Kettner Makelaardij

Even voorstellen, Kettner Makelaardij

Kettner Makelaardij is een échte Rotterdamse Makelaar met een kantoor gelegen aan de Kralingse Plas. Met ruim 40 jaar ervaring als registermakelaar in de regio van Rotterdam is Kettner Makelaardij uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende woningmakelaars in de lokale woningmarkt. De dienstverlening van Kettner Makelaardij richt zich op de verkoop- of aankoop van woningen, maar ook op de taxatie hiervan.

Het doel

De wens van Kettner was duidelijk. Voor hun gevoel waren ze een van de grootste makelaars binnen Rotterdam, maar online was dit nog niet terug te zien. Op belangrijke, relevante zoekwoorden zoals makelaar Rotterdam, verkoopmakelaar Rotterdam en aankoopmakelaar Rotterdam werd de website van Kettner nog niet vertoond in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines. Niet in de organische resultaten en niet in de advertenties.

Er werd wel wat aan marketing gedaan, maar dit beperkte zich tot offline kanalen als reclame in de bioscoop en reclameborden langs de weg.

Hier moest verandering in komen. Het doel van Kettner is om tot de grootste makelaars van de regio te blijven behoren en wist dat hiervoor online de winst behaald moest worden.

Exacte cijfers werden van tevoren niet afgesproken, maar wel sprak Kettner de nadrukkelijke wens uit om vooral op de termen waar makelaar i.c.m. Rotterdam in terug kwam, een beter vertoningsaandeel te krijgen.

Vooranalyse

Kettner had geen oneindig budget en dus moest er kritisch gekeken worden naar welke kanalen we wilden inzetten om de doelgroep te bereiken. Uit diepgaande gesprekken en een uitgebreide analyse bleek dat de doelgroep minder actief was op de Social- platformen en deze beter te bereiken was via de Search-kanalen. Dit met in het achterhoofd dat Kettner nadrukkelijk de wens had om op bepaalde zoektermen beter vertoond te worden, is er gekozen om te starten met zowel SEA als SEO.

Deze case is gericht op de (lokale) SEO resultaten en dus zullen vanaf hier verder enkel SEO-gerelateerde zaken besproken worden.

Zoekwoordenonderzoek

Het traject startte met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Kettner had de nadrukkelijke wens om op de genoemde zoektermen beter vindbaar te zijn, maar wij wilden eerst duidelijk onderzoeken of dit wel de meest interessante zoektermen waren wat betreft zoekvolume, relevantie en potentie. Daarnaast wilden we kijken of er nog andere zoekwoorden en/of synoniemen waren die interessant zijn voor Kettner om op gevonden te worden.

Dit onderzoek resulteerde in een hele lijst met zoektermen die interessant waren om ons op te richten. Deze lijst is samen met Kettner uitgebreid doorgenomen. Termen die voor Kettner niet relevant waren, zijn eruit gefilterd. De uiteindelijke lijst bevatte o.a. de zoektermen makelaar Rotterdam, verkoopmakelaar Rotterdam en aankoopmakelaar Rotterdam als speerpunten voor de eerste maanden. Zoals we wisten waren deze termen voor Kettner het meest interessant, maar ook de zoekvolumes op deze termen lagen hoger dan op de andere termen die in de lijst stonden. Al met al was de beslissing om hierop te gaan focussen in de eerste maanden snel gemaakt.

Google mijn Bedrijf

Voor we aan de slag gingen analyseerde we eerst de zoekresultaten. Hieruit concludeerden we dat, wanneer je zoekt op een van de drie termen, je na de advertenties eerst het Google Local Pack te zien krijgt. Nog voordat je de eerste reguliere organische resultaten tegenkomt. Het was dus belangrijk om in dit gedeelte zichtbaar te zijn.

Wat is het Google Local Pack?

Het Local Pack is een gedeelte van de zoekresultaten van Google waarin een (lokaal) bedrijf met betrekking tot een zoekopdracht wordt weergegeven. Wanneer een zoekopdracht een lokale bedoeling heeft, toont Google drie lokale bedrijven die relevant zijn aan de zoekopdracht. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dit er dan uit ziet in de praktijk.

