Vacances Provence

Even voorstellen, Vacances Provence

TIM’s Dierenspeciaalzaak (TIM’s) is zoals de naam al aangeeft dé specialist in benodigdheden voor huisdieren. Samen met de dierenliefhebbers van de klantenservice zorgt Wouter niet alleen dagelijks voor blije en gezonde huisdieren, maar ook voor gelukkige baasjes! Het specialistische assortiment onder de noemer “TIM’s keuze” maakt dat je bij TIM’s niet de meest bekende merken vindt. Het draait namelijk om de huisdieren en wat voor hen het allerbeste is, met dat in het achterhoofd worden de producten in het assortiment zorgvuldig uitgekozen! Maar soms worden baasjes afgeleid wanneer zij online aan het winkelen zijn, hierdoor blijven er winkelwagentjes vol leuke speeltjes en lekkere snacks achter. Zonde! Om alsnog voor blije huisdieren te zorgen, zochten we een manier om deze afgeleide baasjes opnieuw te activeren!

De uitdaging

Vacances Provence begrijpt dat SEO een spel van lange adem is. Juist daarom hebben Vacances Provence en Maatwerk Online afgesproken om het najaar van 2020 te gebruiken om de website te optimaliseren. Naast technische verbeterpunten en het verhogen van website autoriteit was dit ook de periode om de huidige content te optimaliseren.

Samen met Vacances Provence hebben wij de zoekwoorden overlegd. Hierbij gaf Vacances Provence aan graag hoog te scoren met de zoekwoorden:

  • Vakantiehuis Zuid Frankrijk
  • Vakantiehuizen Zuid Frankrijk

De website bleek met meerdere pagina’s te ranken op deze zoektermen, een duidelijk geval van zoekwoord kannibalisatie.

De website scoorde een 3de organische positie met de geselecteerde zoektermen met de homepagina. Uit de zoekwoorden monitor tool bleek dat Google vaak een andere minder goed scorende pagina uitkoos als beste resultaat voor de geselecteerde zoektermen. Met deze minder goed scorende pagina zakte de positie naar onder de 15de positie.

Onderstaande afbeelding laat het probleem duidelijk zien:

Het was de uitdaging om Google te helpen bij het tonen van de homepagina als beste resultaat voor de geselecteerde zoektermen.

Wat is zoekwoord kannibalisatie?

Zoekwoord kannibalisatie, wat is dat eigenlijk? Bij zoekwoord kannibalisatie ranken meerdere pagina’s van een website op hetzelfde zoekwoord. De pagina’s concurreren intern met elkaar en Google heeft moeite om de juiste pagina te tonen. Zoekwoord kannibalisatie is een bekende SEO uitdaging omdat websites hierdoor minder hoog ranken binnen de zoekmachine.

Hoe vindt je zoekwoord kannibalisatie?

Wanneer zoekwoorden flink schommelen in de ranking kan dit duiden op zoekwoord kannibalisatie. Maar hoe weet je dit nu zeker? Je kunt Google Search Console gebruiken om te zien of er meerdere pagina’s vertoond worden bij het zoekwoord. Een andere manier is om op site: [domein] “zoekwoord” te zoeken binnen Google. Google toont dan als resultaat de pagina’s die op het zoekwoord vertoond worden binnen je website. Binnen Maatwerk Online maken wij veel gebruik van de zoekwoorden monitor tools SEO Profiler en Ahrefs. Deze tools geven precies aan welke pagina Google als beste resultaat koppelt aan een zoekterm.

Hoe los je zoekwoord kannibalisatie op?

We weten nu wat zoekwoord kannibalisatie is en hoe je het kunt vinden, maar hoe los je het op? Zoals eerder vermeld is Google bij zoekwoord kannibalisatie een beetje in de war. Wij gaan de zoekmachine daarom helpen door aan te geven op welke pagina wij gevonden willen worden. Bij het oplossen van zoekwoord kannibalisatie werken wij onderstaand stappenplan af:

  1. 301-Redirect

    Stel een redirect in vanaf de pagina’s waarop je niet wilt ranken naar de pagina waarop je gevonden wilt worden.

    Let op! Doe dit alleen wanneer de pagina die je gaat redirecten geen functie heeft binnen je website. De pagina waarvan je redirect is namelijk niet meer bereikbaar.

     

  2. Canonical Tag

    De pagina waarop je niet wilt ranken moet bereikbaar blijven. Je kunt dan overwegen een canonical tag in te stellen op de pagina waarop je niet wilt ranken. Geef hierbij aan op welke pagina je gevonden wilt worden. Door een canonical tag vertel je de zoekmachine, dit zijn twee dezelfde pagina’s maar wij willen dat je deze pagina toont.

    Let op! Wanneer de pagina waarop je een canonical tag hebt ingesteld goed scoort op andere zoektermen waar je geen andere pagina voor hebt is dit niet de juiste oplossing.

     

  3. Intern linken

    Stel interne links in naar de pagina waarop je gevonden wilt worden, het liefst met de zoektermen als anchor. Hiermee geef je bij Google aan dat de pagina waar je naar toe linkt de pagina is waarop je wilt worden gevonden. Let op! Dit heeft niet altijd direct effect.

  4. Opnieuw optimaliseren van meerdere pagina’s

    Wanneer bovenstaande oplossingen het probleem nog niet hebben opgelost is het zaak het verschil tussen de pagina’s duidelijker te maken. Optimaliseer de pagina’s dan op elk hun eigen zoekterm(en). Uiteraard kun je er op elk moment in het stappenplan voor kiezen pagina’s te optimaliseren. Eenmaal aangekomen bij stap 4 is dit de enige overgebleven optie.

