Conversie optimalisatie (CRO) uitbesteden

Haal het maximale uit je websitebezoekers

Conversie optimalisatie, ofwel CRO, is een mooie vervolg stap binnen online marketing. Een stap die je ontzettend veel winst op kan leveren. Ik hoor je nu al denken: ‘’hoe werkt dat?’’ Het draait om continue verbeteringen doorvoeren op de website, op basis van bezoekersdata. Dit zorgt ervoor dat de conversieratio stijgt. Ofwel: meer winst behalen met hetzelfde aantal bezoekers. Het mooiste moet nu nog komen. Dit worden namelijk maandelijks terugkerende inkomsten! Je investering in CRO verdien je dus niet eenmalig terug. Wil je conversie optimalisatie uitbesteden maar weet je niet of dit toepasbaar is voor jouw website? We vertellen je er graag meer over.

Wil je direct afspreken?

01

Wat is CRO precies?

Het gedrag van klanten en bezoekers op jouw website wordt beïnvloed door een gigantische hoeveelheid verschillende factoren. Van de kleuren en structuur tot aan de inhoud van teksten en het gebruik van de zoekfunctie, het speelt allemaal mee. Door zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek in te zetten en dit te toetsen aan consumentenpsychologie en theorie over gedragsbeïnvloeding, ontstaan er nieuwe inzichten. Pijnpunten en voorkeuren komen dan namelijk bovendrijven en dienen als input voor verbeteringen op de website. Zo wordt het mogelijk om bezoekersgedrag te sturen. Naar conversie, natuurlijk! Dat is de kunst van CRO in een notendop.

02

Voor wie is conversie optimalisatie interessant?

We stipten al aan dat CRO een vervolgstap is binnen online marketing. Je kunt namelijk pas meer uit je bezoekers halen, wanneer je ook daadwerkelijk bezoekers hebt. Hoe meer bezoekers, hoe effectiever CRO-inspanningen worden. Wij houden daarom een minimum van 1000 unieke bezoekers per maand aan voordat we met CRO aan de slag gaan. Haal je deze getallen nog niet? Geen zorgen! Vanuit onze andere diensten, zoals SEA en SEO, helpen we je graag om je bezoekersaantallen op te bouwen.

03

A/B test voor CRO

Heb je wel 1000 maandelijkse bezoekers op jouw website? Dan is het tijd om hier met CRO zoveel mogelijk conversies uit te halen! Een van de manieren waarop we dit doen is door A/B tests in te zetten. Van een bepaalde webpagina wordt dan een tweede versie gemaakt, met aanpassingen waarvan wij denken dat deze het conversiepercentage verhogen. De helft van de bezoekers worden naar de originele versie A gestuurd, de anderen naar de nieuwe versie B. Beide pagina’s worden gemonitord en zo kunnen we precies het effect van de aanpassingen meten. Dit levert prachtige resultaten op. Om dat te illustreren vind je in het grijze blok een rekenvoorbeeld.

Rekenvoorbeeld van verbetering door een A/B test (CRO)

Stel je hebt een websitepagina die €1000,- euro omzet per maand draait, met een conversie percentage van 3%. We draaien een A/B test op deze pagina waarbij we 50% naar de huidige pagina sturen en 50% naar de aangepaste pagina. Uit de resultaten blijkt dat de aangepaste pagina een beter conversie percentage heeft van 4,5%. Dan is de omzet van deze pagina €1250,- geweest over die maand. Een groei van 25% in je omzet over die pagina en dat met maar 50% van je bezoekers. Als blijkt dat er ook geen negatieve effecten aan deze versie zitten zullen we de pagina in zijn geheel implementeren op de website. In dit geval zou dat betekenen dat je met 100% van de bezoekers een omzet van €1500,- zal draaien. Over een jaar zou het ongeveer €6000,- extra omzet over die pagina opleveren.

04

De magie van maatwerk

Veel CRO-tools zijn gratis, waardoor in principe iedereen ermee aan de slag kan gaan. Hetzelfde geldt voor gedrag en data meten vanuit Google Analytics. Waarom zou je dan conversie optimalisatie uitbesteden aan een conversie optimalisatie specialist?

Bij Maatwerk Online gaan we als CRO-specialist verder dan de basis. De aanpassingen die we doorvoeren hebben pas nut wanneer deze het conversiepercentage laten stijgen. Het is dus belangrijk dat de aanpassingen daadwerkelijk verbeteringen zijn. Om hier de juiste keuzes in te maken, nog voordat we gaan testen, maken we vaak gebruik van consumentenpsychologie en kennis van gedragsbeïnvloeding. Het meten van de resultaten moet ook nauwkeurig gebeuren, zodat we echt meten wat we willen weten. Een passende combinatie van kwalitatief en kwantitatief onderzoek is dan de sleutel. Onze CRO inspanningen zijn op die manier altijd verankerd in kennis en expertise, met keuzes gebaseerd op feiten. Dit alles mondt uit in betrouwbare resultaten, die zich continu blijven terugverdienen.

De volgende stap voor jouw website

Verbeteringen vanuit CRO hebben misschien wel als grootste voordeel dat deze zich continu blijven terugverdienen. De doorgevoerde aanpassingen blijven staan en blijven extra resultaten opleveren. Zo verdienen de inspanningen zich na een jaar nog altijd terug, zelfs wanneer er al maanden geen aanpassingen meer zijn doorgevoerd. Bovendien zorgt de optimalisatie van de conversieratio ervoor dat de website steeds beter bij haar bezoekers gaat passen. Dit alles uit zich simpelweg in meer sales of conversies, waardoor CRO dé methode is om de volgende stap te zetten met jouw website.

05

Samen aan de slag

Ben je benieuwd wat we specifiek voor jou kunnen betekenen als het om CRO uitbesteden gaat, of wil je op een andere manier aan de slag met online marketing? We spreken graag met je af om samen te kijken wat we voor je kunnen betekenen.