Er was al een Google mijn Bedrijf (GMB) account, echter was deze nog niet geoptimaliseerd en dus werd deze ook nog niet vermeld in de Local Pack of in de hogere resultaten binnen Google Maps. De optimalisatie van het GMB-account was voor ons hierdoor de eerste prioriteit. De volgende optimalisaties hebben we doorgevoerd:

  • Test gedraaid met het vermelden van ‘Makelaar Rotterdam’ in de bedrijfsnaam (we wisten niet zeker of dit goed zou werken of juist een averechtse impact zou hebben):

  • Onderzoek gedaan naar de gekozen categorieën van concurrenten die wel goed scoorden op de zoektermen waar Kettner ook op gevonden wilden worden. Met de extensie GMB spy konden we alle gekozen categorieën zien van de best presterende concurrenten. Op basis hiervan zijn we tot de volgende volgorde van categorieën gekomen:

  • Beschrijving binnen het account toegevoegd. Ook hier komen de belangrijke zoektermen weer in terug, puur om de relevantie van het account te verhogen.
  • Er is vanuit Maatwerk Online de nadrukkelijke wens neergelegd bij Kettner om actief te vragen om het achterlaten van reviews binnen Google. Dit omdat reviews een zeer belangrijke ranking factor zijn voor lokale zoekresultaten. Nadat Kettner een verkoop en/of aankoop succesvol had afgerond, werd er automatisch een mail naar de klant gestuurd met daarin een link naar het reviewformulier. Zo zijn in een jaar tijd meer dan 25 reviews verzameld met een gemiddelde score van 4,2 uit 5. Dit zijn er niet gigantisch veel, maar t.o.v. de concurrentie maakt dit zeker het verschil.
  • De content op de website is gelokaliseerd om de relevantie van de website en de koppeling met het GMB account te verhogen. Hier later in de case meer over.

Local Business structured data toevoegen

Structured data is code die zoekmachines helpt bij het begrijpen van content op een webpagina. Door specifieke data (content) te structureren (markeren), kunnen zoekmachines sneller en makkelijker bepalen waar de pagina’s op jouw website over gaan.
Zo is er ook een specifiek stuk script speciaal voor bedrijven met een fysieke locatie. Dit wordt ook wel ‘local business structured data’ genoemd of ‘local business schema mark-up’. Dit script is samengesteld en toegevoegd aan de website, waardoor we de signalen aan zoekmachines versterken over de specifieke locatie en het werkgebied waarin Kettner actief is. In dit script staan o.a. hun adres, openingstijden, mailadres en telefoonnummer.
Omdat zoekmachines op deze manier makkelijker en beter kunnen begrijpen waar Kettner is gevestigd en in welke regio Kettner actief is, kun je de prestaties in de lokale zoekresultaten verbeteren.

Content lokaliseren/on-page optimalisatie

Ook op het gebied van content op de website moesten we relevant zijn wanneer er werd gezocht op de zoektermen waarop we gevonden wilden worden. Het hebben van een geoptimaliseerd GMB-account en een stuk script zijn hiervoor niet voldoende. Zoekmachines scannen/crawlen de website om te zien of een website relevant is om te tonen op een bepaalde zoekterm en dat was op het moment dat we begonnen nog niet optimaal.

Wat is er gedaan?

  • Er zijn dienstenpagina’s aangemaakt, speciaal voor de verkoop- en aankoopdienst. De verkooppagina is geoptimaliseerd voor de zoekterm verkoopmakelaar Rotterdam en de aankooppagina is geoptimaliseerd voor de zoekterm aankoopmakelaar Rotterdam.

    https://kettner.nl/diensten/verkoop/
    https://kettner.nl/diensten/aankoop/

     

  • Er is voor gekozen om de homepagina te optimaliseren voor de zoekterm makelaar Rotterdam. Deze pagina leende zich uitstekend voor de zoekterm, omdat bezoekers die hierop zoeken nog niet specifiek op zoek zijn naar een bepaalde dienst. Vanaf de homepagina kunnen ze makkelijk navigeren naar hetgeen waar ze op zoek zijn. Daarnaast zagen we dat concurrenten die goed vertoond werden op deze zoekterm, dat ook grotendeels deden met hun homepagina. Zo zijn o.a. de meta-teksten aangepast, is er een stuk content geschreven en zijn de headers geoptimaliseerd.

