Kettner Makelaardij
Kettner Makelaardij is een échte Rotterdamse Makelaar met een kantoor gelegen aan de Kralingse Plas. Met ruim 40 jaar ervaring als registermakelaar in de regio van Rotterdam is Kettner Makelaardij uitgegroeid tot een van de meest toonaangevende woningmakelaars in de lokale woningmarkt. De dienstverlening van Kettner Makelaardij richt zich op de verkoop- of aankoop van woningen, maar ook op de taxatie hiervan.
De wens van Kettner was duidelijk. Voor hun gevoel waren ze een van de grootste makelaars binnen Rotterdam, maar online was dit nog niet terug te zien. Op belangrijke, relevante zoekwoorden zoals makelaar Rotterdam, verkoopmakelaar Rotterdam en aankoopmakelaar Rotterdam werd de website van Kettner nog niet vertoond in de zoekresultaten van de verschillende zoekmachines. Niet in de organische resultaten en niet in de advertenties.
Er werd wel wat aan marketing gedaan, maar dit beperkte zich tot offline kanalen als reclame in de bioscoop en reclameborden langs de weg.
Hier moest verandering in komen. Het doel van Kettner is om tot de grootste makelaars van de regio te blijven behoren en wist dat hiervoor online de winst behaald moest worden.
Exacte cijfers werden van tevoren niet afgesproken, maar wel sprak Kettner de nadrukkelijke wens uit om vooral op de termen waar makelaar i.c.m. Rotterdam in terug kwam, een beter vertoningsaandeel te krijgen.
Kettner had geen oneindig budget en dus moest er kritisch gekeken worden naar welke kanalen we wilden inzetten om de doelgroep te bereiken. Uit diepgaande gesprekken en een uitgebreide analyse bleek dat de doelgroep minder actief was op de Social- platformen en deze beter te bereiken was via de Search-kanalen. Dit met in het achterhoofd dat Kettner nadrukkelijk de wens had om op bepaalde zoektermen beter vertoond te worden, is er gekozen om te starten met zowel SEA als SEO.
Deze case is gericht op de (lokale) SEO resultaten en dus zullen vanaf hier verder enkel SEO-gerelateerde zaken besproken worden.
Het traject startte met een uitgebreid zoekwoordenonderzoek. Kettner had de nadrukkelijke wens om op de genoemde zoektermen beter vindbaar te zijn, maar wij wilden eerst duidelijk onderzoeken of dit wel de meest interessante zoektermen waren wat betreft zoekvolume, relevantie en potentie. Daarnaast wilden we kijken of er nog andere zoekwoorden en/of synoniemen waren die interessant zijn voor Kettner om op gevonden te worden.
Dit onderzoek resulteerde in een hele lijst met zoektermen die interessant waren om ons op te richten. Deze lijst is samen met Kettner uitgebreid doorgenomen. Termen die voor Kettner niet relevant waren, zijn eruit gefilterd. De uiteindelijke lijst bevatte o.a. de zoektermen makelaar Rotterdam, verkoopmakelaar Rotterdam en aankoopmakelaar Rotterdam als speerpunten voor de eerste maanden. Zoals we wisten waren deze termen voor Kettner het meest interessant, maar ook de zoekvolumes op deze termen lagen hoger dan op de andere termen die in de lijst stonden. Al met al was de beslissing om hierop te gaan focussen in de eerste maanden snel gemaakt.
Voor we aan de slag gingen analyseerde we eerst de zoekresultaten. Hieruit concludeerden we dat, wanneer je zoekt op een van de drie termen, je na de advertenties eerst het Google Local Pack te zien krijgt. Nog voordat je de eerste reguliere organische resultaten tegenkomt. Het was dus belangrijk om in dit gedeelte zichtbaar te zijn.
Het Local Pack is een gedeelte van de zoekresultaten van Google waarin een (lokaal) bedrijf met betrekking tot een zoekopdracht wordt weergegeven. Wanneer een zoekopdracht een lokale bedoeling heeft, toont Google drie lokale bedrijven die relevant zijn aan de zoekopdracht. Hieronder zie je een voorbeeld van hoe dit er dan uit ziet in de praktijk.
Er was al een Google mijn Bedrijf (GMB) account, echter was deze nog niet geoptimaliseerd en dus werd deze ook nog niet vermeld in de Local Pack of in de hogere resultaten binnen Google Maps. De optimalisatie van het GMB-account was voor ons hierdoor de eerste prioriteit. De volgende optimalisaties hebben we doorgevoerd:
Structured data is code die zoekmachines helpt bij het begrijpen van content op een webpagina. Door specifieke data (content) te structureren (markeren), kunnen zoekmachines sneller en makkelijker bepalen waar de pagina’s op jouw website over gaan.