Belangrijk om hierbij te onthouden is dat elk geval van zoekwoord kannibalisatie een op zichzelf staand probleem is. Los zoekwoord kannibalisatie daarom per zoekwoord op en doorloop hierbij steeds het stappenplan.

Hoe zag dit er in de praktijk uit voor Vancances Provence?

Vacances Provence heeft in Nederland vanaf december 2019 tot en met begin juni 2020 altijd top 5 posities behaald met de zoektermen ´vakantiehuis zuid frankrijk´ en ´vakantiehuizen zuid frankrijk´. De homepagina werd in deze periode als meest relevante pagina gevonden door Google. Op 21 juni 2020, midden in een belangrijke periode voor de klant, toonde Google een andere pagina in de SERP’s, namelijk:

Kon er een 301 redirect worden ingesteld? Nee de pagina had een belangrijke functie binnen de website. De pagina /vakantiehuis-zuid-frankrijk-luxe-vakantiehuizen-zuid-frankrijk is een overzicht pagina van alle vakantiehuizen die Vacances Provence aanbiedt. Vanaf deze pagina kan de bezoeker eenvoudig filteren op de eigenschappen waaraan het vakantiehuis moet voldoen en een vakantiehuis aanklikken.

Was een canonical tag dan misschien een oplossing? Uit de data vanuit Google Search Console bleek dat de pagina /vakantiehuis-zuid-frankrijk-luxe-vakantiehuizen-zuid-frankrijk ook op andere termen goed scoorde.

We besloten de interne links eens kritisch te bekijken. Er werd vanaf de homepagina meerdere keren naar de overzichtspagina gelinkt. Samen met de websitebouwer hebben we het aantal interne linkjes vanaf de homepagina naar de overzichtspagina teruggebracht naar 1. Vanaf de overzichtspagina werd er geen enkele keer gelinkt naar de homepagina. We hebben ook een linkje vanaf de overzichtspagina naar de homepagina toegevoegd. Op 8 september zagen wij het gewenste resultaat:

Helaas bleken deze aanpassingen maar voor een korte periode te werken. Een week later werd de website via de focus zoekwoorden opeens gevonden op https://www.vacancesprovence.nl/vakantiehuizen-zuid-frankrijk:

De landingspagina /vakantiehuizen-zuid-frankrijk is een geoptimaliseerde pagina voor de zoektermen ‘vakantiehuis zuid frankrijk’ en ‘vakantiehuizen zuid frankrijk’. Toch rankt de pagina een stuk lager dan dat de homepagina rankt. Uiteraard had het daarom onze voorkeur om te ranken op de homepagina. Aangezien de landingspagina verder geen functie had binnen de website hebben we er voor gekozen een 301-redirect in te stellen vanaf /vakantiehuizen-zuid-frankrijk naar de homepagina.

Had dit het gewenste resultaat? Nee, een week later bereikte wij aan dieptepunt in het optimaliseren voor de belangrijke zoekwoorden. De overzichtspagina werd opnieuw als beste optie vertoond:

Omdat we voor de overzichtspagina de 1ste drie stappen als hadden doorlopen zat er niks anders op dan het optimaliseren van beide pagina’s. Dit hadden we eerder gedaan, maar nu hebben we echt alle mogelijkheden die we zagen geoptimaliseerd. De overzichtspagina werd geoptimaliseerd op:

  • Villa Zuid Frankrijk
  • Luxe villa Zuid Frankrijk

Zo werd de URL aangepast naar /luxe-villa-zuid-frankrijk. Op de overzichtspagina werd de zoekterm ‘vakantiehuis zuid frankrijk’ nog maar één keer benoemd, enkel om te linken naar de homepagina. Vanaf de overzicht pagina werd ook gelinkt naar andere belangrijke landingspagina’s en de content werd geoptimaliseerd op luxe villa zuid frankrijk:

Tegelijkertijd werd de homepagina juist extra geoptimaliseerd op de termen:

  • Vakantiehuis Zuid Frankrijk
  • Vakantiehuizen Zuid Frankrijk

Na het doorlopen van stap 4 uit het stappenplan, het optimaliseren van beide pagina’s is het beoogde resultaat behaald. De website scoort sinds half januari een 1ste positie met de homepagina:

Dit heeft een positief effect gehad op het gemiddelde CTR. De Click Trough Rate op de belangrijke zoekterm ‘vakantiehuis Zuid Frankrijk’ is namelijk gestegen van 3.5% naar bijna 10%! Het aantal vertoningen is gestegen van 568 naar 1444, dat is een stijging van 150%.

Belangrijke leerpunten

Al met al heeft het een half jaar geduurd voordat de website met het juiste resultaat werd gevonden door Google. Zoals vaak met SEO is het dus zaak om geduld te hebben en niet op te geven.

Bij zoekwoord kannibalisatie is het belangrijk de 4 stappen uit het stappenplan in de juiste volgorde te doorlopen. Wanneer de doorgevoerde veranderingen niet het gewenste effect hebben kun je altijd terugvallen op het stappenplan. Verlies bij het optimaliseren op belangrijke zoektermen niet de andere zoektermen uit het oog. In deze case hadden de zoektermen rondom luxe vakantievilla namelijk verdwenen als er bijvoorbeeld was gekozen voor een canonical tag:

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!

Neem contact met ons op