kanalen zoals Google Ads en Social Media. Onderstaand zijn het aantal bestellingen van de shop van 1 augustus 2017 tot 31 augustus 2018:

In omzetcijfers (we mogen alleen de percentages delen) is er in Augustus 2018 vergeleken met Augustus 2017 een stijging te zien van maar liefst 486%! 

 

Een stijging waarmee we het doel van de klant ruim hebben overtroffen!

Refectocil is één van de meest bekende merken als het gaat om wimper- en wenkbrauwverf. Refectocil.nl is de website van de Nederlandse importeur van deze producten. Voorheen werden de producten enkel verkocht via retailkanalen zoals schoonheidsspecialisten en kapperszaken.

 

Doordat de Refectocil-producten in de loop van de tijd steeds meer online werden verkocht heeft de importeur zelf ook een webshop laten bouwen. Dit zodat de eindgebruiker zijn aankoop ook direct bij de importeur kan doen. Dit uiteraard wel tegen dezelfde prijs als in de winkel. Sinds januari 2017 bestaat de huidige shop die te vinden is via Refectocil.nl.

Een stijging van 590% in het aantal bestellingen een jaar later!