Facebook verbiedt advertenties over sociale kwesties en politiek in de EU na nieuwe regelgeving

Meta heeft aangekondigd dat het in de Europese Unie (EU) geen advertenties meer zal toestaan die betrekking hebben op sociale kwesties, verkiezingen of politiek. Deze beslissing volgt op de invoering van de EU-verordening inzake Transparantie en Targeting van Politieke Advertenties (TTPA).

De TTPA legt ingrijpende verplichtingen op aan adverteerders en online platforms, wat volgens Meta zorgt voor extra complexiteit en juridische onzekerheid binnen de EU. Buiten de Europese Unie blijven advertenties over deze onderwerpen wel toegestaan, en Meta blijft wereldwijd gebruikmaken van zijn bestaande verificatie- en transparantiehulpmiddelen.

Het verbod op dergelijke advertenties gaat in op 6 oktober 2025 om 18:00 uur CET (09:00 uur PT).
Adverteerders dienen hun foutafhandeling bij te werken voor de volgende getroffen API-eindpunten:

  • POST /{ad_account_id}/campaigns
  • POST /{ad_account_id}/ads
  • POST /{ad_account_id}/adsets
  • POST /{ad_account_id}/adcreatives

Voor meer informatie kunnen adverteerders terecht in de Marketing API Developer-documentatie en op Metaโ€™s Newsroom, waar de volledige toelichting op deze beslissing te vinden is.