Website personalisatie

MEER OMZET GENEREREN MET EEN GEPERSONALISEERDE WEBSITE

Personalisatie is zeker niet nieuw en steeds meer bedrijven kiezen er voor. Je hebt het gevoel dat je website toe is aan de volgende stap. Een website die zich aanpast aan de persoonlijke behoeftes van iedere bezoeker. Dat levert je veel op, zoals meer omzet, een hoger rendement van de advertentiekosten en meer tevreden klanten die vaker terugkomen.Hoe we dit doen? Door gebruik te maken van Customer Data Platform (CDP). Dit is een data-gedreven systeem dat draait op een zelflerend algoritme. Deze staat gekoppeld aan zowel je interne als externe kanalen. Geen one-size-fits-all website meer dus, noch de kans om de plank mis te slaan voor een groot deel van je bezoekers.

  • Til je website naar het volgende niveau
  • Een zelflerende algoritme dat 24/7 voor je werkt
Contact opnemenVerder lezen

Aan de slag met website personalisatie met een Customer Data Platform

Binnen het Customer Data Platform wordt je website onder anderen gekoppeld aan interne kanalen zoals het CRM, advertentieaccounts en e-mail marketing, maar ook aan externe kanalen zoals het weer en demografische gegevens.

Door al deze kanalen aan elkaar te koppelen wisselen zij informatie met elkaar uit over het vertoonde gedrag van je websitebezoekers. Hiermee bouwt het platform ‘360 graden klantprofielen’ op die het mogelijk maken de gehele klantreis te personaliseren en proactief gedrag kunnen voorspellen.

Wat kunnen we personaliseren?

De data in het platform wordt actief gebruikt om aan de voorkant verschillende ‘aanrakingen’ –  touchpoints – met de klant te personaliseren. Voor een groot gedeelte vindt dit plaats op de website, maar ook je online advertenties en je nieuwsbrieven kunnen gepersonaliseerd worden.

Waar kan het gebruikersonderzoek uit bestaan?

Op de website wordt gebruik gemaakt van verschillende touchpoints: notificaties, slide-ins en technieken die ervoor zorgen dat een personalisatie 100% onderdeel lijkt van de website – embedded content noemen we dat. Het enige dat de bezoeker merkt is een personalisatie die relevant is en hiermee aansluit bij hun behoefte.

Deze touchpoints spelen ieder een rol binnen de klantreis. Zij kunnen informatief zijn, maar ook gericht zijn om de bezoeker te motiveren en actie te laten ondernemen: “Nog 4 kamers beschikbaar, boek snel!”. Dit alles doen we gebaseerd op echte en eerlijke data uit je eigen systemen. Eerlijkheid duurt nu eenmaal het langst

De online advertenties

Vanuit het Customer Data Platform kunnen doelgroep lijsten geëxporteerd worden die inzetbaar zijn om onder anderen je Google Ads en Social media advertenties te personaliseren. Heeft ‘bezoeker X’ vier producten bekeken? Dit is een uitgelezen mogelijkheid deze 4 producten te tonen in een advertentie op het Social media platform waar ‘bezoeker X’ zich bevindt.

Van deze doelgroeplijsten worden ook ‘Vergelijkbaar met’ doelgroep lijsten aangemaakt om potentiële klanten te vinden die lijken op je huidige klanten. Hiermee wordt het bereik van je online inspanningen vergroot . We gaan met een laserfocus op zoek naar nieuwe klanten, in plaats van met hagel te schieten.

De nieuwsbrieven en e-mail marketing

Beste [voornaam] is geen vorm van personaliseren. Althans, als je het ons zou vragen. Daarbij vinden ook wij het vervelend om een nieuwsbrief te ontvangen die totaal niet aansluit bij onze behoefte. De frequentie van de nieuwsbrieven wordt een discussiepunt wanneer je bestookt wordt met nieuwsbrieven die niet relevant zijn. Wij vinden niet alleen dat dit beter kan, dit móet beter.

De e-mails die je naar je database verstuurd worden op eenzelfde manier gepersonaliseerd zoals dit via embedded content plaatsvindt op de website. Binnen de nieuwsbrief wordt (een deel) gereserveerd voor personalisatie. Heeft de ontvanger onlangs schoenen bekeken van een specifiek merk, reken er dan maar op dat het systeem dit niet is ontgaan.

Deze resultaten kun je verwachten van een Customer Data Platform

Meer klanten

Hoger rendement marketingkosten

Hogere omzet

Relevantere klantreis

De magie van Maatwerk Online

Bij Maatwerk Online gaan we als CRO-specialisten verder dan de basis. Met de kennis van onze specialisten op het gebied van consumentenpsychologie, gebruikersvriendelijkheid (UX) en data wordt de website vanuit een solide fundering doorgaand verbeterd. Hiervoor zetten wij verschillende databronnen in voor een zo datagedreven mogelijk aanvalsplan. Het is belangrijk om met een doordacht plan te werken aan het verbeteren van de website.

Kennis van zaken

Onze specialisten brengen kennis en ervaring in met consumentenpsychologie, UX en data.

We gaan voor impact

Op maat gemaakte landingspagina’s die echt impact hebben op de bedrijfsdoelstellingen.

Focus op de klant

Bezoekers zijn mensen met wensen en behoeftes. Dit zullen wij nooit uit het oog verliezen.

Heb je een vraag over het personaliseren van je website?

Robert beantwoordt graag je vragen!

Telefoon: 010 30 30 222

Robert de Kok

CRO Specialist