Monsieur Saucisson

In 6 maanden

300% meer conversie! 3x meer sales! 5.72% conversie

Genoeg verbeterpunten

Met een succesvolle SEO, SEA en Social Advertising campagne die we voor Monsieur Saucisson draaien, zijn ze iedere maand verzekerd van een groot aantal websitebezoekers. We zagen dat de toeristen, festival- en evenementenbezoekers terugkomen op de website, maar dat het conversiepercentage bleef steken op 2%. Kortom: wij zagen genoeg verbeterpunten voor een hogere conversie in de webshop.

Tijdens de bouw van de website lag in de briefing vast dat de webshop onderdeel was van de website, maar niet de boventoon hoefde te voeren. Naar verloop van tijd merkten we dat het aantal bezoekers uitstekend was, maar het aantal aankopen via de webshop tegenviel. Aan ons de taak om dit aan te passen zodat het conversiepercentage toe zou nemen.

In een brainstorm met Bart en Remco van Monsieur Saucisson zijn alle elementen opnieuw tegen het licht gehouden. Wat zijn de elementen die volgens de basiseisen voor conversie optimalisatie aangepast zouden moeten worden om het conversiepercentage te verhogen? Dankzij het vertrouwen van Bart en Remco kregen we al snel cart blanche. Daarom zijn we nog geen dag later begonnen met het aanpassen van verschillende aspecten op de website die ervoor zorgen dat websitebezoekers sneller tot aankoop overgaan.

Welke aanpassingen zijn er gedaan?​

De menu-indeling is het eerste wat is aangepast. Variant A bevat product specifieke categorieën die het de websitebezoeker gemakkelijk maken om specifiek op een product te zoeken. In het origineel kan je zien dat hier vooral verwezen werd naar informatieve pagina’s in plaats van naar de webshop, de plek waar de herhaalaankopen plaatsvinden.

Monsieur Saucisson is dé specialist op het gebied van Franse Droge Worsten. Dit oer-Rotterdams bedrijf, gerund door Bart Gijsberts en Remco van Hintum, zit met een supermooie winkel gevestigd in de Markthal en toert daarbij met een foodtruck langs de grootste festivals en events. Dit betekent: veel eendagsvliegen.  In de Markthal komen veel toeristen en op festivals en events zijn het de bezoekers die een snack kopen. Hoe kunnen we ervoor zorgen dat deze eendagsvliegen wat langer blijven leven en herhaalaankopen doen op de website? De oplossing wat ons betreft: de website aanpassen zodat de webshop een prominentere rol krijgt.

Na de wijzigingen ligt het conversiepercentage op bijna 6%

▼ Beweeg je muis over het oude menu om het nieuwe menu met alle wijzigingen te bekijken.

Vervolgens is de header onder de loep genomen. Minimale aanpassingen zijn dat de zoekfunctie en het groene tekstblok met de tekst ‘ik ben twee maanden goed’ zijn omgewisseld. We zijn in het westen gewend om van links naar rechts te lezen, hier is ons brein gewend aan geraakt. Om deze reden is gekozen om de belangrijke boodschap omtrent de houdbaarheid naar links te verplaatsen en de zoekfunctie naar rechts; met als resultaat dat deze boodschap beter opvalt.

▼ Beweeg je muis over de oude header om de nieuwe header met alle wijzigingen te bekijken.

Ook de banner aan de bovenkant van de website heeft aandacht gekregen. Deze is vervangen voor twee grote buttons. Natuurlijk is een grote banner of een slider heel mooi, maar voor de conversie is het een slechte zet. Deze banner is daarom vervangen voor twee grote buttons waarmee bezoekers direct een eenvoudige keuze kunnen maken zonder te veel afleiding. Dankzij deze buttons komen ze direct uit op productpagina’s waar ze een bestelling kunnen plaatsen.

▼ Beweeg je muis over de oude banner om de nieuwe banners met alle wijzigingen te bekijken.

Het resultaat?​

Een stijging van bijna 300% in het conversiepercentage! Voorheen lag het conversiepercentage rond 2%. Momenteel ligt dit percentage op bijna 6%. Dit betekent dat met hetzelfde aantal bezoekers 3x meer sales wordt gegenereerd! De toeristen, festival- en evenementenbezoekers rekenen in de nieuwe situatie 3x vaker een product af via de webshop. Plan geslaagd zou je zeggen? Zeker! Maar we blijven verbeteren. Inmiddels draaien we A/B testen om de website tot in de punten te optimaliseren; op deze manier blijft de website zich continu verbeteren.

Een stijging van bijna 300% in het conversiepercentage

▼ Beweeg je muis over de grafiek om het exacte conversiepercentage per maand te bekijken.

Vervolg test

Een andere mooie test die wij hebben uitgevoerd is een aanpassing in de product weergave op de homepagina. In de oude situatie werden er 3 sale producten weergeven op de homepagina.De sale labels werden gekenmerkt door een  groen gekleurd bolletje met de witte tekst ‘sale’. Wij vonden dit niet opvallen omdat veel elementen op de website al groen waren. De productprijzen waren alleen zichtbaar als je er met de muis overheen ging. Hierdoor kon je beterzien dat het in de aanbieding was. Ook bij de normale producten kon je de prijs alleen zien als je er met je muis overheen ging.

Omdat het 2 aanpassingen waren binnen hetzelfde onderdeel hebben besloten om deze 2 aanpassingen gezamenlijk te testen, doormiddel van een A/B test. We hebben 50% van de bezoekers naar de originele variant gestuurd met de groene sale labels en de slecht zichtbare prijzen. De andere 50% van de bezoekers hebben we naar de aangepaste variant gestuurd. Deze bezoekers kregen rode, vierkante sale labels te zien en met een duidelijke ‘pricing’.

▼ Beweeg je muis over de oude variant om de nieuwe variant met alle wijzigingen te bekijken.

We hebben met het aanpassen van de sale labels en het duidelijker maken van de pricing een omzetgroei van 180% overdeze pagina gegenereerd. Met de aanpassing van de menubalk en header meegerekend hebben we het conversie percentage al meer dan 500% laten groeien!

Een totale stijging van bijna 500% in het conversiepercentage