Amsterdam Nightlife Ticket

CTR van 2.2% naar 2.9%

Amsterdam Nightlife Ticket is een organisatie die goedkoop tickets aanbiedt aan toeristen waarmee je toegang krijgt tot meer dan 30 nachtclubs in Amsterdam. Met een ticket krijg je, gedurende de periode van de ticket, onbeperkt toegang tot al deze aangesloten nachtclubs. Extra’s zoals bijvoorbeeld een gratis drankje bij binnenkomst, verschilt per club.

Het doel

De wens van Amsterdam Nightlife Ticket was duidelijk: het aantal organische bezoekers op de website doen laten stijgen om hierdoor te kunnen profiteren van de verkoop van meer tickets via verschillende kanalen. Deze organische bezoekers kunnen namelijk met behulp van re-marketing opnieuw benaderd worden met gerichte beeld- en/of tekstadvertenties.

Exacte cijfers werden er van tevoren overigens niet afgesproken.

Vooranalyse

We begonnen met het maken van een vooranalyse en keken hierbij naar de volgende punten:

  • Wat wordt er nu actief aan SEO gedaan en wat levert dit op?
  • Wat is de gewenste doelgroep en hoe kunnen we die bereiken?
  • Waar valt de grootste winst te behalen?

Kijkend naar deze vragen kwamen we eigenlijk al heel snel met alle antwoorden.

  • Er werd behalve het technisch monitoren van de website en af en toe content plaatsen nauwelijks actiefs iets aan SEO gedaan. Er werd geen tijd gestoken in het verbeteren van de online autoriteit. En als er nieuwe content geschreven werd, was dit niet gebaseerd op data. Er was dan ook geen contentplan waarmee ingespeeld wordt op de diverse kansen.
  • De doelgroep voor Amsterdam Nightlife Ticket was bekend, maar er werd nauwelijks iets met deze informatie gedaan. Toeristen die naar Amsterdam komen van zowel binnen- als buitenland vallen onder de doelgroep, iets waar je met SEO mooi op kunt inspelen.
  • Terwijl we met vraag 1 & 2 bezig waren werd al vrij snel duidelijk dat de grootste winst viel te behalen in het aanmaken van content voor de gekozen doelgroep. Doordat content op de website nog schaars was zagen we hier grote kansen. Wij geloofde erin dat er juist veel vraag is van toeristen naar activiteiten, hotspots en overige tips om te doen in de stad van bestemming.

Om dit te bewijzen en vorm te geven zijn we gestart met het maken van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.

Zoekwoorden -onderzoek

Amsterdam Nightlife Ticket heeft 6 verschillende websites, geschikt voor bezoekers uit meerdere landen:

  • ’.com
  • ’.nl
  • ’.es
  • ’.fr
  • ’.it
  • ’.de

En dus was het voor ons zaak om voor de verschillende talen op zoek te gaan naar de intenties/behoeften van de bezoekers met betrekking tot hun trip naar Amsterdam. Enkele vragen die we stelden waren:

  • Is de doelgroep op zoek naar specifieke nachtclubs? Zo ja, welke dan precies?
  • Welke termen worden gebruikt om op zoek te gaan naar tips om uit te gaan?
  • Worden feestdagen gecombineerd met een trip naar Amsterdam?
  • Zoeken ze in het buitenland op Nederlandse feestdagen in combinatie met Amsterdam? Bijvoorbeeld: ‘Kingsday in Amsterdam’ of ‘Silvester in Amsterdam’.
  • Wordt er gezocht op bepaalde thema’s/muziekgenres? Zo ja, gelden er nog grote verschillen per land?

Voor ieder land hebben we een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en hebben we onszelf bovenstaande vragen gesteld. Het blijkt dat Duitsers bijvoorbeeld meer op zoek zijn naar techno, terwijl Fransen en Spanjaarden hier juist helemaal niet naar op zoek zijn en juist meer zoeken op clubs die hip-hop muziek draaien. Zo zijn er nog meer interessante verschillen waarmee we rekening hebben gehouden in het contentplan.