  • Google Maps kaart, met het exacte adres van Kettner, toegevoegd aan de footer van de website. Op deze manier kunnen bezoekers snel en gemakkelijk een routebeschrijving opvragen, wat uiteraard een toegevoegde waarde is voor deze bezoekers. Hier geven zoekmachines dan weer voorkeur aan.

Citation linkbuilding

Voor de lokale vindbaarheid zijn citaten van groot belang. Dit zijn plaatsen waar de NAP-gegevens (naam, adres, telefoonnummer, website-URL) van jouw bedrijf samen online verschijnen, meestal in een online directory of op een bedrijfsvermeldingenwebsite. Niet alleen help je klanten hiermee om jouw bedrijf te vinden, ook zoekmachines pakken dit op.

Er is een lijst samengesteld van tien online bedrijvengidsen. Deze lijst bestond uit een aantal algemene gidsen zoals de www.telefoongids.nl en uit een aantal lokale gidsen zoals www.allebedrijveninrotterdam.nl. Deze gidsen hebben we vervolgens benaderd met de vraag of wij de NAP-gegevens van Kettner mochten plaatsen. Zo zijn er in een korte tijd tien relevante citaten gegenereerd.

Ter aanvulling: er zijn ook enkele gastblogs geplaatst op relevante nieuwswebsites binnen de regio, om zo onze lokale autoriteit online kenbaar te maken. Een voorbeeld van zo’n gastblog is hier te vinden: https://www.woneninrotterdam.nl/portret/onen-in-west-prachtige-panden-en-bijzonder-betaalbaar/.

Intern linken

Met intern linken help je zoekmachines om bepaalde pagina’s binnen de website makkelijker te vinden. Het kan ook helpen om zoekmachines beter te laten begrijpen waar de pagina waar je naar toe linkt over gaat. Er werd binnen de website al vrij vaak in de content gelinkt naar de homepagina, wat prima is, maar nog wel met de ankertekst ‘Kettner’ of ‘Kettner Makelaardij’. Ook dit is prima, maar omdat we graag met de homepagina vertoond wilden worden op makelaar Rotterdam, zijn er een x aantal interne links naar de homepagina aangepast. In plaats van de bedrijfsnaam is hier gekozen voor de zoekterm waarop we gevonden wilden worden. Zo gaven we zoekmachines net wat meer informatie over de homepagina, met als doel hiermee de positie op de zoekterm te verbeteren.

Ook is de tekst binnen de breadcrumb aangepast en hebben we de titel van de homepagina aangepast van ‘home’ naar ‘Makelaar Rotterdam’, waardoor er dus binnen de breadcrumb vanaf iedere pagina naar de homepagina wordt gelinkt met deze belangrijke zoekterm.

Resultaten

Bovenstaande aanpassingen hebben ervoor gezorgd dat Kettner in iets meer dan 3 jaar tijd een van de koplopers is geworden op de voor hen belangrijkste lokale zoektermen. Uiteraard is de website-breed beter vindbaar geworden en niet alleen op de benoemde zoektermen, maar we kijken in deze case specifiek naar de drie belangrijkste zoektermen. Dit, omdat dit de nadrukkelijke doelstelling was voordat we aan het traject begonnen.

Hieronder is een samenvatting te vinden van wat bovenstaande aanpassingen hebben gedaan met de rankings, bezoekersaantallen (organisch) en contactaanvragen (organisch).

Rankings

Makelaar Rotterdam:

Maand

Gem. positie

Aantal klikken p/maand

Juni 2018

25

2

Juni 2021

1,3

124

Aankoopmakelaar Rotterdam:

Maand

Gem. positie

Aantal klikken p/maand

Juni 2018

21

0

Juni 2021

1,2

41

Verkoopmakelaar Rotterdam:

Maand

Gem. positie

Aantal klikken p/maand

Juni 2018

35

0

Juni 2021

2,8

19

Organische bezoekersaantallen

Maand

Organische bezoekers

Juni 2018

826

Juni 2021

2947

Organische contactaanvragen

Maand

Contactaanvragen

Juni 2018

58

Juni 2021

101

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!

Neem contact met ons op