Google herziet regels Merchant Center: nieuwe vereisten voor producten, energie-labels en verzendinformatie vanaf april 2025

Google voert een gefaseerde update door van de regels binnen het Merchant Center, die directe gevolgen heeft voor de manier waarop producten worden weergegeven in zowel Shopping-advertenties als gratis productvermeldingen. De wijzigingen worden in twee fases uitgerold en richten zich op zaken als termijnbetalingen, energie-efficiëntieclassificaties, verzendinformatie en belastinggegevens in de VS.Google updates regels voor Merchant Center die van invloed zijn op productvermeldingen en verzendattributen

Belangrijkste wijzigingen per 8 april 2025

1. Termijnbetalingen en aanbetalingen

Het huidige prijsattribuut voor aanbetalingen komt te vervallen. In plaats daarvan moeten verkopers het sub-attribuut ‘aanbetaling’ binnen het termijnattribuut gebruiken om een juiste weergave van betaalstructuren te garanderen. Het standaard prijsattribuut blijft verplicht voor het tonen van de totale aanbetaling.

2. Energie-efficiëntie in de EU

Voor producten in EU-landen worden de huidige energie-efficiëntieklasse-attributen vervangen door een nieuw certificeringsattribuut. Hiermee kunnen grafische energie-efficiëntielabels beter worden weergegeven. De oorspronkelijke attributen blijven voorlopig nog beschikbaar voor verkopers in Noorwegen, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk.

3. Verbeterde verzendinformatie

Om de nauwkeurigheid van bezorgvoorspellingen te verbeteren, worden nieuwe verzendattributen toegevoegd op aanbiedingsniveau. Deze omvatten onder andere:

  • Een attribuut voor de gebruikte vervoerder
  • Specificaties voor verzenddagen
  • Informatie over verzendtransittijd

Deze toevoegingen helpen bij het geven van betere levertijdinschattingen voor gebruikers, zowel binnen betaalde als organische productvermeldingen.

Deze updates maken deel uit van Google’s voortdurende inspanningen om de transparantie, betrouwbaarheid en gebruikerservaring binnen het Merchant Center te verbeteren. Voor adverteerders en webwinkeliers is het cruciaal om tijdig hun productfeeds en attributen aan te passen om verstoringen in zichtbaarheid of vertoningen te voorkomen.