SWIPEGUIDE

636% stijging in gratis/organisch verkeer!

SwipeGuide is a SaaS instruction platform, cloud-based and mobile first. The company wants to make it as easy as possible for companies to create and publish beautiful and visual step-by-step manuals. Also naturally as easy as possible for the end user to perform a new task and use the product. Instructions made in the SwipeGuide Editor CMS fit on any mobile device and can be shared via QR codes (for example on the product itself), embed on a website / app or with a direct URL link. Of course you can also track the use of the instructions in the SwipeGuide Analytics Dashboard. Our target group is large multinationals that need work instructions and SOPs for production or their service.

Wat is het doel van de SEO-campagne?

De startup maakte voor de samenwerking al gebruik van advertentiecampagnes via Google om zichtbaar te zijn bij de doelgroep. Echter bleef de organische vindbaarheid van de site achter. Het doel van de SEO-campagne is dan ook om de naamsbekendheid in voornamelijk de Engelstalige markt (de US) te vergroten. Meer bezoekers tegen lagere kosten omdat de kosten via de advertentiekanalen opliepen.

Annika Björkholm, Marketing Manager van SwipeGuide:
‘Door Ruben van Maatwerk Online is de organic traffic naar onze website binnen een paar maanden extreem hard gegroeid.’

Het plan:

Doordat de concurrentie heel erg gericht is / was op koopgerichte zoektermen zagen we mogelijkheden om de ‘zoeker’ goede informatie voor te schotelen. Het plan was dan ook om op informatieve zoektermen veel bezoekers naar de site te trekken voor meer naamsbekendheid. We richtten ons in eerste instantie dus echt op de doelgroep in het begin van de customer journey (meer hierover vind je in de uitleg over het ‘see-, think-, do-, care-model).

 

De website-bezoekers kunnen later door middel van Remarketing in bijvoorbeeld Google & Facebook door andere online marketing campagnes worden omgezet tot lead en eventueel klant.

We zijn aan de slag gegaan met een maandbudget van €500,- per maand waarbij Maatwerk Online de volgende SEO-zaken heeft opgepakt:

  • Technische analyse: Wordt de website goed geïndexeerd door Google? Zo niet, hoe zorgen we ervoor dat dit wel gaat gebeuren. Is de website mobielvriendelijk en zijn alle pagina’s toegankelijk?
  • Contentplan schrijven: Welke en wat voor zoekwoorden zijn interessant (ofwel: waar liggen de kansen)? En hoe kan dit vervolgens in de website vorm krijgen.
  • Website autoriteit verbeteren: Bij een nieuwe domeinnaam is er geen online autoriteit opgebouwd. Hierdoor sta je als bedrijf eigenlijk al met 1-0 achter. Dit onderdeel had een flinke prioriteit.

Door middel van het contentplan is de klant zelf aan de slag gegaan met het schrijven van content. Met resultaat!

New target groups by visitors looking for information about user manuals!

Voortgang van de afgelopen 16 maanden:

In bovenstaande afbeelding zie je duidelijk dat er in April 2018 nog weinig vertoningen waren (rond de 500 vertoningen per dag) en er ook maar enkele tientallen mensen doorklikte naar de site. In April 2019 was dit helemaal anders. Denk aan cijfers als rond de 4000 tot soms wel boven de 5000 vertoningen per dag in de zoekresultaten. En soms wel 400 klikken per dag.

 

Als we kijken naar Google Analytics en de cijfers van april 2019 vergeleken met die van april 2018 zien we het volgende:

Resultaat van de SEO campagne na 12 maanden:

Na de start van de SEO-campagne halverwege maart 2018 hebben we bovenstaande resultaten binnen een jaar weten te behalen. Een stijging van 635,5% in het aantal sessies en een stijging van 707,9% in het aantal nieuwe gebruikers die de website weten te vinden via de gratis resultaten van Google. Hierdoor is SwipeGuide een prominente speler geworden in de markt waar ze meer dan 16 maanden geleden mee zijn gestart.  

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!

Neem contact met ons op
dotCOMM awards

Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source.

Show award