Zo is er ook een specifiek stuk script speciaal voor bedrijven met een fysieke locatie. Dit wordt ook wel ‘local business structured data’ genoemd of ‘local business schema mark-up’. Dit script is samengesteld en toegevoegd aan de website, waardoor we de signalen aan zoekmachines versterken over de specifieke locatie en het werkgebied waarin Kettner actief is. In dit script staan o.a. hun adres, openingstijden, mailadres en telefoonnummer.
Omdat zoekmachines op deze manier makkelijker en beter kunnen begrijpen waar Kettner is gevestigd en in welke regio Kettner actief is, kun je de prestaties in de lokale zoekresultaten verbeteren.
Ook op het gebied van content op de website moesten we relevant zijn wanneer er werd gezocht op de zoektermen waarop we gevonden wilden worden. Het hebben van een geoptimaliseerd GMB-account en een stuk script zijn hiervoor niet voldoende. Zoekmachines scannen/crawlen de website om te zien of een website relevant is om te tonen op een bepaalde zoekterm en dat was op het moment dat we begonnen nog niet optimaal.
https://kettner.nl/diensten/verkoop/
https://kettner.nl/diensten/aankoop/
Voor de lokale vindbaarheid zijn citaten van groot belang. Dit zijn plaatsen waar de NAP-gegevens (naam, adres, telefoonnummer, website-URL) van jouw bedrijf samen online verschijnen, meestal in een online directory of op een bedrijfsvermeldingenwebsite. Niet alleen help je klanten hiermee om jouw bedrijf te vinden, ook zoekmachines pakken dit op.
Er is een lijst samengesteld van tien online bedrijvengidsen. Deze lijst bestond uit een aantal algemene gidsen zoals de www.telefoongids.nl en uit een aantal lokale gidsen zoals www.allebedrijveninrotterdam.nl. Deze gidsen hebben we vervolgens benaderd met de vraag of wij de NAP-gegevens van Kettner mochten plaatsen. Zo zijn er in een korte tijd tien relevante citaten gegenereerd.
Ter aanvulling: er zijn ook enkele gastblogs geplaatst op relevante nieuwswebsites binnen de regio, om zo onze lokale autoriteit online kenbaar te maken. Een voorbeeld van zo’n gastblog is hier te vinden: https://www.woneninrotterdam.nl/portret/onen-in-west-prachtige-panden-en-bijzonder-betaalbaar/.
Met intern linken help je zoekmachines om bepaalde pagina’s binnen de website makkelijker te vinden. Het kan ook helpen om zoekmachines beter te laten begrijpen waar de pagina waar je naar toe linkt over gaat. Er werd binnen de website al vrij vaak in de content gelinkt naar de homepagina, wat prima is, maar nog wel met de ankertekst ‘Kettner’ of ‘Kettner Makelaardij’. Ook dit is prima, maar omdat we graag met de homepagina vertoond wilden worden op makelaar Rotterdam, zijn er een x aantal interne links naar de homepagina aangepast. In plaats van de bedrijfsnaam is hier gekozen voor de zoekterm waarop we gevonden wilden worden. Zo gaven we zoekmachines net wat meer informatie over de homepagina, met als doel hiermee de positie op de zoekterm te verbeteren.
Ook is de tekst binnen de breadcrumb aangepast en hebben we de titel van de homepagina aangepast van ‘home’ naar ‘Makelaar Rotterdam’, waardoor er dus binnen de breadcrumb vanaf iedere pagina naar de homepagina wordt gelinkt met deze belangrijke zoekterm.
Bovenstaande aanpassingen hebben ervoor gezorgd dat Kettner in iets meer dan 3 jaar tijd een van de koplopers is geworden op de voor hen belangrijkste lokale zoektermen. Uiteraard is de website-breed beter vindbaar geworden en niet alleen op de benoemde zoektermen, maar we kijken in deze case specifiek naar de drie belangrijkste zoektermen. Dit, omdat dit de nadrukkelijke doelstelling was voordat we aan het traject begonnen.
Hieronder is een samenvatting te vinden van wat bovenstaande aanpassingen hebben gedaan met de rankings, bezoekersaantallen (organisch) en contactaanvragen (organisch).
Makelaar Rotterdam:
Maand |
Gem. positie |
Aantal klikken p/maand |
Juni 2018 |
25 |
2 |
Juni 2021 |
1,3 |
124 |
Aankoopmakelaar Rotterdam:
Maand |
Gem. positie |
Aantal klikken p/maand |
Juni 2018 |
21 |
0 |
Juni 2021 |
1,2 |
41 |
Verkoopmakelaar Rotterdam:
Maand |
Gem. positie |
Aantal klikken p/maand |
Juni 2018 |
35 |
0 |
Juni 2021 |
2,8 |
19 |
Maand |
Organische bezoekers |
Juni 2018 |
826 |
Juni 2021 |
2947 |
Maand |
Contactaanvragen |
Juni 2018 |
58 |
Juni 2021 |
101 |
Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!
Neem contact met ons op