Website Personalisatie

Personalisatie is zeker niet nieuw en steeds meer bedrijven kiezen er voor. Je hebt het gevoel dat je website toe is aan de volgende stap. Een website die zich aanpast aan de persoonlijke behoeftes van iedere bezoeker. Dat levert je veel op, zoals meer omzet, een hoger rendement van de advertentiekosten en meer tevreden klanten die vaker terugkomen.Hoe we dit doen? Door gebruik te maken van Customer Data Platform (CDP). Dit is een data-gedreven systeem dat draait op een zelflerend algoritme. Deze staat gekoppeld aan zowel je interne als externe kanalen. Geen one-size-fits-all website meer dus, noch de kans om de plank mis te slaan voor een groot deel van je bezoekers.

Aan de slag met website personalisatie met een Customer Data Platform

Binnen het Customer Data Platform wordt je website onder anderen gekoppeld aan interne kanalen zoals het CRM, advertentieaccounts en e-mail marketing, maar ook aan externe kanalen zoals het weer en demografische gegevens.

Door al deze kanalen aan elkaar te koppelen wisselen zij informatie met elkaar uit over het vertoonde gedrag van je websitebezoekers. Hiermee bouwt het platform ‘360 graden klantprofielen’ op die het mogelijk maken de gehele klantreis te personaliseren en proactief gedrag kunnen voorspellen.

Alle data op één plek koppelen

Door je belangrijkste databronnen aan elkaar te koppelen genereren we meer inzichten waarop actie ondernomen kan worden. We gaan samen op zoek naar een strategie om het CDP zo optimaal mogelijk te benutten.

360 graden klantprofielen opbouwen

Hoe jammer het ook is: je klanten spenderen hun tijd ook ergens anders dan op je website. Het platform biedt de mogelijkheid je klanten ook buiten de website om te volgen en op basis hiervan een volwaardig klantprofiel op te bouwen. Hiermee wordt per profiel bepaald hoe deze persoon het beste benaderd kan worden.

Relevante customer journeys aanmaken

Doelgerichte customer journeys voor de verschillende typen bezoekers én producten op je website. Een relevante, geoptimaliseerde klantreis voor elk producttype en de doelgroep die op zoek is naar deze producten. Het systeem identificeert koopfases en klanttypes om de relevantiemogelijkheden te vergroten.

Alle personalisaties testen

De impact van elke personalisatie wordt inzichtelijk gemaakt door middel van een test: het wél of niet tonen van de personalisatie. Hierdoor komen we te weten welke personalisatie daadwerkelijk aanslaat bij de doelgroep.

Wat kunnen we personaliseren?

De data in het platform wordt actief gebruikt om aan de voorkant verschillende ‘aanrakingen’ –  touchpoints – met de klant te personaliseren. Voor een groot gedeelte vindt dit plaats op de website, maar ook je online advertenties en je nieuwsbrieven kunnen gepersonaliseerd worden.

Waar kan het gebruikersonderzoek uit bestaan?

Op de website wordt gebruik gemaakt van verschillende touchpoints: notificaties, slide-ins en technieken die ervoor zorgen dat een personalisatie 100% onderdeel lijkt van de website – embedded content noemen we dat. Het enige dat de bezoeker merkt is een personalisatie die relevant is en hiermee aansluit bij hun behoefte.

Deze touchpoints spelen ieder een rol binnen de klantreis. Zij kunnen informatief zijn, maar ook gericht zijn om de bezoeker te motiveren en actie te laten ondernemen: “Nog 4 kamers beschikbaar, boek snel!”. Dit alles doen we gebaseerd op echte en eerlijke data uit je eigen systemen. Eerlijkheid duurt nu eenmaal het langst

De online advertenties

Vanuit het Customer Data Platform kunnen doelgroep lijsten geëxporteerd worden die inzetbaar zijn om onder anderen je Google Ads en Social media advertenties te personaliseren. Heeft ‘bezoeker X’ vier producten bekeken? Dit is een uitgelezen mogelijkheid deze 4 producten te tonen in een advertentie op het Social media platform waar ‘bezoeker X’ zich bevindt.

Van deze doelgroeplijsten worden ook ‘Vergelijkbaar met’ doelgroep lijsten aangemaakt om potentiële klanten te vinden die lijken op je huidige klanten. Hiermee wordt het bereik van je online inspanningen vergroot . We gaan met een laserfocus op zoek naar nieuwe klanten, in plaats van met hagel te schieten.

De nieuwsbrieven en e-mail marketing

Beste [voornaam] is geen vorm van personaliseren. Althans, als je het ons zou vragen. Daarbij vinden ook wij het vervelend om een nieuwsbrief te ontvangen die totaal niet aansluit bij onze behoefte. De frequentie van de nieuwsbrieven wordt een discussiepunt wanneer je bestookt wordt met nieuwsbrieven die niet relevant zijn. Wij vinden niet alleen dat dit beter kan, dit móet beter.

De e-mails die je naar je database verstuurd worden op eenzelfde manier gepersonaliseerd zoals dit via embedded content plaatsvindt op de website. Binnen de nieuwsbrief wordt (een deel) gereserveerd voor personalisatie. Heeft de ontvanger onlangs schoenen bekeken van een specifiek merk, reken er dan maar op dat het systeem dit niet is ontgaan.

Obstakels wegnemen

Met een doordachte strategie

Hogere omzet

Uit hetzelfde marketingbudget

Meer conversies

Door verhoging van je conversiepercentage

Meer leads

Meer aanvragen, meer klanten

Zo halen we meer conversies uit je bezoekers

Test & learn

We onderzoeken onze aannames. Die testen we en daar leren we van. Bewezen verbeteringen passen we website-breed toe. Eerst op hoofdlijnen en later op detailniveau. Zo sturen we op een hoger conversiepercentage en stijgt de waarde van al je marketing inspanningen.

Gebruikerservaring

We kijken telkens door de lens van jouw doelgroep. Welke gebruikerservaring krijgen zij? Hoe komt dit op hen over en zijn de te nemen stappen en processen net zo logisch voor hen als voor jou? De gebruikerservaring staat centraal, want die is onlosmakelijk verbonden met je conversiepercentage.

Vertrouwen

Jij weet wat je je doelgroep te bieden hebt, maar zij moeten hier ook op leren vertrouwen. Biedt de juiste gebruikerservaring en zij voelen zich veel eerder begrepen. Een bezoek aan je website is dan net als thuiskomen, en daar doen we het voor!

Hogeschool IPABO

Een stijging van 145% in het aantal aanmeldingen voor de open dag van Hogeschool IPABO!

DigiBach

Verdubbeling organische bezoekers met de kennisbank van je dromen

Interchange

605% meer conversies tegen lagere kosten binnen een krappe arbeidsmarkt

De Kruiden Baron

Veel meer omzet met strategische e-mailmarketing

RVS Products

Organische groei door herstructurering categorieën

We worden gelukkig van blije klanten en successen. Maar laten we eerlijk zijn: awards winnen is stiekem ook gewoon fijn.

Awards 🏆

Deze Maatjes gaan het voor je regelen

Van degene die de strategie uitwerkt, tot degene die een bakkie koffie komt brengen. We behandelen iedereen als ons Maatje.