Contentplan maken

Met deze input zijn we van start gegaan met het maken van een contentplan. Het maken van dit contentplan hebben we heel simpel ingedeeld:

  • Stap 1: Allereerst hebben we alle termen waarvan wij dachten dat deze interessant konden zijn, doorgestuurd naar Amsterdam Nightlife Ticket. De klant kan op deze manier zelf bepalen, met alle aanwezige branchekennis, of deze termen interessant zijn.
  • Stap 2: Per zoekwoord zijn we gaan kijken of er al een geschikte pagina voor op de website te vinden was (hier gebruikte we o.a. Google Search Console voor) en of we bepaalde zoekwoorden konden bundelen in één pagina. Dit deden we zodat we niet meerdere pagina’s met identieke (of haast identieke) op de website hadden staan. Is dit namelijk wel het geval kun je in de problemen komen met duplicate content. Zo hadden we op een geven moment een duidelijke structuur van welke pagina we gingen gebruiken voor welk(e) zoekwoord(en) en konden we de structuur die we op de website wilde gebruiken meteen naar wens uittekenen.
  • Stap 3: Nadat we de structuur hebben vastgesteld is er per zoekwoord een plan van aanpak gemaakt. Hierbij keken we naar 3 zaken:
  • 1. CTR (doorklikratio) verhogen

Sommige zoekwoorden stonden al op een toppositie, het ging in dit geval vaak om zoekwoorden met de combinatie ‘Nachtclub X + Amsterdam’. Waar we ons met deze pagina’s op focussen is het verhogen van het CTR door de meta-teksten aan te passen. Indien we deze aantrekkelijker maken en beter laten opvallen, verhogen we de kans op een klik. Een voorbeeld van hoe we dit opgepakt hebben:

Kijkend naar onderstaande vergelijking met een concurrent zien we dat bovenstaand resultaat veel meer uitnodigt om door te klikken:

Naast dat we groene vinkjes toegepast hebben om het resultaat meer op te laten vallen, hebben we ook een aantrekkelijke tekst gebruikt door ‘free entrance’ erin terug te laten komen. Een USP die Amsterdam Nightlife ook nog kan waarmaken, want met een ticket van Amsterdam Nightlife Ticket heb je gratis toegang tot alle aangesloten nachtclubs.

  • 2. On-page aanpassingen

Uiteraard stond de website niet op iedere term op de 1e positie. Voor zoektermen waar wél al geschikte content, maar nog geen toppositie aanwezig was, hebben we gekeken naar wat er geoptimaliseerd kon worden. Voorbeelden van on-page aanpassingen zijn:

  • Zoekwoord in de meta-teksten laten terug komen
  • Pagina titels (H1, H2 & H3) aanpassen
  • Content uitbreiden & verbeteren
  • URL-optimalisatie
  • 3. Schrijven van nieuwe content

Tijdens het vooronderzoek zijn we erachter gekomen dat er nog veel content miste. Door de content-gap analyse wisten we precies wat er nodig was qua content. Op basis van die analyse is er een contentplan geschreven. Voor ieder zoekwoord hebben we een aparte tekst geschreven en een nieuwe pagina aangemaakt. In iedere tekst is er ook gekeken naar bepaalde synoniemen, om zo ook ‘quick-wins’ mee te nemen. Synoniemen zijn woorden waar minder vaak op gezocht wordt dan het focus-zoekwoord, maar waar dus ook minder concurrentie op zit en je dus sneller op zal ranken.

 

Uiteindelijk is met het schrijven van nieuwe content de meeste winst behaald. Door een goede analyse te doen van wat er voorheen gedaan werd en wat de doelgroep is, kwamen we erachter dat er nog heel veel mogelijkheden in het uitbreiden van de content lag. De nieuwe pagina’s die we hebben aangemaakt zijn dan ook grotendeels verantwoordelijk voor de groei in websitebezoekers.

Resultaten

Samenvatting:

Doordat we de meta-teksten hebben geoptimaliseerd en aantrekkelijker hebben gemaakt om door te klikken is het CTR gestegen van 2.2% naar 2.9%.

Van de 13 meest populaire organische landingspagina’s in genoemde periode zijn er 5 pagina’s afkomstig uit het opgestelde contentplan. Te weten:

  • Best hip hop clubs in Amsterdam (EN)
  • Besten techno clubs in Amsterdam (DE)
  • Best techno clubs in Amsterdam (EN)
  • Birthday in Amsterdam (EN)
  • Amsterdam Nouvel An (FR)

Alles bij elkaar heeft dit geleidt tot een toename van 4.900 organische websitebezoekers naar 17.300 per maand in de periode van Januari 2019 t/m November 2019, waardoor deze groei in minder dan 12 maanden tijd gerealiseerd is.

Ook aan de slag met succesvolle online campagnes?

Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!

Neem contact met ons op