Maatwerk Online
Home > Casestudie-internationale-seo

Internationale SEO: Binnen 6 maanden een stijging van 293% in het aantal organische websitebezoekers!

Achtergrondinformatie omtrent de klant:

Voor een Nederlands trainingsinstituut dat wereldwijd opereert en Europees marktleider is kregen we de vraag om aan de slag te gaan met SEO. Ter informatie: Het trainingsinstituut is o.a. actief in Nederland, België, Frankrijk, Spanje, Servië, Italië, Engeland, Canada en India en is vrijwel volledig afhankelijk van leads via de website. Daarbij zijn de kosten per klik in Google AdWords (in deze branche) erg hoog waardoor de maandelijkse klikkosten flink kunnen oplopen.

Een oplossing voor dit probleem zou kunnen zijn: hoog komen in de gratis resultaten van Google zodat de kosten van Google AdWords omlaag kunnen. Zonder dat dit ten koste gaat van het totale aantal leads en de kwaliteit hiervan.

Nederland:

Het Rotterdamse bedrijf is ooit gestart vanuit Nederland en is al sinds jaar en dag actief in de Nederlandse markt. In de Nederlandse markt heeft de klant al gezien wat goede posities in Google kan opleveren. Op dit moment (April 2018) zijn we namelijk voor de Nederlandse tak precies een jaar bezig met SEO. Dit heeft geresulteerd in de volgende resultaten (Maart 2018 ten opzichte van Maart 2017):

International SEO

Een stijging van ruim 85% in het aantal gebruikers dat via de organische resultaten op de website komt.

Per land heeft de klant een eigen website (met eigen domeinextensie). Dit zorgt ervoor dat de domeinwaarde die is opgebouwd op het .NL-domein niet 1-op-1 wordt meegegeven naar de ander landen.

Door de goede resultaten in Nederland is ons de vraag gesteld of SEO ook in Engeland interessant zou kunnen zijn.

 

SEO in Engeland - Internationale SEO:

SEO / zoekmachine optimalisatie kunnen we vrijwel in ieder land uitvoeren. Team SEO heeft op dit moment lopende campagnes in o.a. Amerika, België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië & Spanje. Hierdoor was het dan ook geen probleem om uit te zoeken of SEO voor deze klant in Engeland ook interessant kon zijn.

Ruben en Axel hebben voorafgaand aan de internationale SEO Campagne de website geanalyseerd en vergeleken met de concurrentie op de belangrijkste zoekwoorden. Doordat de website in het verleden is gebouwd door ons eigen webdevelopment team was de site al klaar om vindbaar te worden in de zoekresultaten. Toch is enkel een goede website niet genoeg. Er bleek dat er nog mogelijkheden lagen wat betreft content en website-autoriteit. Twee aspecten die onmisbaar zijn voor een goede SEO. Om dit te optimaliseren zijn we als volgt te werk gegaan:

Content-plan:

Door bovenstaande conclusies is er een plan geschreven om de gehele website van content te voorzien door middel van een content-plan. We hebben in dit content-plan meegenomen dat copywriters iedere week een goede tekst aanleveren totdat we genoeg content hebben voor alle gekozen (long-tail) zoekwoorden. In dit geval had de klant zelf copywriters in dienst die de Engelstalige content aan kon leveren.

In het content-plan is besloten om te beginnen met teksten voor de zoekwoorden waar het meeste concurrentie op zit. Een hoge SEO-concurrentie betekent namelijk vaak dat het lang(er) duurt om op dat zoekwoord op een goede positie te komen.

Doordat de teksten volledig geschreven zijn door de klant heeft Team SEO van Maatwerk Online deze teksten enkel geoptimaliseerd zodat Google (en overige zoekwoorden) deze ook waardeert. Denk hierbij aan goede pagina-titels, meta-teksten en een check of het zoekwoord (voldoende) terugkomt in de tekst.

Verhogen website-autoriteit:

Naast het schrijven van teksten zijn we aan de slag gegaan met het verkrijgen van goede en relevante backlinks. Dit op een manier die ervoor zorgt dat het ‘natuurlijk’ overkomt in de ogen van Google. Deze manier van werken zorgt voor een hogere website-autoriteit en betere posities in Google. Het resultaat?

“Binnen 6 maanden een stijging van 293,21% in het aantal organische websitebezoekers!” 

Let op:  Bovenstaande cijfers zijn ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (Mei 2017 tov Mei 2018)!

Het resultaat van deze SEO campagne in Engeland:

Zoals hierboven al vermeldt liegen de cijfers er niet om. Ten opzichte van 6 maanden geleden zien we een stijging van meer dan 197% in het organische verkeer naar de website. Zie ook onderstaande printscreen uit Google Analytics:

Cijfers ten opzichte van 6 maanden geleden (December 2017 vergeleken met Mei 2018):

Een stijging in websitebezoekers is natuurlijk altijd mooi en geeft naast extra naamsbekendheid ook nog meer voordelen zoals het vullen van de remarketing-doelgroepen voor de Google- en Social-advertising campagne.

Doordat SEO de doelgroepen voor de PPC-campagnes helpt te vullen is ook het PPC Team van Maatwerk Online blij. Zij kunnen namelijk een grotere doelgroep bereiken met gerichte remarketing-acties.

Een mooie bijkomstigheid natuurlijk. Toch is het allerbelangrijkste van deze campagne het vergroten van aantal leads via de website. Ook deze cijfers tonen aan dat SEO loont indien het goed wordt ingezet. Het aantal leads via de organische resultaten is namelijk binnen 6 maanden maar liefst 200% gestegen.

Binnen 6 maanden al Return on Investment? De SEO Campagne is door deze enorme stijging van het aantal leads binnen 6 maanden al terugverdiend. Een tevreden klant en het laat zien dat SEO nog altijd rendabel is, indien de juiste strategie wordt ingezet.

Vrijblijvend uit laten zoeken of SEO voor jouw bedrijf rendabel kan zijn en waar wij mogelijkheden zien voor het optimaliseren van je website? Stuur een mail naar Ruben, Senior SEO specialist van Maatwerk Online (ruben@maatwerkonline.nl)!

 

Ook deze resultaten ervaren?

Neem vrijblijvend contact op