Google introduceert automatische weergave van marketing E-mailinhoud in zoekresultaten

Google heeft aangekondigd dat het vanaf 3 april 2025 automatisch relevante inhoud uit marketing e-mails van handelaren zal weergeven in zoekresultaten, waaronder Google Zoeken en Google Winkelen. Bedrijven worden automatisch ingeschreven voor deze functie, maar ze kunnen zich op elk moment uitschrijven via de instellingen in Merchant Center.

Er zijn twee manieren waarop de inhoud wordt geëxtraheerd: door automatisch in te schrijven voor de marketingcommunicatie van bedrijven en door marketinglijsten direct naar een speciaal e-mailadres van Google (marketingemailtogoog@gmail.com) te sturen. Het doel van deze nieuwe functie is om promoties, productaankondigingen en links naar sociale media efficiënter te presenteren, wat tijd bespaart en zorgt voor een betere merkweergave. Tegelijkertijd roept het vragen op over merkbescherming en de mogelijke impact op verkeer en omzet.

Details van de Inhoudsextractie

De inhoud die wordt weergegeven kan het volgende bevatten:

  • Links naar de belangrijkste sociale mediakanalen
  • Uitgelichte content van sociale media
  • Merkafbeeldingen, video’s, stemmen en waarden

Alle geëxtraheerde inhoud wordt geclassificeerd als “Inhoud” volgens de voorwaarden van Merchant Center, zonder aanvullende voorwaarden voor het gebruik van marketingmateriaal. Handelaren kunnen zich uitschrijven voor automatische inschrijving door hun instellingen in Merchant Center te wijzigen.