YouTube introduceert AI-upsampling en nieuwe tools om tv-content te verbeteren

YouTube verbetert de Connected TV (CTV)-ervaring met vijf nieuwe functies die gericht zijn op het verbeteren van de contentkwaliteit, ontdekbaarheid en winkelgemak op tv-schermen. Deze update komt als reactie op een 45% toename in YouTube-kanalen die zes cijfers of meer verdienen uit tv-scherminkomsten het afgelopen jaar, wat aangeeft dat de woonkamer een groeiend prime time-publiek is voor creators.

Indrukwekkende eerste indrukken

YouTube verhoogt de maximale bestandsgrootte voor thumbnails van 2MB naar 50MB, waardoor creators verbluffende 4K-thumbnails kunnen gebruiken. Er worden grotere video-uploads getest om hogere kwaliteit van de originele content te ondersteunen. Een AI-gestuurde upscaling-functie verbetert automatisch video’s die lager dan 1080p zijn geรผpload, waarbij SD-videoโ€™s worden omgezet naar HD, met plannen om dit tot 4K te ondersteunen. Creators behouden volledige controle over hun content, met opties om originele bestanden te behouden en aanpassingen uit te schakelen. Kijkers kunnen nog steeds video’s in de oorspronkelijke resolutie bekijken, waarbij superresolutie duidelijk in de instellingen wordt weergegeven.

De tv-ervaring verbeteren

De update verbetert de algehele kanaalervaring door kijkers in staat te stellen favoriete YouTube-kanalen te ontdekken met immersieve previews op de homepage, wat de contentontdekking en betrokkenheid vergroot. Een nieuw Shows-ontwerp helpt creators om video’s te organiseren in binge-waardige collecties die zijn afgestemd op tv-weergave. Daarnaast prioriteert de contextuele zoekfunctie op tv nu video’s van het kanaal van de creator wanneer er vanuit dat kanaal wordt gezocht, zodat relevante content niet verloren gaat tussen bredere YouTube-resultaten.

Van bank naar winkel

Winkelgerelateerde content op YouTube is het afgelopen jaar 35 miljard uur bekeken, met toenemende kijkcijfers op tv-schermen. Om hierop in te spelen, zullen getagde shopping-videoโ€™s binnenkort QR-codes bevatten die kijkers kunnen scannen om direct productpaginaโ€™s op hun telefoon te openen. YouTube test ook de mogelijkheid om producten op specifieke, getimede momenten in videoโ€™s te benadrukken, waardoor het voor kijkers gemakkelijker wordt om in te spelen op hun koopinspiratie en creators helpen conversies te stimuleren en hun merken te laten groeien vanaf het tv-scherm.

YouTube benadrukt dat het tv-scherm het snelstgroeiende platform is en blijft zich inzetten om functies te leveren die de content van creators op alle apparaten laten schitteren, zodat content er geweldig uitziet, ongeacht waar deze wordt bekeken.