Amsterdam Nightlife Ticket
Amsterdam Nightlife Ticket is een organisatie die goedkoop tickets aanbiedt aan toeristen waarmee je toegang krijgt tot meer dan 30 nachtclubs in Amsterdam. Met een ticket krijg je, gedurende de periode van de ticket, onbeperkt toegang tot al deze aangesloten nachtclubs. Extra’s zoals bijvoorbeeld een gratis drankje bij binnenkomst, verschilt per club.
De wens van Amsterdam Nightlife Ticket was duidelijk: het aantal organische bezoekers op de website doen laten stijgen om hierdoor te kunnen profiteren van de verkoop van meer tickets via verschillende kanalen. Deze organische bezoekers kunnen namelijk met behulp van re-marketing opnieuw benaderd worden met gerichte beeld- en/of tekstadvertenties.
Exacte cijfers werden er van tevoren overigens niet afgesproken.
We begonnen met het maken van een vooranalyse en keken hierbij naar de volgende punten:
Kijkend naar deze vragen kwamen we eigenlijk al heel snel met alle antwoorden.
Om dit te bewijzen en vorm te geven zijn we gestart met het maken van een uitgebreid zoekwoordenonderzoek.
Amsterdam Nightlife Ticket heeft 6 verschillende websites, geschikt voor bezoekers uit meerdere landen:
En dus was het voor ons zaak om voor de verschillende talen op zoek te gaan naar de intenties/behoeften van de bezoekers met betrekking tot hun trip naar Amsterdam. Enkele vragen die we stelden waren:
Voor ieder land hebben we een zoekwoordenonderzoek uitgevoerd en hebben we onszelf bovenstaande vragen gesteld. Het blijkt dat Duitsers bijvoorbeeld meer op zoek zijn naar techno, terwijl Fransen en Spanjaarden hier juist helemaal niet naar op zoek zijn en juist meer zoeken op clubs die hip-hop muziek draaien. Zo zijn er nog meer interessante verschillen waarmee we rekening hebben gehouden in het contentplan.
Met deze input zijn we van start gegaan met het maken van een contentplan. Het maken van dit contentplan hebben we heel simpel ingedeeld:
Sommige zoekwoorden stonden al op een toppositie, het ging in dit geval vaak om zoekwoorden met de combinatie ‘Nachtclub X + Amsterdam’. Waar we ons met deze pagina’s op focussen is het verhogen van het CTR door de meta-teksten aan te passen. Indien we deze aantrekkelijker maken en beter laten opvallen, verhogen we de kans op een klik. Een voorbeeld van hoe we dit opgepakt hebben:
Kijkend naar onderstaande vergelijking met een concurrent zien we dat bovenstaand resultaat veel meer uitnodigt om door te klikken:
Naast dat we groene vinkjes toegepast hebben om het resultaat meer op te laten vallen, hebben we ook een aantrekkelijke tekst gebruikt door ‘free entrance’ erin terug te laten komen. Een USP die Amsterdam Nightlife ook nog kan waarmaken, want met een ticket van Amsterdam Nightlife Ticket heb je gratis toegang tot alle aangesloten nachtclubs.
Uiteraard stond de website niet op iedere term op de 1e positie. Voor zoektermen waar wél al geschikte content, maar nog geen toppositie aanwezig was, hebben we gekeken naar wat er geoptimaliseerd kon worden. Voorbeelden van on-page aanpassingen zijn:
Tijdens het vooronderzoek zijn we erachter gekomen dat er nog veel content miste. Door de content-gap analyse wisten we precies wat er nodig was qua content. Op basis van die analyse is er een contentplan geschreven. Voor ieder zoekwoord hebben we een aparte tekst geschreven en een nieuwe pagina aangemaakt. In iedere tekst is er ook gekeken naar bepaalde synoniemen, om zo ook ‘quick-wins’ mee te nemen. Synoniemen zijn woorden waar minder vaak op gezocht wordt dan het focus-zoekwoord, maar waar dus ook minder concurrentie op zit en je dus sneller op zal ranken.
Uiteindelijk is met het schrijven van nieuwe content de meeste winst behaald. Door een goede analyse te doen van wat er voorheen gedaan werd en wat de doelgroep is, kwamen we erachter dat er nog heel veel mogelijkheden in het uitbreiden van de content lag. De nieuwe pagina’s die we hebben aangemaakt zijn dan ook grotendeels verantwoordelijk voor de groei in websitebezoekers.
Samenvatting:
Doordat we de meta-teksten hebben geoptimaliseerd en aantrekkelijker hebben gemaakt om door te klikken is het CTR gestegen van 2.2% naar 2.9%.
Van de 13 meest populaire organische landingspagina’s in genoemde periode zijn er 5 pagina’s afkomstig uit het opgestelde contentplan. Te weten:
Alles bij elkaar heeft dit geleidt tot een toename van 4.900 organische websitebezoekers naar 17.300 per maand in de periode van Januari 2019 t/m November 2019, waardoor deze groei in minder dan 12 maanden tijd gerealiseerd is.
Ben jij benieuwd wat wij voor jouw online marketing kunnen betekenen? Neem dan gewoon eens contact met ons op en we sparren samen over mogelijkheden!
Neem contact met ons op