Meta vernieuwt productcatalogus met toewijzing op campagneniveau

Meta werkt de manier bij waarop productcatalogi worden ingesteld in verkoopcampagnes. In รฉรฉn EC-account zijn al veranderingen gezien die mogelijk binnenkort breder worden uitgerold. Voortaan moet de productcatalogus รฉรฉn keer op campagneniveau worden toegewezen, waarna elke advertentie binnen die campagne bepaalt hoe de catalogus wordt gebruikt.

Belangrijkste punten:

  • Productadvertenties vereisen dat de catalogus op campagneniveau wordt ingesteld.
  • Binnen รฉรฉn campagne kunnen niet meerdere catalogi worden gebruikt.
  • Na publicatie kan de gekozen catalogus niet meer worden gewijzigd.

Voorheen waren er twee opties:

  • Geen catalogus op campagneniveau: Volledige flexibiliteit om catalogi per advertentie te definiรซren en meerdere catalogi in รฉรฉn campagne te gebruiken.
  • Catalogus op campagneniveau (Advantage+ Catalog Ads): De campagne werd beperkt tot alleen catalogusgebaseerde advertenties.

Het is nog onduidelijk of dit slechts een wijziging in de interface is, of dat er ook diepere functionele of algoritmische aanpassingen zijn. De update lijkt de optie voor โ€œalleen-cataloguscampagnesโ€ te verwijderen, al is in Metaโ€™s documentatie niet duidelijk of deze ooit echt verschilden van advertentieniveau-catalogusinstellingen. Mogelijk zijn beide methodes in de loop der tijd samengevoegd en gebruiken ze nu hetzelfde achterliggende systeem en algoritmes.

Een klein voordeel is dat het instellen van de catalogus op campagneniveau vanaf het begin het risico verkleint dat advertenties met de verkeerde catalogus worden uitgevoerd, bijvoorbeeld door automatische selectie in Advantage+ creatieve instellingen.

Daarnaast lijkt Meta afstand te nemen van de term โ€œAdvantage+ catalog adsโ€, en gebruikt het in de nieuwe interface simpelweg โ€œCatalogโ€ of โ€œProducts from your catalogโ€.